Tänkte bara kommentera att jag har provat de här stickorna och de var väldigt opålitliga. Har du så lågt pH som stickan antyder? Här i Mölndal ligger pH på 7-7,5. När jag provade stickorna så såg mina andra värden ut precis som dina. Ph:t var mysko, väldigt lågt. Men efter att ha frågat i djuraffären och köpt nytt test (dropptest, som är mycket pålitligare) så uppmätte jag betydligt högre pH.
jag bor lite utanför gbg,landvetter.
jag mätte även Nitrat och pH med drop test. och då fick jag dessa svaren:
ph 7.5
NO2 -N <0.1mg/l Nitrat
NO2 <6 (grader?)
Nitrat stickorna var på det lägsta så jag antar det inte är något problem.
Så här är det!!
1.högst upp visar nitrat(No3) värdet och det är bra om det ligger mellan 10-30 ppm
2.visar en ruta med ok och den ska vara vit och inte svagt rosa som rutan bredvid med överkryssat ok. blir rutan rosa har du nitrit(No2) i vattnet och det är giftigt!
3. visar totalhårdhet och där har du en skala på 6-21 ppm
4. är karbonathårdhet skalan är 0-20ppm
5. längst ner visar ph värdet!
tusen tack, ja vet att dom bara är ungefärliga mätstickorna, men jag kör med dem lite ibland ändå å märker jag skillnad så köper jag drop test för det som verkar galet.
Tack!
okaj
vad jag uppfattat enligt bilden jag tog tidigare idag så har jag:
NO3 på 0
Ingen nitrit
<6graders hårdhet?
Karbonathårdhet: 6grader
och ph 6,4-6.8
Men när jag gjorde drop test på PH värdet så visade den 7.5.
Va dum ja e du har ju bild på stickan i länken...
Du har väldigt lite nitrat No3
ingen nitrit No2
väldigt låg totalhårdhet
och låg karbonathårdhet(kh) och lågt kh gör ditt ´vatten väldigt ostabilt och ph kan fara upp och ner... mest ner du får passa så det inte sjunker för mycket!
Akvariet startades i lördags (den 17de), jag har inga fiskar i ännu så det kanske är det som gör att det är lite ostabilt kanske? http://i18.tinypic.com/34xp1c8.jpg
så ser inredningen ut i akvariet.
ja ser fint ut det där;)
du kan söka på google efter (kh) karbonathårdhet och läsa lite om det och varför det är bra om värdet inte är för lågt...
24Tim innan du har i första få antalet fiskar häller du i nitrivec enligt anvisningen och sen fortsätter i 9 dagar tror´jag det är!?