Jag tror personligen att det är sajtens design som uppmuntrar till detta beteende pga. sidomenyn som visar de senaste inläggen, vilka tenderar att obönhörligen klumpa ihop sig till de mest postade trådarna med en självförstärkande effekt. Det finns ju även den tämligen konventionella funktionen som visar att man fått svar på sin egna tråd som också uppmuntrar till samma beteende. Slutligen är det ingrott i människans natur att vilja vara del av en gemenskap, vilket enklast görs i ett forum med så här många kategorier där man riskerar prata med människor man inte alls känner igen genom att hålla sig i samma delsektion (helst tråd).
Tror att det skulle vara vettigare att visa en lista med senaste aktiva trådar som default för att få lite balans och överblick. Det finns ju "typ" som fliken "Senaste aktivitet", men dessa går igenom meddelanden och inte trådar, samt tar enorm plats och kan därmed visa få element. Kategorier är enbart av intresse när man söker något specifikt eller postar en ny tråd.
Exempel på väl organiserad sajt enligt denna modell:
https://www.elitetrader.com/et/
Vad jag vill få sagt är, tekniken bestämmer hur människor beter sig och inte tvärt om (om man inte råkar vara admin dvs.). Effekten kommer smygande och man märker den oftast inte. Det är därför t.ex. Facebook har makt bortom all fattning och nästan helt styr demokratierna idag (okej jag extrapolerar rätt rejält från en sajt om fiskar men kunde inte låta bli).