varför dör fjärilsciklideer så lätt?

#1 - 1 maj 2006 15:02
hej! har genom min tid som akvarist haft ett antal fjärilsciklider stora som små, men de har alltid dött:( , mitt vatten har alltid varit jätte bra (enligt affärerna, och enligt mig själv). och de har fått mycket mat, men ändå har de dött av någon konstig anledning. e det så att affärens exemplar e så ömtåliga att de bara håller i ett par veckor eller har jag bara otur? det finns väll svensk odlade exemplar som är tåligare och finns det inte vf som man kan köpa de lär väll inte vara lika känsliga`???[B)]
#2 - 1 maj 2006 17:14
Fjärilar kan vara lite halv känsliga ibland. Men ger man dem bara bra varierande foder, rätt temperatur och rätt ph så brukar det inte vara några problem.
#3 - 1 maj 2006 20:14
Det är kortlivade fiskar. Världsrekordinnehavaren blev tre år gammal, normal livslängd är ett till två år, och de är runt sex månader när du köper dem.
#4 - 2 maj 2006 15:14
[quote=siwepmer]hej! har genom min tid som akvarist haft ett antal fjärilsciklider stora som små, men de har alltid dött:( , mitt vatten har alltid varit jätte bra (enligt affärerna, och enligt mig själv). och de har fått mycket mat, men ändå har de dött av någon konstig anledning. e det så att affärens exemplar e så ömtåliga att de bara håller i ett par veckor eller har jag bara otur? det finns väll svensk odlade exemplar som är tåligare och finns det inte vf som man kan köpa de lär väll inte vara lika känsliga`???[B)][/quote]

Vad menar du med mycket mat? Dör några andra än fjärilarna?

Mina erfarenheter av fjärilsciklider har varit dåliga ändå tills nyligen då jag fick tag på svenska född och uppvuxna i mitt område. Dessa verkar tåla det mest.
#5 - 2 maj 2006 17:28
[QUOTE=Azur]Det är kortlivade fiskar. Världsrekordinnehavaren blev tre år gammal, normal livslängd är ett till två år, och de är runt sex månader när du köper dem.[/QUOTE]

Nån referens? Det står väl inte i Guiness world record bok iallfall.

Jag har läst om diverse personer som hävdar att deras har uppnått 4 till 5 år? Även om det hör till ovanligheterna.
#6 - 2 maj 2006 19:20
nej inga fiskar förutom de haR NÅGONSIN dött i mitt akvarium, jag e mycket noga med värden och sånt, men ändå....:(
#7 - 2 maj 2006 20:33
Jag har gula fjärilar och dom verkar tåla det mesta, mycket trevliga och orädda fiskar
#8 - 2 maj 2006 21:04
[quote=apisto_vf]Nån referens?[/quote]Fischaltersliste (som f.n. är nere).
Jag har aldrig hört om nån som haft en fjäril äldre än tre år.
#9 - 7 maj 2006 17:06
[QUOTE=Azur]Fischaltersliste (som f.n. är nere).
Jag har aldrig hört om nån som haft en fjäril äldre än tre år.[/QUOTE]

Okej! Jag har ingen riktigt bra referens som stödjer mitt tidigare påstående. Men Uwe Römer skriver i Cichlid Atlas 1 att genomsnittsåldern på hans fjärilar var 3 år. Då är det iallafall tänkbart att ett antal kan ha nått en väsentligt högre ålder typ 3-4-5 år.
#10 - 7 maj 2006 18:52
OK. Jag tillåter mig dock att inte ett ögonblick tro på att Uwe Römers fjärliar nådde en _genomsnitts_ålder på 3 år. Maxålder däremot, det kan jag köpa.
#11 - 23 maj 2006 23:13
Bumpar upp den här tråden igen. Har kollat lite lätt efter mer källor angående åldern men inte hittat nått bra.

Det som står i Römers Cichlid Atlas är just genomsnittsåldern 3 år vid optimal skötsel, han är ju en högst trovärdig källa. (Jag gissar att det han skriver antagligen är noga dokumenterat, och inskrivet i tabeller, med mätvärden, eftersom han verkar vara en lätt pedantisk tysk man med gott ordningsinne ;) .

Observera dock att genomsnittsålder och maxålder kan vara samma sak.

Summa sumarum,
- Jag tror att fjärilsciklider blir tre år med optimal skötsel.
- Troligen lever de flesta aningen kortare pga inte optimal skötsel.
- Och jag tror inte att det är omöjligt att de kan bli ännu äldre.
#12 - 24 maj 2006 19:53
Jag har odlat upp några hundra fjärilsciklider och själv sparat ett 30-tal. Fram till 1½ år är det mycket få av mina som dör, men sedan börjar de dö snabbt, det är få av mina som upplevt sin 2-årsdag.

Helt säkert skiljer det beronde på genetiskt material så att vissa stammar blir äldre än andra, men jag har svårt att tro att 3 år generellt skulle vara en genomsnittslivslängd.

Och som sagt 5-6 månader av livslängden är förbrukad redan i butiken. Med andra ord kan man inte räkna med att lever mycket mer än lite drygt ett år från det att man köpt dem tyvärr.

Varför de dör lätt när de kommer hem från butik förstår jag inte. Det gör de jag köper också, men de jag odlar själv är helt annorlunda hos mig.
#13 - 24 maj 2006 22:41
Tycker djuraffärerna skulle sattsa mer på att saluföra och rekomendera boliviansk fjärilsciklid framför vanlig fjärilsciklid.
Dessa är betydligt tåligare och har nästintill samma beteende och i mitt tycke är dom vackrare.

Annons