Ja.. haha.. jag fattar hur du menar!:) Men, man kan liksom inte "förmänskliga" fiskar - den där hanen tänker inte; "Aha, Chippen stör mig här nu - det är nog bäst att jag inte äter fler romkulor".
Det här med att, oftast, hanen äter rom är väldigt vanligt bland ciklider i våra kar - väldigt ofta ser vi detta hos Discusar, men även Scalarer o.s.v. Vi måste tänka på att fiskarna lever i en otroligt konstruerad "värld" och alla parametrar blir väldigt snabbt uppskruvade och i många fall helt onaturliga.
Du har nu ett par - bara det är ett framsteg - om du kan låta dom vara helt ifred, se till att de har en bra miljö - vattenkvalitet och hela serven - så kommer de snart i stämning, kan koncentrera sig på sig själva och sin omgivning. Då kommer också den naturliga instinkten att vårda sin avkomma. När de blir störda, stressade och kanske inte har optimala förhållanden - då blir heller inte lekbeteendet optimalt.
Att byta hane är bara ett sätt att ytterligare förlänga din väntan på att det skall bli en lyckad lek. Det är inte alls säkert att honan accepterar den nya hanen - eller att den nya hanen ens blir intresseradd av honan. Så, låt dom bara vara!
Sedan är det också på detta viset att; de äter inte romkorn för att de tycker det är gott, eller att de är hungriga - utan det här beteendet är en störning. Många gånger då ciklider har rom och det kommer en stor fara som är övermäktig kan de faktiskt äta upp sina romkorn eller yngel i ren beskyddarinstinkt - i ren frustration. Hanens ätande kan vara en stressfaktor som får utlopp i det här beteendet!
Så, återigen, bara låt dom vara - och bli inte förbannad på hanen, han fattar snart vad det handlar om!:)