Varför dör mina demasonis?

#1 - 8 april 2006 11:38
Hej jag har ett malawikar på 540L. Har lite blandade malawis, t.ex hongi, golden, acei, kingsizie m.fl. Men så har jag köpt och lagt i lite demasonis på senare tid, och dom verkar bli sjuka allihopa. Första gången köpte ja 5st och dom dog allihopa. Sen köpte jag 7st från en annan affär, utifall att dom första skulle vara sjuka när jag fick dom.

Dom flesta lägger sig bara i ett hörn eller nere på botten och trycker. Dom äter inte eller så, och tillslut så dör dom bara. De sjuka är att detta verkar endast gälla demasonisarna. Utöver dom så är det nog bara en hongi som dött tror jag.
Nån som har nåt tips på vad som kan vara fel med vattet, eller nåt? För dom skall ju inte bara dö så.
Eller vad de är för sjukdom.

Jag driver runt vattnet i akvariumet med en PH 802 samt 2st Fluval 404:or
Sedan har jag regelbundet 50% vattenbyte 1ggn/vecka
Matar max 1ggn/dag
Har ½ dl salt/100 liter vatten
Har ½ dl bikarbon /100 liter vatten
Har ett ph-värde på drygt 8
Har ingen nitrit.

Tacksam för svar.
MVH
Daniel
#2 - 8 april 2006 11:45
Varför har du så mycket bikarbonat och salt.Det kan ju vara så att de får en chock av allt salt du har i karet om de inte är vana med salt.Använd mycket mindre salt istället,det är inte nödvändigt med salt.Det är bättre att köra utan salt tills den dag du behöver medicinera med salt,som det är nu så kan jag lova att salt inte kommer att hjälpa som medicinering i framtiden.Har du mätt ut att du måste ha så mycket bikarbonat för att få upp Ph.
MvH Richard
#3 - 8 april 2006 14:17
äter dom inte alls? alltså dom har inte äti nå sen dom kom från affären?
demasoni är ju känsliga för soten det kan inte va de?
#4 - 8 april 2006 14:31
Jag har demasoni själv nu.Har haft de i en vecka nu.Och ingen har dött för mig, men jag köpte yngel av en hemmaodlare.Det enda jag ser som kanske kan vara problem är att du har för få demasoni, det är en rekomendation på att man ska köpa ca 25st.Själv köpte jag 20 och än funkar det.
#5 - 8 april 2006 15:28
tror inte de är där problemt sitter... isånt fall skulle de nog vara att dom jagade ihjäl varandra... skulle gissa anntingen att det är nå i vattnet eller soten... förmoderligen de senare...
#6 - 8 april 2006 16:58
Jag har också haft Demasoni vid några tillfällen med samma tråkiga resultat som du, alltså inaktiva, ligger stilla på botten, förskrämda gentemot dom andra mbunas och till sist döden. Ingen synbar sjukdom typ soten eller ngt annat. Inga andra fiskar dör. Dom e svåra helt enkelt, väldigt känsliga har jag läst, jag har haft mbunas sen 1983 o aldrig haft ngn så känslig som Demasoni. Som rent vatten skriver, satsa på många så att dom känner sig tryggare, ditt vatten verkar ok, inga andra dör ju eller? Själv har jag gett upp Demasoni. Väldigt snygg annars.
#7 - 8 april 2006 17:01
Köpte 15 st i onsdags och de verkar må bra. pigga och äter. Jag har ju också läst här att demasoni ska vara känsliga för "soten" så jag frågade försäljaren (Kent i Nol - mycket bra man och butik) om jag borde ha medicin hemma i fall att.. Men han tyckte att det inte skulle behövas men rekomenderade att byta, som du ju gör, 50% i veckan för att demasoni är kräsna med vattenkvaliteten.
#8 - 9 april 2006 10:15
okej, tackar för alla svaren, nej inga andra fiskar dör, utan bara demasonisarna. Kent på Ciklidhobby i Nol sa att ½dl salt/100L vatten och ½dl bikarbonat/100L vatten är lagom där man bor där ja bor, han verkar ju vara rätt duktig på de här med ciklider. Så vattnet verkar de inga problem med. Var är Soten då? Hur fixar man de? Kanske helt enkelt skall lägga ner demasoni då. Någon annan ras man kan satsa på istället?
Men jag har 4st akvarium i drift hemma.. 3st Malawi och 1st Sydamerikanskt, och dom ända fiskarna som dött för mig är just demasonisarna.
#9 - 9 april 2006 10:20
vad ger du dom för foder? vad har dom fått för foder tidigare innan du skaffade dom? demasoni ska du vara väldigt försiktiga med när du byter foder typ de är lätt att dom får problem med förstopning/soten det är även viktigt att ge dom rätt sorts foder.
#10 - 18 juni 2006 19:20
Har själv hört att de har många gånger att göra med maten att gör en hel del när de gäller Demasoni.
#11 - 18 juni 2006 19:21
När de gäller soten
#12 - 21 juni 2006 20:34
demasoni ska ha vegetarisk kost då de har långa tarmar.. får de för mycket kött så får de bukvattensot och svullnar upp, slutar äta, står vid botten och andas och dör.
Bäst är att hålla många av dem då de är agressiva inom arten.
Håller själv 37st som jag matar med spirulina flingfoder samt hikari vegetariska pellets. Byter 30% vatten med 1v-14dar mellanrum och de mår prima.
#13 - 22 juni 2006 13:40
kan även vara farligt att byta kost för fort man ska vänja om dom sakta... så fråga i affären (eller vem du nu har köpt dom av) vad dom har fått för foder tidigare...
#14 - 27 juni 2006 08:08
tja

hej jag köpte några mbunas för ett litet tag sen. har även en grupp demasonisar. har inte drabbats av soten men är det inte så att soten gärna bryter ut i samband med felaktig utfodring? (har även golden och redzebra i tanken som är på 170 liter.) för jag varierar nämligen fodret ganska mkt (spirulina,artemia,cyclops,vegetabiliska fodertabletter) men kan inte mina demasonisar "vänja sig" vid detta, så att soten inte bryter ut så lätt?
#15 - 29 juni 2006 16:00
ja den bryter gärna ut i samband med felaktig utfodring. sen så tror jag att mängden har ganska stor betydelse, blandnigen som du har tror jag inte är så där jätte dålig men du ska nog inte ha artemia å cyclops som huvud foder utan ge de i små doser (ifall du ska ge dom de alls) finns väll ingen igenterligen anledning till att du ska ge dom det när du har algätande fiskar (aufwuchs).. sprirulina flingorna är ju ett bra foder till dom sen så finns det foder som är just för mubnas eller röra ihop en räckmix där är de några bra altenativ (finns säkert hur många som helst) men om du ska byta foder byt ut de långsamt...
Bilagor:

Annons