Varför bubblar det just då???

#1 - 15 mars 2004 15:04
Hej!

Varje gång gång jag byter vatten så börjar mina växter att bubbla väldigt mkt men dom bubblar inte dagen efter, bara tills jag byter vatten. Det blir så i båda mina akvarium. I båda tillsätter jag växtnäring, men bara i ena så tillsätter jag CO2( i det akvarie som bubblar minst.
Varför är det så här...????

/Niklas
#2 - 15 mars 2004 15:06
Tror att det är för att man ju drar ner en massa syre i vattnet när man häller på nytt. Och så fastnar bubblorna på bladen. Så egentligen har det ingenting med fotosyntes o CO2 att göra. Blir likadant i mitt.
#3 - 15 mars 2004 15:11
nej så är det inte att bubblorna fastnar inte. man ser att bladen tillverkar egna bubblor som kommer från bladen.
#4 - 15 mars 2004 15:45
Svårt att tänka mig jag tror att det är små bubblor som går ihop och bildar en som är lite större och då ser du den. ser precis ut som att det kommer ifrån bladen. :-)
#5 - 15 mars 2004 15:45
Det är som mohlin säger.. Det är knappast fotosyntes. Snarare en massa tillfört syre som virvlar runt och fastnar på växter (och annat)..
Jag lovar att du kan hitta tillbehör (t.ex. filter, glas och sånt) som har bubblor på sig.. och så vitt jag vet använder sig dom inte av fotosyntes.
#6 - 15 mars 2004 16:10
NEJ!

På dom växterna så pyser det ut massa bubblor!!!
#7 - 15 mars 2004 16:18
Jag hade exakt samma fenomen som crossniklas när min tillförda CO2 var för låg för att kontinuerligt producera bubbel.
Man kan tydligt se skillnad på vanligt tillförda syrebubblor vid vattenbyte och dessa bubblor.
Mina strömmar alltid ur skadade delar på växter och uppträder som tjusiga pärlband. EXAKT som "CO2 producerade bubblor". Efter några timmar avstannar allt.

Jag har inte funderat vad detta kan bero på men jag har egen brunn med högt NH4 och KH omkring 8.

#8 - 15 mars 2004 16:20
Jag har haft samma fenomen och det är inte syre från vattnet utan från växterna.
Min gissning är att man vid vattenbytet tillför något ämne som begränsat fotosyntesen tidigare.

Det vore intressant om någon vet mer om detta.
#9 - 15 mars 2004 16:43
"Bubblandet" brukar ofta ha sitt max på eftermiddagen/kvällen när det gäller fotosyntesen..

Det där "fenomenet" med "bubbelband" är nog en konsekvens av sönder växtvävnad skulle jag tro. Ni har väl alla sett när en växt börjar "läcka" syre när man just trimmat den, eller själken, bladen blivit skadade.
Jag har även varit med om att det har börjat "läcka" ifrån hål som säkerligen uppkommit på grund av näringsbrist.
http://a.domaindlx.com/izac/aqua/Bild%201715.jpg
Lägg märke till hålet i växtens blad där bubblorna kommer ifrån.

Vet iofs inte om detta är vad som sker varje kväll efter vattenbyte hos er.
Men det är väl logiskt att det bubblar ut mer när fotosyntesen fungerar som bäst.
#10 - 15 mars 2004 16:59
Det var en rätt... intensiv diskussion om detta fenomen tidigare. Det rör sig enligt min mening inte BARA om syreövermättnad pga att man tillsatt kallt vatten som sen värms upp (den sortens bubblor man kan se i ett dricksglas kallt vatten som lämnas nån timme i rumstemperatur), utan min position är att man genom att tillsätta syremättat vatten (som kanske dessutom innehåller nåt ämne som tidigare begränsat, t.ex. CO2), har 'sänkt ribban' för att det skall bildas bubblor. Dvs växten bildar (cirka) lika mycket syre som tidigare, men nu är vattnet mer syremättat, och man får bubblor.

Att bubblorna kommer ur skador gissar jag beror på att de flesta vattenväxter har särskilda kärl för att transportera syre runtom i växten, särskilt till rötterna.
#11 - 15 mars 2004 17:02

I båda tillsätter jag växtnäring, men bara i ena så tillsätter jag CO2( i det akvarie som bubblar minst.

Då har du med andra ord inte lyckats sänka pH:t något med din CO2-utrustning om det bubblar minst i det akvarium du kör med CO2, eller så är det i det akvariet som det pga ökat växtintag finns minst kväve/näringsämnen vilket också leder till minskat bubbel.

Innan jag började göda med med nitrat och fosfat så fick jag bara bubbel iom vattenbyten. Samtidigt hade jag oerhörhörda problem med Cyanobakterier och hade omätbar nitrathalt. Under denna nybörjarperiod så körde jag även ibland med ChlorOut som slår sönder klor till ammonium. Dvs enda gången växterna hade bra tillgång på kväve var direkt efter vattenbytena och då var det verkligen skumpavarning.

Har man alltså inte skumpa varning varje dag så har man helt klart en begränsning av något. Förmodligen CO2 om man inte lyckats sänka pH:t, i annat fall nitrat eller fosfat om man i övrigt bara göder med Tropica Mastergrow.

Bubbelband kommer normalt sett bara från skador, men i en normal burk gissar jag på att man alltid har 5-10 bubbelband på kvällen om CO2-halten är okej.
#12 - 15 mars 2004 18:31
I det stora karet (112l) så har jag 2 st lysrör och dära e det starkt ljus men i det lilla karet(54l) har jag bytt lysrör ( aquaglo) som inte har ett starkt ljus alls och där har jag tänkt at skaffa en reflektor. I det lilla har jag vattenpest( den bubblar inte, bara lite vid vattenbyte). Jag har testat att ta lite vattenpest därifrån och stoppat i ett litet plastakvarie med en stark glödlampa och där bubblar det lite helatiden när lampan är på.
#13 - 15 mars 2004 18:37
Och en till sak- jag har tänkt att skaffa lysrör. Jag har hört att philips aquarelle ska vara bra för växter...stämmer det???
#14 - 15 mars 2004 22:31
Ursprungligen skickat av crossniklas

Och en till sak- jag har tänkt att skaffa lysrör. Jag har hört att philips aquarelle ska vara bra för växter...stämmer det???

Stämmer.. Många som använder det här (inkl. jag själv).. Tycker det ger ett fint ljus och upphov till fin "solbränna"
#15 - 16 mars 2004 06:53

Jag har testat att ta lite vattenpest därifrån och stoppat i ett litet plastakvarie med en stark glödlampa och där bubblar det lite helatiden när lampan är på.

Är du riktigt säker på det? Varje synlig (O2) bubbla ut ur växten är minst motsvarande mängd (CO2) gas in i växten om du förstår vad jag menar. Utan CO2-berikning av vattnet tvivlar jag starkt på att det kan bubbla "hela tiden".
#16 - 16 mars 2004 14:32
Nej, det bubblar bara några timmar efter jag har bytt vatten.
#17 - 16 mars 2004 21:46
Har samma problem... trots att jag kör med Co2/mäsk...
#18 - 18 mars 2004 21:05
"Kranvatten är vanligen övermättat av CO2 som stimulerar fotosyntesen direkt efter vattenbytet; men bubblorna försvinner dagen efter om du inte fortsätter att berika vattnet med CO2. "

Läst på: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=260
#19 - 18 mars 2004 22:09
Ja, fast det där gäller nog främst brunnsvatten. Kommunalt kranvatten bör normalt inte vara övermättat på CO2, eftersom det luftas.
#20 - 22 mars 2004 08:40
Skulle vilja dra igång den här tråden igen, eftersom jag nu har börjat med mäsk-CO2 och upptäckte samma fenomen (Ursäkta crossniklas att jag inte trodde dig innan).

Defdac, du skriver nåt om nitrat o fosfat, var får man tag i sånt och hur mäter man de olika jädrans vattenvärdena och vilka är det man ska mäta och varför. Jag har läst dina o tropofogs inlägg och blir bara yr i huvudet!! Kommer inte ihåg nåt från kemitimmarna i skolan.
#21 - 22 mars 2004 10:46
Ja det är dom otäcka beteckningar som jag också skyr som pesten. Hatar dom.

Du kan göda med Tropica Mastergrow och tillsätta kväve och fosfor så har du en helhetsgödning. Enkelt!

Kväve och fosfor köper du i pulverform från Hjortgatanszoo och kvävet heter "KNO3" och fosforn heter "KH2PO4".

Jag rekommenderar det verkligen oerhört starkt. Jag kör med extra kväve och fosfor i en icke-CO2-burk med lite ljus och det fungerar fenomenalt. När jag slutar dosera mina dunderdroppar (kan ses på följande bild: http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1414 ) så kommer det fram Cyanobakterier med en gång.

Det är för mig en gåta varför i hela fridens namn dom tog bort kväve och fosfor från akvariegödningarna och utöver det har överarbetat flingfodren så att inte dom heller ger någon nämnvärt tillskott på kväve och fosfor. Sanslöst att ta bort två av dom viktigaste makroämnena. Kväve och fosfor orsakar bara problem om alla andra näringsämnen finns i för låg nivå, så varför i herrans namn man skulle ta bort dom från en fullvärdig gödning är helt obegripligt.

Annons