varför?

#1 - 17 oktober 2007 15:48
Varför är min endlers hona, guppy hona och jag tror att det är en hona platy all de ligger nära gruset nära roten och stammen till en växt i akvariumet, varför töjer sig de sig så långt ner när de är så stora så våre det bästa att vara uppe vid ytan för att få lättare andning tycker jag..

Vad tror ni varför de är nere vid gruset istället för uppe vid ytan??
#2 - 17 oktober 2007 17:20
Alltid tryggare nära bottnen än uppe vid ytan.
#3 - 18 oktober 2007 06:28
så enkelt var det,, tack
#4 - 18 oktober 2007 17:06
elinj skrev:
Varför är min endlers hona, guppy hona och jag tror att det är en hona platy all de ligger nära gruset nära roten och stammen till en växt i akvariumet, varför töjer sig de sig så långt ner när de är så stora så våre det bästa att vara uppe vid ytan för att få lättare andning tycker jag..

Vad tror ni varför de är nere vid gruset istället för uppe vid ytan??

Låter som att de är rädda, kanske behövs det fler gömställen? Då kan de bli mer trygga och kommer troligen inte ligga och trycka på det där sättet.
#5 - 18 oktober 2007 18:24
tummen skrev:
Låter som att de är rädda, kanske behövs det fler gömställen? Då kan de bli mer trygga och kommer troligen inte ligga och trycka på det där sättet.

Jag tycker de har massor med göm ställen,, en grotta, och massor med låga växter för tillfället, sen guppy honan är ofta vid ett och samma ställe vid en java ormbunke. Det är mest nu som guppyn har legat intill gruset,, men jag har lagt henne i en yngelkassa, brukar inte använda bara ibörjan när jag var ovann med allt, Jag lade henne där för att hon är mer avkopplad där ser det ut som , men hon ligger nära grinden där med.

Är det rätt av mig att lägga henne där?

Hon kommer snart att yngla av sig, för det börjar bli ett utpuktning där bak nu,, så i de närmaste dagarna kommer det att ske något..

Så göm ställen har jag gått om.
#6 - 18 oktober 2007 20:29
elinj skrev:
Jag tycker de har massor med göm ställen,, en grotta, och massor med låga växter för tillfället, sen guppy honan är ofta vid ett och samma ställe vid en java ormbunke. Det är mest nu som guppyn har legat intill gruset,, men jag har lagt henne i en yngelkassa, brukar inte använda bara ibörjan när jag var ovann med allt, Jag lade henne där för att hon är mer avkopplad där ser det ut som , men hon ligger nära grinden där med.

Är det rätt av mig att lägga henne där?

Hon kommer snart att yngla av sig, för det börjar bli ett utpuktning där bak nu,, så i de närmaste dagarna kommer det att ske något..

Så göm ställen har jag gått om.

Då berodde det inte på det alltså! BRA!:D
Ibland kan fler rivaler(hanar alltså) hjälpa honorna indirekt på traven, då har inte hanarna så mycket tid att jaga honor, eftersom de då inte har koll på de andra hanarna i akvariet.:eek::p;):D
Men om honan snart skall ha yngel så kan det vara därför hon "ligger och vilar" lite grann.[:o];) Jag tycker inte hon skall behöva bo i yngelkassen,:( det kan stressa henne mer än hanarna gör när de uppvaktar henne, släpp ut henne igen du!:)
#7 - 19 oktober 2007 09:58
ok,, vad bra att få lite tips så där,, då släpper jag ut henne igen då,, får hon har det verkligen jobbigt just nu,, fenorna fladdrar hella tiden och hon flämtar med munnen hela tiden, gjort det nu i 3 dagar snart tror jag.
#8 - 20 oktober 2007 22:09
Det kan ju inte heller SKADA att ändå byta lite vatten bara för säkerhets skull.....
#9 - 21 oktober 2007 07:27
ska ändå byta vatten idag, som jag gör en gång per vecka.
Kan de ha så jobbigt att de flämtar och fladdrar med fenorna så där mycket.
#10 - 21 oktober 2007 13:20
Flämtar? Är akvariet nytt?
#11 - 21 oktober 2007 17:32
nä absoulut inte, men hon flämtar alltid innan hon ska födda, men inte så här många dagar innan, så jag tror att hon har det jobbigt.
#12 - 22 oktober 2007 11:18
elinj skrev:
nä absoulut inte, men hon flämtar alltid innan hon ska födda, men inte så här många dagar innan, så jag tror att hon har det jobbigt.

Hon kan ju få det jobbigare med stigande ålder också...;)
#13 - 22 oktober 2007 18:11
jag vet dock inte hur gammal hon är, eftersom hon var i denna storlek när jag hämtade henne,,

hon flämtar inte lika mkt idag, men de ska inte flämta när tjocka????
#14 - 26 oktober 2007 09:42
idag såg jag henne liggades på gruset ( död ) inga yngel än vad jag ser, men det är lite grumligt i vattnet (har skrivit det i annan tråd ).
Men jag tyckte det var tråkigt att se henne där, hon var ju en sån fin fisk och gav jätte fina yngel.
#15 - 26 oktober 2007 10:53
elinj skrev:
idag såg jag henne liggades på gruset ( död ) inga yngel än vad jag ser, men det är lite grumligt i vattnet (har skrivit det i annan tråd ).

Men jag tyckte det var tråkigt att se henne där, hon var ju en sån fin fisk och gav jätte fina yngel.

Guppy blir inte mycket mer än ett år gamla, så det kanske var dags för henne. Har du yngel så kommer du snart ha fler honor....inget att gråta över alltså.
#16 - 26 oktober 2007 12:24
nä det gör jag absoulut inte, hon fick ju några fina yngel. de flesta ser ut som de är honor. :)

Då har jag fått ny info så de blir bara 1 år gamla, på ett ungefär
#17 - 26 oktober 2007 20:59
elinj skrev:
nä det gör jag absoulut inte, hon fick ju några fina yngel. de flesta ser ut som de är honor. :)

Då har jag fått ny info så de blir bara 1 år gamla, på ett ungefär

Mer info: alla yngel ser ut som honor i början, sedan omvandlas hanarnas analfena till gonopodium vid en eller ett par månaders ålder, då blir de könsmogna, honorna tar lite längre tid på sig att bli könsmogna, 2-4 månader kanske. Har man tur så kan platy kanske bli 2 år också, men de brukar inte bli det så oftastär det så att 1 eller möjligen 1,5 år brukar vara max i normalfallet.
Guppy blir sällan över året, svärdbärare kan bli 2-3 år med lite tur. Molly vet jag inte riktigt, som svärdisar kanske, beror mycket på vilken art man pratar om.
#18 - 27 oktober 2007 09:46
ok ja mina är ju bara 1månader,, då får jag väl se om 1 månad då om det har hänt någe.
#19 - 27 oktober 2007 10:48
Om du ska förbi någon zooaffär så kan du ju ta med lite vatten och kolla för säkerhets skull eftersom det var flera honor som låg och tryckte...
Om jag har fler hanar så jagar de honorna intensivare pga konkurrensen... Min vännina köper vanlig guppy och hennes dör hela tiden så vid ett tillfälle hade hon bara en hane och han bara gled omkring och brydde sig ingenting om honorna förrän han fick konkurrens :D

Men mina Odlade Endlers jagar inte ihjäl honorna... Sen har jag en känsla av att en supergravid hona kan gärna flämta lite men mina brukar stå i ett stilla hörn under t ex flytväxterna och då brukar hon alltid ha någon annan hona till sällskap eller en hane som för en gångs skull beter sig som en gentleman.. :D Om de ligger på botten eller står och kippar luft vid ytan, då ska man dra öronen åt sig.. Tror jag.. ;)

Tillägg... En gravid hona som inte är dålig blir alltid jättepigg och alert när man matar... Det blir kanske inte en som är sjuk?!
#20 - 27 oktober 2007 14:22
Katharina skrev:
Om du ska förbi någon zooaffär så kan du ju ta med lite vatten och kolla för säkerhets skull eftersom det var flera honor som låg och tryckte...

Om jag har fler hanar så jagar de honorna intensivare pga konkurrensen... Min vännina köper vanlig guppy och hennes dör hela tiden så vid ett tillfälle hade hon bara en hane och han bara gled omkring och brydde sig ingenting om honorna förrän han fick konkurrens :D

Men mina Odlade Endlers jagar inte ihjäl honorna... Sen har jag en känsla av att en supergravid hona kan gärna flämta lite men mina brukar stå i ett stilla hörn under t ex flytväxterna och då brukar hon alltid ha någon annan hona till sällskap eller en hane som för en gångs skull beter sig som en gentleman.. :D Om de ligger på botten eller står och kippar luft vid ytan, då ska man dra öronen åt sig.. Tror jag.. ;)

Tillägg... En gravid hona som inte är dålig blir alltid jättepigg och alert när man matar... Det blir kanske inte en som är sjuk?!

hon åt som hon skulle, därför brydde jag mig inte om vattnet värdet. Sen är det någ som tummen sa att det berodde någ på åldern.
#21 - 27 oktober 2007 21:59
elinj skrev:
ok ja mina är ju bara 1månader,, då får jag väl se om 1 månad då om det har hänt någe.

Ja då borde ju [COLOR=Red]hanarna[/COLOR] åtminstone ha BÖRJAT bli könsmogna.....
#22 - 29 oktober 2007 07:33
ok, men då borde man ju se om det är hanar innan hanarna kan bli könsmogna ;) , har inte sett någe än. så jag tror att det är honor.fast de är ju rätt små att se saken ( glömt ordet ) hanarnas könsorgan
#23 - 29 oktober 2007 11:42
elinj skrev:
ok, men då borde man ju se om det är hanar innan hanarna kan bli könsmogna ;) , har inte sett någe än. så jag tror att det är honor.fast de är ju rätt små att se saken ( glömt ordet ) hanarnas könsorgan

Med god syn/bra glasögon och en portion erfarenhet kan man skilja dem på att se honornas dräktighetsfläck, den syns även om de ännu inte blivit könsmogna, och innan hanarna blir det. Hanarnas könsorgan heter GONOPODIUM hos de flesta levandefödare, på mer udda arter kan det kallas ANDROPODIUM, men det är arter som inte de flesta håller på med....:p
#24 - 29 oktober 2007 13:16
ok,, bra syn har jag men erfarenhet vet i tusan, men jag lär mig väl se..
#25 - 29 oktober 2007 21:59
elinj skrev:
ok,, bra syn har jag men erfarenhet vet i tusan, men jag lär mig väl se..

Det GÖR du, jag lovar, du kan ju träna genom att försöka sortera de yngel du har och sedan se om du hade rätt när de blivit större.:):p Men i ärlighetens namn så tar jag också fel en gång på 20 ungefär. Det ÄR INTE lätt skall gud och ni andra veta...:p;):D

Annons