Varför är de bleka??

#1 - 27 februari 2006 19:05
Hej..

HAr haft ett 63 liters med danskt havsgrus men bytte upp mig en storlek till 250liters med biltema blästersand..! Till 63l hadde jag palettciklider och kardinaltetror.. Och flyttade för ett tag sedan över dessa fiskar till det större. Men nu när det har varit igång ett tag ser fiskarna ut väldigt bleka speciellt kardinalerna.. Är det bottenmateriealet som gör det?:confused: ? KAn man göra något för att få de att bli lika snyggt färgade som de var i 63 l? :confused: ? Förutom att byta ut hela bottenmaterialet om det nu skulle vara det :p

Tacksamm för svar

MVH Henrik Torstensson
#2 - 27 februari 2006 21:55
det är iallafall tecken på att nåt inte är bra... kanske för mycket ljus, stress, dåligt med gömställen och skydd..
#3 - 27 februari 2006 22:47
det är väl kanske för att de är stressade efter flytten. mina kardinaltetror blev alltid bleka när jag grejja i akvariet, och när de typ "sov"
jaja hoppas det inte är nått farligt ha de bra !! :9

//kim
#4 - 28 februari 2006 01:15
[QUOTE=mazzej]KAn man göra något för att få de att bli lika snyggt färgade som de var i 63 l? :confused: ? Förutom att byta ut hela bottenmaterialet om det nu skulle vara det :p [/QUOTE]

Du kan försöka dämpa belysningen, t ex med hjälp av flytväxter. Du kan även färga vattnet med Sera Morena eller något annat svartvattenpreparat. Fler rötter, stenar och växter kanske. Torra boklöv på botten.

I naturen lever kardinaltetror i relativt mörka vattendrag under regnskogens träd, så det är bara att försöka efterskapa den miljön.

Lycka till!

Annons