Varför är Kuhliin tjock?

#1 - 18 januari 2009 17:15
Sen några dagar tillbaka har jag en Kuhliiål i mitt kar, en riktigt tjock en.

Denne fick jag av min moster för runt ett år sedan, i höstas flyttade den till en kompis pga omstart av mitt kar och nu är den alltså tillbaka hos mig igen.

Den har alltid varit tjockare än andra kuhlii jag sett, men nu är den ännu tjockare än tidigare. Brukar honor vara väldigt tjocka?
Då den levt utan andra av samma art senaste halvåret så borde den ju inte ha fått ägg i magen och blivit tjock därför? Och den ser pigg och glad ut så jag tror inte den är sjuk.

Någon som har någon teori?
#2 - 18 januari 2009 17:43
Den kan ha fått rom i sig ändå. Fixa fler kuhliis till akvariumet så kanske du blir en av de få som lyckats dra upp yngel på kuhlii vanlig väg. :D
#3 - 18 januari 2009 18:12
Kuhli-honor är tjocka, och romstinna honor kan bli enormt tjocka, rena wienerkorvarna.
#4 - 18 januari 2009 21:06
I så fall kan jag ju lugnt säga att min är en hona och om det nu går, så skulle det inte förvåna mig om hon är romstinn.

I vilket fall så ska hon få i alla fall 2-3 kompisar. Fast jag vet inte om jag vågar köpa fler riktigt än eftersom karet är nystartat och redan innehåller ett litet gäng fiskar.

Går det att läsa om kuhlii-lek någonstans (på svenska)?
#5 - 18 januari 2009 21:26
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119957

Här är min tråd från i somras!
#6 - 19 januari 2009 06:14
Tamarind skrev:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119957

Här är min tråd från i somras!

Du är kungen av kuhliis! :)
#7 - 19 januari 2009 06:22
Dom bägge kuhliisarna som följde med papegojträsket har gått från normal size till tjocklek lillfinger.(mina lillfingrar!)
#8 - 19 januari 2009 07:21
JojjeN skrev:
Du är kungen av kuhliis! :)

Man tackar, men vi ska väl inte överdriva!

(prinsessa möjligtvis??;))
#9 - 19 januari 2009 12:19
Är den grönaktig på buken? I så fall är den nog romstinn, eftersom kuhliiägg är gröna. Har själv haft romstinna honor, har däremot aldrig sett ägg eller yngel.
#10 - 19 januari 2009 15:39
Hon är grönaktig på buken :)

Jag har köpt två Kuhlii-kompisar till henne idag så kan man ju alltid hoppas. Tempen ligger på 28 som den gjorde för Tamarind (om jag minns rätt), men vare sig inredning eller pH är det ultimata för kuhliis.
#11 - 19 januari 2009 16:58
Solid skrev:
Hon är grönaktig på buken :)

Jag har köpt två Kuhlii-kompisar till henne idag så kan man ju alltid hoppas. Tempen ligger på 28 som den gjorde för Tamarind (om jag minns rätt), men vare sig inredning eller pH är det ultimata för kuhliis.

Stort vattenbyte med kallvatten och mata massvis! Prova! :)
#12 - 19 januari 2009 17:05
Johanski skrev:
Stort vattenbyte med kallvatten och mata massvis! Prova! :)

I ett kar som varit igång i en vecka känns det inte som en bra idé ;)

Annons