Varför är det kallt i karet?

#1 - 18 mars 2004 20:23
Köpte en ny doppvärmare idag till min 120L kar. Satte på den för 5 timmar sedan och har fortfarande inte kommit upp i rätt temperatur (enligt termometer). Undrar om det är fel på mätaren eller på själva doppvärmaren? Eller tar det en låååång tid innan karet är i rätt temperatur? Innan jag satte in doppvärmaren var mätaren på 20c nu 5timmar senare visar den 23c. Jag ska komma upp i omkring 29c.

Hjäääälp!
#2 - 18 mars 2004 20:36
Hur många watt är den på och vad har du för fiskar
som ska ha 29c.
MVH Richard
#3 - 18 mars 2004 20:40
Verkar ta lite lång tid, beror på vilken effekt det är på värmaren. Du kann känna på den med handen och kolla om den är varm. Lyser den?
#4 - 18 mars 2004 20:44
skulle inte rekommendera att köra ner handen i ett akvarium med filter/doppvärmare igång... kan ge obehagliga effekter.

men som sagt. lyser den?? o sen tar det ju sin tid att värma upp 120 liter vatten....
#5 - 18 mars 2004 20:58
Lita inte på skalan på värmaren.Kör den i ex en vanlig glasskål och kolla vad den ska så på för att du ska få rätt temp.För mig tog det 1 natt att värma från ca 15 grader till 27 (128 liter och 100w värmare)
Fredrik
#6 - 18 mars 2004 21:50
har en värmare på 50W och Kampfiskar i mitt kar (de ska ju ha mellan 25-30c). Lampan lyser inte...den slocknade rätt snart efetr att jag satt på den..redan då funderade jag på om den verkligen fungerar. Hade för mig att försäljaren i affären sa att den skulle slockna först efter att akvariet blivit så varmt som det står på termostaten att det ska bli... men kanske missuppfattade.

Har läst den tyska guiden som fanns med i förpackningen, men den är inte till hjälp alls..de beskriver inte ens HUR produkten ska fungera..om det här inte fungerar..undrar vad jag ska ta mig till.
#7 - 18 mars 2004 21:59
Då måste du vrida på mer värme. När lampan slocknar slutar den värma, den ska lysa tills du får rätt temp. Skalan på värmaren kan fela på 5-6 grader.
#8 - 18 mars 2004 22:05
Kolla så att vattnet kan cirkulera ordentligt runt värmaren samt att inget ligger emot den. Den ska inte slockna innan det blivit rätt tempratur, skalan på värmaren kan dock vara ganska missvisande.

Om vattnet står för stilla eller om något ligger emot så kan termostaten uppfatta att tempraturen är nådd och därför slår av, se helt enkelt till att det är strömt runt värmaren.

Det kan som sagt vara vettigt att inte köra ner handen när sladen sitter i! Dra ur alla sladar och sen kan du känna på den.
#9 - 18 mars 2004 22:07
Skruva upp termostaten på värmaren ett par tre grader, tänds lampan då? I så fall vänta och se vad det blir för temperatur i karet när lampan slocknar. Kontrollera gärna med ytterligare en termometer den du har kan ju visa fel.
Om det är en Jaeger-värmare så kan man justera skalan så att den stämmer något sånär. Finns beskrivet i bruksanvisningen hur man gör det.
#10 - 18 mars 2004 22:27
Detta är en väldigt enkel apparatur..inga komplicerade saker. En liten skruv som man skruvar på till den värmen som man vill ha och så ska den värma hela karet..voilá..dock så händer det inte något i mitt kar.

Nåja,jag har ju ingen filter på gång just nu i detta kar, eftersom jag vet att en filter kan störa Kampfisklek..så det får absolut inte vara strömt någonstans. Jag har vridit på den på högsta nivån nu..så går inte att vrida på den högre..men ändå händer det inget med temperaturen inne i karet. Lampan slocknade efter ett par minuter bara. Hmmm..får kanske röra runt lite i karet själv då..
#11 - 18 mars 2004 22:35
Tack till den som tipsade om att vattnet måste cirkulera för att det ska bli rätt temperatur i hela karet! ETT STORT TACK! :)

Lade in handen i karet (efter att ha dragit ur sladden) och kände på värmaren - den var rätt sval (något varm), men vattnet var väldigt varmt brevid värmaren..lade termometern där och i hörnet var det rätt temperatur. Så jag slog runt lite i akvariet och så satte jag i kontakten igen...och nu lyser lampan igen! :)

Får väl komma på ett smidigt sätt att sköta det hela imorgon..vill ju att fiskarna ska ha det toppen.
#12 - 18 mars 2004 22:42
Du kan ju lägga en sån där syresten under pumpen så får du lite cirkulation runt pumpen utan att röra runt vattnet för mycket.
#13 - 18 mars 2004 23:06
låter bra..ska gå coh köpa några stycken sådana imorogon då.
Finns det andra knep att förbättra cirkulationen i akvariet - utan en aktiv filter som slår runt vatten mängden?
#14 - 19 mars 2004 10:19
Jag har armarna nere i akvariet jämt o ständigt tycker jag, och då ät filter o värmare och allting igång. Om fiskarna klarar det, ska väl jag klara det!

Man får kontrollera värmaren, ser den "immig" ut så kan det vara en spricka, och det har kommit in vatten, och då hade jag dragit ut sladden innnan jag tagit upp den!
#15 - 19 mars 2004 10:26
Köp den svagaste modellen av luftpump, lite luftslang och en syresten. Det finns syrestenar som är böjbara och ger ett "draperi" av bubblor t ex... Om du kör denna precis under värmaren borde du få tillräcklig cirkulation för att sprida värmen...
#16 - 19 mars 2004 10:56
Köp ett luftdrivet filter, billi-filter, burk för filtervadd eller liknande (finns lite olika att välja på).
Ger obetydlig strömmning med hyffsad filterfunktion.
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=314&avd=17
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=315&avd=17
Ang. doppvärmaren, om du ställer den på max och det ändock inte blir varmt kan det ju faktiskt vara fel på den.
Prova den i en hink och se vad den ger för värme där (mindre volym = snabbare besked).

#17 - 19 mars 2004 11:07
Annars så funkar det utan cirkulation med efterssom värmen sprider sig självt med tiden. Dock så tar det längre tid att värma upp samt att det kan bli lite ojämn temperatur i burken. Men jag tror inte att det blir mer än vad dina kampfiskar tål.
MVH
Magnus
#18 - 19 mars 2004 12:02
Ursprungligen skickat av mohlin

Jag har armarna nere i akvariet jämt o ständigt tycker jag, och då ät filter o värmare och allting igång. Om fiskarna klarar det, ska väl jag klara det!

Man får kontrollera värmaren, ser den "immig" ut så kan det vara en spricka, och det har kommit in vatten, och då hade jag dragit ut sladden innnan jag tagit upp den!

Jo, alla klarar sig så länge ingen elektrisk aparatur är trasig, men om något går galet kanske det är en viss skilnad på om det är akvarieinvånarna eller akvaristen som dör.
En jordfelsbrytare är att rekomendera, men man ska ändå inte ner i karet om kontakten är i väggen.
#19 - 19 mars 2004 12:08

firrarna klarar sig men frågan är om du klarar det då du har tillgång till jord. du får nog en ordentlig kyss även fast fiskarna simmar lugnt...
#20 - 19 mars 2004 14:24
jag råkade ha ner ett finger i karet i morse när jag höll på med att "paddla" i burken för att sprida värmen...och inget hände.
Visst ska man alltid vara försiktig med el-apparater, men man måste väl kunna ha ner handen utan att få en stöt?
Hursomhelst..det borde i sådana fall stå en STOR varningsskylt på produkten om detta..annars är det ju olagligt att sälja sådana hälsofarliga apparater.
#21 - 19 mars 2004 14:36
Hej

Det i särklass enklaste sättet att skydda sig är att koppla in en jordfelsbrytare.Finns enkla på Klasse Ohlson för 150 spänn.Jordfelsbrytaren fungerar trots att urtagen är ojordat.
Fredrik
#22 - 19 mars 2004 14:38
Man får naturligtvis inte en stöt om prylarna är hela.
Om tex doppvärmaren pajjar så är nog det troligaste att den bara helt enkelt inte fungerar, MEN har man otur så går den sönder på ett sådant sätt att den fortfarande fungerar och fiskarna lever (dom är inte jordade), men när du stoppar ner handen så går strömen genom din kropp. DVS din kropp är jordad, därav jordfelsbrytaren eftersom den skyddar för just sådana "jord fel".
Detsamma gäller igentligen för all elektronik men vattnet i akvariesammanhang gör det hela mycket värre pga att du inte behöver vidröra den trasiga delen utan det räcker med att du stoppar ner handen i karet.
#23 - 19 mars 2004 14:41
Öv. Tänkte inte på det med jorden. Ska vara försiktigare i fortsättningen.

#24 - 20 mars 2004 00:18
Ursprungligen skickat av ia2004

Tack till den som tipsade om att vattnet måste cirkulera för att det ska bli rätt temperatur i hela karet! ETT STORT TACK! :)

Det var så lite så.

Angående STOR varning så måste det inte vara det. Oftast brukar det stå i manualen som <u>aaaaaaalla</u> läser att man ska dra ur kontakten innan man kör ner händerna. Om det är något fel på apparaturen så kan det hända att man inte bara får en stöt utan fastnar och inte kan ta sig loss!

Visst är det så att om fiskarna rör sig så är troligen allt helt... men varför chansa!

Annons