Varför akvarium?

#1 - 10 november 2011 20:33
En polare är väldigt sugen på att skaffa ett akvarium, men överväger risken med läckage. Så jag funderar lite allmänt på varför man skaffar sig ett akvarium? Vad är tjusningen med akvarium?
#2 - 10 november 2011 20:54
Ett allmänt djur intresse i grunden tror jag sen för att det är fint...för att man är intresserad av att se beteenden hos olika fiskar, för att man har tomma bänkar :D för att det är roligt att planera och fixa i ordning en liten undervattensvärld...;)
#3 - 10 november 2011 21:29
Jaa

Varför vet inte men mest för jobbet innan det är igång böka o stöka o få det bra.Men sen för o sitta o kolla på fiskarna de kanske leker eller bara simmar runt o är fina o inte minst en go whiskey o smutta på med..;)
#4 - 10 november 2011 22:12
Därför att man åstadkommer någonting själv. Akvarier är ett ständigt projekt. Alltid något pillejox att dona med. Till skillnad från passivt TV-tittande. Och så är det inte det här mediabruset, utan en angenäm naturupplevelse, utan flimmer och snabba klipp. Sambon sitter vid TV:n, ungarna klänger vid dator och TV-spel. Jag... hänger vid akvariet. Att man dessutom kan göra egen öl och dra ner CO2 från jäsdunken i akvariet och dricka en hemgjord öl framför. Ja, då är det dubbel nytta.
#5 - 10 november 2011 23:28
Jag tycker det helt enkelt är rogivande när man märker att det funkar!
#6 - 11 november 2011 15:05
Tror att många börjar med "Djur är bra för ungar, vi skaffar fiskar!" sedan tröttnar ungarna efter två veckor och man står där med ett kar med liv i. Sedan upptäcker man att det är ju rätt intresant med biotoper och djuren. Sedan sitter man där med sin kvällskopp i handen och tjatar öronen av sin stackars fästmö om hur otroligt det är med grodyngel, om eldålen som går att handmatas, om nya STORA karet som hon bara sagt ja till i utbyte mot att se en hel sesong av l word, två gånger! Ju mer man läser på desu mer får man lust att göra nya saker, prova att efterlikna en viss miljö osv osv. Dock så tycker jag att folk skall tänka till lite mer, finns en andledning till att så många akvarium säljes på blocket med fisk och allt.
#7 - 11 november 2011 20:36
[QUOTE=tommy_g;1553965]En polare är väldigt sugen på att skaffa ett akvarium, men överväger risken med läckage. Så jag funderar lite allmänt på varför man skaffar sig ett akvarium? Vad är tjusningen med akvarium?[/QUOTE]

Avråd honom för all del från denna tidsslukare, som både är beroendeframkallande och ger ett fett stort svart hål i plånboken.
#8 - 11 november 2011 22:15
[QUOTE=LoGeek;1554270]Avråd honom för all del från denna tidsslukare, som både är beroendeframkallande och ger ett fett stort svart hål i plånboken.[/QUOTE]

Ibland är det svårt att avgöra ironi på internet :p Men tidskrävande beror väl ändå på vad man gör det till. Går ju aldrig att jämföra med en hund tex... Och dyrt beror ju också på.
Sen kan ju hela din poäng vara att man tar mycket tid för att stirra på akvariet och att man köper fler och fler akvarier och det förstår jag ju isf ;)
#9 - 11 november 2011 22:24
Har tre hundar och akvarium tar en bråkdel av tiden dom tar och även en bråkdel av vad dom kostar...:)
#10 - 12 november 2011 00:49
[QUOTE=tommy_g;1553965]En polare är väldigt sugen på att skaffa ett akvarium, men överväger risken med läckage. Så jag funderar lite allmänt på varför man skaffar sig ett akvarium? Vad är tjusningen med akvarium?[/QUOTE]För mig ligger tjusningen i att få en bit av "naturen" in i vår sjukliga urbaniserde värld där vi lever långt ifrån naturens lagar och då kan det vara skönt med en bit av den i sin omgivning, jag försöker därför alltid få akvariet så realistiskt som möjligt! Nästa projekt blir en myrstack och ett grävlingsgryt under sängen:D
#11 - 12 november 2011 07:13
[quote=åheim;1554326]för mig ligger tjusningen i att få en bit av "naturen" in i vår sjukliga urbaniserde värld där vi lever långt ifrån naturens lagar och då kan det vara skönt med en bit av den i sin omgivning, jag försöker därför alltid få akvariet så realistiskt som möjligt! Nästa projekt blir en myrstack och ett grävlingsgryt under sängen:d[/quote]
:d:d:d
#12 - 12 november 2011 09:01
Många bra svar, givetvis är det individuellt. För mig är som många ovan beskriver; beroendeframkallande hehe. Akvaristiken är en värld späckad med arter av fiskar o djur i alla möjliga färger med olika beteenden, det finns så mycket att upptäcka vilket gör att i.a. jag inte tröttnar. Om man lyckas få till en bra plats med en nice bänk och en trevlig inredning så är det guld värt. Mysfaktor=300%.

Nu gäller det bara att få nästa generation att fatta intresse för akvaristiken. Många äldre butiksägare jag har pratat med ser en minskning av intresserade ungdomar, idag är det datorer, TV-spel och smartphones som gäller för kidsen.
#13 - 12 november 2011 10:28
Jag tror att akvarium har fått lite av en töntstämpel, något som var inne på 80 talet. Men samtidigt så ökar antalet zoobutiker så vill påstå att det är lättare att starta akvarium nu än för och jag tror vi kommer se en ökning av startade 54l kar den närmaste framtiden, och många på blocket. För i ärlighetens namn så kan inte fiskar mäta sig med en katt eller hund när barna vill ha djur och då hamnar snart fiskarna på blocket. Jag skulle vilja se mer info om akvarium från handlarnas sida, tex ett bra infoblad om vad fiskar och akvarium kräver.

Annons