Varför är T5 så dyrt?

#1 - 10 december 2005 22:44
Satt letade efter tilläggsbelysning till mitt Rio och hittade Arcadias produkter som verkade bra, kollade på både T5 och T8 lysrörsarmaturer.

Vad beror den stora prisskillnaden på?
Hur kan man jämföra ljusstyrkan mellan T5 och T8, är 24W T5 jämförbart med 30W T8?

Ex. kostar T5 från 100Euro och uppåt medan T8 ligger på ca 25Euro och uppåt.

http://store.aquaristic.net/AQd4c1637491941af2956bccbd1b406c00/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.63736300+1134254316

http://store.aquaristic.net/AQd4c1637491941af2956bccbd1b406c00/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.63736300+1134254316
#2 - 11 december 2005 10:36
T5 är ca 150% gentemot T8. i ljusstyrka...
#3 - 11 december 2005 10:41
Prisskillnader kan generellt förklaras på två olika sätt.
1: Kostnaden för att producera är större.
2: Konsumenterna är beredda att betala ett högre pris.

Vilken förklaring som stämmer bäst in på t5 kan jag inte säga, men det är förmodligen en kombination. T5 bär troligtvis en större utvecklingskostnad än t8, pga att de är nyare.
Jag vet iallafall vad jag är beredd att betala för.
MVH
Magnus
#4 - 11 december 2005 10:59
Ok men vinner man något i praktiken på att använda T5 rör istället för T8 om man tänker på ljusstyrka och inte på att T5-rören är mindre, nyare, fräckare...

I mitt fall får jag plats med 30W T8 och om jag hade valt ett T5-rör av motsvarande längd hade ljusstyrkan blivit avsevärt bättre?
#5 - 11 december 2005 11:08
30w t8 är 90 cm långa.
39w t5 är 84,9 cm långa.

Sen har ju t5 en något högre verkningsgrad också, dvs mer ljus per watt. Men det viktigaste är nog att man väljer bra reflektorer och rätt rör oavsett vilken teknik man väljer.
MVH
Magnus
#6 - 11 december 2005 11:11
[QUOTE=MagicFingers]T5 är ca 150% gentemot T8. i ljusstyrka...[/QUOTE]

räcker inte mitt svar?...

HMMM.... :/

har du 30W nu, så skulle du med T5 ha som 45W.

men glöm inte att skaffa ordentliga reflektorer med en gång.
#7 - 11 december 2005 11:15
jo, T5 är klart bättre än T8 rör, när jag började med saltvatten körde jag med T8 rör men när jag bytte ut dom mot T5 rör växte korallerna mycket mer och det blev allmänt ljusare i burken, sen tycker jag att det är mycket lättare att få ett snyggat ljus i karet med T5
#8 - 11 december 2005 11:16
Siffran 150%....Vart har du hittat den? Vad innebär den?
MVH
Magnus
#9 - 11 december 2005 11:18
Var inte ledsen Magicfingers, ditt svar var också bra ;-)

Men jag ville ha lite mer information, ljusstyrka beror väl lite på hur man mäter. Ex två rör med samma ljusstyrka men olika diameter där får väl det röret med mindre diameter bättre värde än det med större pga högre ljusutbyte per yta, sant?

Därför är "T5 är ca 150% gentemot T8. i ljusstyrka..." ett bra svar men för en icke insatt vill man gärna utveckla det lite.
#10 - 11 december 2005 11:21
[QUOTE=Tropfrog]Vilken förklaring som stämmer bäst in på t5 kan jag inte säga, men det är förmodligen en kombination. T5 bär troligtvis en större utvecklingskostnad än t8, pga att de är nyare. [/QUOTE]

läste för ett tag sen att tillverkningskostnaden för t5 och t8 ligger på samma nivå.
är dock obekräftade uppgifter så kan va felaktig.

är nog mer inne själv på att är konsumenter beredda att betala ett högt pris tar företagen ut ett högt pris.
dom sysslar ju oftast inte med välgörenhet och sen finns det väl inte nån direkt konkurans mellan tillverkare heller som pressar priserna
#11 - 11 december 2005 12:02
Tillverkningskostnaderna kan vara samma, men man kan ändå behöva ta ut ett högre pris på grund av att man har utvecklingskostnader som släpar efter. T8 har väl knappast utvecklats så mycket och bör redan ha betalat av sina utvecklingskostnader.

Men denna microekonomiska diskussion tillför inte så himla mycket. Frågan är egentligen om man är beredd att betala priset eller inte. Jag vet att jag är det....Är du?
MVH
Magnus
#12 - 11 december 2005 13:21
Man får oftast vad man betalar för..
Dyrare grejjer är oftast bättre, det finns så klart undantag och det finns andra lösningar..

Mvh Peter
#13 - 11 december 2005 14:28
Utveklingskostnader tror jag inte på. Men det kna finnas något mönster skydd eller llinande. Som begränsar konkuransen. Det kan vara så enkelt att konkurensen inte kommet igång än. Tillverkningskostnaden borde bli lägre. Tekniken är samma som förut. MEn om folk köper så finns det ju ingen anledning att sänka priset.
#14 - 11 december 2005 14:33
Philips T5 965 kostar runt femtilappen styck.

Problemet är att man måste köpa minst 40 :)
#15 - 11 december 2005 18:57
[QUOTE=Tropfrog]Tillverkningskostnaderna kan vara samma, men man kan ändå behöva ta ut ett högre pris på grund av att man har utvecklingskostnader som släpar efter. T8 har väl knappast utvecklats så mycket och bör redan ha betalat av sina utvecklingskostnader.

Men denna microekonomiska diskussion tillför inte så himla mycket. Frågan är egentligen om man är beredd att betala priset eller inte. Jag vet att jag är det....Är du?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Om jag inte måste ha absolut mest ljusstyrka eller små dimensioner som T5 ger och priset är ca250kr för en komplett sats T8 och ca1000kr för T5 så väljer jag T8.

Men mina eller era värderingar är ju inte så mycket att diskutera utan det intressanta för mig är att få fram för- och nackdelar, är T5 överlägsna och kanske någon anledning till de höga priserna.

En anledning till de högre priserna är säkert att T5-satser levereras med HF-don medan de billigare T8 levereras med konventionella don.
#16 - 11 december 2005 19:08
[QUOTE=oveb]Philips T5 965 kostar runt femtilappen styck.

Problemet är att man måste köpa minst 40 :)[/QUOTE]

Du / ni har inte funderat på att gå ihopa och köpa ett gäng rör? nu vet jag iofs inte om just de där rören är de mest populära, men det måste ju finnas en anledning till att de nämndes... F-n, hade jag haft användning för dem, kunde jag varit med, och 2K är inte så blodigt mycket, skulle man inte få ihopa tillräkligt många med en gång, kan man ju lägga undan ett gäng, och sätta en annons på dem... du är ju redan goldpet'are så du har ju access där med. ;- )

B!
#17 - 11 december 2005 19:19
40 av samma längd är hopplöst att bli av med !
#18 - 11 december 2005 19:58
Lustigt, jag inbillade mig att de varade i nått år, och att många använde dem. Nu var det ju iofs frågan om hur populära just de hör rören är, det är ju sant, men om det är vettiga rör bör det ju finnas någon bland er växt tokar som kör 2-4st på samma balja, ett par av er, så är ju alla rören borta.

Jaja, dum ide i alla fall ;- )
B!
#19 - 11 december 2005 21:44
[QUOTE=-piraya-]En anledning till de högre priserna är säkert att T5-satser levereras med HF-don medan de billigare T8 levereras med konventionella don.[/QUOTE]

nja dom där "lysrörshållarna" man kan köpa ska tydligen va hf-don efter vad jag hört.
#20 - 11 december 2005 22:07
[QUOTE=Raven][QUOTE=-piraya-]En anledning till de högre priserna är säkert att T5-satser levereras med HF-don medan de billigare T8 levereras med konventionella don.[/QUOTE]

nja dom där "lysrörshållarna" man kan köpa ska tydligen va hf-don efter vad jag hört.[/QUOTE]

De som Arcadia säljer till vanliga T8 rör har glimtändare och det behövs väl inte om det är HF-don?
#21 - 11 december 2005 22:13
kollat lite på arcadias hemsida och dom har den vanliga med glimtändare sen har dom en elektronisk controller där syns ingen glim kan dock sitta på sidan men står även att dom behöver bytas med jämna mellanrum
#22 - 11 december 2005 23:56
[QUOTE=Raven]kollat lite på arcadias hemsida och dom har den vanliga med glimtändare sen har dom en elektronisk controller där syns ingen glim kan dock sitta på sidan men står även att dom behöver bytas med jämna mellanrum[/QUOTE]

Japp, det verkar inte finnas nåt HF-don till T8.

Läste i en annan tråd att någon köpt HF-don till T5 rör för 450kr (klarade 2st rör) från en elfirma och det måste ju sägas vara ett skapligt pris. Lägg till lysrörshållarna och du har allt till en bra penning.

Lite off-topic men vad är det som avgör hur många rör man kan koppla till ett don, rent tekniskt?
#23 - 12 december 2005 00:39
[QUOTE=-piraya-]Lite off-topic men vad är det som avgör hur många rör man kan koppla till ett don, rent tekniskt?[/QUOTE]

effekten.
sen går det koppla rör i serie och då skulle det gå att koppla 2x18w till ett 36w reaktor om ja iknte missat nåt.

Annons