varför dör mina discusar?

#1 - 8 mars 2004 16:18
har blvit av med 5 av mina 8 discusar här nu sedan i onsdags...
gjorde ett 50% vattenbyte och sedan har allt gått åt skogen.Av dom tre som klarat sig har en nu idag börjat flämta och har svårt att hålla balansen...
vatten värderna jag har mätt upp!
temp 29 grader
ph= ca 6,5

nitrat= ca 25 mg/liter

nitrit= 0,3mg/ liter
tycker inte detta borde döda fisken på löpande band eller???
#2 - 8 mars 2004 16:21
Hur stora är dina discusar? Berätta mer...
#3 - 8 mars 2004 16:23
Nitrit ska vara 0 men ditt värde borde inte döda dem direkt som du säger. Hur stora är fiskarna och hur länga har du haft dem? Berätta gärna lite mer.
#4 - 8 mars 2004 16:28
dom är ca 6-8 cm
dom som har gått längst har jag haft ca 6 mån och sen har jag några nyförvärv som jag haft i 14 dagar.
två av dom som dog har gått i 6 mån och två i fyra veckor och 1 som dog i 14 dagar,,,den som har börjat "vingla" nu har också bara gått i 14 dagar.
#5 - 8 mars 2004 16:31
det kanske var för varmt/kallt vatten du bytte? För 50%är rätt så mycket och då är det inte så bra att ha varierande temperatur.
Pröva sätt i 1 dl salt per 100l vatten.

LYCKA TILL!!
#6 - 8 mars 2004 16:36
misstänker också att vattentempen kan ha inverkat... gick ner så lågt som till 25 grader. har kört i salt oxå.

bytte pump igår från ett fluval 4 innefilter till ett eheim pro thermofilter, hoppas att det kan hjälpa till att hålla ett stabilare vatten.
#7 - 8 mars 2004 16:39
du ahr inte sätt några skader då?
#8 - 8 mars 2004 16:44
nä inget direkt,,, tycker att den som börjar bli dålig nu är lite röd i nosen... men det har ingen av dom andra varit... har blue diamond så det röda syns ganska väl.

ska iväg på föreläsning om discus nu, skulle visst visas en film från discus vm oxå. känns som om man kan behöva det!
#9 - 8 mars 2004 16:58
Att tempen pendlar ett par grader ska inte göra så att de dör. Jag har av misstag sänkt tempen till 19c och alla fiskar låg kolsvarta på botten men hämta sig snabbt när tempen steg igen.
Ta en funderare på dina rutiner och se om du inte gjort något annorlunda.
#10 - 8 mars 2004 17:57
hmmm tror nog att tempen betyder mer än så för discus. Jag får doppis noja när jag bytt vatten ifall jag glömt att plugga in nån doppis...
Första åtgärd vid sjukdom hos Discus = höj tempen
För låg temperatur vid tex frakt, delvattenbyten lr glömsk ägarinna (doppis) kan lätt utveckla Gyrodactylae eller Dactylogyrae lr vad de nu heter... botemedel 34 grader i vattnet i en vecka upp till 10 dagar samt Sera mycopur. Sen en viktig sak... glöm aldrig karantän! Nyförvärvade discusar bör gå i ett karantänsakvarie ett par veckor upp till en månad innan man introducerar dem till en befintlig grupp. De behöver tid på sig att acklimatisera sig till vattenvärdena samt att man eliminerar smittor. Så slarva ej med karantän... tro mej inte kul när det händer nåt... (har slarvat en gång men aldrig mer...)
Annars mår discus bara bra av frekventa stora delvattenbyten så fortsätt med det. Lycka till!
#11 - 8 mars 2004 18:04
Att höja tempen vid många sjukdomar leder oftast till en sak, förloppet skyndas på. Att höja tempen utan att medicinera är det värsta man kan göra, då är det bättre att sänka. Annars håller jag med Tokan:) vattenbyte och karantän är viktigt.
#12 - 8 mars 2004 18:17
Men tillräckligt hög temperatur (34 grader) kan även göra att parasiterna inte mår så bra. Det är i vart fall en del av teorin bakom varmvattenkurerna.
#13 - 8 mars 2004 18:24
Parasiter ja, men inte baktrerier.
#14 - 8 mars 2004 18:31
Hej,
25 mg nitrat efter ett 50% byte= 50 mg innan bytet,
0,3 mg nitrit ger alltså 0,6 mg enligt samma resonemang, vilket inte ens är bra ens för vanliga sällskapsfiskar.

/C
#15 - 8 mars 2004 18:33
Hej!

Först och främst vill jag bara säga att jag kan inget om discusar! Men, jag har läst en del biologi i mitt liv och jag vet att ju varmare vattnet är desto mindre syre finns tillgängligt. Redan vid temperaturer över 30 grader krävs det att vattnet är mättat med syre för att fiskarna i det här fallet ska kunna tillgodose sig det. Om man då har slarvat med vattenbytena går det också åt massor av syre för att bryta ner diverse slaggprodukter...vet inte om det är så i ditt fall med discusarna, men det kanske är värt en tanke?! Som jag har kunnat läsa mig till av alla era inlägg ska discusar gå i något högre temperaturer än "vanliga" fiskar.
Bara en tanke!

Hoppas att det löser sig!

Mvh Therese
#16 - 8 mars 2004 18:34
Hej
Har samma skit med mina diskusar Men dom har vitnaggade fenor o vita sår på kroppen.
#17 - 8 mars 2004 18:38
Helt rätt Tires.
#18 - 8 mars 2004 21:45
misstänker att nitriten har kommit till när jag gjorde vattenbytet,,,

antar att all skit som grumlas upp i samband med vattenbyte i komb med det nya vattnet kan ge nitrit... bara en misstanke dock?

nyss hemkommen från en föreläsning om discus odling väldigt intressant och lärorikt.
Kan rekommendendera alla Linköpings akvarister att kolla www.akvarie.net
#19 - 8 mars 2004 21:49
kom på att jag satte ner ferrogan i gruset vid växterna...
kan det finns risk att fiskarna har fått i sig dessa små bitar. undrar om dom kan bli förgiftade av det... dom har ju haft normal avföring och så så det verkar knappast troligt.
#20 - 9 mars 2004 00:41
För mig känns det uppenbart. Wrongprinces har med all sannolikhet en poäng i sitt utalande. Att sätta fiskarna i karantän.

Ett vattenbyte dödar dem inte. Precis som Oscar säger så kan du få dem paralyserad kortvarigt pga shock, vinglar runt lite ett tag, tills de återhämtar sig.

Att blanda diskus med andra fiskar är alltid en risk, speciellt när de är små..

Jag har ingen uppfattning om vad de har för åkomma och detta är bara min spontana känsla av vad jag läser...

Det "dåliga" vattenvärdet, är detta efter de döda diskusarna (utan vattenbyte)?

Vad innebär vinglar?

Att de inte verkar ha balansinnet kvar och till och med hoppar i ytan. Som man kaster macka med en sten eller? Ruschar farmåt och simmar in i föremål etc.

Detta har jag erfarit ett par gånger vid olika tillfällen. Med både dåligt och gott resultat av behandling..

Eller är de orkelösa och har inget balanssinne kvar?

Felbeskrivningen är inte tillräcklig för att säga någonting.

MVH/Palton
#21 - 9 mars 2004 09:18
med att dom vinglar menar jag att dom är orkeslösa och har svårt att hålla balansen... dom dåliga vattenvärderna uppstod direkt efter vattenbytet.

har dock fått skaplig balans nu...

ett karantän akvarie är på gång!!!
#22 - 9 mars 2004 13:32
Hej,
Kanske lite off-topic, men... Kan någon förklara hur nitrit/nitrat-halten kan öka för att man gör ett vattenbyte?

/C
#23 - 9 mars 2004 13:41
det med att nitrit halten ökar var mest en fundering från min sida...
tycker att icke nedbruten nitrit borde kunna frigöra sig när man rör upp en skitig botten,,, sen har man ju inte samma buffertförmåga i det nya vattnet, så när man byter så mkt som 50% så borde det snabbt kunna bildas nitrat i vattnet... men som sagt bara en teori från min sida...

har nyss fått hem ett 112l karantänakvarie... trail & errors skam den som ger sig!!!
#24 - 9 mars 2004 15:16
För att Nitrithalten skall äka direkt vid vattenbyten, så måste det komma in via det nya vattnet. Troligen så var det högre nivå redan innan bytet. Via bottenmaterialet tror jag inte på, såvida du inte har väldigt stillastående vatten i din botten (dvs fin sanch inge värme i sanden).
Har du kommunalt vatten? Det har berättats om att mycket regnvatten har gjort att smuttsigt vatten hotat läcka in i kommunala dricksvattnet, och därför har klor tillsatts i preventivt syfte. Dvs inte så bra för fiskar.
Det har även berättats om att egna brunnar temporärt har haft höga Nitrit och Nitrathalter.

Annons