[quote=Tossan]Hej.
Hade 2 stycken ancistrus, varav en stor (ca 17 cm) och en liten (kanske 5-6cm). Häromdagen låg lillmalen och flöt på ytan :confused: .. Jag hade inte gjort något speciellt eller så.. Men, han kanske var sjuk tänkte jag.. MEN NEJ! I morse låg min stora fina mal och flöt på ytan han också :( :confused: ... Vad kan ha hänt?!! Någon som har några funderingar? Visserligen har jag en snäcka jag plockat själv i havet där i, som jag ska ta bort genast. Kan det ha kalkat av sig?
Jag ska tilllägga att jag gjorde rent i akvariet och bytte allt vatten samma dag som lillmalen dött, och snäckan har varit i akvariumet så länge jag haft det, ungefär en månad.
Tack[/quote]
Snäckan kan ge lite högre pH-värdet, men det borde inte vara någon fara...
När du gjorde rent akvariet, gjorde du rent filtret då också? Hade det nya vattnet samma temperatur som det gamla?
Att byta allt vatten är inte att rekommendera, speciellt ifall du inte gjort något vattenbyte innan (men det kanske du har?). Det bästa är att byta en del (kanske 20%) varje eller varannan vecka. Det är nog i alla fall ganska troligt att det var därför de dog... :(
Akvariet är egentligen för litet för en 17 cm ancistrus (om det nu var en vanlig ancistrus... väldigt stor i såna fall ;)), men det borde ju inte göra att båda malarna dör på kort tid.
Medlena du har i är säkert AquaSafe och Nitrivec (eller liknande), kan det stämma? Pulvret vet jag inte vad det kan vara... Men du kanske kan kolla upp det? :)
Två malhajar? Jag hoppas det inte är såna här?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351
(För de blir i såna fall riktigt stora och behöver ett mycket större akvarie än 54 liter.) [:o]