I båda tillsätter jag växtnäring, men bara i ena så tillsätter jag CO2( i det akvarie som bubblar minst.
Då har du med andra ord inte lyckats sänka pH:t något med din CO2-utrustning om det bubblar minst i det akvarium du kör med CO2, eller så är det i det akvariet som det pga ökat växtintag finns minst kväve/näringsämnen vilket också leder till minskat bubbel.
Innan jag började göda med med nitrat och fosfat så fick jag bara bubbel iom vattenbyten. Samtidigt hade jag oerhörhörda problem med Cyanobakterier och hade omätbar nitrathalt. Under denna nybörjarperiod så körde jag även ibland med ChlorOut som slår sönder klor till ammonium. Dvs enda gången växterna hade bra tillgång på kväve var direkt efter vattenbytena och då var det verkligen skumpavarning.
Har man alltså inte skumpa varning varje dag så har man helt klart en begränsning av något. Förmodligen CO2 om man inte lyckats sänka pH:t, i annat fall nitrat eller fosfat om man i övrigt bara göder med Tropica Mastergrow.
Bubbelband kommer normalt sett bara från skador, men i en normal burk gissar jag på att man alltid har 5-10 bubbelband på kvällen om CO2-halten är okej.