Med risk för att bli ”snöpulad” av andra på detta forum (som förmodligen vet bättre än mig) så tror jag att det också är så att ju intimare de får bli med varandra, desto bättre går det. Jag har länge haft platysar tillsammans i ett 110L, inte ett enda yngel blev det, och inte en hona gick dräktig. Sen för en månad sedan satte jag in en hona och en hane i ett eget kar på 54L (med två andra småfiskar men inga andra platys). Några veckor efter såg jag att honan var dräktig och igår såg jag att det kommit små yngel.
På något sätt verkar det som om de klarade detta bättre då de fick vara på tu man hand, ostörda med varandra. När de går tillsammans med de andra platysarna så tycker jag att hannarna mest bråkar med varandra om vem som är störts och bäst, eller så blir de så ivriga på egen hand i närheten av fler tjejer att de tappar fokus.
Visserligen ska Platys vara enkla att få yngel efter, men jag tror ändå att aningen mindre kar och lite mer intim miljö skyndar på förloppet en aning. Sen är det också viktigt att tänka på att det finns andra små fiskar som är duktiga på att äta upp små yngel. Har du bara Platys i karet så är det kanske dem som äter dem, men även tetror och andra små fiskar är ena riktiga lymlar på att äta yngel.
Varierad kost och vitaminer är inte heller fel och kan nog göra sitt till.
Lycka till!