Varför begränsa artbeskrivningarna?

#1 - 7 mars 2005 09:25
Varför begränsar man vissa artbeskrivningar till att endast visas för GOLD-medlemmar?

Detta förtar en hel del av värdet av Zoopet och gör att, åtminstone jag, besöker Zoopet mer sällan. Det är ju sällan jag får ut något av ett besök eftersom den information jag letar efter inte är tillgänglig för mig.
#2 - 7 mars 2005 09:37
Du har ju möjligheten att anmäla dig som GOLD-medlem, inte bara för artbeskrivningarnas skull. Det finns många fördelar att vara medlem till en kostnad av 2225:-/år
#3 - 7 mars 2005 09:38
[QUOTE=Guy Palm]en kostnad av 2225:-/år[/QUOTE]
Inte fullt så dyrt kanske... 225:-/år ;)
#4 - 7 mars 2005 09:41
Att ta fram material till en sådan här stor hemsida mm tar tid och plats och kostar en del. Därför får de som betalar en årlig avgift besöka dom sidorna.

Det är tråkigt att läsa att du inte känner att du har något större utbyte av zoopet längre sen det förändrades.

Kanske ett medlemskap i gold skulle ge dig ett större utbyte av zoopet. Jag betalar då jag känner att jag vill "sponsra" denna sajt och vill att den ska utvecklas.
#5 - 7 mars 2005 10:15
Jag håller med om att det är trist att allt inte är tillgängligt för alla. Alla har inte råd att betala. Jag anser att grundtanken bakom sidor som zoopet och andra bör vara att sprida kunskap till alla oavsett ekonomisk status. Att vilja tjäna pengar tycker jag är fel i detta sammanhang. Om folk vill, och kan, donera tycker jag att det skall vara på frivillig basis.

Jag tror personligen att zoopet kommer att dabbas negativt långsiktigt och färre och färre nya besökare kommer hitta hit, till fördel för andra konkurerande sidor som är helt gratis, och den gamla "eliten" kommer att utgöra en allt större del.
#6 - 7 mars 2005 10:39
Det görs ingen klassskillnad här, som Marie J säger kostar det att producera en sida av denna magnitud.

Dessutom tror jag att de som verkligen vill kan ta sig råd, min tonåring har ett par trehundra i månadspeng och skulle om hon var intresserad skulle hon offra den 1 månad.

Mv.Sollan
#7 - 7 mars 2005 10:48
Att vilja tjäna pengar tycker jag är fel i detta sammanhang. Om folk vill, och kan, donera tycker jag att det skall vara på frivillig basis.

Om du verkligen tror att det är för att tjäna pengar som Kjell och Christian håller på med denna sidan så tror du fel. Kostnaderna för denna sidan överskrider vad de får in på oss GOLD-medlemmar.
Vi lever i ett fritt land så det är upp till var och en vad man lägger sina pengar på, men då får man också aceptera att man får vad man betalar för. I detta fallet får de som inte betalar ändå tillgång till mycket av Zoopet
#8 - 7 mars 2005 10:48
Det är inget av det som har varit gratis som har blivit betalavdelning nu. Utan endast de artbeskrivningar som är nya läggs i betalsiten. Jag anser att det är helt ok att göra så eftersom det trotsallt tar mycket tid att uppdatera och förbättra. Samtidigt så skall ju de som betalar ha ut något av att betala en viss avgift (inte alls särskilt dyr avgift heller för den delen).

Samtidigt anser jag att forumet är den delen av sidan som ger absolut mest och oftast väldigt bra information. Forumet är ju öppet för alla just av den anledningen.

Zoopet har alltså inte blivit sämre för ickebetalande än vad det var innan gold infördes. Utan snarare har det stannat i utveckling då det mesta nya är för GOLD. Det är i alla fall hur jag har upplevt det hela.
#9 - 7 mars 2005 10:56
Medlem ska man vara, överallt...

Självklart kostar det att driva en site av Zoopets typ men att ta ut en kostnad på den delen som kan locka besökare är nog fel väg. Om antalet besökare sjunker så blir exponeringen mindre för annonsörer, både företag och privata. Och därmed deras vilja att betala för annonsutrymmet.

Man skulle kunna likna det vid att ta entre i snabbköpet...

Nu är inte akvarierna min största hobby, bara en sidekick så att säga, så budgeten för medlemsavgifter är fullbokad. Inte heller är informationen om de fiskar som intresserar mig speciellt vidlyftig. Titta till exempel på beskrivningen av de olika Apistogramma-arterna, i stort sett har man använt "Copy-Paste" till det mesta.

För min del vore det nog bättre att använda 225:- till att köpa en bok om Apistogramma än att bli GOLD-medlem

Men frågan kvarstår, varför begränsas en del artbeskrivningar och andra inte? Vilka urvalskriterier gäller när när en art ska vara "GOLD-only" eller inte? Kanske slumptalsgenerator?
#10 - 7 mars 2005 11:02
Men frågan kvarstår, varför begränsas en del artbeskrivningar och andra inte? Vilka urvalskriterier gäller när när en art ska vara "GOLD-only" eller inte? Kanske slumptalsgenerator?
De artbeskrivningar som fanns i "gamla" Zoopet är öppna för alla och de artbeskrivningar som har tillkommit efter forumflytten är bara för Goldmedlemmar
#11 - 7 mars 2005 11:06
Jag tycker uttrycket "man får det man betalar för" är lite irriterande, jag lever hellre efter en princip som uppmuntrar att man delar med sig av det man har/vet. Sen att vi lever i ett samhälle där i stort sett ALLT ska kosta pengar är ju lite trist. Jag förstår dock ibland de som tex tar betalt för extratjänster (många timmars arbete) på en hemsida om den handlar om något bra och intressant som akvarier =)
#12 - 7 mars 2005 11:21
Ja det är klart att det lönar sig att köpa en bok om vissa fiskar om man vill ha mera ingående information om några fiskarter. Själv har man köpt ett antal sådana böcker. Även mycket information finns på nätet om du letar.

Men det känns ganska starkt att anklaga de ansvariga för copy-paste (upphovsrättsintrång?).

Jag tycker de artbeskrivningar som finns är ganska bra för en första uppdatering om man sedan vill ha mer ingående om just en art får man väl leta i böcker eller andra sidor på nätet.
#13 - 7 mars 2005 12:01
[QUOTE=peppito]
Men det känns ganska starkt att anklaga de ansvariga för copy-paste (upphovsrättsintrång?).
[/QUOTE]

Det jag menade var att i stort sett likadan text kommer på olika arter (alltså har man kopierat sig själv, vilket knappast kan anses vara upphovsrättsintrång). :-)

Man blir då lite fundersam till sakinnehållet eftersom man undrar hur mycket eftertanke som ligger bakom. Visst skiljer det mellan arterna, Ph, temperatur etc. men ska jag betala för något vill jag nog ha lite mer "kött på det benet" än vad som erbjuds. I slutändan är det ju jag som kund som avgör om priset på varan är värt att betala.

Men som någon sa, man får vad man betalar för och det är helt OK för mig, betalar jag inte så får jag självklart acceptera begränsningar... Jag får ju inte mjölk i det berömda snabbköpet heller utan att betala för mig.

Nu har jag fått svar på min fråga och det är jag nöjd med, att det sedan blev en diskussion om hur man ska ta betalt för sina utlägg är väl en bisak. Jag hade kanske gjort på ett annat vis men tack alla högre makter för att vi är olika, så tråkigt det hade blivit annars...
#14 - 7 mars 2005 12:06
[QUOTE=haffge]
Det jag menade var att i stort sett likadan text kommer på olika arter (alltså har man kopierat sig själv, vilket knappast kan anses vara upphovsrättsintrång). :-)[/QUOTE]

Nej det har du helt rätt i. Och jag passar på att be om ursäkt för att jag missförstod ditt föregående inlägg.
#15 - 7 mars 2005 12:12
[QUOTE=peppito]
Nej det har du helt rätt i. Och jag passar på att be om ursäkt för att jag missförstod ditt föregående inlägg.[/QUOTE]

Ursäkten godtagen (med ett brett leende), det skrivna ordet har sina klara begränsningar när det gäller att förmedla vad man egentligen menar. Så missförstånd får man räkna med på sådana här ställen...
#16 - 7 mars 2005 12:22
[QUOTE=peppito]Det är inget av det som har varit gratis som har blivit betalavdelning nu. Utan endast de artbeskrivningar som är nya läggs i betalsiten.[/QUOTE]

Om jag inte ser helt fel har en del artbeskrivingar som tidigare var gratis blivit onåbara för oss som inte är Gold-medlemmar, bla Vimpelpiraya, Får-paku, Paddfisk, Campylomormyrus elephas, Channa asiatica, Eldbuksfjärilsciklid, april april, Rödbukad hantelciklid mfl har varit gratis för alla (innan Gold), men är det inte nu längre.
#17 - 7 mars 2005 12:42
Nilssonnet: då kanske jag har fel. Jag har bara inte märkt någon skillnad.
#18 - 7 mars 2005 13:45
[QUOTE=join4t]jag lever hellre efter en princip som uppmuntrar att man delar med sig av det man har/vet. Sen att vi lever i ett samhälle där i stort sett ALLT ska kosta pengar är ju lite trist.[/QUOTE]

Precis detta är det jag menar. Det finns MÅNGA exempel på hemsidor i andra ämnen som är gratis och innehåller minst lika mycket information som denna.

[QUOTE=Guy Palm]Om du verkligen tror att det är för att tjäna pengar som Kjell och Christian håller på med denna sidan så tror du fel. Kostnaderna för denna sidan överskrider vad de får in på oss GOLD-medlemmar.[/QUOTE]

Det tror jag inte, även om jag inte tror att du heller vet säkert, men de får in ett antal kronor från sponsorer också och jag tycker att det är en bättre metod för att få in pengar till en sådanhär sida än att begränsa informationen. Så mycket kostar det ju dessutom inte med lite utrymme på ett webhotell och en adress. Tiden man lägger ner på en hemsida man gör frivilligt får man ju inte räkna med att kunna räkna hem.

Visst jag går med på att det är frivilligt att bli medlem men vi lever också i ett fritt land där man får (nästan i alla fall) säga vad man tycker och jag tycker att det är fel att ta betalt för informationen på zoopet...
#19 - 7 mars 2005 15:38
jag tycker att de kan vara värt att betala nån krona för informationen som finns på sidan dock tycker jag 225 kr är otroligt mycke man kan ju köpa en ny bok varje år för de priset... skulle tycka max 50kr skulle vara lite mer lämpligt... informationen som finns är ju inte alltid så där jätte mycke men ger ju ändå lite info... vilket är trevligt om man funderar lite löst på fisk man är sugen på att skaffa... men infromationen som står kanske inte räcker om man tex vill få lite koll på om fiskarna kanske skulle gå att ha ihop osv...
#20 - 7 mars 2005 15:58
jag tycker att de kan vara värt att betala nån krona för informationen som finns på sidan dock tycker jag 225 kr är otroligt mycke man kan ju köpa en ny bok varje år för de priset... skulle tycka max 50kr skulle vara lite mer lämpligt... informationen som finns är ju inte alltid så där jätte mycke men ger ju ändå lite info... vilket är trevligt om man funderar lite löst på fisk man är sugen på att skaffa...

Jag kan ge dig ett tips som är änu billigare *ler* Gå till närmsta bibliotek, där kan man få hur mycket information som helst alldeles gratis.

men infromationen som står kanske inte räcker om man tex vill få lite koll på om fiskarna kanske skulle gå att ha ihop osv...

På forumet kan man fråga andra akvarister som har erfarenhet av olika sorters fiskar, även detta alldeles gratis.

Personligen tycker jag att det är helt okej att betala dessa 225 kronor om året men det är ett val jag har gjort.. hur andra väljer att göra bryr jag mig inte om, det är upp till var och en.
#21 - 7 mars 2005 16:06
Måste bara tillägga att Kjell och Christian redan försökt med att ha en sponsorfinansierad sida... Detta föll nu inte helt väl ut, utan sidan har kostat dem pengar och massor med ideellt arbete... De stod då inför valet att lägga ner sidan, eller att få den att gå runt med hjälp av medlemsavgifter... Jag personligen måste säga att jag är överlycklig för att de valde den senare vägen, för jag kan inte finna någon annan sida på nätet som så till fullo ger mig den information jag behöver för min hobby... Jag är helt säker på att den mesta av den information jag skulle kunna få ut genom att lägga pengarna på en bok om året, även går att finna här... dessutom får jag då ett diskussionsforum som är väldigt aktivt och ger snabba svar... Jag vet att forumet är gratis.. men utan medlemsavgifterna hade Zoopet stängts... och då hade det inte på långa vägar varit lika roligt att vara akvarist.

Om de nu skulle gå någon krona plus på det hela... så får vi nog betala in medlemsavgifter i måååånga år innan det har kompenserat det som de har bjudit på gratis till nu!!!
#22 - 7 mars 2005 16:07
[

men infromationen som står kanske inte räcker om man tex vill få lite koll på om fiskarna kanske skulle gå att ha ihop osv...

På forumet kan man fråga andra akvarister som har erfarenhet av olika sorters fiskar, även detta alldeles gratis.

[

Personligen tycker jag att det är helt okej att betala dessa 225 kronor om året men det är ett val jag har gjort.. hur andra väljer att göra bryr jag mig inte om, det är upp till var och en.

jodå forumet är bra men ett forum har dom flesta sidor och det tycker ja också ska vara gratis.. jag tycker inte riktigt att man får valuta för dom där 225kr som de kostar... särskilt när det går att gå ¨på biblan söka på internet helt gratis eller så kan man ju till och med köpa en bok där de står mycke mycke mer om fisken man är intreserad av... men de är ju min personliga åsikt men som ja skrev förut 50kr eller nå liknande skulle vara mera lämpligt tror inte att dom skulle få in nå mindre pengar på grund av de heller eftersom att ja tror att mycke mer folk skulle betala då + mer intäkter av sponsorer till följd av fler besökare + att ja tror att mer personer söker sig till sidan och kanske blir medlemar efter ett tag... jag är övertygad om att dom skulle tjäna på att sänka årsavgiften särskilt på lång sikt...
#23 - 7 mars 2005 16:12
Jag förmodar att 50 kronor knappt skulle täcka de adminstrativa kostnaderna runt betalmedlemsskapet!
#24 - 7 mars 2005 16:16
jaså då skulle ju varenda hem sida som säljer nå på internet gå i kk direkt tex blocket cdon osv
#25 - 7 mars 2005 16:42
[QUOTE=Tant Nancy]Jag förmodar att 50 kronor knappt skulle täcka de adminstrativa kostnaderna runt betalmedlemsskapet![/QUOTE]

Mycket konstigt resonemang och gämförelsen med t.ex. Blocket är klockren då dom faktist går miljoner i vinst med en snittbetalning för sisådär 40:-. Vad finns för administrativa kostander kring betalningarna, förrutom möjligen en avgift för ett PG-konto (om det inte är gratis längre)? Tiden har jag redan förklarat varför jag inte tycker man ska räkna om i pengar. Varför inte ta in fler frivilliga att hjälpa till med sidan t.ex. om dom tycker det tar för mycket tid (som i vilken ideell organisation som helst)?

Jag håller helt med. Hade det kostat mindre, kanske 50:-, hade jag betalt men 225:- är jag inte beredd att betala. Min gissning är att minst 5ggr fler skulle betala 50:- än 225:- vilket, om jag har rätt, skulle innebära mer pengar för att kanske lägga på att ha hela sidan fri för alla (jag tror faktist många skulle betala frivilligt). OT: Precis samma resonemang tycker jag förövrigt att filmindustrin och spelindustrin borde ta till för att stävja piratkopieringen.
#26 - 7 mars 2005 17:18
[QUOTE=Danne_K]jaså då skulle ju varenda hem sida som säljer nå på internet gå i kk direkt tex blocket cdon osv[/QUOTE]
De hemsidor du refererar till lever ju på att sälja saker, som ngn redan påpekat. Anledningen att det inte funkar med en gratissida i det här fallet är att det inte finns tillräckligt med penningstaka annonsörer i akvariebranschen.
#27 - 7 mars 2005 17:22
Mycket konstigt resonemang och gämförelsen med t.ex. Blocket är klockren då dom faktist går miljoner i vinst med en snittbetalning för sisådär 40:-

Mycket konstig jämförelse, Zoopet vänder sig enbart till akvarister medan Blocket vänder sig till samtliga datoranvändare.
Just nu:

263.726 annonser

99.819 fordon

1.318.000 unika besökare (jan 05, Nielsen)

Som jag ser det så haltar denna jämförelse verkligen. 40:-/ 263.726 annonser = 10.549.040:-
#28 - 7 mars 2005 17:43
[QUOTE=Danne_K]
jag tycker inte riktigt att man får valuta för dom där 225kr som de kostar... särskilt när det går att gå ¨på biblan söka på internet helt gratis eller så kan man ju till och med köpa en bok där de står mycke mycke mer om fisken man är intreserad av... men de är ju min personliga åsikt men som ja skrev förut 50kr eller nå liknande skulle vara mera lämpligt tror inte att dom skulle få in nå mindre pengar på grund av de heller eftersom att ja tror att mycke mer folk skulle betala då + mer intäkter av sponsorer till följd av fler besökare + att ja tror att mer personer söker sig till sidan och kanske blir medlemar efter ett tag... jag är övertygad om att dom skulle tjäna på att sänka årsavgiften särskilt på lång sikt...[/QUOTE]

Helt gratis är det inte på Biblioteket... Även om du inte behöver betala för att låna en dator så har datorn, biblioteket och personalen finanisierats med skattemedel. Kan lova att jag har bidragit med BETYDLIGT mer än 225 kronor till bibliotek, skola, politikerlöner och vad de nu hittar på för pengarna som försvinner från min lön.

Hotmail är gratis men jag har gjort mig av med min adress där eftersom jag tröttnade på att få 120 skräpmail om dagen med erbjudande om att förstora det ena eller andra - ibland kroppsdelar jag inte besatt... Då känns det för min del bättre att gynna fortlevnaden av en sida som ger mig tillgång till en enorm kunskapsbank. Och jag använder knappt betaldelen med undantag för fotogalleriet...
#29 - 7 mars 2005 18:00
[QUOTE=Morellen][QUOTE=Danne_K]
jag tycker inte riktigt att man får valuta för dom där 225kr som de kostar... särskilt när det går att gå ¨på biblan söka på internet helt gratis eller så kan man ju till och med köpa en bok där de står mycke mycke mer om fisken man är intreserad av... men de är ju min personliga åsikt men som ja skrev förut 50kr eller nå liknande skulle vara mera lämpligt tror inte att dom skulle få in nå mindre pengar på grund av de heller eftersom att ja tror att mycke mer folk skulle betala då + mer intäkter av sponsorer till följd av fler besökare + att ja tror att mer personer söker sig till sidan och kanske blir medlemar efter ett tag... jag är övertygad om att dom skulle tjäna på att sänka årsavgiften särskilt på lång sikt...[/QUOTE]

Helt gratis är det inte på Biblioteket... Även om du inte behöver betala för att låna en dator så har datorn, biblioteket och personalen finanisierats med skattemedel. Kan lova att jag har bidragit med BETYDLIGT mer än 225 kronor till bibliotek, skola, politikerlöner och vad de nu hittar på för pengarna som försvinner från min lön.

Hotmail är gratis men jag har gjort mig av med min adress där eftersom jag tröttnade på att få 120 skräpmail om dagen med erbjudande om att förstora det ena eller andra - ibland kroppsdelar jag inte besatt... Då känns det för min del bättre att gynna fortlevnaden av en sida som ger mig tillgång till en enorm kunskapsbank. Och jag använder knappt betaldelen med undantag för fotogalleriet...[/QUOTE]

klart att bibliotek kostar men du betalar ju inge när du lånarbökerna så du lånar ju som gratis dock köper jag hellre böker än lånar tycker om att ha dom hemma när man behöver dom
#30 - 7 mars 2005 18:02
[QUOTE=Guy Palm]
Mycket konstigt resonemang och gämförelsen med t.ex. Blocket är klockren då dom faktist går miljoner i vinst med en snittbetalning för sisådär 40:-

Mycket konstig jämförelse, Zoopet vänder sig enbart till akvarister medan Blocket vänder sig till samtliga datoranvändare.
Just nu:

263.726 annonser

99.819 fordon

1.318.000 unika besökare (jan 05, Nielsen)

Som jag ser det så haltar denna jämförelse verkligen. 40:-/ 263.726 annonser = 10.549.040:-[/QUOTE]

jämförelsen kom ju upp eftersom att tant nancy sa att den admenistra tiva kostnaden var högre än 50kr å då skulle ju tex blocket gå miljontals kronor back vi gämförde inte intäkter eller vad de nu är du tror
#31 - 7 mars 2005 18:05
[QUOTE=Bilbo][QUOTE=Danne_K]jaså då skulle ju varenda hem sida som säljer nå på internet gå i kk direkt tex blocket cdon osv[/QUOTE]
De hemsidor du refererar till lever ju på att sälja saker, som ngn redan påpekat. Anledningen att det inte funkar med en gratissida i det här fallet är att det inte finns tillräckligt med penningstaka annonsörer i akvariebranschen.[/QUOTE]

du borde läsa alla inlägg innan du skriver.... diskusionen handlar om hur mycke avgiften borde vara på
#32 - 7 mars 2005 18:25
du borde läsa alla inlägg innan du skriver.... diskusionen handlar om hur mycke avgiften borde vara på

Även du borde nog läsa alla inlägg innan du svarar. Frågan från början gällde varför inte alla artbeskrivningar var öppna för alla.

jag tycker att de kan vara värt att betala nån krona för informationen som finns på sidan dock tycker jag 225 kr är otroligt mycke man kan ju köpa en ny bok varje år för de priset...

Inte illa om du kan köpa en bok med all den information som finns på Zoopet för 225:- Om du kollar lite så finns det inte många akvarieböcker till det priset. Även urvalet på svenska är väldigt begränsat.
admin
Christian Alfredsson
#33 - 7 mars 2005 18:34
Vi hade två val.

1/ Låter det vara och lägga till någon när vi hade lust. Det är dock svårt att hitta lusten när man redan matat in några hundra.

2/ Ta betalt och faktiskt få några kronor för varje arbeskrivning som kommer in.

Kjell gör idag alla arbeskrivningar och min gissning är att han lägger runt 1 timme på varje. Han får rätta mig senare om jag har fel. Det är mycket viktigt att informationen i dem stämmer därför kollas de mot många källor. Dessutom måste vi ha bilden till dem. Ju fler man gör ju svårare att hitta en bra bild.

Vi valde att försöka med alternativ 2.
#34 - 7 mars 2005 18:51
[QUOTE=Guy Palm]

Även du borde nog läsa alla inlägg innan du svarar. Frågan från början gällde varför inte alla artbeskrivningar var öppna för alla.

jag tycker att de kan vara värt att betala nån krona för informationen som finns på sidan dock tycker jag 225 kr är otroligt mycke man kan ju köpa en ny bok varje år för de priset...

Inte illa om du kan köpa en bok med all den information som finns på Zoopet för 225:- Om du kollar lite så finns det inte många akvarieböcker till det priset. Även urvalet på svenska är väldigt begränsat.[/QUOTE]

jo men de va ju inte de vi diskuterade när du kom in i bilden
#35 - 7 mars 2005 18:52
jo men de va ju inte de vi diskuterade när du kom in i bilden

? Läs tråden från början igen
#36 - 7 mars 2005 19:01
Jag tycker Zoopet har blivit ganska mycket tråkigare sedan GOLD-alternativet infördes. Medlemmarna har delats upp i ett A-lag och ett B-lag. Många gamla trotjänare har slutat skriva här.

Annonsbörsen är lika aktiv som en sedan länge utslocknad vulkan. Den långa perioden då allt har snickrats om har tagit lång tid med en massa strul. För de som inte betalar finns det väldigt lite av framtida utveckling att ta del utav. Det kommer att betyda att de användarna söker sig någon annanstans. Kommer GOLD-medlemmarna plus de nya att tycka det är roligt i längden?

225:- är mycket pengar. Jag betalar t.ex. 150:-/år för att vara med i Bollmora Akvarieklubb. Där får jag varje månad ett föredrag av någon som vanligen tillhör en akvaristiska eliten i Sverige. I torsdags var Sune Holm där och berättade om hur man gör bakgrunder och gången innan var sekreteraren i Skandinaviska Killisällskapet där och berättade om Killes. Trots att jag bara varit med i ett par år så har jag fått äran att lyssna på många mycket duktiga föredragshållare. Flera av dem tilldelade utmärkelsen "Akvariets Oscar". Helt klart får man mer "pang för pengarna" där.

Jag förstår att Kjell och Christian ledsnade på att finansiera allt själva, och på att jobba gratis. Om de den här vägen får råd att åka till Kanarieöarna på en semestertripp som betalning för en massa arbete så är det dem väl förunnat. Men vägen de valde för det visar på vilken svaghet det organisatoriska akvariesverige besitter.

Den här sidan borde ha kunnat vara värd att behålla som en gratistjänst för det samlade föreningslivet. Tänk att ha kunnat ha en egen klubbhemsida knuten till Zoopet med en egen area i forumet där bara de medlemmarna kommer in. Även om det för föreningen hade kostat en eller ett par tusenlappar om året så hade det varit värt det.

Alla som sett riksförbundets hemsida (http://www.akvariet.tripnet.se/) inser att de också hade mått bra av att "Zoopetkonverteras" mot en rimlig kostnad.

Och tänk om Zoohandlarnas riksförbund hade kunnat inse vad det skulle ha varit värt att alla deras medlemmar centralt upphandlade artbeskrvningarna för publicering i butiken. En rätt häftig bunt med tusenlappar kunde ha inkasserats där.

Även enskilda handlare och grossister hade säkert kunna sett ett värde i att finnas på Zoopet mot en rimlig kostnad, inte bara som annonsör utan också som informatör. Det är till och med så att en grossist som t.ex. Simontorp förmodligen hade skrivit artbeskrivningarna själva för nya fiskar som de introducerar på marknaden. Allt för att få ut kunskapen om den till så många som möjligt.

Jag tror att tillsammans hade dessa aktörer kunna ge mer pengar än vad som idag är fallet med Gold-medlemmar till de som administrerar sidan. Det hade knappast gett mer jobb än den stora omarbetsning som gjorts nu.

Då hade vi haft en akvarieportal i Sverige som sköttes av människor som fick "betalt" för det. En portal som innefattade föreningslivet, riksförbundet, Zoohandlarna och grossisterna. En portal där alla hade haft tillgång till all tänkbar service.

Så hade jag gjort.
#37 - 7 mars 2005 19:22
För de nya (?) medlemmarna som ifrågasätter Goldmedlemsskapet så kan det ju vara intressant att veta att Kjell och Christian lade ut en förfrågan på zoopet i höstas där vi själva fick yttra oss i frågan och intresset var stort av ett stort antal medlemmar för att se vår favoritsida utvecklas och bli bättre. Med andra ord så var det vi själva som hejade på Kjell och Christian att gå vidare! Vi har ju dessutom fått vara med och tycka till i jättemånga frågor om utformningen av sidan så till viss del så har vi ju varit delaktiga i många av goldfunktionerna också. Det är ju också svårt att motivera människor att ansluta sig till ett medlemsskap om man inte får någonting för det. Jag tycker nog att 225 kronor i sammanhanget är en alldeles lagom slant för att sidan inte ska bygga på ett halvengagerat "det-kostade-bara-50-kronor-så det-är-inte-hela-världen"-medlemsskap.

Precis som Morellen kan jag inte påstå att jag använder Gold-delen så hemskt mycket mer än att kika i dagböckerna, kanske skriva nån rad ibland och att jag ofta besöker fotogalleriet. Detta mest för att nu har man hängt här en stund och känner igen de flesta trogna besökarna. Många av dem har också blivit riktiga vänner IRL, måste ju kolla vad de har för sig och hur deras akvarier och fiskar mår. I princip så är det forumet, som är gratis för alla, som gett , och fortfarande ger, mig mest på zoopet.

Alla gör vi ju val här i livet och själv har jag valt att bli goldmedlem eftersom jag insett att denna hobbyn är Guld för mig just nu och kommer så förbli ett bra tag framöver. Jag har full förståelse för att den för en del bara är ett sidospår. Visst finns det andra gratissajter om akvaristik och tur är ju det! Själv tycker jag att zoopet spelar i en mycket högre division än dem! Jämför aktiviteten/svarsfrekvensen i deras forum och säg att den är större än på zoopet!?! Denna sidan drivs ju dessutom av mycket kunniga akvarister som brunnit för hobbyn sedan "urminnes tider" och har mycket kontakter inom hobbyn. Det gör ju inte att kvaliteten blir sämre!

Att jämföra zoopet med blocket är ju som att jämföra bananer med bilar. Två helt skilda saker!! Blocket har ju inget forum som är fullt med engagerade medlemmar som svarar på kluriga frågor om liv och död direkt! Om något drivs i pengasyfte så är det ju blocket!! Åt alla håll!!

Tråkigt att ni känner som ni gör och kanske tror jag inte att goldfunktionerna skulle ge så mycket mer för er del heller. Artbeskrivningarnas storhet ligger i forumet och inte under zoopets artbeskrivningar så det går att få ut jättemycket av denna sidan utan att vara guldmedlem.

Nu har jag också vädrat mina åsikter i en tråd som väckte lite känslor.
Mvh /Maria
#38 - 7 mars 2005 20:14
Och tänk om Zoohandlarnas riksförbund hade kunnat inse vad det skulle ha varit värt att alla deras medlemmar centralt upphandlade artbeskrvningarna för publicering i butiken. En rätt häftig bunt med tusenlappar kunde ha inkasserats där.

Den möjligheten har funnits sedan Zoopet startade men det är ytterst få akvarieaffärer som har utnytjat den tjänsten. Om du läser artbeskrivningarna så finns det en liten ruta med följande text:
Som listad affär har du möjlighet att
göra en snygg utskrift av denna fisk
#39 - 7 mars 2005 20:29
Fast det jag pratar om är att ZOORF ger Fohrman Akvarisitik en bunt med tusenlappar som betalning för att alla deras medlemmar kan använda det hela fritt, inte att varje butik skall teckna ett eget abonnemang. (Hittade en info om att det kostade 400:-/butik, men tror att det priset finns det rätt stort förhandlingsutrymme kring om man vill lösa 3-400 abonnemang på en gång).
#40 - 7 mars 2005 20:33
tycker det är synd att det ska diskuteras ang dessa futtiga 225:-
har man råd med ett kar så har man ju råd med dom 225:- för att stödja dom som gör ett kanon jobb med denna sida.
jag har anmält mig till GOLD och detta gör jag för att denna sida är den mest detaljrika och den med mest hjälpsamt och trevligt folk på(som jag hittat).
sen bryr jag mig inte om dom går i vinst på denna avgift.
dom får gärna käna pengar på mig när jag får ut det jag förväntar mig av sidan.

sen är ju forumet ett kanon ställe att byta ideer och kunskap med varandra och detta är ju som många tidigare sagt GRATIS.

och 18,75:- i månaden för att få info är ju inga pengar

mvh jocke
admin
Christian Alfredsson
#41 - 7 mars 2005 20:50
[QUOTE=swetrot]Fast det jag pratar om är att ZOORF ger Fohrman Akvarisitik en bunt med tusenlappar som betalning för att alla deras medlemmar kan använda det hela fritt, inte att varje butik skall teckna ett eget abonnemang. (Hittade en info om att det kostade 400:-/butik, men tror att det priset finns det rätt stort förhandlingsutrymme kring om man vill lösa 3-400 abonnemang på en gång).[/QUOTE]

Inget sådant finns vad jag vet. Däremot jobbar Kjell ibland åt Zoorf som föreläsare vid utbildningar.
#42 - 7 mars 2005 20:50

Jag tycker Zoopet har blivit ganska mycket tråkigare sedan GOLD-alternativet infördes. Medlemmarna har delats upp i ett A-lag och ett B-lag. Många gamla trotjänare har slutat skriva här.

Eftersom jag vet att detta med ett A-lag och ett B-lag har diskuterat förut kan jag nog med ganska stor säkerhet säga att den känslan har endast de som valt att inte bli Goldmedlemmar. Vi som är detta tycker absolut inte att vi skulle vara bättre på något sätt om det är det som menas med "lag-indelningen"..Det finns mycket kunniga akvarister här på forumet som inte är Goldmedlemmar men inte skulle de tillhöra ett B-lag för det????

Det är synd att denna pengafråga har blivit någon sorts "status"symbol i ickebetalande medlemmars ögon (säger inte att alla känner så). Jag får väl återigen poängtera att de som betalar inte bryr sig ett skvatt om huruvida någon vill betala eller inte, det är ju upp till var och en.

har funderat en liten stund på det här med "gamla trotjänare" som slutat skriva... Inte någonstans har jag iaf kunnat läsa att någon slutat skriva pga avgiften under den tiden avgiften tillkommit..
admin
Christian Alfredsson
#43 - 7 mars 2005 20:53
Vårt mål med "nya" Zoopet var dessutom att inte ta bort saker utan att tillföra.

Annonsbörsen är ett av undantagen. Den tog mycket tid att kontrollera och den missköttes ofta.
#44 - 7 mars 2005 21:07
varför är inte de som klagar på zoopet på andra sidor som är gratis och minst lika bra då?
#45 - 7 mars 2005 21:26
[QUOTE=smurfmats]varför är inte de som klagar på zoopet på andra sidor som är gratis och minst lika bra då?[/QUOTE]

håller med dig till fullo.
intriger finns det nog av i vardagen utanför nätet.
mvh jocke
#46 - 7 mars 2005 21:41
Jag förstår varför vissa har det som argument att det är dyrt, ibland kan 200 spänn vara för mycket att lägga ut på ett "internetnöje", jag har själv levt jättesnålt men det är onödigt att ta ut det på andra. Zoopet finns kvar för er och ni har knappt förlorat några funktioner pga förnyelsen. Enda skillnaden är att vissa betalar extra för några funktioner som inte är lika nödvändiga som de är trevliga/skojiga. Allt som finns nu kommer nog att finnas senare + en massa mer (bilder exempelvis) om ni skulle vilja/kunna gå med då.
Jag använder inte Goldfunktionerna så väldigt ofta även om de är trevliga att ha tillgång till, jag är mest tacksam för att forumet finns =)
#47 - 7 mars 2005 21:44
Jaja, jag kliver ut denna tråd nu men anser fortfarande att zoopet valt fel väg och att det kommer visa sig i längden. Ni skulle ha satsat på att bli större och bredare med fler folk och orgnasinationer som hjälper till istället för att riskera att bli några få som hejar på varandras åsikter...
#48 - 7 mars 2005 21:51
[QUOTE=maola]Jaja, jag kliver ut denna tråd nu men anser fortfarande att zoopet valt fel väg och att det kommer visa sig i längden. Ni skulle ha satsat på att bli större och bredare med fler folk och orgnasinationer som hjälper till istället för att riskera att bli några få som hejar på varandras åsikter...[/QUOTE]

håller med dig till 100% tror att det kommer att bli mindre folk på grund av den höga gold avgiften... vilket är mycket synd tror att om de hade vart 50kr som ja skrev tidigare hade allt set mycket ljusare ut... å med mindre folk blir ju även forumet sämmre... men men orkar inte argumentera nå mer om detta ni har gjort erat val hoppas bara ni kan ändra er om det inte går som ni har tänkt er gör bara inte de för sent tror att ni kan tappa mycke folk...
#49 - 7 mars 2005 21:54
men utan den "höga" avgiften hade inte zoopet funnits...
#50 - 7 mars 2005 21:54
Ingen risk att det lär hända.... vi är alla olika individer med olika åsikter, finns inte en chans att vi någonsin kommer tycka lika i alla frågor.
Jag själv är som synes guldmedlem... jag är det för att jag ville bidra till zoopets fortlevnad, jag själv som många andra använder sällan nån av zoopets guldfunktioner förutom Dagboken i vilken jag skriver flitigt.
Jag kan i hela mittt liv inte förstå varför detta med guldmedlemskap skulle försämra zoopet, det enda som har skett är avv vissa funktioner som INTE fanns innan har tillkommit, dessa funktioner har tilldelats guldmedlemmarna.
Zoopets största tillgång är fortfarande och kommer fortsätta vara gratis nämligen Forumet.
Vill söker jag efter någon information här på zoopet, det första jag gör då är INTE att kolla i artbeskrivningarn utan det jag gör är att kolla i forumet... det är egentligen där all värdefull information ligger.
Och detta med A och B lag förstår jag itne heller.... jag är långt ifrån någon expert, jag är en glad amatör som försöker svara så gott jag kan oavsett om den som frågar har en guldmal eller ej och om jag ställer en fråga själv så spelar heller inte guldmalen någon roll, det viktigaste är att svaret/frågan är seriös.
#51 - 7 mars 2005 21:56
[QUOTE=Danne_K][QUOTE=maola]Jaja, jag kliver ut denna tråd nu men anser fortfarande att zoopet valt fel väg och att det kommer visa sig i längden. Ni skulle ha satsat på att bli större och bredare med fler folk och orgnasinationer som hjälper till istället för att riskera att bli några få som hejar på varandras åsikter...[/QUOTE]

håller med dig till 100% tror att det kommer att bli mindre folk på grund av den höga gold avgiften... vilket är mycket synd tror att om de hade vart 50kr som ja skrev tidigare hade allt set mycket ljusare ut... å med mindre folk blir ju även forumet sämmre... men men orkar inte argumentera nå mer om detta ni har gjort erat val hoppas bara ni kan ändra er om det inte går som ni har tänkt er gör bara inte de för sent tror att ni kan tappa mycke folk...[/QUOTE]

Fast Danne... Du har varit medlem sedan... 24/2 i år??? Hur kan du uttala dig med säkerhet utan att känna till zoopet före "omdaningen"? Ursäkta en närgången fråga bara....

Jag säger det igen... det är VI som medlemmar som valt den här vägen!!
#52 - 7 mars 2005 21:58
även om ja inte har varit uppskriven i forumet betyder de inte att ja inte har vart nå på sidan innan de eller hur?
#53 - 7 mars 2005 22:07
Snacket om A och B lag är struntprat. Finns inga belägg för att det blivit på det viset. Orsaken till varför en del gamla zoopetare försvunnit från debatterna vet vi inget om, alla "påståenden" är spekulationer.

Själv var jag tveksam till Zoopets omdaning i början, men insåg också att något var tvunget att göras för att Zoopet skulle få vara kvar. GOLD-funktionerna som sådana använder jag ytterst sparsamt, det var inte det som fick mig att slanta upp 225:- utan just för att vara med och säkra websitens fortlevnad eftersom den betyder mycket för hobbyn. Jag är för övrigt stödmedlem på AkvarieGuiden också av samma skäl. Jag betalar de pengarna för att jag har råd och för att de som inte har råd ändå ska kunna få ta del av de värdefulla svenskspråkiga akvaristiska kunskapskällor vi har.

Ni som inte vill eller kan betala, fine det är helt ok. Men varför så negativa? Det är ett fritt land och vi har alla intelligens nog att avgöra vad vi vill lägga våra slantar på.
#54 - 7 mars 2005 22:20
Jag käner mig som B lagare vem vill bli utpekad som A lagare.
#55 - 7 mars 2005 22:24
[QUOTE=Kramfors]Jag käner mig som B lagare vem vill bli utpekad som A lagare.[/QUOTE]

haha, underbar!
#56 - 7 mars 2005 22:27
[QUOTE=Kramfors]Jag käner mig som B lagare vem vill bli utpekad som A lagare.[/QUOTE]

tror att de är många som känner så men tror inte att de är så många som sägger nå utan helt enkelt bara slutar att vara på den här sidan...
#57 - 7 mars 2005 22:45
Jag känner mig som A-lagare!!!!
#58 - 7 mars 2005 22:54
Jag ser absoult ingen nackdel med att zoopet tar betalt för att vi ska trivas och få ha kvar denna sida som är guld värd för både nybörjare som gamla veteraner. Får man sedan lite mer funktioner och info genom att betala så är det upp till var och en om man anser att man vill ha det. I dags läget ser jag inte att jag behöver dessa funktioner. Skulle kunna tänka mig att lägga en summa pengar om denna site blev en betalsite, ej för att man då måste betala utan för att en sida som denna är så mycket värd. Om nu någon tänker "varför betalar du inte då" jo så kan jag säga att jag levt väldigt knapert sedan jag gick ur skolan, men när jag väl kommer på fötter igen och om jag fortfarande har samma brinnande intresse för akvarier kommer även jag bli Gold-medlem.

Man får ej glömma att man får snabbt hjälp och samtidigt ibland ett gott skratt genom denna sida.

Nu fick jag skriva av mig lite iaf :)
#59 - 7 mars 2005 23:44
Jag behöver också skriva av mig, men jag vet inte om jag kan formulera detta rätt utan att trampa någon på tårna... får väl i alla fall försöka!:eek:

Jag har råd att betala de 225 kronorna och gör det gärna för Zoopets överlevnad. Det vore dumt att kalla mig höginkomsttagare, men jag skulle säkert kunna skrapa ihop det dubbla om det behövdes! Nu ska inte detta tolkas som skryt... utan ni ska läsa mellan raderna och förstå hur viktigt Zoopet är för mig!!![:-50]

Jag har också full förståelse för att många har urdålig ekonomi och inte har råd att betala pengarna... har själv varit både ung och gammal student bl a[:-46] ...

Det jag tycker är jobbigt är att de som inte är Guldmedlemmar inte unnar oss "miljonärer" någon liten extra funktion... det är ju faktiskt så, att om vi inte hade gjort det här så hade det inte funnits något Zoopet idag! Helt klart finns det ett A och ett B lag i era ögon... tyvärr känner jag mig som om jag tillhör B laget och har gjort något fel som "gick med på" att betala för Zoopets överlevnad!!!

Jag kan ge mig den på att om det skulle tas inträde till en matvarubutik, så skulle den tillhandahålla lite "extra lyx" för dem som löste in sig... och det skulle säkert finnas de som betalade för detta också.... och personer som klankade ner på dem som betalade...
#60 - 8 mars 2005 00:46
Tycker det är tråkigt att läsa att vissa icke goldmedlemar känner utanförskap, om jag förstår det rätt.

Det finns de som valt att inte bli goldisar men som skriver massa matnyttigt ändå bla defdac och kramfors. Det tackar jag dom för! Och jag vill tacka alla som skriver här på zoopet både goldisar och icke goldisar. Jag hoppas ni ska trivas här även om ni väljer att inte betala av olika orsaker.

Jag känner inte att jag har ett högre värde än de icke betalande, men visst vill jag ha det lilla extra för min lilla "sponsrade" slant.

Det är ju tur att det var en omröstning om detta huruvida det skulle bli zoopetgold eller inte. Majoriteten, som rösta, ville betala för att ha kvar sajten samt få lite extrafunktioner. Detta har alltså varit mycket demokratiskt gjort.

Tack Christian och Kjell för att ni gjort zoopet för vad det är idag. Tack även ni betalande och icke betalande för att ni bidrar till ett bra forum.
#61 - 8 mars 2005 06:49
Den här tråden har blivit mycket lik en tråd som fanns för någr månader sedan.

Jag tycker dock att det är mest synd att skall vara så mycket tjafs för att några är gold eller inte.

Jag har inte varit gold och har inte märkt någon nedvärderande stämning gentemot mig för det och inte heller känner jag mig drabbad som icke GOLD. Samtidigt som någon sa så är varken Defdac eller Kramfors som är några av de största skribenterna på denna sida gold så jag ser inte problemet. Jag anser fortfaranade att forumet är viktigast och det är gratis.

Sedan delar jag åsikt med någon om att det är illa att annonsmarknaden är nästan helt död. Tycker det är dax att ändra på det systemet. Kanske skall jag starta en tråd om det.
#62 - 8 mars 2005 07:22
Sedan delar jag åsikt med någon om att det är illa att annonsmarknaden är nästan helt död. Tycker det är dax att ändra på det systemet. Kanske skall jag starta en tråd om det.

Systemet för annonsmarknaden kommer att ändras så fort som Kjell och Christian har löst betalningsfrågan. Om jag har fattat saken rätt så kommer det att kosta en slant att lägga in annonser.
Som det var tidigare fanns det stora problem eftersom en del inte ville följa de regler som fanns.
#63 - 8 mars 2005 07:44
Ja att det fanns problem var det många som var ense om. Jag tycker nog inte att lösningen blev så bra. Ett alternativ hade varit att ha som idag att annonsen inte går att radera men att folk får ha flera annonser ute samtidigt. Om någon då skulle missbruka genom att sätta in flera annonser samtidigt om samma sak så är det lätt att kontrollera.

Hur mycket kommer det då att kosta? Fast det kommer nog att komma information om det.
#64 - 8 mars 2005 15:06
jag tycker det är dåligt att viss information bara är tillgänlig för zoopet gold medlemar.:mad: det tar död på unga akvarister som kanse inte vill betala.
#65 - 8 mars 2005 15:27
Fast det finns fortfarande mycket information på denna sida och framför allt på många andra sidor på nätet. Så dett är bara att söka information på nätet. Det är gratis.
#66 - 8 mars 2005 15:41
Det är inte speciellt mycket faktainformation som endast är för guld-medlemmarna det mesta är bara "lull-lull" så som dagbok, fotoalbum ect.
Alla som tycker det är dyrt med avgiften ska tänka på det när ni laddar ner nästa ringsignal á 10 kr till mobilen och nästa och nästa ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 8 mars 2005 16:36
[QUOTE=maola]Jag håller med om att det är trist att allt inte är tillgängligt för alla. Alla har inte råd att betala. Jag anser att grundtanken bakom sidor som zoopet och andra bör vara att sprida kunskap till alla oavsett ekonomisk status. Att vilja tjäna pengar tycker jag är fel i detta sammanhang. Om folk vill, och kan, donera tycker jag att det skall vara på frivillig basis.

Jag tror personligen att zoopet kommer att dabbas negativt långsiktigt och färre och färre nya besökare kommer hitta hit, till fördel för andra konkurerande sidor som är helt gratis, och den gamla "eliten" kommer att utgöra en allt större del.[/QUOTE]
Grunden till att vi inforde en betalsida var att vi inte hade rad att driva sidan vidare - Christian ville att vi skulle utveckla sidan pa detta satt - sjalv ville jag lagga ner (eller minska sidan) zoopet eftersom det kostade en massa pengar plus en massa arbete att driva den.
Jag tror inte att en sadan utveckling hade varit battre for unga akvarister utan pengar - nu finns i alla fall mer an 500 artbeskrivnngar tillgangliga for alla.
Sorry mit konstiga svar men jag befinner mig i utlandet och anvander en utlandsk dator.
#68 - 8 mars 2005 16:42
Jag funderar också på att bli goldmedlem. Men det blir nog senare när man har lite pengar i fickan :) Irreterar mig inte så mycket om att det "bara" finns 500 arter för icke gold-medlemmar. Då får man söka på annat sätt.

Och Kjell, våga inte ens tänka att lägga ner Zoopet!!
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 8 mars 2005 16:56
[QUOTE=swetrot]Fast det jag pratar om är att ZOORF ger Fohrman Akvarisitik en bunt med tusenlappar som betalning för att alla deras medlemmar kan använda det hela fritt, inte att varje butik skall teckna ett eget abonnemang. (Hittade en info om att det kostade 400:-/butik, men tror att det priset finns det rätt stort förhandlingsutrymme kring om man vill lösa 3-400 abonnemang på en gång).[/QUOTE]
Bara sa att det nte blir missforstand - zoopet far inte en krona fran Zoorf.
Yes det finns ett stort forhandlingsytrymme om nagon skulle vilja losa 300-400 abonnemang - tyvar vill inget det:(
#70 - 8 mars 2005 21:34
Tänk att sitta å vara aktiv på Zoopet när man är på Malta!?! Det kallar jag för engagerad administratör!! [:-159] [:-159] [:-159] [:-159] [:-159] [:-159]

Hoppas värmen inte tar kål på dig, att fiskarna simmar lugnt och att det blir ett spännande reportage om detta senare, kanske för oss guldisar? ;) Här hemma är det massa minus men vår i luften på dagarna! Å solen har skinit[:-174] över all den vackra snön här i Partille!!
Mvh Maria
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 9 mars 2005 18:29
[QUOTE=Lenmar]Tänk att sitta å vara aktiv på Zoopet när man är på Malta!?! Det kallar jag för engagerad administratör!! [:-159] [:-159] [:-159] [:-159] [:-159] [:-159]

Hoppas värmen inte tar kål på dig, att fiskarna simmar lugnt och att det blir ett spännande reportage om detta senare, kanske för oss guldisar? ;) Här hemma är det massa minus men vår i luften på dagarna! Å solen har skinit[:-174] över all den vackra snön här i Partille!!
Mvh Maria[/QUOTE]
ocksa pa Malta ar det var i luften och solen skiner - fast det ar inte minusgrader har;)
#72 - 9 mars 2005 18:59
vi är inte alls avundsjuka på dig ;)

kan du inte med dig värmen hem sen!! :)
#73 - 9 mars 2005 19:23
Va pratar ni om, här var det +26 grader i solen och vindstilla igår :) hur gött som helst.

Edit:
Ska väll tilläggas att det ÄR i sverige och var +4 i skuggan.
#74 - 9 mars 2005 20:11
Tryck på knappen "in/out" på digitaltermometern nästa gång ;)

Sköpt å sido, uppmätte faktiskt över 20 grader i solen här om dagen jag med.
#75 - 30 mars 2008 11:37
Det finns information om fiskar på andra ställen med. Typ FishBase, eller så kan man googla det latinska namnet.
#76 - 27 april 2008 07:03
- Jag tycker faktiskt det är helt OK att betala för olika "tjänster"! Allt behöver/kan inte vara gratis bara för att det finns på Internet.....
#77 - 27 april 2008 09:42
Gratis smakar faktiskt bäst och jag tror att just detta är en svensk åkomma besannad efter 700 år av skatte förtryck.. ..prova själv nere vid korvmojjen, beställ nått och när frågan "ketchup och senap?" kommer besvarar ni den med ett snabbt "Allt som är gratis!"
#78 - 27 april 2008 10:10
Är lite kluven. Jag förstår att man måste få in pengar på något sätt, och har inget emot att betala en rimlig summa för lite extrafunktioner.

Men argumentet att "det finns ju gratisinformation om alla fiskarter på så många andra ställen på nätet" tycker jag är lite avigt. Visst gör det det. Men när man precis börjat tänka att "det här med akvarier verkar ju kul", googlat runt lite och hittat Zoopet för första gången har man troligtvis ingen vidare koll på alla andra sidor. Och man brukar inte vara så benägen att betala för ett medlemskap på ett forum, när man inte ens vet om man kommer att vara intresserad av ämnet en månad senare.

När man har hållt på med akvarier i några år och har ett gäng fiskar är man förmodligen mycket mer benägen att betala för ett Gold-medlemskap, vad är ett par hundra jämfört med alla pengar man lägger ner på fisk och div utrustning? Och då har man säkert koll på vilka andra internetsidor man kan hitta information på, man har kanske några fiskböcker i bokhyllan, likasinnade kompisar att fråga, och egen erfarenhet och kunskap som i alla fall är tillräckligt stor för att man ska veta hur mycket man inte vet...

På så sätt kan jag tycka att det blir lite dumt, det är ju egentligen de allra färskaste blåbären som har störst behov av hitta information lätt.

Bortsett från den lilla invändningen tycker jag det funkar rätt bra nu ändå, de fiskar jag velat läsa om finns ju oftast att tillgå. (Utom kolglödstetrorna.) Lite trist bara när någon länkar i forumet till en gold-beskrivning, och så kan man inte kolla vad de pratar om... Så jag blir nog också Gold-medlem så småningom, tänkte bara skaffa mina första fiskar först...:D
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 27 april 2008 12:55

På så sätt kan jag tycka att det blir lite dumt, det är ju egentligen de allra färskaste blåbären som har störst behov av hitta information lätt.

Utan att ha någon statistik över detta så skulle jag nog vilja påstår att de allra flesta som blir goldisar är nybörjare.
#80 - 27 april 2008 15:55
Utan att ha någon statistik över detta så skulle jag nog vilja påstår att de allra flesta som blir goldisar är nybörjare.

Verkligen? Tycker det verkar som om alla (jaja, nästan alla då, generaliserar litegrann:D) Gold-medlemmar har lååånga listor på alla sina akvarier i signaturen, verkar veta hur mycket som helst och har en massa bilder på jättetjusiga fiskar med konstiga namn på sina sidor. De kan väl inte vara nybörjare?! Fast det kanske snarare är så att vissa goldisar syns mer i trådarna än andra...[:I]
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 27 april 2008 16:08
Återigen utan att ha någon statistik över detta så är säkert minst hälften av goldisarna inte alls aktiva i forumet utan använde Zoopet "bara" för att söka information.
Zoopets mest välbesökta avdelning är t.ex. artregistret och inte forumet.
#82 - 27 april 2008 21:57
- Jag valde att bli Goldmedlem snabbt fast jag varken vet eller kan speciellt mycket. Anledningen till att jag gjorde detta val var enkelt. Zoopet är ett bra produkt som passar mig perfekt! Fick dessutom många bra svar på mina första frågeställningar/inlägg. Kände mig helt enkelt väldigt välkommen som nykomling. (har säkert sparat några kronor på detta:))
#83 - 27 april 2008 22:00
Jag blev goldmedlem för att jag inte ville vara utanför ;)
#84 - 27 april 2008 22:43
Ahlqvist skrev:
Jag blev goldmedlem för att jag inte ville vara utanför ;)

-:)

Annons