Varför dödar min apistogramma sina honor?

#1 - 23 november 2006 12:29
Hej har en ovanlig apistogramma art.. Hanen dödar sina honor om och om igen... Han har haft ihjäl tre stycken nu varför?:confused: Någon som kan ha ett svar på detta? Har inte lust att köpa nya honor hela tiden.. Tråkigt med fisk som dör.. Plus att denna apistogramma är svår att få tag i.. Har köpt den på nols ciklidhobby...
#2 - 23 november 2006 21:38
Vad har du för andra fiskar. Ett gäng med tetror brukar ge hannen annat att tänka på. Apistogrammor brukar bli lite stirriga om de inte har andra fiskar, gärna stimfiskar omkring sig.
#3 - 23 november 2006 21:50
Apistogrammor har betydligt större revir än man kan tro. Ca 200 liter till ett par är inte fel (lite beroende på art, men det är aggressiviteten och inte storleken som avgör). Flera honor per hane är också bra. Med ett tjockt lager döda löv på botten har honorna dessutom alltid gömställen på nära håll - och det motsvarar deras naturliga habitat.
#4 - 24 november 2006 07:42
Har du haft flera honor samtidigt, eller en i taget? Om den sort du har är utpräglad haremlekare så kan jag tänka mig att det kan bli problem om man bara har en hona i taget.

Annons