VARFÖR bygga grottor...???

#1 - 17 december 2005 19:30
Du hade alldeles rätt ovj78!!!:D Jag oroar mig för mycket för grottorna!
Nu har den lilla honan (som var nästan enfärgat grå i förrgår, men nu är gulaktig med svart nedtill!) grävt sig in under en liten rot som jag bundit fast javamossa på. :D :p Dit lockar hon hannen genom att lägga sig på sidan. Sanden bara YR när hon gräver!
Hoppas det går bra nu, och att det är så att dom leker.
Den andra honanmär ännu gulare och kan inte hålla sig borta från lekparet. Hon försöker med alla medel locka hannen till sitt revir men den lilla honan är VÄLDIGT bestämd!:D KUL!
#2 - 17 december 2005 19:34
[QUOTE=Birgitta W]Du hade alldeles rätt ovj78!!!:D Jag oroar mig för mycket för grottorna!
Nu har den lilla honan (som var nästan enfärgat grå i förrgår, men nu är gulaktig med svart nedtill!) grävt sig in under en liten rot som jag bundit fast javamossa på. :D :p Dit lockar hon hannen genom att lägga sig på sidan. Sanden bara YR när hon gräver!
Hoppas det går bra nu, och att det är så att dom leker.
Den andra honanmär ännu gulare och kan inte hålla sig borta från lekparet. Hon försöker med alla medel locka hannen till sitt revir men den lilla honan är VÄLDIGT bestämd!:D KUL![/QUOTE]

Spännande!
#3 - 17 december 2005 19:38
Ja! Det är rena dokusåpan. Nu har den stora honan lyckats locka bort hannen till sig, trots att den lilla försökte hävda sig.
Men hon gräver oförtrutet vidare på sitt hål. Skvätter sand med fenorna och tar sand i munnen och spottar ut utanför sitt allt större hål. Helt otroligt att fiskar kan vara SÅ fascinerande :D och jag köpte dem i förrgår!!!:p
#4 - 17 december 2005 19:39
[QUOTE=Birgitta W]Ja! Det är rena dokusåpan. Nu har den stora honan lyckats locka bort hannen till sig, trots att den lilla försökte hävda sig.
Men hon gräver oförtrutet vidare på sitt hål. Skvätter sand med fenorna och tar sand i munnen och spottar ut utanför sitt allt större hål. Helt otroligt att fiskar kan vara SÅ fascinerande :D och jag köpte dem i förrgår!!!:p[/QUOTE]

Jadu.. det är spännande med fiskar :) hoppas allt går bra nu bara
#5 - 17 december 2005 19:44
Fantastisk såpa. Låt oss höra fortsättningen vart efter. :)
#6 - 17 december 2005 19:50
Nu har hannen övergett den större honan och koncentrerar sig på den mindre. [:-64] Men han valde redan från början ut en grotta jag gjort under stora roten. Jag tycker nu att öppningen blev för stor och det tycker tydligen honan också.:)
Hon går dit ibland för att hålla honom på gott humör, men sedan går hon "hem" till sin egentillverkade grop...;)
#7 - 17 december 2005 20:12
Nu är både hannen och honan i hennes lilla lya! [:-64] Där är trångt!
Den andra honan har tydligen gett upp, har inte sett henne på ett tag.:)
#8 - 17 december 2005 20:48
[QUOTE=Birgitta W]Nu är både hannen och honan i hennes lilla lya! [:-64] Där är trångt!
Den andra honan har tydligen gett upp, har inte sett henne på ett tag.:)[/QUOTE]

sweet lovemaking :) spännande som sagt
#9 - 17 december 2005 20:56
Birgitta, jag har inte följt ditt jobb med akvariet från början. Hur stort är det och vilka andra fiskar har du där förutom kakaduorna?
#10 - 17 december 2005 21:19
[QUOTE=svea]Birgitta, jag har inte följt ditt jobb med akvariet från början. Hur stort är det och vilka andra fiskar har du där förutom kakaduorna?[/QUOTE]

Hej Svea! Jag har nu 4 akvarier! 3 med invånare i. Ett väntandes på ancistrus och Endlers!:p På onsdag så...:D
Ett 70-liters sällskapsakvarie (kallar akvarister det fisksoppa?). Ett 33-liters yngelakvarium och detta 60-liters kakadua-akvarie. Jag gjorde iordning det förra veckan till kakaduorna och i torsdags kom den stora dagen då jag kom hem med dom! Lycklig! :p
Där finns bara dessa tre deltagarna i dokusåpan! Hörde att man skulle ha "räddhågsna tetror" till dom för att kakaduorna skulle känna sig tryggare...???
Mina behöver nog inget sådant trams!:D
Den lilla honan och hannen snurrar fortfarande i hennes lilla minigrotta.[:-64]
Men den andra honan (hon är illgul nu!) smyger omkring. Om hon håller sig i sitt revir kommer hannen fram till henne och flirtar tills frugan kommer och hämtar honom, men kommer hon över på fel sida jagar båda bort henne.
Kan hon göra något "fuffens"? Äta upp rommen medan kärleksparet är utanför grottan och tramsar? [:-82] Dom sticker iväg en bit bort ibland.
Kan hon ta rommen eller ynglen? så gör kanske inte kakaduorna mot varandra...?
Förstår inte var den lilla honan kan fästa rommen. Det hänger en javamossa över ingången och det verkar inte som om hon grävt sig så långt in under den lilla roten som mossan sitter fast i:confused:
Mina hönsmamma-instinkter vaknar...:p
#11 - 17 december 2005 21:29
Aha, jag förstår. Alltså 3 kakaduor i 60 liters. Vad kul att dom redan leker. Helt otroligt med fiskar som är så pigga. Du planerar alltså inga andra fiskar tillsammans med dem?

Mina gröna bågfenciklider har oxå lekt flera gånger, men det har inte blivit några yngel. Varför vet jag inte, dom är nybörjare så det går väl bättre framöver hoppas jag. Det är ett par, honan har lagt sin rom i samma kruka varje gång. Honan här jagade hanen nåt kopiöst när hon lagt rommen. Hans fenor såg ut som en flagga som varit uppe i storm. Vid ett tillfälle var jag tvungen att ta upp honom.

Du har inte en kamera så vi kan få beskåda underverket? Det vore väldigt intressant.
#12 - 17 december 2005 21:42
Svea: Tråkigt att du haft otur med dina ciklider! [:(] Jag har ju ingen aning om hur det här slutar. Särskilt inte efter senaste avsnittet av såpan!
Nyss var den stora honan med hannen i den lilla honans grop/grotta!!! [:O]
Ska inte mamman vara med sin rom (om det nu finns någon)? Och vakta.
Stora honan lockar iväg hannen ibland men jag tror inte hon kan erbjuda något hem till deras ev. barn!
Är det någon som vet hur man ska göra med belysningen? Den släcks automatiskt 22.00 hos mig men nu drog jag ur kontakten ur timern och satte på den manuellt. Men den kan ju inte vara på dygnet runt... eller kan den???:confused:
Vaddå hönsmamma...:o
#13 - 17 december 2005 21:50
Ha ha, vilket jobb du skaffat dej. Bättre med en liten spinnande katt i knäet?
Har tyvärr ingen aning om ljuset.

Nja jag tycker inte jag haft otur direkt, det blir nog bättre när dom blir äldre och övat upp sej lite, tror jag. Hoppas på det.

Har ju fått andra ungar, black molly, guppy, platy. Och det är oxå kul men lite annan klass med ciklider tycker jag.

Nå, har du en kamera så vi kan få lite roliga bilder?
Bilagor:
#14 - 17 december 2005 21:56
Jag har tyvärr ingen digitalkamera, bara en vanlig. Och ingen scanner... Rena stenåldern :o :D !!!
Senaste nytt med mina kakaduor: Den stora honan tycks ha övertagit gropen! Och den lilla honan har flyttat in i hannens favvisrot, vägg i vägg med sitt tidigare hem...:confused: Hannen besöker båda ställena...
Hur ska jag kunna sova inatt? Får väl göra sällskap med "nattugglorna"!:D
Kakaduor blir ju bara runt året så jag antar att de måste reproducera sig rätt snabbt för att sprida sina gener... Vet inte hur gamla mina är, men de ser vuxna ut.
#15 - 17 december 2005 22:02
Ja, jag läste just på artbeskrivningen. Det låter inte så kul att dom ska dö så snart. Synd.
Varför dör dom, vet du det. Jag menar, finns det nån förklaring på det. Andra fiskar blir ju gamla.
Fast jag är lite sugen på att skaffa ett akvarium till och ha nån form av Apistogramma, dom är fina.
Mina bågfenor är oxå en dvärgciklid, men inte Apistogramma.

Jamen en digis måste du ha! Så vi får se på de små aktörerna.
#16 - 17 december 2005 22:20
Jag vet faktiskt inte varför dom dör så unga. Synd, man fäster sig ju vid dom.[:-28] dom är riktiga personligheter, som många andra fiskar. Hade önskat att de blivit många år så man fått följa dem länge!
Men jag får väl spara några, om det blir yngel, så har man i alla fall samma släkt... Fast jag vet inte hur det är med inavel.
De är så olika, honorna. Innan de fick lekdräkt så var Lillan (de har namn nu :p ) helt grå, lite melerad kanske. Biggan har streck och mönster på kroppen och orange längst ut på ryggfenan. Hannen var förut gråaktig o mönstrad, med orange fenor. Nu är han också gul! Tjusigt värre:D !
Senaste nytt: Lillan har återtagit sitt hem, hannen försöker locka tillbaka henne till sin rotgrotta, hon försöker locka honom till sitt minibo. Hon vinner! :rolleyes:
Biggan lyckas locka bort hannen ibland och de flirtar. Men det verkar som om hon inte har något bo att erbjuda honom för det bara ebbar ut i sanden (:) ). Hon är knallgul, gulare än Lillan.
#17 - 18 december 2005 05:11
Tillbaks till din fråga, varför bygga grottor? I många fall gör man ingången alldeles för stor. Bättre att låta honan själv gräva ut den storlek som hon anser bra. Hon vill gärna ha en så liten ingång som möjligt. Blir lättare att försvara mot eventuella fiender.
Jag tycker att du skall sätta på timern igen och eventuellt sätta dit en liten nattbelysning när hon (eller båda honorna) har fått frisimmande yngel.
Det kan nog hända att den ena honan "rövar" bort yngel från den andra honan, med dvärgciklider kan man aldrig veta. I det senaste numret av ciklidbladet kan man läsa om en A nijsseni-hona som adopterar en kull med frisimmande yngel eftersom den andra honan övergivit dem på grund av ny lek. Spännande små fiskar :)
#18 - 18 december 2005 06:38
[QUOTE=Guy Palm]Jag tycker att du skall sätta på timern igen och eventuellt sätta dit en liten nattbelysning när hon (eller båda honorna) har fått frisimmande yngel.
Det kan nog hända att den ena honan "rövar" bort yngel från den andra honan, med dvärgciklider kan man aldrig veta. I det senaste numret av ciklidbladet kan man läsa om en A nijsseni-hona som adopterar en kull med frisimmande yngel eftersom den andra honan övergivit dem på grund av ny lek. Spännande små fiskar :)[/QUOTE]

Jag släckte belysningen innan jag gick och la mig och satte på timern. Men jag tände en liten lampa i rummet...:rolleyes: Men då släcker jag den nu tills ev. yngel visar sig! Den tänds inte förrän nio nu... får behärska mig! ;)
När du skriver "rövar bort" yngel, menar du då som "kidnappar"? Alltså inte äter upp.
Det här är så spännande (ännu mer än jag trodde!). Ända sedan jag var barn och fick mitt första akvarium har jag längtat efter att se yngelvårdande fiskar. Men det har inte blivit av förrän nu!!!:p
#19 - 18 december 2005 07:00
Ja jag menar kidnappa den andra honan fortsatte med yngelvård av den första kullen när den andra honan fick annat att göra
#20 - 18 december 2005 07:22
[QUOTE=Guy Palm]Ja jag menar kidnappa den andra honan fortsatte med yngelvård av den första kullen när den andra honan fick annat att göra[/QUOTE]

OK! Vad bra! Jag var lite rädd att de åt upp varandras rom och yngel, för att bli ensamma med att få avkomma i akvariet. Något sånt! [:)]
#21 - 18 december 2005 07:34
Gud vilka roliga fiskar! Sånna måste jag ha någon gång, men först måste jag lära mig mer om hur jag skal sköta mitt nyinköpta akvarium :)
Vill höra mera!
#22 - 18 december 2005 16:18
Ang belysningen så skadar det ju inte att du har ngt som lyser lite men å andra sidan tror jag inte att det är ngt problem om du har helt mörkt heller. Jag har kört med timer och mina yngel klarade sig utan problem. Ang storlek på hålen till grottorna så håller jag med om att de föredrar små hål, men jag tror även att det är ganska knutet till hur hotade dem känner sig, mina har lekt i stora hål i rötter men då har de varit ett ensamt par endast i sällskap av amanoräkor. Ang deras livslängd så är nog ett år ganska överdrivet, jag har väl haft mina i ca 6 månader och de var rätt stora när jag köpte dem så de borde minst vara ett år nu och jag tror inte att de kommer att trilla av pinn än på ett tag. Allt beror ju på vad de har för livsförhållanden.
#23 - 18 december 2005 17:49
[QUOTE=ovj78]Ang belysningen så skadar det ju inte att du har ngt som lyser lite men å andra sidan tror jag inte att det är ngt problem om du har helt mörkt heller. Jag har kört med timer och mina yngel klarade sig utan problem. Ang storlek på hålen till grottorna så håller jag med om att de föredrar små hål, men jag tror även att det är ganska knutet till hur hotade dem känner sig, mina har lekt i stora hål i rötter men då har de varit ett ensamt par endast i sällskap av amanoräkor. Ang deras livslängd så är nog ett år ganska överdrivet, jag har väl haft mina i ca 6 månader och de var rätt stora när jag köpte dem så de borde minst vara ett år nu och jag tror inte att de kommer att trilla av pinn än på ett tag. Allt beror ju på vad de har för livsförhållanden.[/QUOTE]

Skönt att höra att dom kanske inte kommer att dö inom ett år!:p Inte roligt att tänka sig.[:(]
Mina kakaduor känner sig nog inte så hotade, har ju bara dom tre i karet. Ska ev. köpa 2 amanoräkor också. Men lagt planerna på tetror på hyllan...

Just nu är det lite förvirrat i akvariet. :confused: När ljuset tändes i morse så låg den stora honan i Lillans egentillverkade "grotta"! Grottinnehavarinnan själv var i andra änden av akvariet och verkade inte bry sig...
Har varit borta största delen av dagen men nu när jag kom hem så fortsatte hannen att uppvakta sina fruar. Men det verkade inte bli någon lek av det.[:-16] "Biggan" är fortfarande knallgul (lekdräkt) men jag vet inte vad dom sysslar med längre...
Igår var kanske generalrepetition inför kommande riktiga händelser...
Hade det varit rom i grottan borde någon väl varit där och fläktat eller vad dom nu gör...
#24 - 18 december 2005 21:49
Har ngn av honorna lekt så kommer du förmodligen märka det på hennes aggressiva beteende. Dessutom brukar de regelbundet simma in och ut ur en grotta eller liknande där de lagt rommen. Jag misstänker starkt att mina nya hona lagt rom för ngn dag sedan i mitt nya 240 liters, pappan är dock den samma som jag odlat på hela tiden. Den nya honan är en orange variant medans hannen är en tripple red så man får se hur korsningen ser ut. Jag börjar misstänka att jag kanske har lyckats få lek på mina apistogramma trifasciata också.
#25 - 19 december 2005 13:13
[QUOTE=ovj78]Har ngn av honorna lekt så kommer du förmodligen märka det på hennes aggressiva beteende. Dessutom brukar de regelbundet simma in och ut ur en grotta eller liknande där de lagt rommen. Jag misstänker starkt att mina nya hona lagt rom för ngn dag sedan i mitt nya 240 liters, pappan är dock den samma som jag odlat på hela tiden. Den nya honan är en orange variant medans hannen är en tripple red så man får se hur korsningen ser ut. Jag börjar misstänka att jag kanske har lyckats få lek på mina apistogramma trifasciata också.[/QUOTE]

En av mina honor beter sig lite så. Hon är rätt mycket i mitt dåligt byggda stenröse och, trots att hon är rätt feg i vanliga fall, så försökte hon hota mig när jag stoppade ner handen i akvariet! :p
Den lilla som grävde ett hål under en rot och lockade dit hannen (dom var båda inne i gropen och snodde runt ett otal gånger), hon verkar inte bry sig alls om sin grop nu. :confused:
Vad kul det låter att två av dina honor verkar ha lekt. Grattis!:) Jag är inte ett dugg avundsjuk!;)
Jag har bytt ut en blomkruka, som är för hög och har för stor öppning, mot en liten halv kokosnöt med liten ingång i den lilla honans revir. Men hon har visst inte hittat den än...!
Vad som än händer är dom så hemskt söta och roliga att titta på!!!:D

Annons