Varför dör de?!?!

#1 - 20 januari 2007 13:51
Hej jag har fastnat för fjärilar men det dör ju hela tiden! Alla får samma sjukdom! först blir de lite håglösa sedan mörkare i färgen och en del får utåtstående ögon! Bukvattensot? Nu är min Mirakel sjuk och hon brukar vara en tuff böna men nu syns det att hon inte mår bra. fjällen står utåt ser det ut som. hon är ganska aktiv och gömmer sig inte. Jag bahandlar med baktopur direkt i ett 2l akvarium i en halvtimme och sen fortsätter jag med behandling i ett 54l.. så har jag gjort med alla de andra men de dör ju iallafall! :confused: :confused: :confused: :confused:

testade PH låg på 6 ungefär helt okej... vattenbyte sker varje vecka med aqutan tillsättning... matar med sera FD mixopur och tropical granulat, sera spirulina och Onip.. försöker verkligen göra så att de får omväxlande mat.

I 54l karet bor fyra mollys, två korallplaty, ett dv.guramipar, en fjärilhona, fem pansarmalar och fyra sugmalar.. det är bara fjärilarna som mår dåligt. Vad gör jag för fel?
:confused:
#2 - 20 januari 2007 14:11
Dör fiskarna hela tiden är det sannolikt något med vattenkvaliten.

Det låter som du kanske har lite mycket fisk i akvariumet.

När startade du akvariumet? Vad har du för filter? Hur mycket vatten byter du varje gång? Hur mycket växter har du?
#3 - 20 januari 2007 14:33
_Lena_ skrev:
Dör fiskarna hela tiden är det sannolikt något med vattenkvaliten.

Det låter som du kanske har lite mycket fisk i akvariumet.

När startade du akvariumet? Vad har du för filter? Hur mycket vatten byter du varje gång? Hur mycket växter har du?

Jag ska flytta mollysarna och platysarna inom kort.. start för ca tre månader sen ett Aqua el med kapacitet på 300l i timmen, ca tio liter, sju rankor cabomba, tre långa gröna stjälkväxter, vatten ormbunke, javaormbunke, nån anna växt med runda blad, en liten javaormbunke
#4 - 20 januari 2007 14:51
10 liter låter som lite lite särskilt när det är överbefolkat. Jag skulle byta 15l i vanliga fall och 20 om det är lite överbefolkat.
#5 - 20 januari 2007 15:41
_Lena_ skrev:
10 liter låter som lite lite särskilt när det är överbefolkat. Jag skulle byta 15l i vanliga fall och 20 om det är lite överbefolkat.

Okej jag medicinerar just nu men om tre dagar kan jag byta ca 20l då eller? [:o]
#6 - 20 januari 2007 15:42
de låter som bukvatten sot när fjällen står ut
#7 - 20 januari 2007 16:05
de låter som bukvatten sot när fjällen står ut

Har någon något tips vad man ska göra mot detta? Vad ska man medicinera med och så? hur motverkar men det?!? Har aldrig haft problem med detta innan! :(

Annons