Ursprungligen skickat av lenis3
dinajel: har du ungfödare? (platys, guppys, black molly mfl.. som du säkert vet;)
jo, jag tror mej ha hört talas om den fiskgruppen förut... [;)]
och visst är det ungfödare jag har. det är just platys och mollys som har strukit med för mej.
jag har haft liknande problem med mina och skrivit trådar på zoopet och fått svaret att det beror troligen på att fiskarna är så hårt avlade. Av en många platys har jag nu endast en kvar!
i början tillskrev jag nitrit problemet, eftersom akvariet var ganska nystartat. (och det
var säkert nitrit som var problemet då också.) men det var intressant det du skriver om den hårda aveln. det låter rimligt, speciellt om man kopplar samman det med det som <b>swetrot</b> skriver. det är faktiskt den första riktigt vettiga förklaringen som jag läst. jag har sökt runt en hel massa på zoopet om detta och det enda jag hittat är att sterazin ska funka.
och sterazin funkar säkert. mot parasiterna. men orsaken till att fiskarna är så känsliga mot parasiter är den hårda aveln och nitritspikarna i början.
dock ska väl tilläggas att jag köpte fem nya platy och ett par nya molly efter att de första platysarna och mollysarna jag hade strök med. samma sak hände med dom. utan nitritspikar. men det beror väl på att ungfödare helt enkelt är väldigt känsliga för parasiter och att de blev smittade av de andra fiskarna som jag redan hade.
frågan är vad man ska göra åt problemet? ska man låta alla fiskar självdö eller ska man medicinera och hoppas att problemet går över och att de framöver inte smittar nya fiskar som man stoppar ner? och om alla fiskar nu skulle dö, finns parasiterna fortfarande kvar i vattnet? bör man medicinera i ett helt tomt akvarium för säkerhets skull? eller ska man i sånt fall starta om akvariet helt och desinficera rubbet?
jag har några ottosar som inte tycks drabbade, samt ett guldguramipar som inte heller verkar drabbade. jag var lite orolig för hanen (göran p) som verkade lite slö, men när jag kom tillbaka efter tre dagars julfirande med familjen så simmade han runt och mådde prima igen.
Min plan ser iallafall ut såhär:
1. köpa sterazin och medicinera.
2. vänta några månader och se om alla fiskar lever.
3a. (om alla verkar friska) skippa platy och molly och istället göra en asienbiotop av akvariet och behålla guramiparet och min amanoräka och köpa ett stim med barber eller rasboror.
3b (om de fortsätter att dö). samma som ovan, fast total nystart av akvariet först.
Sen har jag en punkt 4 utanför protokollet också, och det är att se fram emot min uppstart av ett snäcklekarakvarium. [:)]