Varför är Scalareynglen borta?

#1 - 24 november 2004 14:37
För två veckor sedan lade mitt Scalarepar en hel radda med rom på doppvärmaren(!) i stora karet. När äggen hade kläckts flyttade jag över hela rasket med föräldrarna och allt till ett mindre akvarium. Allt var frid och fröjd fram till igår. Jag hade gjort ett vattenbyte, kollat nitrit och matat, när jag kollade till dem efter några timmar var alla yngel borta!! Vad hade hänt? Uppenbarligen måste föräldrarna ätit upp dom men varför? Hade dom dött av sig självt(allihop!!)? Varför i så fall? Skulle jag ha flyttat föräldrarna?
Mycket tacksam för svar!
#2 - 24 november 2004 14:54
Hej

Ynglen bör få gå med föräldrarna, för att bli präglade på dem, så de lättare lär sig yngelvård själva. Och tar man bort ynglen så kan de leka för snabbt igen, vilket tar på krafterna, och hanen kan gå på honan lite om hon inte är redo. Du kanske kunde ha flyttat de andra fiskarna istället, och låtit scalareparet gå kvar med ynglen. Det kan ha varit så att ynglen inte tålde vattenbytet.

MVH Micke
#3 - 24 november 2004 15:07
Tyvärr kunde jag inte flytta de andra fiskarna som gick i det akvariet som de lade rommen i, det hade blivit lite väl mycket jobb. Ynglena och föräldrarna flyttade jag över till sitt egna akvarium för en och en halv vecka sedan och det gick jättebra. Föräldrarna har skött ynglena bra, om än kanske inte exemplarisk .Jag har sedan de blev frisimmande matat och bytt vatten varje dag. Det har hänt att jag har sett ett och annat dött yngel men det har jag räknat som "det naturliga urvalet". Men att nu alla dog på en gång under så kort tid...? Eller om de nu inte dog, varför åt föräldrarna upp dem

Annons