Varför dör de?

#1 - 24 december 2006 22:38
HJÄÄÄLP
Vad är det som händer?

I vårt akvarium så har vi nyss hittat en av våra silver mollys död.. Och nu när vi skulle ta upp den så ser vi att den andra av våra två silvermollys oxå håller på att dö..

Den beter sig jätteunderligt.. simmar till men sen faller stjärten neråt och den sjunker.. lägger sig på sidan och ligger så ett tag.. Sen simmar den igen en stund och sen sjunker den med nosen mot botten och svansen uppåt.. osv..

Vi har ju fler fiskar men de andra verkar må som vanligt..

Vad kan ha hänt?

Vi har inte gjort något annorlunda eller nåt...
#2 - 24 december 2006 22:47
thats odd... vi har en epedemi..
i och med ditt inlägg så är vi nu tre pers denna veckan som har silver (segelfens) mollys som dör utan att andra fiskar visar tecken på må dåligt.
#3 - 24 december 2006 22:53
Oj då.. jag har inte varit inne på ett tag nu men när det här hände så var jag ju tvungen att skriva och fråga er..

Va konstigt att det är flera som fått döda av samma art.

Hur gör jag nu med mina hanar som är black molly? Jag har två st och de måste väl ha honor av samma art va, för att må bra och att inte bråka?

Min ena black molly hane tycker jag har fått några fläckar som han inte haft förut.. är det någon sjukdom jag fått i mitt akvarium tro?
#4 - 24 december 2006 23:04
Zippa skrev:
Oj då.. jag har inte varit inne på ett tag nu men när det här hände så var jag ju tvungen att skriva och fråga er..

Va konstigt att det är flera som fått döda av samma art.

Hur gör jag nu med mina hanar som är black molly? Jag har två st och de måste väl ha honor av samma art va, för att må bra och att inte bråka?

Min ena black molly hane tycker jag har fått några fläckar som han inte haft förut.. är det någon sjukdom jag fått i mitt akvarium tro?

är det vita fläckar?

och har du ingen hona så har de inget att bråka om direkt.
#5 - 25 december 2006 13:12
bena skrev:
är det vita fläckar?

Ja han har fått små vita fläckar som ser ut som mossa på kroppen..
#6 - 25 december 2006 13:12
Snälla är det ingen som vet vad det kan vara med min black molly hane?
#7 - 25 december 2006 13:22
Zippa skrev:
Snälla är det ingen som vet vad det kan vara med min black molly hane?

kolla upp 'sjukdomar' här på zoopet och kolla vad du hittar.
#8 - 25 december 2006 13:30
Tack jag har gjort det men hans prickar är inte på eller vid fenorna utan bara på kroppen..
#9 - 25 december 2006 13:46
Zippa skrev:
Tack jag har gjort det men hans prickar är inte på eller vid fenorna utan bara på kroppen..

låter lite som vita prick, men det är svårt att säga utan att ha sett det själv.
ta med en fisk till en fiskaffär ASAP.

"Vita pricksjukan (Ichthyophthirius multifilis).
Symptom: Små (0,03-1,5 mm) vita prickar spridda över kroppen (flest på och vid fenorna). Vita pricksjukan orsakas av en encellig parasit och är en ganska vanlig, dödlig och mycket smittsam sjukdom.
Åtgärd: Lättbotad sjukdom. Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering."
#10 - 25 december 2006 22:48
Ja det var det jag trodde oxå men eftersom prickarna som sagt inte sitter vid eller på fenorna så undrar jag om det verkligen är det..

Men jag skall försöka ta med han till en fisk affär i morgon..
#11 - 26 december 2006 15:40
Nu har jag varit och köpt punktol och medicinerat akvariet.. Någon som vet hur lång tid det bör ta innan jag märker någon förbättring?
#12 - 28 december 2006 17:59
Ingen som vet hur lång tid det bör ta innan jag ser en förbättring?
#13 - 29 december 2006 22:25
*väntar*

Vore trevligt med lite info... ;-)
#14 - 30 december 2006 20:31
idag har jag iallafall sett en förbättring på honom...
#15 - 30 december 2006 20:33
Zippa skrev:
idag har jag iallafall sett en förbättring på honom...

gott gott.

Annons