varför är mina discus helt plötsligt skygga?

#1 - 23 januari 2005 11:19
hmm..skitskumt, mina 11 discus som gått tillsammans nu i månader i samma akvarium på samma plats, har helt plötsligt blivit jättefjantiga när man kommer in i rummet eller går fram till akvariumet. Simmar och gömmer sig och trycker i en hörna, jag har kollat alla värdena och dom är bra..vad kan detta bero på? Dom som har varit så orädda och nyfikna, vill inte alls vara med längre, håller ihop i en stor klump hela tiden..fasen så irriterande, ingen ny fisk har heller kommit in i gruppen. Till och med när jag matar dom så skyndar dom sig att äta lite för att sen skynda sig tillbaks till hörnan!
Någon som har en idé vad det kan vara med mina små älsklingar?

//Åhsa
#2 - 23 januari 2005 11:51
vild gissning; det kan inte vara så att det har med att det blir ljusare att göra? De sista dagarna har vädret här iaf varit soligare än tidigare vilket ha rlett till att det blivit mkt mer ljus innomhus och därmed mer skuggor?
Men det är som sagt bara en gissning...
#3 - 23 januari 2005 18:11
Kan vara ljuset. Kan också vara någon annan "yttre" omständighet. Har ni köpt nåt annat nytt till hemmet som till exempel ett nytt husdjur : papegoja eller hund eller katt osv. Eller har ni köpt någon ny lampa till det rummet. Mina scalarer blev skyggare av en flytt och att jag köpt en ny läslampa som jag ställt bakom soffan.
Det kan även vara sjukdom på g. Håll noga koll.
Enda som hjälper är att man möblerar om med rötter ev. tar bort lite rötter och växter ett tag och att man vistas mycket vid akvariet. Hoppa över all mat en dag eller två så att de är jättehungriga. Vistas länge vid akvariet vid matningen. Lycka till!
#4 - 23 januari 2005 18:36
Mina diskusar stirrar oxå till det ibland och då brukar det vara något fel på vattnet.
Gör några 50% vattenbyte säg två tre dagar irad.
Använd vattenberedningsmedel och lite havssalt.
Kolla att PH inte flarrar.
Att höja tempen i karet ett par grader så blir ättandet oftare mer aktivt.
#5 - 23 januari 2005 18:40
Ändrade rutiner? Mera tid på jobbet nu än under jullovet?
Jag kände en diskusägare i Söderhamn en gång i tiden som klagade på att fisken gömde sej direkt bara han kom in i rummet men att de var framme hela tiden när barnet lekte sina vilda lekar i rummet hela dagarna...
#6 - 23 januari 2005 22:35
Ja det låter som att de blivit ovana vid rörelse runt akvariet.

Eller tvärtom skrämda av någonting. Du har väl inga barn som varit där och försökt fånga dem?
#7 - 24 januari 2005 10:55
Ingenting har förrändrats vad vi klurat på, visst har vi barn men inte som dunkar på rutor eller på något sätt ens är intresserade av burkarna som vi har överallt.
Har tagit nitrit,nitrat, ph osv osv..allt är som det skall men för säkerhetsskull så har jag 2 dagar i rad + idag gjort vattenbyten så vi verkligen kan utesluta vattenkvalitén.
Tramsfiskar!!
Ingen verkar sjuk heller och beter sig konstigt på det sättet..
vi får se tiden ann och hoppas på att det bara är infall
#8 - 24 januari 2005 11:14
Hehe!
Hade barnkalas i lördags. 10 ungar som lekte i huset och framför dikusarna. Alla 11 fiskarna framme vid rutan nyfikna som vanligt.
För några veckor sedan stod dom och trycke i en hörna trots att det var ett stort lugn i huset.
Tror att det är med diskusar som med folk i övrigt. Ibland är livet på topp o ibland i botten.
Nu när du bytt och donat med vattnet så tycker jag att du kan lägga ner matningen (som någon sa ovan) ett par dar för att få fiskarna mera aktiva.
Men man kan inte låta bli att undra ändå om allt är ok. Andas dom normalt?

(Ps. Läste någonstans att om man har långvariga problem att fiskarna är skygga så kan en introduktion av en liten scalar få fart på ätandet och minska blygheten D.s)

Det fixar sig nog ska du se

Annons