Varför blir mina kort så kassa?

#1 - 23 maj 2007 20:29
Fattar inte varför mina kort blir så kassa, har lånat en kamera av lillebror för att slippa sitta med mobilen och ta kort. Men på korten ser vattnet gult ut, kameran hinner inte med i fiskarnas rörelse. Korten blir kassa helt enkelt.
KOlla gärna och kom med tips om vad jag skall göra!!!!
Kameran är en Minolta med 10 x optisk zoom
/B
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/10390000-10399999/640x480/10397368.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/10390000-10399999/640x480/10397746.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/10390000-10399999/640x480/10397747.jpg?0
#2 - 23 maj 2007 20:52
Blossom7 skrev:
Fattar inte varför mina kort blir så kassa, har lånat en kamera av lillebror för att slippa sitta med mobilen och ta kort. Men på korten ser vattnet gult ut, kameran hinner inte med i fiskarnas rörelse. Korten blir kassa helt enkelt.

/B

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/10390000-10399999/640x480/10397368.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/10390000-10399999/640x480/10397746.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/10390000-10399999/640x480/10397747.jpg?0

hej
ja du det håller jag med om

de var inte skarpa alls

vet ej

hoppas du får tips av någon annan

Kristoffer
#3 - 23 maj 2007 21:16
du saknar känsla för kort.

Du kan lämna tillbaka lillebrors kamera, proffsen här på forumet säger att kameran inte spelar någon roll. Allt beror på känsla.

Men kolla i kamerans/mobilen instruktions bok och titta efter "slutar tider" och "vitbalans".
#4 - 23 maj 2007 21:21
Din kamera har för seg slutare, den håller öppet för länge och korten blir suddiga, detta har att göra med ljuset, vid mycket ljus är slutaren snabb och vit mindre ljus är den seg.

Jag köpte en kamera med samma problem och för att få bra kort fick jag till slut köpa en Canon EOS 400D, inte Billig men gud så bra kort det blev, ska lägga ut några kort från den i min zoon snart.
#5 - 24 maj 2007 04:38
Hej och tack för svaren.
IFall jag saknar "känslan" är det väl ingen ide att jag läser i instruktionsboken eller???? Lite dubbelbottnat svar.........
Önskade mig bara lite tips, så tack Smeggan.

/B
#6 - 24 maj 2007 05:26
Blossom7 skrev:
Hej och tack för svaren.

IFall jag saknar "känslan" är det väl ingen ide att jag läser i instruktionsboken eller???? Lite dubbelbottnat svar.........

Önskade mig bara lite tips, så tack Smeggan.

/B

Vad är det för kamera du har?
#7 - 24 maj 2007 06:15
Fiddan skrev:
du saknar känsla för kort.

Du kan lämna tillbaka lillebrors kamera, proffsen här på forumet säger att kameran inte spelar någon roll. Allt beror på känsla.

Det var väl knappast ett konstruktivt svar? Tykna kommentarer på frågor dödar lusten att ens försöka lära sig och är förödande för självförtroendet.. Dessutom säger mer det om dig Fiddan än frågeställarens eventuella okunskap....

Känsla är något man övar upp, det finns sällan medfött och finns det det så behövs det lik förbannat övning. Övar gör man med en vettig kamera eftersom det är mycket lättare att hitta de där "guldögonblicken" som ger en bra bild, men en vettig kamera är inget krav. Man arbetar med de resurser man har att tillgå, om det så är en mobiltelefon.

Blossom: Testa kameran i olika situationer så märker du snart vad som funkar med just din kamera i kombination med just ditt akvarium. Det kan vara så att din kamera är för långsam för just de situationer du vill fota, men det kanske kan uppvägas med att du lär dig kompensera för långsamheten. Oftast handlar guldögonblicken om väntan och tur.

De där riktigt klockrena fotona är resultatet av många timmar av väntan, en gigantisk drös skitfula kort(tack gode nånnånstans för digitalkamerans intåg!), en lika stor drös mediokra kort (tack igen!), kunskap om just dina fiskars beteenden och att man "sett kortet förr", man kan räkna ut när/var/hur motivet kommer finnas. Ibland behövs det kanske också extra/annat ljus i någon form, och eventuellt lite photoshoppande i datorn när kortet väl är taget. Att beskära en bild, alltså "klippa" bort fula/ovidkommande bakgrunder/bilddetaljer gör också mycket för att skapa en bild.

Det är inget man lär sig i en handvändning men det kommer och under tiden har du njutit mååånga timmar av ditt vackra akvarium ;)
#8 - 24 maj 2007 07:13
Man kan på bilden se att du har skakningsoskärpa pga lång slutartid. Andra kameror skulle ge samma resultat, så dina "dåliga" bilder har faktiskt lite med din kamera att göra. För att undvika skakningsoskärpa behöver du antingen ett stativ (vilket får stillastående objekt att bli skarpa) eller MYCKET mer ljus. Det sistnämnda uppnås lättast genom att använda blixt... (Det går också fotografera med högre ISO, och det är först här kameratypen kommer in, eftersom kompaktkameror ofta ger mycket dåligt resultat vid högre ISO)...
#9 - 24 maj 2007 07:28
HEj och tack för svar, mer ljus? i akvariet eller i rummet???
/B
#10 - 24 maj 2007 07:31
Hej
Kameran är en Konica Minolta, Dimage Z2 med 4 megapixels och 10 x optical zoom och 40 x digital zoom.
Säger inte mig något då jag bara använt mobilkameran innan....
/B
#11 - 24 maj 2007 07:46
Blossom7 skrev:
HEj och tack för svar, mer ljus? i akvariet eller i rummet???

/B

På motivet... ;)
#12 - 24 maj 2007 08:04
Om du ska plåta lite mindre fiskar kan ett fotoakvarium vara ett billigt sätt att få bra bilder.
#13 - 24 maj 2007 08:08
Fast jag vill ha med akvariet,blir lite jobbigt att inreda fotoakvariet som jag vill att ser skall se ut :)
Men tack för tipset, men min tanke var att få med akvariet.
/B
#14 - 24 maj 2007 08:16
Min erfarenhet är att Minoltan verkligen är lite irriterande långsam i reaktionstid från det du tryckt ner knappen tills dess den verkligen tar kortet, oavsett ljusstyrkan i rummet. Det är tyvärr ett generellt mjukvaruproblem för digitalkameror i stort men extra tydligt på den modellen. Man får lära sig att kompensera för det helt enkelt.. surt men sant.

Faktum kvarstår dock att bilderna blir bättre (och lättare att ta) med om man har mer/annorlunda ljus att arbeta med. Och/eller fotoakvarium. Och tid. Och tålamod. Och övning. Och...
#15 - 24 maj 2007 08:54
ize skrev:
Min erfarenhet är att Minoltan verkligen är lite irriterande långsam i reaktionstid från det du tryckt ner knappen tills dess den verkligen tar kortet, oavsett ljusstyrkan i rummet.

Fast det går att ta actionbilder ändå. Har för mig att denna kanonbild togs med en Dimage Z3.
Jag hade en likadan - med betydligt blygsammare resultat... ;)
#16 - 24 maj 2007 09:07
Visst går det, och det bra därtill ;) Den bilden är helt fantastisk!

Det handlar väl bara att man ska vänja sig en smula... Jag irriterade mig en hel del på den kamera jag testade för jag gick från en halvautomatisk "analog" systemkamera. Liiiiiite skillnad :D

Nu fotar jag med en liten kompakt, Ixus 65 och är hyfsat nöjd men drömmer om en Canon D50 eller så.. eller något ännu bättre. Inte för att jag är en lysande fotograf direkt, men just for the fun of it s a s
#17 - 24 maj 2007 09:47
ize skrev:
Nu fotar jag med en liten kompakt, Ixus 65 och är hyfsat nöjd men drömmer om en Canon D50 eller så.. eller något ännu bättre.
D50 kommer från Nikon ;)
#18 - 24 maj 2007 09:55
[:o][:-5][:-101][:-103]eeeehh.. ja. Det gör den .. jag ställer mig i skamvrån, skäms en smula och är tyst en stund till!
#19 - 24 maj 2007 10:03
Liten sammanfattning,
Bättre ljus
ett stativ
och tåååålamod.

/B
#20 - 24 maj 2007 11:09
Precis!

Lycka till! Vi ser fram emot fina bilder ;)
#21 - 24 maj 2007 11:36
Till fiskbilder ser jag ingen anledning att använda stativ. Man behöver ändå korta slutartider för att frysa fiskarnas rörelser. Stativet tar bara bort rörelseoskärpa i kameran, för motivets rörelse hjälper varken stativ eller bildstabilisering. För att kunna använda korta slutartider kan man öka ljuset, använda större bländaröppning och högre ISO.
#22 - 24 maj 2007 12:12
Jag är en av dom som tycker det blir bättre att fota med blixt när jag fotar akvariebilder.
Fisk och mygglarvsbilden som jag tog och som är länkad till högre upp är mycket riktigt tagen med en Z3 och med kamerans blixt.
Men på den kameramodellen kan man minska och öka blixtljuset, jag brukade minska när jag fotade med den (har bytt kamera för ett tag sen). Jag vet inte hur mycket inställningar du kan göra själv på den modell du har.
På Z3 fanns ett sk "supermakroläge" som var bra. Sen så ställde jag in allt själv på kameran, inget autoläge vid akvariefotografering inte ;)
När man har en inbyggd blixt på kameran kan den ofta vara för lågt placerad och ge reflexer i bilden om man fotar rakt på. Då kan det hjälpa att vinkla kameran lite, lite då man fotar. Sen är det bara att fota, fota, fota och fota igen.
Mina bilder i början var otroligt usla, det tog rätt lång tid innan jag började komma underfund med de olika inställningarna. Börja med att fota saker som står helt still i akvariet, t ex växter eller stillaliggande malar. Då minskar du svårigheten lite och kan koncentrera dig på att få till en skarp bild med bra ljus till att börja med. Och det hjälper mig mycket att kunna ställa skärpan manuellt, inte lita på kamerans autofokus.
Och torka av glaset på akvariet på utsidan och ta bort alger på rutan på insidan :)
#23 - 24 maj 2007 15:50
ize skrev:
Det var väl knappast ett konstruktivt svar? Tykna kommentarer på frågor dödar lusten att ens försöka lära sig och är förödande för självförtroendet.. Dessutom säger mer det om dig Fiddan än frågeställarens eventuella okunskap....

Känsla är något man övar upp, det finns sällan medfött och finns det det så behövs det lik förbannat övning. Övar gör man med en vettig kamera eftersom det är mycket lättare att hitta de där "guldögonblicken" som ger en bra bild, men en vettig kamera är inget krav. Man arbetar med de resurser man har att tillgå, om det så är en mobiltelefon.

Hej

Jag skickade iväg ett pm direkt till Blossom efter att jag postade mitt inlägg och förklarade att det jag skrev inte var riktat mot honom, så att han inte skulle ta åt sig.

Jag håller med dig om om allt förutom just kamera valen. jag tror nämligen att det krävs en dslr kamera för att göra vykorts fräscha akvarie bilder.

Alla som känner att de vill motbevisa kan ju posta taggade original vykorts bilder tagna med en mobil eller en kompakt kamera för >3000-4000 (här snålas det inte)
#24 - 24 maj 2007 16:48
Pst, Blossom är en hon.
:)
#25 - 24 maj 2007 16:49
Fiddan skrev:
Alla som känner att de vill motbevisa kan ju posta taggade original vykorts bilder tagna med en mobil eller en kompakt kamera för >3000-4000 (här snålas det inte)

Jag vet ju inte vad du menar med vykortsbilder men denna är tagen med en gammal 2 megapixel kompaktkamera från Olympus. Jag tycker att kvaliten duger med tanke på att det är en 8 år gammal digitalkamera och utvecklingen har som bekant gått snabbt. Det finns EXIF-info i bilden. Den faller väl inom din prisram eftersom jag nu har skänkt bort den gratis ;)
#26 - 24 maj 2007 16:56
Fast det går att ta actionbilder ändå. Har för mig att denna kanonbild togs med en Dimage Z3.

Jag hade en likadan - med betydligt blygsammare resultat... ;)

Z3'an har ju grym Makro, har en Z6'a själv och det kan bli riktiga kanonbilder vis man får ljuset rätt.
#27 - 24 maj 2007 17:16
Micke skrev:
Jag vet ju inte vad du menar med vykortsbilder men denna är tagen med en gammal 2 megapixel kompaktkamera från Olympus. Jag tycker att kvaliten duger med tanke på att det är en 8 år gammal digitalkamera och utvecklingen har som bekant gått snabbt. Det finns EXIF-info i bilden. Den faller väl inom din prisram eftersom jag nu har skänkt bort den gratis ;)

Bilden är fin!
Men bilden är ju faktiskt grynig, inte för att tracka ner på din kamera men rent tekniskt kan du nog inte ta ett bättre kort med den kameran, och det skall du ta som en komplimang.

Med andra ord den bilden skulle inte kunnat vara med i en national geographic bok. Trots att den är fin.
#28 - 24 maj 2007 17:25
Blossom7 skrev:

/B

Jag tycker att ljuset i bilden är hyfsat bra, antagligen har slutartidet blivit en aningen lång och då man har svårt att hålla kameran helt still så blir det suddigt. Jag skulle sätta kameran på ett stativ.

Mina kort tar jag på fri hand,då jag kan ställa alla värden manuellt så sätter jag känslighet ISO200, bländaren ligger på F:2.8 och slutartid från 4/1 till 20/1. Vitbalansen kör jag på auto. Jag skulle kunna få lite bättre bilder om jag sätter kameran på stativ. Om man skall fota fiskar så får man testa att köra med slavblixt så att du slipper reflexer i glaset.
#29 - 24 maj 2007 17:51
Fiddan skrev:
Med andra ord den bilden skulle inte kunnat vara med i en national geographic bok.

Det var det inte frågan om heller, det gällde vykort ;)
Och du får gärna tracka ner på kameran, den var från digitalkamerornas bardom och utvecklingen har som sagt gått frammåt.
#30 - 24 maj 2007 18:16
Jag har en Z6:a och blir inte nöjd med bilderna från den, Nån som har tips på att få bra bilder med den. T.ex. manuela inställningar?

Men bilderna som blir bra blir J****T bra måste jag säga, specielt med Supermacrot
#31 - 24 maj 2007 18:18
Blossom7, Förlåt fröken![;)] just de ja glömde nämna att ett stativ är också att föredra.
Frågan är vart du vill lägga ribban med ditt fotande, Du vill lära dig bemästra din brors kamera eller funderar du på att köpa en ny?

Micke,
Är det en sådan där med disketter? de kommer säkert bli kult om några år.

När man säger vykorts bilder så är det inte ordagrant.. utan det är ett talesätt.
#32 - 24 maj 2007 18:54
har haft samma problem.. hade en gammal digitalkamera som var värdelös och fick aldrig några bra bilder, tröttnade på det och köpte mig en digital systemkamera (sony A100) istället och tänkte att efter det kommer jag bara ta superbra fiskbilder, ,em ack så besviken jag blev :D det var ju minst sagt lika svårt med den om inte ännu svårare så jag vill ju påstå att det handlar mycket om personen som står bakom kameran.

finns ju ca 10000000000000000000 inställningar på sonykameran och helst ska ju typ 2 inställningar va rätt för att det ska bli en bra bild :D

så lätt är det verkligen inte bara för att man har en bra kamera.
tålamod och träning är nog det som gäller.
#33 - 24 maj 2007 19:11
har haft samma problem.. hade en gammal digitalkamera som var värdelös och fick aldrig några bra bilder, tröttnade på det och köpte mig en digital systemkamera (sony A100) istället och tänkte att efter det kommer jag bara ta superbra fiskbilder, ,em ack så besviken jag blev :D det var ju minst sagt lika svårt med den om inte ännu svårare så jag vill ju påstå att det handlar mycket om personen som står bakom kameran.

finns ju ca 10000000000000000000 inställningar på sonykameran och helst ska ju typ 2 inställningar va rätt för att det ska bli en bra bild :D

så lätt är det verkligen inte bara för att man har en bra kamera.

tålamod och träning är nog det som gäller.

Nä men man får ju faktiskt utgå ifrån att man faktist kan båda kamerorna till 100% för att kunna jämföra dem rättvist. Säg att du lägger 1000 timmar på båda kamerorna framför samma akvarie vilken kamera tror du kommer leverera de bästa bilderna?
#34 - 24 maj 2007 19:36
Hej igen, mitt syfte med fotograferandet var egentligen att kunna lägga in en hyfsad bild under tråden "Hur ser ditt akvarium ut". Så mer avancerat än så var det inte.
Är för engångs skull nöjd med mitt akvarie, kände mig lite "stolt" och ville visa det.
Men inte med bilder som missvisar det.
Jag skall kämpa vidare, skall försöka traggla mig egenom manuallen i kväll.
/B
#35 - 24 maj 2007 19:44
Jag brukar köra ner exponeringskompensationen så det blir -, tycker fiskarna blir skarpare då
#36 - 24 maj 2007 20:31
Själv jobbar jag dagligen med bilder.
1 .Att fota genom glas och vatten är skitsvårt!
2. Det finns inte mycket som inte photoshop klarar av.
MEN. Även om det finns bra verktyg för att meka med bilen, betyder det inte att jag är en duktig bilmekaniker!
Så testa följande:
Försök lära dig lite mer om kameran och om du kan pressa ISO talet så att den kan ta upp mer ljus. Och se till att få så snabb slutartid som möjligt.
När det kommer till Photoshop så är A och O att hitta rätt vit- och svartbalans. Vitt skall vara vitt! och svart skall vara svart!
Annars får du "pissgult" ljus i hela bilden. Detta gör du med "Nivåer".
Sätt vitpunkt med pippetten i den del av bilden som skall vara vit och sätt det svarta i den mörkaste delen. Detta kommer rätta upp det gulstick du har. Sedan ser du till att skärpa bilden med "oskarp mask". När det ser lite för bra ut, så är det bra.
Hoppas att dessa allt för kortfattade och säkert obegripliga tips kommer till användning.
/Breme
#37 - 24 maj 2007 20:39
Fiddan skrev:
Nä men man får ju faktiskt utgå ifrån att man faktist kan båda kamerorna till 100% för att kunna jämföra dem rättvist. Säg att du lägger 1000 timmar på båda kamerorna framför samma akvarie vilken kamera tror du kommer leverera de bästa bilderna?

jo det är ju sant som du säger MEN det tar väldigt mycket längre tid att lära sig en systemkamera än en kompaktkamera.
men man måste också ha mycket kunskap om hur och varför bilderna blir som dom blir och när jag ska använda dom olika inställningarna och hur man komposerar (stavning?) en korrekt bild så jag håller fortfarande inte med om att det bara handlar om kameran.
#38 - 24 maj 2007 22:49
Blossom7 skrev:
Hej igen, mitt syfte med fotograferandet var egentligen att kunna lägga in en hyfsad bild under tråden "Hur ser ditt akvarium ut". Så mer avancerat än så var det inte.

Är för engångs skull nöjd med mitt akvarie, kände mig lite "stolt" och ville visa det.

Men inte med bilder som missvisar det.

Jag skall kämpa vidare, skall försöka traggla mig egenom manuallen i kväll.

/B

Tänd i rummet så att det är ganska ljust, dock inte mer ljus än akvariet. Sen skulle jag köra med inställningarna.
Känslighet ISO200
Bländaren ligger på F:2.8-5.0
Slutartid från 4/1 till 40/1
Vitbalansen kör jag på auto

Har du inget stativ, plocka fram en stol/pall och sätt kamran på så att du inte förflyttar den under fotograferingen.

Detta kort är tagen på detta sätt fast på frihand, inget stativ.
[ATTACH]5884[/ATTACH]
#39 - 25 maj 2007 21:08
Lekte lite med min Z6 idag detta blev resultatet

#40 - 25 maj 2007 21:27
Varför nämner ingen den STORA fördelen med systemkameror?
Alltså bildformatet 3:2 som passar fiskar (utom kanske diskus & scalare) mycket bättre än 4:3.
#41 - 25 maj 2007 21:30
Skulle bara vilja nämna den STORA fördelen med systemkameror?
Alltså bildformatet 3:2 som passar fiskar (utom kanske diskus & scalare) mycket bättre än 4:3. :p:p:p:p

Så då var det nämnt:p
#42 - 25 maj 2007 21:31
Kanonkar!

För dåligt ljusinsläpp i kameran, inte dig det är fel på!

Billiga kameror och tele kräver mkt ljus för att ge ok bilder. Stativ hjälper, kan vara en lösning. Men fiskarna är ju inte stilla så då hjälper inte stativ. Kort slutartid är ett måste om fiskarna rör sig och då är det dyrt objektiv som gäller eller starkt belysning! Sådeså!:D
#43 - 26 maj 2007 08:30
Varför nämner ingen den STORA fördelen med systemkameror?

Alltså bildformatet 3:2 som passar fiskar (utom kanske diskus & scalare) mycket bättre än 4:3.

Är det så att man vill få bra format på korten så kan man ju beskära dem i photoshop hur enket som helst. Jag bara fotar och blir det bra kort så flyttar jag tyngden i kortet dit jag vill ha den.
#44 - 26 maj 2007 08:33
quarantino skrev:
Kanonkar!

För dåligt ljusinsläpp i kameran, inte dig det är fel på!

Billiga kameror och tele kräver mkt ljus för att ge ok bilder. Stativ hjälper, kan vara en lösning. Men fiskarna är ju inte stilla så då hjälper inte stativ. Kort slutartid är ett måste om fiskarna rör sig och då är det dyrt objektiv som gäller eller starkt belysning! Sådeså!:D

Jag vet att det är för dåligt ljusinsläpp i kameran, sitter och väntar på Canon S5 Si. Nu är det taget med en Canon A70. som är bra men inte tillräckligt ljusstark.
#45 - 26 maj 2007 19:14
En uppdatering

Hej
Uppdaterar nu med lite nya bilder, bättre men inte bra.
Har kameran på en stol, så att jag inte skapar darrning. Har ändrat lite inställningar. Satt mer ljus,
Problemet nu är att jag får reflektioner av annat i rummet.
Se bilderna och kom med tips.
Med blixt
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/10460000-10469999/640x480/10469537.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/10460000-10469999/640x480/10469534.jpg

/b
#46 - 27 maj 2007 09:00
Jag brukar fota på kvällen då jag släcker runt omkring och fixar extra ljus just vid akvariet. Då slipper jag reflexer. Kan man då ta utan blixt eller med en extern blixt riktat från ett annat håll så kan man fota akvariet rakt framifrån.
#47 - 27 maj 2007 18:36
Det ser ut som du har ett riktigt fin kar iaf.
#48 - 27 maj 2007 18:44
Hej och tack :)
Ja, för en gångs skull är jag hyfsat nöjd, finns alltid saker man vill göra. En ny bakgrund står högt på önskelistan.
Så det är Sk_t att jag inte lyckas ta någon bra bild...
/B
#49 - 27 maj 2007 19:49
Blossom7 skrev:

En ny bakgrund står högt på önskelistan.

Bygg dig en av frigloit, det blir inte så dyrt som att köpa en riktig BTN-bakgrund. Och du beköver inte vara rädd för att någon skall ha en lika dan.
#50 - 27 maj 2007 19:51
Håller nog med pannecke, ett lätt sätt att få hyfsat resultat och iaf få ganska naturliga färger är att fota på kvällen med mörkt runtom. Sätt dig och lägg kameran mot någon stabilt. Sitt sedan några minuter så att firrarna hinner lugna ner sig och inte tro att det är matdags. Testa sedan att fota utan blixt. Har fått hyffsat resultat på detta sätt även med enkel kamera.
#51 - 1 juni 2007 19:49
Långås skrev:
fota på kvällen med mörkt runtom. Sätt dig och lägg kameran mot någon stabilt. Sitt sedan några minuter så att firrarna hinner lugna ner sig och inte tro att det är matdags. Testa sedan att fota utan blixt.

Detta testade jag ikväll, jag är HELT grön på fotografering.
Jag drog för gardinerna för fönstren också och jag är mycket nöjd med resultatet på korten.

Kameran är en helt vanlig digitalkamera (inte system) 10Mp Kodak V1003 så absolut ingen dyr grej

Ett exempel på hur det blev.
http://img87.imageshack.us/img87/540/31juni07of5.jpg
#52 - 17 juni 2007 18:29
En uppdatering

Hej igen

Tänkte uppdatera tråden lite, har bytt kamera. Använder nu en "enklare" kamera (panasonic Lumix). Tycker det blir bättre och att jag har lyckats få något bättre bilder. Fortfarande svårt ifall fiskarna är för rörliga.
Skickar med några kort så får ni säga vad ni tycker.

/B
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/11380000-11389999/640x480/11388751.jpg

http://archive3.pixbox.se/arkivet/synligt_3/11360000-11369999/640x480/11364027.jpg
#53 - 17 juni 2007 18:42
Frigolitbakgrund

Pannecke skrev:
Bygg dig en av frigloit, det blir inte så dyrt som att köpa en riktig BTN-bakgrund. Och du beköver inte vara rädd för att någon skall ha en lika dan.

Nej, jag vågar nog lova att ingen skulle ha en sån som mig :D
Känner mig inte tillräckligt händig för att knåpa ihop något till ett så stort akvaire, till yngel karet har jag gjort en (i bark som sitter bakom).
/B

Annons