varför beter den sig så här?

#1 - 14 januari 2009 00:32
Jag har en Siamensis som har varit konstig i ett par dagar. Den har lixom bara "suttit" still mot en sten eller en växt. Magen har varit lite uppsvullen, men jag har knapt sett den äta... Den var sådan i ett par dagar, men helt plötsligt ikväll så blev det fart på den igen och nu är den helt som vanligt igen. Tog en bild på den när den "var konstig". Den andra malen (någon brun mindre variant) och de andra fiskarna mår bra (zebrafiskar).

Såhär såg den ut:
#2 - 14 januari 2009 00:41
Vet inte riktigt varför den beter sig som den gör.
Den äter troligen en del på natten så det kan vara anledningen till att du inte sett den äta men den har uppsväld mage.

Men är du säger på att det verkligen är en siamesisk algätare, tror snarare på en:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1310&SOK=1
eller
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329(Troligen denna)
#3 - 14 januari 2009 00:56
ok. Det kan säkert vara så att den äter när jag inte ser =)

Ja jag är ny på detta så jag är inte alls säker på vad jag har för sort, men den sista du länkade till ser ju snarlik ut så det kan säkert vara en sådan =) De sa i djuraffären att den bara ska bli 5 cm så det kan stämma ganska bra när man tittar på den. Den första länken kunde jag inte se. Dock verkar det ju som om de ska vara i stim så jag får väl köpa en till i alla fall så att han får en kompis
#4 - 14 januari 2009 09:09
Köp gärna två till. Siameser som är ensamma blir ofta lite koko i skallen.

Edit: -Ups, kollade aldrig på bilden. Visst är det en Otocinclus! De trivs inte alls ensamma, köp gärna tre-fyra till!
Bilagor:
#5 - 14 januari 2009 09:15
det är nog en Otocinclus art. dom vill vara i grupper av minst 5-7st. och det är normalt att dom gör så är stilla och sedan rör sig igen.
#6 - 14 januari 2009 16:26
Har du gjort något vatten, foder eller fiskbyte i akvariumet på sistone? Eller någon annan förändring som skulle kunna orsaka något sånt? Har fisken några prickar på sig? Isf har den Vita pricksjukan, jag har sett den symptonen på några av mina fiskar innan. Eller så fick den helt enkelt bara tonårskris, ir nåt ;)
#7 - 14 januari 2009 17:26
Har du gjort något vatten, foder eller fiskbyte i akvariumet på sistone? Eller någon annan förändring som skulle kunna orsaka något sånt? Har fisken några prickar på sig? Isf har den Vita pricksjukan, jag har sett den symptonen på några av mina fiskar innan. Eller så fick den helt enkelt bara tonårskris, ir nåt ;)

Jag tror lösningen redan är klar, den behöver ett stim för att må bra.

Vita prick sjukan har inte alls de symptomen, plugga på lite innan du föreslår. ;)
#8 - 14 januari 2009 19:24
otocinclus ingen tvekan
#9 - 14 januari 2009 21:01

Det är ganska nystartat (har aldrig haft ett innan så jag är helt ny på detta). Inga prickar eller så, och nu är han helt som vanligt, pigg och aktiv. Jag kommer köpa några till kompisar nästa vecka när jag får pengar så att h*n slipper vara själv :)
#10 - 16 januari 2009 16:30
ja.. som många redan sagt så är det en otocinclus. Och denna pyttelilla algätaren vill ha sällskap och dom är mest aktiva på natten som de flesta malar är. Tror inte det är nåt fel på den alls. Den vill nog bara ha sällskap =)

Lycka till med ditt akvarie

Annons