Varför bubblar det inte ?

#1 - 28 april 2004 09:39
Vatten värden:
225liters akvarie
Ph 6,4
Kh 4
Nitrit 0,025
Temp ca:26grader
70% vatten byte 1ggr/vecka
Inte mycket att gå på här tyvär.

Jag göder:
TMG Fulldos 1 ggr/vecka
NO3 Fulldos 1 ggr/vecka
PO4 Fulldos 1 ggr/vecka
Co2 Dygnet runt (ligger på det gröna).

Ljus:
2*30W PowerGlo
2*10W Kompaktrör

P.S Det bubblar mycket vid vatten byte.
Kan detta bero på att jag har för lite syre i vattnet ?

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=171251
#2 - 28 april 2004 09:48
Jag gissar att det beror på kaliumbrist, för visst var det så att du inte kör med KNO3 och KH2PO4 som NO3 och PO4 källor?
#3 - 28 april 2004 09:50
Stämmer.

FAN.

Och jag har inte fått min KNO3 ännu.
#4 - 28 april 2004 09:51
Detta har varit uppe förr och svaren har minst sagt varit olika. För lite ditten och för mycket datten och det ena och det andra. Verkar som om många har detta problemet, inklusive mig själv. Nu har jag fått mitt att bubbla lite (man får leta ordentligt på undersidan av bladen) hela tiden, men när jag skiftar vatten så blir det champagnebrus.

Jag vill också ha ett svar på det.
#5 - 28 april 2004 09:53
Jag kör med KNO3 och KH2PO4 och har samma problem, så det tror jag inte på. Sorry.
#6 - 28 april 2004 09:53
Sen är ju fågan hur mycket ev. rötter påverkar pH och KH.
Det kan ju leda till att "tabellen" inte stämmer.
#7 - 28 april 2004 09:54
Men kan det ha med syre mättnaden i vattnet att göra ?

Eftersom jag har Gurami har jag väldigt lite yt rörelse.
#8 - 28 april 2004 09:59
Samma här! Men varför skulle det spela in? Växterna producerar ju syre... Skulle det bara bubbla om det fanns "för mycket" syre i vattnet? Det är ju onekligen så att man drar ner mycket syre i vattnet när man skiftar.
#9 - 28 april 2004 10:00
Kort svar:

Jag hade samma problem länge. I efterhand är svaret enkelt: jag TRODDE jag låg i grönt område men verkligheten var 10-15 ppm CO2. Ända sedan jag fick upp CO2 har det bubblat och då har jag begränsat gödning hårt emellanåt. Mitt råd: var hårda mot er själva när ni läser av pH/kH för att bestämma CO2. Dessa tolkningar av färgskalor kan göra en nipprig..;)
#10 - 28 april 2004 10:02
Det är det jag menar syre mättnaden blir ju större när jag fyller på vatten och växterna börjar bubbla.

OCH NEJ DET ÄR INTE TILLFÖRT SYRE SOM ALLA SÄGER EFTERSOM DET KOMMER STRIDA STRÖMMAR IFRÅN VÄXTERNA. DET ÄR MYCKET LÄTT ATT SE SKILNAD PÅ TILLFÖRDA SYRE BUBBLOR OCH DET SOM KOMMER IFRÅN VÄXTERNA.
SÅ ALLA KAN SLUTA ATT SÄGA ATT DET ÄR DET TILLFÖRDA SYRET FÖR DET ÄR DET INTE.

PUNKT SLUT.

Bluesboy:
Om jag sänker Ph´t ifrån 7.4 till 6,4 med Co2 så kan jag vara ganska säker på hur mycket Co2 jag har.
#11 - 28 april 2004 10:03
Ursprungligen skickat av mohlin

Samma här! Men varför skulle det spela in? Växterna producerar ju syre... Skulle det bara bubbla om det fanns "för mycket" syre i vattnet? Det är ju onekligen så att man drar ner mycket syre i vattnet när man skiftar.

Stora bubblor som samlas under bladen kan man väl "alltid" få, men små pärlband av bubblor lär man bara få när vattnet är syre mättat, eller?
Syremättnade torde även vara beroende på temperatur, men hur, kallare mer syre innan det blir mättat?
#12 - 28 april 2004 10:06
Precis vad jag är ute efter.

Alltså kan syre mättnaden i vattnet på verka bubblandet ?
I så fall kan det ju faktist vara det som gör att det inte bubblar i mitt kar.
#13 - 28 april 2004 10:25
Och hur får man ner mer syre? Räcker det med enbart större ytrörelse?

#14 - 28 april 2004 10:27
Jag hadde tänkt testa med en pet flaska i kväll.

Hål i båda ändar med en slang i varge hål.
En syresten med slang i flaskan och sedan låta vattnet passera igenom flaskan innan det går ner i akvariet igen.

Detta för att motverka urluftning.

Se bild:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=171251
#15 - 28 april 2004 10:34
Vilken bild?
Hur fungerar din reaktor? Är den hemmabyggd? Jag kör min CO2 genom mitt ytterfilter, men jag är inte nöjd med det för det kommer "ryckvis".
#16 - 28 april 2004 10:43
Bilden på första sidan.

Ja jag har byggt min reactor själv.

Co2 går in i flaskan genom en slang i sidan på flaskan.
Vattnet pumpas(250l/h)in uppifrån och slår sönder bubblorn.

I min reactor gör det inget om det kommer stötvis eftersom allt ändå löses upp. :-)
I batten har jag gjort hål runt botten och sedan satt en filter matta i botten så att inte bubblorn kan passera ut. 100% upplösning.

Hehe samma princip som för min reactor.
#17 - 28 april 2004 10:57
Jörgen, är du riktigt säker på att ditt pH på 6.4 och KH på 4 verkligen stämmer, och att du sänker med enbart CO2? Du ska isåfall ligga på 47-48 ppm CO2 i vattnet, och det tvivlar jag på att du kommer att få med petflaskemetoden, och får du det till den nivån borde växterna käka gödning något enormt..så kolla nivåerna i karet, så att du har alla ämnen i tillräcklig mängd.
#18 - 28 april 2004 10:59
Ja jag är säker på Ph och Kh och jag vet att Co2 nivån ligger strax över "grönt".

3liter gel mäsk med 100% upplösning.

Får köpa Fe test idag.
Vad är rekomenderad nivå på Fe ?
#19 - 28 april 2004 11:05
Rekommenderad Fe är 0,1ppm (TMG ger dig ca 0,07 på fulldos har jag för mig)
#20 - 28 april 2004 11:07
Tackar.
Då kommer nästa fråga.
Om Fe ligger lågt vågar jag då pyttsa i TMG så att jag kommer upp i rätt nivå ?
#21 - 28 april 2004 11:08
Jörgen, eftersom jag 1. Är lat och 2. Inte har tid pga att vi håller på o fixa nytt kök - kan du inte berätta hur det gick med ditt "mer syre" experiment?

Mvh Eva
#22 - 28 april 2004 11:09
Ska bygga det ikväll så förhoppnings vis har jag en rapport imorgon :-)

Akvaristen bäste vän:PET-flaskan :-)
#23 - 28 april 2004 11:13
Om jag inte kommer ihåg fel så har JBLs Fe-test följande steg 0.025, 0.050, 0.1, osv
Så du kan ju se om du ligger för lågt i alla fall och då får vi väll anta att övriga ämnen tas upp i propotion till Fe.
#24 - 28 april 2004 11:27
Jag får ösa i KNO3 i stort sett varje dag, hittills har karet käkat mellan 5-10 ppm per dag, Fe håller sig runt 0.1 ppm i 2-3 dagar, PO4 håller sig också bra i 2-3 dagar. Det både växer och bubblar fint, och min CO2 halt ligger strax under 20 ppm. Det enda som jag märker är att det i slutet av veckan, strax innan vattenbytet, så får jag kalciumbrist med böjda blad som följd. Har provat med att hälla i kalk i karet, och det blir bättre då.
#25 - 28 april 2004 11:29
Jörgen, är du riktigt säker på att ditt pH på 6.4 och KH på 4 verkligen stämmer, och att du sänker med enbart CO2?

Precis min tanke!
Säg att verkligheten säger pH 6.8 då blir det inget bubbel.
Alla tester och mätinstrument har upplösning och noggranhet. Mitt Sera pH test har usel upplösning (för att bestämma CO2) 0.5 pH. Vad noggrannheten är har jag inte en susning om. Till detta ska man lägga sin egna tolkning av färgskalan. Jag och min sambo skiljer oss vid tolkningen 0.5 pH d.v.s. med mitt kH över 30 ppm CO2 skillnad !!!
Lägg sedan risken att det finns lite pH-sänkande material i karet uppe på detta så hamnar man lätt under "bubbelnivå".

Nu mäter jag inte så ofta längre. Jag skruvar CO2 tills det bubblar om växterna och uppskattar en rimlig gödningsnivå. Vattnet blir syremättat av min växtmassa efter ca. två timmar med ljus.
Jag är ingen hejare på detta men jag vill bara dela med mig i en fallgrop JAG föll i.

#26 - 28 april 2004 12:56
Mohlin:En liten bild på Syre "reactorn"

http://www.zoonen.com/perzoonen/editgalleri.asp?oid=171251&gid=182391

Tyvär åker den inte i idag. Upptäckte till min fasa att mäsken var slut.Jag hittade även en K källa hemma Co2 tabletter med K berikning ,så att säga två flugor i en smäll :-)
#27 - 28 april 2004 13:29
Här är en tråd jag startade då jag fick rätt på lite strul jag haft, den handlar just om upplösning på tester och hur lätt det påverkar CO2 halten.

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24888
#28 - 28 april 2004 13:29

Jag skruvar CO2 tills det bubblar om växterna och uppskattar en rimlig gödningsnivå.

Klart bästa tricket förutsatt att man kan göra det kontrollerat och inte överdriver och noggrannt kollar hur fiskarna mår. Bubblar inte växterna är det i princip alltid CO2-halten det är fel på, oavsett vad testerna visar. Det märker man när man skruvar upp CO2-matningen.

Tester bara luras och jag har dessutom en förmåga att undermedvetet överskatta mätningen - dvs står testet och väger mellan pH 6.5 och pH 7.0 så tycker man att det är pH 6.5 (eftersom det ger bäst CO2-nivå).
#29 - 28 april 2004 13:51
Tester bara luras och jag har dessutom en förmåga att undermedvetet överskatta mätningen - dvs står testet och väger mellan pH 6.5 och pH 7.0 så tycker man att det är pH 6.5 (eftersom det ger bäst CO2-nivå).

EXAKT!

Hoppas du får till bubbleriet Jörgen. F*n den som ger sig.
#30 - 28 april 2004 13:56
Ursprungligen skickat av NE

Här är en tråd jag startade då jag fick rätt på lite strul jag haft, den handlar just om upplösning på tester och hur lätt det påverkar CO2 halten.

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24888

BINGO!
Jag hade missat den tråden. Håller helt med dig NE. Vi har kommit fram till samma slutsats.
#31 - 2 maj 2004 17:18
Såja nu har jag fått ordning på allt

Jag göder nu:
TMG Fulldos 1 ggr/vecka
*NO3 Ej längre, jag har 5ppm i vattnet.Fulldos 1 ggr/vecka
PO4 Fulldos 1 ggr/vecka
*K Fulldos med Seltin
*Mg med Seltin
*Co2 Kör nu med sodastreamer, skilnaden emot mäsl är markant.Dygnet runt (ligger på det gröna).
*Ny

Ljus:
2*30W PowerGlo
2*10W Kompaktrör

Och nu bubblar det jävlar i det. :-)
#32 - 2 maj 2004 17:43
Och nu bubblar det jävlar i det. :-)

Gött! [:-106]
#33 - 2 maj 2004 20:09

*NO3 Ej längre, jag har 5ppm i vattnet.Fulldos 1 ggr/vecka

PO4 Fulldos 1 ggr/vecka

Jäkligt farligt om du fulldospulsar med fosfat utan att du doserar nitrat när du bara har 5 ppm nitrat i vattnet.

5 ppm är absolut minimum i växtakvarier med CO2. Under denna nivå börjar man leka med Cyanobakterieodling.
#34 - 3 maj 2004 07:52
Ok Defdac då kör jag med typ halvdos NO3 hädanefter :-)
#35 - 3 maj 2004 19:49
Men GUUUUUD!!

Vilka problem ni har! Är ni akvarister eller kemister??
Bara njut av fiskarna.

Jenny
#36 - 3 maj 2004 20:09

Bara njut av fiskarna.

Fiskar? Vilka fiskar?! Dom e ju slemmiga! Nä det är akvatiska växter som är melodin ;)
#37 - 3 maj 2004 20:23
Fiskar? Vilka fiskar?! Dom e ju slemmiga! Nä det är akvatiska växter som är melodin ;)
Exakt! där är något som är sant. Fiskarna i växtakvarium är bara bakgrundsstatister, det är växterna och layouten som har huvudrollerna[:D]
#38 - 3 maj 2004 20:25
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

*Hehe*

Kompisarna klagade över det akvarie som jag körde "fisklöst" i ett halvår... För att inte tala om hur förvånade dom blev på akvarieaffären....

Peter: Jag behöver fiskar till mitt akvarie som gått fisklöst senaste halvåret...
Säljare: -Har du haft vatten i det? Du kanske skall starta om det?
Peter: Jag byter vatten varje vecka...
Säljare: ??????

Peter
#39 - 3 maj 2004 20:34
Ja ja...
Jag har fullkomlig och total respekt för era preferenser.
Jag har sökt mig till zoopet för fiskarnas skull. Kan ju dock inte låta bli att lägga mig i era för mig totalt "out of the blue" -utflippade svängar.
Hjälp mig förstå... Varför gröna grejer endast bara?
Jag trodde det var hela biocykeln som var fascinerande, åtminstone är den det för mig... Fiskar=koldioxid + nitrat=växter=syre=fisktrivsel på grovt förenklat vis... Varför inga fiskar? Hur får man då "naturlig" balans (hur nu akvariefiskar kan vara naturliga där de bor instängda...)? Är man militant vegan eller??
Hjälp mig förstå

Trevlig afton

/Jenny
#40 - 3 maj 2004 20:40

Hjälp mig förstå

En bild säger mer än tusen ord:
http://194.236.255.117/defblog/picture/1423

(Fiskarna behövs för att ge liv åt undervattensvärlden, men det svåra är att fiskarna ger alldeles för lite näring till växterna för att få dom så vackra.)
#41 - 3 maj 2004 20:43
Man ska inte ha helt fisklöst utan som jag sa ska fiskarna vara bakgrundsstatister.

Alla har vi olika intressen. Du tycker om biocykeln och en del tycker om att ha växter och göra en snygg layout. Det är färger och former på bladen och hur de är placerade som är intressant för växtakvarister och som sagt ska fiskarna vara ett komplement till själva layouten för att få den balanserad.
Man kan självklart ha det fisklöst men då blir det inte lika levande.
#42 - 3 maj 2004 20:52
God damn...
Okej Defdac. Jag förstår. Grymt vackra bilder! fast mitt akvarium ser bra mycket grönare ut än Morpheus'. Överbefolkat en aning då eftersom växterna stormtrivs och grönskar värre än bara den;)

Tycker det är så VANSINNIGT kul att följa era kemiska trådar å va bara tvungen att lägga mig i eftersom det är hockey på TV, hm VAR...
Afton // Jenny
#43 - 3 maj 2004 21:03

fast mitt akvarium ser bra mycket grönare ut än ..

Det är inte alls vad det handlar om.

Kom tillbaks när du ser skillnaden mellan
http://www.ciklid.se/medlemsbilder/karet1.JPG
och
http://zeeb.hp.infoseek.co.jp/AQUA/IWAGUMI/image%204.jpg
#44 - 3 maj 2004 21:08
Nä å du har inte den blekaste om vad jag menade heller.
;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Tycker det är så VANSINNIGT kul att följa era kemiska trådar å va bara tvungen att lägga mig i eftersom det är hockey på TV, hm VAR...
Afton // Jenny [:-75]
#45 - 3 maj 2004 21:10
Eller när du ser skillnad på
http://www.jimmy540i.com/nightmare33.jpg
och
http://www.home.no/bil-mc/Bilder/Bmw/BMW%20M3.jpg

;)
#46 - 3 maj 2004 21:15
<center><font size="4"><font face="Comic Sans MS"><center><font color="red">Ha ha ha!!!!!!!!!!
JAG GER MIG!!!!!!!!!!!!!!!</font id="red"></center></font id="Comic Sans MS"></font id="size4">
[:-75][:-75][:-75][:-75][:-75]</center>
<center>
Afton // Jenny </center>
#47 - 4 maj 2004 08:07
Jag tycker ju att fiskarna trots att vi riktar in oss mycket på växterna spelar en stor roll även för växterna då dom hjälper till i den biologiska balansen.

Och visst det är många som inte förstår varför vi håller på som vi gör. :-)

Men jag kan ju säga att min kemi lärare skulle vara stolt över mig i dag om han såg vad jag håller på med, KNO3,PO4,Fe, C02 osv. :-)
#48 - 4 maj 2004 13:37
Men jag kan ju säga att min kemi lärare skulle vara stolt över mig i dag om han såg vad jag håller på med, KNO3,PO4,Fe, C02 osv. :-)

...och min skulle skämmas då jag inget kommer ihåg från den tiden [:D]
#49 - 4 maj 2004 15:51
hehe ja jag lärde mifg inget på kemin i skolan så därför tror jag min lärare skulle vara stolt :-)

Annons