Jag tycker Zoopet har blivit ganska mycket tråkigare sedan GOLD-alternativet infördes. Medlemmarna har delats upp i ett A-lag och ett B-lag. Många gamla trotjänare har slutat skriva här.
Annonsbörsen är lika aktiv som en sedan länge utslocknad vulkan. Den långa perioden då allt har snickrats om har tagit lång tid med en massa strul. För de som inte betalar finns det väldigt lite av framtida utveckling att ta del utav. Det kommer att betyda att de användarna söker sig någon annanstans. Kommer GOLD-medlemmarna plus de nya att tycka det är roligt i längden?
225:- är mycket pengar. Jag betalar t.ex. 150:-/år för att vara med i Bollmora Akvarieklubb. Där får jag varje månad ett föredrag av någon som vanligen tillhör en akvaristiska eliten i Sverige. I torsdags var Sune Holm där och berättade om hur man gör bakgrunder och gången innan var sekreteraren i Skandinaviska Killisällskapet där och berättade om Killes. Trots att jag bara varit med i ett par år så har jag fått äran att lyssna på många mycket duktiga föredragshållare. Flera av dem tilldelade utmärkelsen "Akvariets Oscar". Helt klart får man mer "pang för pengarna" där.
Jag förstår att Kjell och Christian ledsnade på att finansiera allt själva, och på att jobba gratis. Om de den här vägen får råd att åka till Kanarieöarna på en semestertripp som betalning för en massa arbete så är det dem väl förunnat. Men vägen de valde för det visar på vilken svaghet det organisatoriska akvariesverige besitter.
Den här sidan borde ha kunnat vara värd att behålla som en gratistjänst för det samlade föreningslivet. Tänk att ha kunnat ha en egen klubbhemsida knuten till Zoopet med en egen area i forumet där bara de medlemmarna kommer in. Även om det för föreningen hade kostat en eller ett par tusenlappar om året så hade det varit värt det.
Alla som sett riksförbundets hemsida (
http://www.akvariet.tripnet.se/) inser att de också hade mått bra av att "Zoopetkonverteras" mot en rimlig kostnad.
Och tänk om Zoohandlarnas riksförbund hade kunnat inse vad det skulle ha varit värt att alla deras medlemmar centralt upphandlade artbeskrvningarna för publicering i butiken. En rätt häftig bunt med tusenlappar kunde ha inkasserats där.
Även enskilda handlare och grossister hade säkert kunna sett ett värde i att finnas på Zoopet mot en rimlig kostnad, inte bara som annonsör utan också som informatör. Det är till och med så att en grossist som t.ex. Simontorp förmodligen hade skrivit artbeskrivningarna själva för nya fiskar som de introducerar på marknaden. Allt för att få ut kunskapen om den till så många som möjligt.
Jag tror att tillsammans hade dessa aktörer kunna ge mer pengar än vad som idag är fallet med Gold-medlemmar till de som administrerar sidan. Det hade knappast gett mer jobb än den stora omarbetsning som gjorts nu.
Då hade vi haft en akvarieportal i Sverige som sköttes av människor som fick "betalt" för det. En portal som innefattade föreningslivet, riksförbundet, Zoohandlarna och grossisterna. En portal där alla hade haft tillgång till all tänkbar service.
Så hade jag gjort.