varför är vår mal så rädd??

#1 - 8 september 2006 10:52
Hej! Vår L-mal är så rädd för oss... har hört att de kan vara skygga men han ligger bara under en rot hela dagen, han kommer fram en stund när det är matdags men så fort man rör sig i rummet eller det kommer någon annan fisk så går han direkt å gömmer sig.. Är detta vanligt? Han verkar rädd för han bleknar när han kommer fram till glaset. De andra fiskarna i akvariet är lugna och inte alls intresserade av honom. Är malar såhär:confused: eller kommer han att vänja sig? Det är så tråkigt att aldrig se honom och samtidigt kan man inte se om han mår bra å så...
Tacksam för svar:)
#2 - 8 september 2006 10:57
Många L-malar är skygga och nattdjur.Vi har L-malar som tog 3 månader innnan vi så dom.Vilken L-mal har du?
#3 - 8 september 2006 11:01
Vi har en golden nugget L018, så de kan vara såhär altså? Blir det bättre??
#4 - 8 september 2006 11:04
Han hade en stor blek fläck på nosen här om dagen, vi blev livrädda å trodde han fått någon sjukdom! Men det visade sig vara en "rädd fläck" (tror vi i alla fall) för den gick bort sen. Vill ju inte att han ska må dåligt!
#5 - 8 september 2006 11:30
De blir lite flammiga ibland, det tror jag inte är nåt fel på din.

"Går" in under roten, skriver du. Min far som en oljad blixt in i sin grotta. [:O] Man blir rädd att han ska få krockskador om han stöter i nåt![B)]

Och han har bott här i 4 år snart, så inte har det blivit bättre. Men ibland är han riktigt sällskaplig, ligger på en platt sten mittfram och blinkar.:p

Är golvet gungigt? Det är mitt, man får verkligen smyga sej fram. Antagligen är de jättekänsliga för vibrationer.
#6 - 8 september 2006 14:47
jasså din är till och med framme när det är matdags *lyx* =)
#7 - 8 september 2006 20:42
ja, men nästan bara då.. Antar att vi inte behöver vara så oroliga då... Vi är rädda om våran lilla mal=) Föresten är det någon av er som kan tala om hur man ser att malen är mätt? har hört att magen skall vara lite rund, men hur ska man kunna se det?
#8 - 8 september 2006 21:09
Vad får han för mat? De gillar grönt, som broccoli, squash och ärtor. Och en tablett då o då.
Man kan se magen om/när de sitter på glaset.
#9 - 8 september 2006 21:17
Han har hittills bara fått tabletter, men vi tänkte börja med räkmix om några veckor(har hört att man skall vänta ett tag) Gurka tänkte vi prova men har inte gjort det än. Han har suttit på glaset ett fåtal gånger men jag kan faktiskt inte avgöra om han é "tjock" lr ej... Han ser inte insjunken ut iaf.. å de é ju bra..
#10 - 8 september 2006 21:19
Om du föräller broccolin lite så älskar han det, även skaftet. Det kan de gnaga på länge.

Du kan trä upp den gröna maten på en sked så att det sjunker.
#11 - 8 september 2006 21:23
ÅH man tackar för tipsen! När ska man plocka ut den sen? Tänker på nitrithalten... och hur ofta ger du?
#12 - 8 september 2006 22:07
De Golden Nugget (L-177) vi hade var ganska blyga när vi hade andra fiskar i karet, men när de blev själva så var de framme och åt på dagarna:)

De bör ha en lite rund mage, man kan även se detta när de ligger på bottnen om man tittar noga (och har tur).

Tänk på att malar behöver "riktig" mat för att måbra och växa (inte bara rester).

Lycka till.

//Calle

Ps, titta på www.goc.se där finns mycket fakta att läsa om malar. Ds
#13 - 9 september 2006 11:36
Grönfodret brukar ligga i några timmer, inte över natten i mitt akvarium i alla fall. Men en del säger det, du får kanske andra svar.
De brukar få ett par ggr i veckan.
#14 - 9 september 2006 15:20

Tänk på att malar behöver "riktig" mat för att måbra och växa (inte bara rester).

Hur menar du med riktig mat? Om de får tabl på kvällen och grönsaker räcker inte det? Bör vi utöka med något annat slags foder till malen? Försöker se till att han kan äta i lugn och ro när vi har släckt i karet, har märkt att de andra fiskarna annars är väldigt snabba på å käka upp hans mat[:o]
#15 - 9 september 2006 15:42
moc skrev:
Hur menar du med riktig mat? Om de får tabl på kvällen och grönsaker räcker inte det? Bör vi utöka med något annat slags foder till malen? Försöker se till att han kan äta i lugn och ro när vi har släckt i karet, har märkt att de andra fiskarna annars är väldigt snabba på å käka upp hans mat[:o]

Ofta så tror endel som har malar att de inte behöver någon mat förutom det som andra fiskar lämnar kvar, men det räcker inte för att malar ska må bra.

Så självklart ska man mata dem med ett lämpligt foder, för det ger man utan tvekan till sina andra fiskar.

Titta på www.goc.se , där finns info om vad just din mal behöver.

//Calle
#16 - 9 september 2006 16:22
Ger de andra fiskarna flingfoder precis innan malen får mat så jag hoppas att detta är tillräckligt! Mycket bra att läsa på goc har varit inne där ett par gånger och läst om våran lilla "nugge" som vi kallar honom. Bra dock att ni finns och kan ge fler råd! Alltid bra att höra vad fler har att säga!
#17 - 9 september 2006 16:44
moc skrev:
Ger de andra fiskarna flingfoder precis innan malen får mat så jag hoppas att detta är tillräckligt! Mycket bra att läsa på goc har varit inne där ett par gånger och läst om våran lilla "nugge" som vi kallar honom. Bra dock att ni finns och kan ge fler råd! Alltid bra att höra vad fler har att säga!

Ibland kan det faktiskt vara så som ordspråket säger:
"Ju fler kockar, ju sämre soppa" :D

Man får helt enkelt lyssna och sedan sålla ut det man tror på och inte göra något förhastat.

Lycka till.

//Calle

Annons