Varför dog mina Ancistrus bara?!

#1 - 24 maj 2006 07:09
Hej.
Hade 2 stycken ancistrus, varav en stor (ca 17 cm) och en liten (kanske 5-6cm). Häromdagen låg lillmalen och flöt på ytan :confused: .. Jag hade inte gjort något speciellt eller så.. Men, han kanske var sjuk tänkte jag.. MEN NEJ! I morse låg min stora fina mal och flöt på ytan han också :( :confused: ... Vad kan ha hänt?!! Någon som har några funderingar? Visserligen har jag en snäcka jag plockat själv i havet där i, som jag ska ta bort genast. Kan det ha kalkat av sig?

Jag ska tilllägga att jag gjorde rent i akvariet och bytte allt vatten samma dag som lillmalen dött, och snäckan har varit i akvariumet så länge jag haft det, ungefär en månad.

Tack
#2 - 24 maj 2006 07:17
vad har du för vattenvärden, hur såg malarna ut när de dött, stödmatar du?
#3 - 24 maj 2006 07:25
Dom såg helt normala ut, alltså precis som när dom levde.. Ögonen var öppna och munnen också. Ja, jag stödmatar. Stormalen fick en hel rund tablett (malmat) och den lilla fick en halv sådan.

Vattenvärdet vet jag inget om? Jag är somsagt ny med fiskar och akvarium, men jag har i två flytande medel som hon i djuraffären sa att jag skulle ha i, samt ett pulvet (saltaktigt).
#4 - 24 maj 2006 07:28
hur stort är karet, har du andra fiskar i karet, hur mår de andra fiskarna?
#5 - 24 maj 2006 07:31
Det är ett sexkantigt 54liters. Ska tillägga att jag fick med malarna när jag köpte det.
I akvariet finns även 1 kamphane, 3 dvärggurami, ett stim neontetror och två malhajar (tror dom heter så?)
#6 - 24 maj 2006 07:32
Dom mår föressten bra, har inte visat något tecken på konstigheter.
#7 - 24 maj 2006 08:12
[quote=Tossan]Hej.
Hade 2 stycken ancistrus, varav en stor (ca 17 cm) och en liten (kanske 5-6cm). Häromdagen låg lillmalen och flöt på ytan :confused: .. Jag hade inte gjort något speciellt eller så.. Men, han kanske var sjuk tänkte jag.. MEN NEJ! I morse låg min stora fina mal och flöt på ytan han också :( :confused: ... Vad kan ha hänt?!! Någon som har några funderingar? Visserligen har jag en snäcka jag plockat själv i havet där i, som jag ska ta bort genast. Kan det ha kalkat av sig?

Jag ska tilllägga att jag gjorde rent i akvariet och bytte allt vatten samma dag som lillmalen dött, och snäckan har varit i akvariumet så länge jag haft det, ungefär en månad.

Tack[/quote]
Snäckan kan ge lite högre pH-värdet, men det borde inte vara någon fara...

När du gjorde rent akvariet, gjorde du rent filtret då också? Hade det nya vattnet samma temperatur som det gamla?
Att byta allt vatten är inte att rekommendera, speciellt ifall du inte gjort något vattenbyte innan (men det kanske du har?). Det bästa är att byta en del (kanske 20%) varje eller varannan vecka. Det är nog i alla fall ganska troligt att det var därför de dog... :(

Akvariet är egentligen för litet för en 17 cm ancistrus (om det nu var en vanlig ancistrus... väldigt stor i såna fall ;)), men det borde ju inte göra att båda malarna dör på kort tid.

Medlena du har i är säkert AquaSafe och Nitrivec (eller liknande), kan det stämma? Pulvret vet jag inte vad det kan vara... Men du kanske kan kolla upp det? :)

Två malhajar? Jag hoppas det inte är såna här?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351
(För de blir i såna fall riktigt stora och behöver ett mycket större akvarie än 54 liter.) [:o]
#8 - 24 maj 2006 08:34
Okej. Snäckan är iallfall borta nu, vågar inte riskera något!!

Ja, jag gjorde rent filtret. Ungefär 1½ vecka innan bytta jag 2/3 av vattnet, men jag kände att jag ville rengöra allt nu efter att lillmalen dött ifall det var något konstigt med PH värdet.
Okej. Jag ska hålla mig till det och inte byta vattnet oftare!

Jo, har var ganska stor! Jag fick ju med honom när jag köpte akvariumet, så trodde inte att det var någon fara..

Medlena som är i heter Aqua Plus (Nutrafin water conditioner) och det andra står det Cycle på (Nutrafin, super concentrated formula to keep aquarium healthy). Det som ser ut som salt heter EKTOZON.

Jo, det är sådana. Skumt! För min bror hade såna, och i butiken när jag köpte dom frågade jag verkligen om det var okej att ha dom i ett 54 liters! Hans blev ju stora. Men dom växer ju efter akvariets storlek, inte sant? :confused:
Tycker du att jag borde sälja dom? :( Vill ju inte att dom ska må dåligt.

Tack för alla svar föressten.. :)
#9 - 24 maj 2006 08:56
Problemet med att rengöra allt är att man tar bort alla nyttiga bakterier också, vilka tar ett tag att få igång. Att den stora dog kan nog ha att göra med vattenbytet att göra. Stora ancistrusar brukar i och för sig vara väldigt tåliga, men var den 17 cm så kan den vara väldigt gammal och kanske lite känslig tack vare det(?). Varför den lilla dog är svårt att svara på. Små ancistrus kan vara lite svåra men var den 5-6 cm så borde den inte vara det längre... Men nystartade akvarier kan vara känsliga.

Att det var ektozon borde jag förstått. :)

Att de växer efter akvariets storlek stämmer inte riktigt. De anpassar sig kanske lite grann, men den kommer ändå att bli alldeles för stor. Dessutom så är de väldigt rädda fiskar och bör egentligen inte hållas i akvarier. Du kan ju alltid försöka få affären att ta tillbaka fiskarna eftersom de gett dig fel information?
#10 - 24 maj 2006 09:15
Okej. Filtret rengjorde jag iofs i en hink och vred ur den i sitt skitiga vatten för att försöka spara på de bra bakterierna. Kanske inte gör någon skillnad.

Okej. Ska låta vattnet vara ett tag då :)

Jag kan alltid försöka prata med dom på djuraffären. Och jag håller med, dom är VÄLDIGT rädda och stressar upp sig för ingenting! När jag bytte vattnet och tog ut dom därifrån blev dom så överstressade att dom stog stilla och bara andades hur fort som helst, såg helt döda ut. Gör nog rätt i att försöka lämna tillbaka dom. Dom stressar upp dom andra fiskarna också.

Tack så jättemycket för svaren. :)
#11 - 24 maj 2006 10:14
Du har gjort rätt när du rengjort filtret. :) Se bara till att inte byta så mycket vatten på en gång i fortsättningen så går det nog bättre...
Att du tagit bort snäckan är nog också bra. Du kanske fått in något konstigt med den.

Lycka till!

(Kul förresten med någon från Salem, har själv bott där tidigare :))
#12 - 24 maj 2006 15:46
har hört att ancistrus är mer känsliga för nitrat halter.. hade 2 st som dog för mig utan syn eller märkbar anledning och fick svaret att det troligtvis kunde vara nitrathalten då fiskarna mår prima..
#13 - 24 maj 2006 15:53
[quote=Alex.Fia]har hört att ancistrus är mer känsliga för nitrat halter.. hade 2 st som dog för mig utan syn eller märkbar anledning och fick svaret att det troligtvis kunde vara nitrathalten då fiskarna mår prima..[/quote]

Nitrit har jag hört att i alla fall ancistrusyngel är känsliga för...
#14 - 24 maj 2006 16:23
japp, nitrit tror jag de är känsliga för...
#15 - 25 maj 2006 03:55
Jaa det var vad jag sa till butiksinnehavaren med men han stod fast vid nitrat...
#16 - 25 maj 2006 06:06
nitrit o ntrat

Kan det verkligen vara nitrit eller nitrat? Har 3 ancistrus en L001 och en gibbiceps. Malar enligt min mening är bland de tåligaste fiskar man kan ha.
Mina har varit med om skyhöga nitrit o nitrat värden vid ett par tillfälle. Men har klarat sig bra då andra strykigt med
/bobbyfuller
#17 - 25 maj 2006 10:35
I och med att du har tagit ur fiskarna när du har bytt allt vatten och att det säkerligen är nitrit i vattnet så lär de ha varit duktigt stressade.Skulle tro att det har tagit kål på fiskarna.Ta inte ur fiskarna varje gång du byter vatten,de blir stressade till max då.
MvH Richard
#18 - 25 maj 2006 12:14
Okej! Ska inte ta ut dom när jag byter vatten då :)
#19 - 25 maj 2006 23:43
Höga halter av Nitrit är direkt dödande, Nitrat är inte lika farligt, men kan ändra sammansättning och bli nått annat beroende på pH-värdet.

Första tiden rekomenderar många (de som bryr sin om fiskarna) att man ska göra vattenbyte på ca 20-30% var 6:e dag under ca 2 månader, därefter kan man öka detta någon dag.
Självklart så måste man även ha ett tillräckligt stort filter som fungerar.
Att göra en "rejäl storstädning" i karet kan få förödande följder.

Snäckor höjer salthalten i vattnet (uSiemens)

En möjlig orsak till att dina malar dog är att du hade i salt i början och sedan gjorde ett stort vattenbyte, vilket gjorde att salthalten i vattnet minskade snabbt och detta kan ge malarna en osmotiskchock = de dör.

Enligt min erfarenhet så ska man vara väldigt försiktig med salthaltens förändring när man har malar.

Lycka till.

//Calle
#20 - 26 maj 2006 06:05
Angående saltet, så skulle jag tro att Tossan hade i salt även vid vattenbytet. Eller? Men annars skulle det kunna stämma...
#21 - 26 maj 2006 08:16
Japp.. Hade i salt både innan och efter saltbytet...
#22 - 26 maj 2006 11:29
Som jag skrev innan så KAN förändring av salthalten i vattnet vara dödande och då menar jag sänkning.
Med tanke på våra egna erfarenheter är vi otroligt försiktiga och mäter alltid uSiemens när vi får hem nya malar (och kompensera detta) eller av någon anledning saltbehandlar.
När man ska sänka salthalten i vattnet så måste man göra detta väldigt sakta, helst under många dagar.

Ett högre uSiemens klarar malar av bra.

//Calle

Annons