Varför är det bara fel människor som har pittbull ?

#1 - 1 april 2007 07:26
2 gången på 2 år som min hund blir attackerad av pitt bull.
I området som jag bor i har pittbull blivit ett slags rang elr status symbol.
Verkar som dem villa ha respekt,för dem har en explosiv hund.
Kan inte fårstå det roliga i att uppfostra en hund,till okontrollerbar.
rätt så vanlig att gäng sammlas för att hetsa sina valppar på varandra medan dem skriker å slår dem med kopplet
.bara så jäkla trött på detta å bara vill skriva av mig
#2 - 1 april 2007 07:53
"hmmm, hur ser jag tuffast ut? om jag kör med marlboro-cigaretter eller om jag köper en hund som har stora tänder? en pitbull är billig och bra!"

det handlar inte om status tror jag, utan om 'respekt'. tyvärr så ser många människor rädsla och respekt som samma sak.
måste dock tillägga att jag träffat många trevliga människor med väldigt trevliga pittbulls.
#3 - 1 april 2007 08:02
bena skrev:
måste dock tillägga att jag träffat många trevliga människor med väldigt trevliga pittbulls.

Problemet är att dom aldrig syns i media.
#4 - 1 april 2007 09:22
oj.. ska vara pitbull, inte pittbull..
nej de trevliga syns nästan aldrig i media. en polare införskaffade en "för att de är tuffa" och började leta böcker om hur man fostrar dem. 99/100 av böckerna han hitatde handlade om kamp.
#5 - 1 april 2007 09:26
Missbrukare, småbrottslingar, och folk som köper hund efter hur "grym" den är... Förr var det schäfer, pga ryktet som vakthund, nu är det pitbull, pga ryktet som kamphund. Eller pitbullkorsningar, pga lägre pris.

Det betyder förstås inte att alla som äger rasen gör det av fel anledningar, bara att de som köper hund av fel anledning skaffar sig denna ras.

Fanns inte pitbull skulle de antagligen skaffa dobermann eller mastiff istället. Eller gå tillbaks till schäfer. De bryr sig ju egentligen inte alls om rasen, bara att den skall vara stor och ha rykte om sig att vara farlig.

Har du polisanmält?
#6 - 1 april 2007 09:35
Det spelar ingen roll hur många gånger jag får höra att pitbulls inte är farligare än andra hundar.
Varje gång jag ser nån som är ute och går med sin pitbull tänker jag:
Där går en rädd stackare som skaffat hund för att skaffa "respekt" eller skrämmas.
Och så håller jag barnen lite extra hårt i handen.
Som vanligt har engelska Wikipedia en massa intressant läsning.
#7 - 1 april 2007 10:27
hunden jag vill ha vill min fru inte ha alls. hon vill behålal sitt sociala liv och kunna bjuda hem folk.
men när jag flyttat ut på landet så vill jag verkligen ha en 'filo Brasileiro'
http://en.wikipedia.org/wiki/Fila_Brasileiro
#8 - 1 april 2007 10:37
bena skrev:
hunden jag vill ha vill min fru inte ha alls. hon vill behålal sitt sociala liv och kunna bjuda hem folk.

men när jag flyttat ut på landet så vill jag verkligen ha en 'filo Brasileiro'

http://en.wikipedia.org/wiki/Fila_Brasileiro

Den e fin men den kan nog dregla en hel del med de där läpparna :)
#9 - 1 april 2007 11:02
Knyttet skrev:
Den e fin men den kan nog dregla en hel del med de där läpparna :)

fördelar med hunden:
vaktar sin familj med sitt liv
den är stor

nackdelar:
snarkar
fiser
aggresiv mot folk utanför familjen (om/när hunden införskaffas så kommer det att byggas en STOR rastgård som den kan vara i när man får besök)
dreglar
äter mycket
kort livstid (ca 10år)
#10 - 1 april 2007 11:16
inte mycket till fördelar jämfört me nackdelarna. *min mening bara..*
/mvh Micke
#11 - 1 april 2007 11:19
fisning är väl ändå inte rasbundet?
#12 - 1 april 2007 11:45
Knyttet skrev:
fisning är väl ändå inte rasbundet?

nope. men de är kända för att fisa mycket. kan vara så att eftersom de äter mycket så köper folk billgare mat.
#13 - 1 april 2007 11:47
M-SwEDen skrev:
inte mycket till fördelar jämfört me nackdelarna. *min mening bara..*

/mvh Micke

nja, en vakthund som dessutom är kärvänlig mot familjen (inklusive barn och andra husdjur) är 2 fördelar som väger rätt tungt om man bor på landet.
#14 - 1 april 2007 12:04
Det är nog 'vaktandet' jag inte ser mer fördelar än nackdelar med.
Vad är det den ska vakta mot 'på landet' galna kossor och svampplockare? ;)
#15 - 1 april 2007 12:08
bena skrev:
nope. men de är kända för att fisa mycket. kan vara så att eftersom de äter mycket så köper folk billgare mat.

ja, man ju undra. Hos "vanliga" hundar brukar ju mycket fisande vara ett tecken på att ngt inte står rätt till i tarmkanalen.
#16 - 1 april 2007 12:38
M-SwEDen skrev:
Det är nog 'vaktandet' jag inte ser mer fördelar än nackdelar med.

Vad är det den ska vakta mot 'på landet' galna kossor och svampplockare? ;)

kanske brevbäraren slutar komma med räkningar då ju ;)

jag vill kunna välja vem jag vill ha i min trädgård och inbrotten ökar konstant ute på landet. även om hundar är trevliga att umgås med, så väljer jag hellre en hund som kan användas som brukshund framför en knähund.
#17 - 1 april 2007 12:46
bena skrev:
kanske brevbäraren slutar komma med räkningar då ju ;)

hmm.. bra idè! ska genast börja fakturaträna jycken :D

Håller med om brukshund helt å hållet, tycker knähundar och minimoppsar
är så (får man säga gay?[;)])
/mvh Micke
#18 - 1 april 2007 14:16
har inte polis anmält,prata med polisen dem ansåg att det var hopplöst.
Ägaren vägra oxså lämn tele eller någon kontakt info.denna gång vart det bara ett mindre bitsår.Problemet är att allt jobb man laggt ner får att få min hund att känna trygghet mot andra hundar,är bort blåst. så nu får man börja "träna honom igen"
#19 - 1 april 2007 18:09
bena skrev:
fördelar med hunden:

vaktar sin familj med sitt liv

den är stor

nackdelar:

snarkar

fiser

aggresiv mot folk utanför familjen (om/när hunden införskaffas så kommer det att byggas en STOR rastgård som den kan vara i när man får besök)

dreglar

äter mycket

kort livstid (ca 10år)

Ja men tjena... Not!
Misstänksamhet hade jag kunnat hålla med om, aggressivitet.. nej du tack.
#20 - 1 april 2007 18:57
qenzo skrev:
Ja men tjena... Not!

Misstänksamhet hade jag kunnat hålla med om, aggressivitet.. nej du tack.

går att träna bort aggresiviten mot nya människor till att den blir misstänksam men ändå vaktande.
de jag vet som har haft en sån har tränat hundarna till att släppa in folk, men att inte släppa ut dem innan husse/matte släpper ut personen.
#21 - 1 april 2007 19:18
vi som har såna här hundar som familjehundar blir väldigt svart målade det är väldigt tråkigt och jobbigt,våra är kanon snälla.men folk tror att alla är lika dana tyvärr.
#22 - 1 april 2007 19:29
jag har 2 förklädda pittbulls :D ...ivarje fall så tror de det ( de är jättekaxiga mot större hundar, gärna rottweilers)

På jobbet mötte jag en gubbe som har en pyrenee (en stor luden bjässe) .
Gubben hade fått inbrott i sin lägenhet och hunden hade bitit tjuven som kvickt försvann därifrån, nu riskerar hunden avlivning (när jag har träffat dem så är hunden kolugn). Jag tycker att den bara försvarade hemmet, men men :(
#23 - 1 april 2007 19:52
Boxer...

... är en underbar hund med underbart psyke men det finns lite av kamphunden kvar i dem också... min 43 kg hanne kunde lika gärna slåss som leka och han gick från 0-100 på en sekund... det gällde att vara med... ;) det är det som är lite jobbigt med de här raserna, de är så orädda för att slåss och det smäller så attans kvickt... [:o]
Nu var min vovve snäll och slängde "bara" de andra i backen men efter att ha blivit attackerad ett antal gånger blev han allt mer grinig mot allt fler raser... :(

Det bästa med en boxer är att han inte skäller speciellt mycket utan boffar mer för att tala om och han förutsätter att alla som ringer på dörren eller kommer in är vänliga och han lär sig att grannarna får gå på gatan utanför... det är attans jobbigt med de raser som inte lär sig sådant utan nästan attackerar ytterdörren när barnens kompisar kommer hem eller tokskäller på grannarna år ut och år in, dygnet runt... ;)

Däremot känner en boxer direkt om någon beter sig konstigt eller om hans ägare blir rädd och då kliver han fram ordentligt och låter helt livsfarlig men attackerar inte förrän han måste... :) Underbara helt enkelt... utom mot andra hanhundar då [:o]
#24 - 1 april 2007 21:45
Jaha, dags igen...
Vila i frid, Tjalle.
Man får väl skaffa grävling som husdjur. Bör - enligt Sverige roligaste serietecknare - kunna göra slarvsylta av varenda pitbull.
#25 - 1 april 2007 23:47
Fy så hemskt :(
Jag tycker man ska få ha vilken hund man vill, men oavsett hur snäll hunden är hemma så ska den ALLTID var kopplad. Djur kan helt utan förvarning bli väldigt aggressiva och det faktumet ska man alltid ha i åtanke.
*Vila i frid Tjalle
#26 - 2 april 2007 03:56
Jaha, dags igen...

Vila i frid, Tjalle.

Man får väl skaffa grävling som husdjur. Bör - enligt Sverige roligaste serietecknare - kunna göra slarvsylta av varenda pitbull.

Jag har sett den där Berglin-serien med grävlignen :) helt underbar!

Det är inte bara pitbull som knipsar småhundar, det gör även vissa individer av t ex schäfer. Men det verkar inte tidningarna skriva om. En stor hund som biter en liten hund över ryggen kan om man har otur punktera lillhundens båda lungor på en gång.
#27 - 2 april 2007 06:26
Fast man får ju ha viss urskiljning också på vad det är som sker och vad som har med hunden att göra och vad som har med ägaren att göra.

Min Yorkshireterrierhane har blivit attackerad 3 ggr i sitt liv och det av följande 3 raser:
- Stor pudel (som helt plötsligt tog honom över ryggen - aldrig gjort nåt sånt tidigare enligt matte, Hobbe klarade sig mirakulöst utan sår - bara chockad liksom matte!)
- Saluki (då var det tur att min jycke hade på sig vinterjacka - inga spår av attacken alls och var väldigt väl dresserad av husse o släppte genast på kommando)
- Schäfer (min egen gammelschäfer som var sjukligt svartsjuk på att jag inte skulle skaffa någon ny hund - över hans döda kropp! De gick aldrig ihop under de 5 år som de fanns samtidigt innan vi var tvugna att ta bort schäfern pga ålder. Schäfern bodde hos mina föräldrar från 2 års ålder - därav kunde vi ändå ha båda)

Bara för att detta har hänt så ser jag inte illa på dessa raser och min får leka med alla typer av hundar - han älskar andra jyckar nämligen. Om jag skulle börja begränsa hans umgänge av rädsla för att han skulle få stryk/stryka med så skulle han nog tycka att hans liv var bra tråkigt. Men han är försiktig o rusar inte fram till stora hundar utan att kolla att det är okej först, men inbjuder de till lek så tvekar han aldrig. Världens tuffaste lilla hund är han!:D

Han har träffat många pitbulls i sina dagar o liknande vägkorsningar och det har gått bra. Jag tittar oftast på ägaren istället för hunden om jag tycker det är okej för dem att hälsa. Iaf i de fall det är en pitbull. Bott i en sthlms-förort tidigare där det var coolt att ha bull-hundar och såg mycket skit där... Stackars fina hundar säger jag bara! Usch.:(
#28 - 2 april 2007 08:01
grävlingar är bara trams.
såg bilder på gängvakter från nigera. babianer och hyenor! där kan vi prata om att skapa 'respekt'...
#29 - 2 april 2007 11:15
rödtoppen skrev:
På jobbet mötte jag en gubbe som har en pyrenee (en stor luden bjässe) .

Gubben hade fått inbrott i sin lägenhet och hunden hade bitit tjuven som kvickt försvann därifrån, nu riskerar hunden avlivning (när jag har träffat dem så är hunden kolugn). Jag tycker att den bara försvarade hemmet, men men :(

Tyvärr har man ingen rätt att försvara sitt hem, så jäkla sjukt!

Man skall helst låta dörren stå öppen eller hållas upp så dem som kommer in och stjäl det du hårt arbetat ihop inte får den i nacken OBS glöm inte sanda och halkbekämpa trappan, man kan riskera att få betala skade stånd med men du får inget på din försäkring på tvn han bar ut..

Skulle jag stöta på ngn och överlumpla en sådan person i mitt hem hade vovven haft att äta gott de närmaste dagarna(hon e dalmatiner och skulle få det kokt isfall)(hmmm går vårt skelett under de tre Fågel Fisk Fläsk kanske då som Fä)
Jaja om inte annat har jag bra mylla om två år och kalk till trädgården..
#30 - 4 april 2007 20:15
där var det ord och inga visor peterhaack! ;)
nog är det sjukt allt att man inte får försvara sitt hem. tur att man bor i lägenhet..kanske skulle träna mina undulater till flygattackerande dödsmaskiner :D
#31 - 4 april 2007 20:40
lenis3 skrev:

nog är det sjukt allt att man inte får försvara sitt hem. tur att man bor i lägenhet..

...varför är det tur? ....vi fick inbrott i vår lägenhet för ca 2,5 år sen [:(!] , vår lilla blandras var ensam hemma när det hände, i ca 6 månader blev hon orolig varje gång hon hörde något utanför fönstret (det var där tjuven tog sig in) ..... en intressant sak är att hemförsäkringen INTE gäller förstörda fönster (det ska vara en tilläggs försäkring, trots att både sambon och jag har varsin hemförsäkring)
#32 - 4 april 2007 21:05
aha.. hm ja jag tänkte nog att risken att de väljer just min lägenhet borde ju vara ganska liten, 5e våningen. Jag har både extralås (dvs 2 lås) + säkerhetskedja, men vet ju inte hur det verkligen skyddar i praktiken :S
stackars lilla vovve:( tur att hon inte blev fysisk skadad.
#33 - 5 april 2007 05:57
Inför mentaltest av hundar och ägare som av den breda allmänheten uppfattas som kamphundar.
#34 - 5 april 2007 07:53
Kramfors skrev:
Inför mentaltest av hundar och ägare som av den breda allmänheten uppfattas som kamphundar.

du menar t ex schäfer?
sen införskaffar vi mentaltest för alla som vill bli föräldrar...?
#35 - 5 april 2007 09:22
Det finns förmodligen många mentalt störda schäfrar med olämpliga ägare.

Det finns säkert många människor som är olämpliga som föräldrar.
#36 - 5 april 2007 10:44
Kramfors skrev:
Det finns förmodligen många mentalt störda schäfrar med olämpliga ägare.

Det finns säkert många människor som är olämpliga som föräldrar.

schäfer är en hund som kan ses som kamphund, och skulle då testas ju.
och ja, det finns många olämpliga föräldrar.

tror inte att ett test, ett förbud eller ett 'hundkörkort' skulle lösa så många problem. folk hade skaffat hund ändå. och risken finns då att aveln på dessa hundar blir ännu värre. i de länder där renrasiga pitbulls är förbjudet så dyker det upp olika avel istället. man korsar t ex en pitbull med en staffordshire, så har du en lite hyperaggresiv hund, men det är ingen pitbull...
#37 - 5 april 2007 12:13
Vissa hundar är mentalt störda, och stora hundar ger större skador vid angrepp.
Har någon träffat en a-lagare eller en knarkare med en liten Pudel eller Mops.
#38 - 5 april 2007 12:41
alla som har apbt skaffar sig inte denna underbara hund
för att vara cool eller så.
inte jag i alla fall. har en rasren ej någon blandras pitbull.
jag skaffade mig min apbt för att jag älskar denna hund &
att rasen i sig är en mycket social,snäll & en tillgiven hund.
dom är trevliga också. en lagomt stor hund att ha.
har haft fler apbt:s förut.
jag är varken missbrukare eller likn. bara för att jag valt denna ras som familjehund. dom har et toppen psyke.
min hund är fostrad med en fast hand alltså aldrig fått stryk aldrig kampat eller likn. han har aldrig visat någon aggressivitet eller rädsla mot varken djur eller människa.
alltid lika glad & vänlig mot djur & människa.
dom andra apbt:s som jag haft,var mental testade med godskänt.
så dom var lika trevliga som den jag har idag.
man ska inte dömma alla apbt:s efter de dåliga attackerande hundarna !
det är inte hundens fel att den blir som den blir utan ägarens !
hunden blir vad man gör den till !

där jag bor är det inte appb:s som är den populära hund rasen bland missbrukare invandrare eller likn. utan rottweiler !
dom tror att dom är coola för att dom har en sådan hund

det där med att apbt:s är billiga som någon här skrev, stämmer ej alltid.
det finns rasrena apbt:s (då med alla papper tex reg.stamtavla från usa m.m. ) som faktiskt inte är så billiga att köpa.
min var inte billig men han hade alla papper som reg.stamtavla m.m. också.
som bevis att han ej är blandras.
det är oftast pitbull eller amstaff blandraserna som är billiga. ( pitbull/amstaff,amstaff/staff. m.m.)
som dom kallar för pitbulls ! men är ej det då dom saknar reg.stamtavla .
#39 - 5 april 2007 13:29
Är du beredd att mentaltesta din hund samma test som gör med hundar som ska bli ledsagarhundar polishundar osv.
#40 - 5 april 2007 13:42
Kramfors skrev:
Är du beredd att mentaltesta din hund samma test som gör med hundar som ska bli ledsagarhundar polishundar osv.

det är ju det jag har gjort med mina förra apbt:s ! dom blev godskända hos polisen.på deras test. :)
kommer även att låta den apbt som jag har idag göra det samma.
#41 - 5 april 2007 13:45
men bara för att jag har en apbt så måste jag inte genomgå detta test !
det kan ju även dom med vanliga raser också göra eller hur !?
man ska inte bli särbehandlad bara för att vi apbt ägare väljer just apbt.
#42 - 5 april 2007 14:59
Om alla gjorde det och hade hunden i koppel skulle inte det vara något problem.
#43 - 5 april 2007 21:28
Man måste dessutom bearbeta de MH'n som finns för att det ska passa en hundtyp om ex apbt, då de inte reagerar likadant som ex en schäfer...
#44 - 5 april 2007 21:37
bena skrev:
går att träna bort aggresiviten mot nya människor till att den blir misstänksam men ändå vaktande.

de jag vet som har haft en sån har tränat hundarna till att släppa in folk, men att inte släppa ut dem innan husse/matte släpper ut personen.

Det finns INGEN ras som föds aggressiv, utan man får den hund man förtjänar helt enkelt.
Att hunden vaktar betyder inte att den är aggressiv.
#45 - 5 april 2007 21:42
sweetie skrev:
det är ju det jag har gjort med mina förra apbt:s ! dom blev godskända hos polisen.på deras test. :)

kommer även att låta den apbt som jag har idag göra det samma.

Vad heter din hund? Skulle vara roligt att se L-testet i sin helhet
#46 - 5 april 2007 22:39
Som sagts innan så är det ju mest ett ägarproblem, folk som inte borde ha djur alls, och förväxlar respekt med att skrämma folk, dras till stora, kraftiga, och starka hundar. Så´na människor är nog i grunden väldigt osäkra, och det får djur och andra människor lida för. Förbud är fel väg, för de ljusskygga typer som skaffar hund av fel anledning, skiter väl i det, och skaffar hunden i alla fall, och det kommer att bli oseriös och okontrollerad avel, som kommer att göra hundarna potentiellt farligare, eftersom de knappast avlar på de snällaste individerna. Se´n kan man ju undra varför pitbull måste ha ett käkparti som mest påminner om en hyenas. Om de biter så blir ju betten allvarligare då.

Test och "körkort" är väl inte heller rätt kanske, bättre då att man försöker se till att t.ex pitbull blir en "rumsren" ras, som avlas av seriösa uppfödare, som använder sitt sunda förnuft, och inte säljer till folk som verkar misstänkta.

Om man ser en stor tateuerad muskelknutte, eller en fjortistjej i ena änden av kopplet, och en pitbull eller liknande i andra änden, blir man ju lite misstänksam. "Tuffingar" som egentligen är osäkra, försöker hävda sig, och inte har minsta pli på sina hundar. Som de två fjortistjejer jag såg för några år se´n, "jättecoola" i ett gathörn, rökande, och med varsin jättemastiff, som räckte dem till midjan, om inte lite mer t.o.m. Hade de bestämt sig för att dra iväg hade de aldrig kunnat hålla emot. Och de stod så att det verkade löjligt planerat så att en hundrädd person som rundade hörnet hade fått en hjärtattack eller nå´t.

Missbrukare t.ex borde ju inte ha djur alls, eftersom de knappt kan ta hand om sig själva. Min kompis hade två rottisar, som han fick avliva för ett tag se´n, på grund av ålder och sjukdom, och de blev en gång attackerade av en långhårig schäfer som ägs av ett missbrukarpar. Hunden stod bunden, och slet sig när kompisen gick förbi. Den gav sig på hans rottisar, men hanen tog ett grepp om schäferns nacke, ruskade om och släppte, och schäfern gav sig iväg. En pitbulliknande hund gav sig på hans tik en gång när hennes mamma rastade hans rottisar och sin egen labrador. Veterinärräkningen blev rätt rejäl. Den hunden hade visst attackerat andra hundar förr.

Små hundar verkar ofta kompensera för att de är små, genom att vara kaxiga. Såg en Yorkshireterrier (om jag minns rätt), som passerade en Leonberger, och en stor spets med några meters mellanrum. Den lilla skällde som en dåre, medan de stora bara glodde på den. Råkar den skälla på en mindre fredlig hund, kan det ju gå illa.

Kompisen hade en Chihuahua tillsammans med rottisarna ett tag. Det såg rätt kul ut när de var ute, och den lilla gick först, och skällde på hundar de mötte, för att se´n gömma sig bakom de stora :p

Det var nå´n som sa, att en anledning att terriers, dit "bull"-hundar ju hör, är envisa, och så svåra att få att avbryta attacker och så, är att de är avlade för att koncentrera sig på uppgiften, och inte låta sig distraheras av att nå´n ropar på den, när de används som jakthundar. Följer de t.ex efter en grävling ner i ett gryt, och ägaren börjar ropa, så ska den fortsätta koncentrera sig på bytet, annars kan det vända på steken, och hunden kan bli skadad. Vet inte om det stämmer, men en jag pratade med sa att det kunde vara så.
#47 - 5 april 2007 23:07
Det är ett krav att du kan kalla ut din hund från gryt i prov. Kommer den inte ut under ett prov är det bara att lyfta ut den vid närmaste lucka, men kommer den inte ut irl så kommer den ofta inte ut i levande skick öht.
Det är inte en hund man vill ha i skarp jakt och det är inte spec. ovanligt att hundar med dålig pli stryker med i grytjakten.
#48 - 6 april 2007 06:07
Vad tycker ni om allmänt koppeltvång utom på platser avsedda för rastning av hund.
Jag har motionerar till fullmäktige om att koppeltvång i alla kommunens tätorter ska vara i kommunens lokalaordningsföreskrifter.
#49 - 6 april 2007 07:10
Kramfors skrev:
Vad tycker ni om allmänt koppeltvång utom på platser avsedda för rastning av hund.

Jag har motionerar till fullmäktige om att koppeltvång i alla kommunens tätorter ska vara i kommunens lokalaordningsföreskrifter.

jag tycker som du,koppeltvång skulle vara bra.
men det är synd att inte polisen bryr sig mer vad det
gäller detta med att vissa dåliga hundägare springer omkring med sina aggressiva lösa hundar oasett ras som dessutom attackerar andras hundar som då är kopplade.
#50 - 6 april 2007 07:13
hur vet du hur en apbt reagerar ?
har du ägt en själv ?

jag har genom åren även varit schäfer ägare till flera schäfrar
& tycker att de apbt:s som jag ägt själv inte reagerat mer annolunda än en schäfer.
#51 - 6 april 2007 07:15
Kramfors skrev:
Om alla gjorde det och hade hunden i koppel skulle inte det vara något problem.

jag har alltid haft mina hundar kopplade oasett vart jag är nånstans !
så jag följer lagen.
men jag möter dagligen hundägare som skiter fullständigt i att ha sina hundar i koppel.
dom lyder ej på inkallning,de är aggressiva & attackerar första bästa hund i sin närhet. [:(!] :mad:
& det ska vi skötsamma hundägaremed kopplade hundar lida för.
den lagen fungerar inte alls.
#52 - 6 april 2007 07:17
?

min hund har ej gjort testet än.
men kommer snart att få göra det.
#53 - 6 april 2007 07:19
qenzo skrev:
Vad heter din hund? Skulle vara roligt att se L-testet i sin helhet

? :confused:

min apbt som jag har nu har ej gjort sitt test än men kommer snaart att få göra det.
#54 - 6 april 2007 08:30
Alla hundar arbetar olika, dock har bruksraserna många likheter vilket gör att de anpassat ex mh till just dessa hundar.

Och du skrev ju att dina andra apbt's blivit godkända av polisen. Alltså har de ett genomfört L-test vilket skulle vara roligt att läsa, då det inte finns många andra än bruksraser som klarat dessa.
#55 - 6 april 2007 12:42
jag & ett par av mina släktingar som har apbt:s har gått igenom detta test på våra apbt:s & även mina släktingars apbt:s har blivit godskända i testet.
inget ovanligt med det.
även en av mina schäfrar som jag hade för ett tag sedan fick också godskänt.
#56 - 6 april 2007 14:41
Ja och då frågade jag, om jag kunde få veta hundens namn så jag kunde läsa L-testet?
#57 - 6 april 2007 15:07
Kramfors skrev:

Jag kopplar mina hundar så lite som möjligt, så fort vi kommer till en plats som verkar bra så släpper jag dem fria.... det är helt omöjligt att ge en hund den motionen som den behöver genom att ha den kopplad (om man inte cykelmotionerar den förståss)
#58 - 6 april 2007 21:04
I jaktlagen och jaktförordningen finns Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.
Källa: Hundsport

Har du sådan lydnad på hundarna som om de vore kopplade?

Här i kommunen kan hundar vara okopplade på Brukshundklubbens område.
#59 - 6 april 2007 21:12
Jag började mitt "hundliv" med Basenji...

... och om ni vet något om den rasen så vet ni att den tillhör de mest ursprungliga raserna och har trampdynor som en vildhund... om du har ägt den hunden så har du lärt dig allt om hur en riktig hund fungerar... Det finns böcker om försök med Dingos och jag ser likheter med Basenji.

En Basenji beter sig som en terrier ungefär men de skadar aldrig andra hundar.. en skada för en vild hund kan innebära döden, vilket innebär att en Basenji eller terrier kaxar som fan men inte gör så mycket mer väsen av sig...

De "sönderavlade" hundarna däremot har inte den spärren.
Min Boxer hade det, han slängde den attackerande hunden i backen utan att skada dem men många hundar saknar den spärren som handlar om överlevnad...

Denna diskussion är svår att placera... Ska vi passa in hundar i vårt samhälle eller respektera deras egenskaper??? En hund försvarar sina nära och kära i första hand och skona andra i andra hand...

Vad tänker ni??

Min Boxer brydde sig inte om småhundar för att jag hade alltid hållit honom undan från små ettriga vovvar som biter unghundar i nosen... utom när jag var gravid, då var han helt galen på allt och alla... försvara flocken... sen reste jag bort och hade hundvakt och Boxern var kolugn :D

Jag måste tyvärr säga Genzo att dessa tester är för att hunden ska passa människan och inte för att hunden ska ha ett sunt psyke... Testade min Boxer och han reagerade som fan vid pistolskott i skogen... Tacka fan... skulle inte vilja ha en hund som inte reagerade på det!!! Helt onormalt!!!

Jag har haft hund i hela mitt liv och min Boxer hade det mest underbara psyke av alla mina hundar... visste precis när han behövdes och passade precis lagom på sin familj.... Har du sett IQ tester för människor??? Det är ju om du är en teoretiker eller praktiker egentligen... vad vill man vara???
#60 - 6 april 2007 22:53
Katharina skrev:

Jag måste tyvärr säga Genzo att dessa tester är för att hunden ska passa människan och inte för att hunden ska ha ett sunt psyke... Testade min Boxer och han reagerade som fan vid pistolskott i skogen... Tacka fan... skulle inte vilja ha en hund som inte reagerade på det!!! Helt onormalt!!!

Jag har haft hund i hela mitt liv och min Boxer hade det mest underbara psyke av alla mina hundar... visste precis när han behövdes och passade precis lagom på sin familj.... Har du sett IQ tester för människor??? Det är ju om du är en teoretiker eller praktiker egentligen... vad vill man vara???

Qenzo :)
Dessa tester är till för att se om hunden har vad som krävs för att klara det arbete en BRUKSras förr sysslade med, dvs inom militärt förbund.
Därför är det missvisande tycker jag, att låta alla raser gå igenom samma program. För det är just ett program. Figuranterna ska agera så precist de bara kan på alla hundar, oavsett ras. Vilket i slutändan blir fel när man sedan läser av resultatet.
Ex så agerar inte en schäfer likadant som en whippet. Säger sig självt egentligen, eller hur?
Men när man sedan ser resultatet på print så kanske hunden har Förföljande: 5 , så är det ju förödande hos en ras men kanon hos en annan.

Det du säger om skotten vet jag inte hur jag ska tolka.
För alla testledare i landet VILL att hunden SKA bli rädd. Men sedan kommer frågan, dvs bedömningen. Hur lång tid tog det för hunden att hämta sig efteråt?
Hela dagen eller gick det över på några sekunder?
Därefter kommer resultatet på ex skott.
Min dobbis har skott: 1, dvs han blev rädd men det rann sanbbt av honom igen. Exemplariskt.
#61 - 7 april 2007 16:07
Testet gjordes för sent...

.. min hanne hade redan kommit in i spökåldern och det var lite synd... Han tittade bara till vid första skottet, i busken bakom ryggen, men efter andra skottet ville han inte leka med bollen mer utan stod och glodde på en där skumma busken... Skulle jag också ha gjort !!!
Han var van att gå mycket i skogen eftersom vi har ett reservat precis bakom ryggen, lugna och sköna promenader... Om han inte hade börjat undra över att det smäller i buskarna så hade jag tyckt att det var en ovanligt korkad hund :D

En boxer är ju även känd för att vara väldigt duktig på att bedömma situationen, om det är något skumt eller inte och han var exemplarisk hela sitt liv... Gick i taket när en person stod och tryckte på tomten utanför sovrumsfönstret på lilla radhustomten men sa aldrig något annars när folk passerade... Reagerade direkt om man var ute och gick och mötte någon skummis, stramade upp sig och var på sin vakt...

Botade 5 barn från hundskräck... välkommnade alla barn som bara klev in genom grind eller ytterdörr, aktade på sig om lillkillen kom och klev på honom och när grabben blev större fostrade hunden grabben själv... osv...
Kolugn och superfin i psyket... berömd i umgängeskretsen och i området för att ha så attans fint psyke... undantaget andra hanhundägare då, men han var alltid kopplad kan jag tillägga... ;)
#62 - 7 april 2007 19:24
Jo men det du beskriver ang skotten är ju att hunden "bygger på sig" och slutar det hela med att hunden inte fungerar normalt efter skotten så ska testet avbrytas.

Att sedan hunden är trevlig i övrigt öch gör det den ska är ju enbart positivt.
Och ang kopplade hundar, så visst vore det bättre om folk insåg sina och hundens brister och höll dessa i koppel. Och nu ska alla hundar, vara kopplade eller befinna sig i sin förares omedelbara närhet.
#63 - 7 april 2007 19:54
Tänkte bara påpeka detta...

... med koppel eftersom det har pratats om tidigare på tråden, så man inte får ett koppel hundar efter sig... :D

Min poäng med testet och beskrivningen av min hanne är att jag inte tycker att det är normalt att testa en hunds mentala stabilitet genom att avfyra skott och förvänta sig att hunden ska bete sig som om inget hänt...
I mina ögon, enligt min uppfattning, vore det helt onormalt om hunden gjorde det och skulle visa mer på osund mentalitet... ;)

Min hanne var pålitlig även lös men allteftersom han blev påhoppad av lösspringande hundar och blev mer och mer grinig på allt fler raser höll jag honom i koppel på ställen där det vistas mycket folk och fä... På landet och vissa platser i skogen där det sällan gick någon var han lös och stannade alltid still om han såg något så jag kunde gå fram och koppla honom... ;)

Han sprang aldrig okopplad och hoppade på någon annan hund!!! Ville bara poängtera det en gång till :D
#64 - 7 april 2007 21:58
Men jag tror du har missuppfattat en del vad gäller skotten i ex MH och Korning.
Hunden SKA reagera, men det ska också gå över rel snabbt.
Dvs den blir rädd, men stannar inte kvar i rädsla, utan övervinner den på egen hand.
Därav ex Dumpen och skramlet. Hunden hoppar till, och bör sedan klara av att kontrollera "faran" på egen hand.
Beh den stöd eller hjälp av föraren gör det inte hunden till ngt sämre. Men undviker den "faran" helt efteråt bör man förstå att rädslan kvarstår.
En sådan hund bör man kanske fundera både en och fyra gånger på, innan man parar.
För det är arbetet utfört av en brukshund man ursprungligen testade. Inte sällskapshundar.
Dvs, en hund med kvartående rädslor plockades bort från all ev avel, och bör än idag inte avlas på.

Ang lösa hundar så bör man ju som hundägare ha den kontrollen över sin hund att den OVILLKORLIGEN stannar. Men inte många har det tyvärr.
#65 - 29 april 2007 15:02
Det är absolut inget fel på att ha en pittbul.
Själv har jag haft en, man fick lite taskiga kommentarer först.
Men när dom lärde känna henne så fick dom en helt annan uppfattning av rasen. Men kan inte bedömma en ras från aftonbladets första sida.
Helt underbara hundar är det.
MVH//Sanna
#66 - 29 april 2007 23:24
Men verkligheten ser inte ut så SanBra... tyvärr.
I verkligheten läser folk löpsedeln och matas om och om igen med rubriker om hundar som attackerat folk och fä, dessa hundar tituleras "kamphund" och det läggs upp en bild på en hund som bär ett Dogg-face.

När sedan folket aldrig får se samma hundar göra ngt bra i samhället, ja vad ska de då tro?
#67 - 30 april 2007 18:13
Jag vet inte vad jag skall tänka om den här tråden...
"min lilla hund blev attackerad etc..."
Nå min lilla son blev idag plötsligt oprovocerat attackerad på gågatan i Jönköping idag av en till synes kopplad hund och fick jackan söderriven (vilket jag upptäckte först när vi kom hem). Hade han inte haft jackan så hade det väl väl blivit ett köttsår i flanken. Och själv blev jag attackerad av de lösspringande hundar i Nässjö för några år sedan. Så jag skiter nog i vilken ras det är eller vilken klant som äger hunden. Avlivning är det första som kommer på tanken.
Och om nu någon undrar vem jag vill avliva så är det än så länge hunden.

Annons