Vardagsrumsbords akvarie...

#1 - 14 augusti 2010 09:51
Jag har funderingar på att bygga ett eget vardagsrumsbord och funderar på om ja kan kombinera det med ett akvarium.
Det vore fräkt.
Vad tror ni ?

Jag har lite frågetecken ?

Min tanke är då alltså att karet (ska ta ett befintligt kar) ska stå på golvet.
Behöver jag här någon slags skiva, frigolit eller liknande att ha under, eller kan jag ställa direkt på golvet ?

Jag ska bygga till ett litet hålrum jämte karet som ja ska ha ytterfilter i och har även tänkt att ha någon slags hylla eller liknande där för all mat, preparat och sånt...

Min tanke är att ha någon slags ställning som ska utgöra bordskiva och på undersidan ska lysrörsramp sitta. Man ska alltså kunna lyfta bort bordsskivan och kunna göra rent i karet.

Rent praktiskt tror ni detta kommer att fungera ?
Vad br man tänka på mer ?
#2 - 14 augusti 2010 10:04
Idén låter helskön! Har haft samma tanke själv så tycker du ska köra på!
Några tips och ideér vågar jag inte utala mig om! det får bättre kunniga säga:D
#3 - 14 augusti 2010 11:24
hur stort är akvariumet? vad har du för golv? jag skulle rekommendera att du använder nån 3-5mm tjock träskiva om du har lite klent golv...
men de beror helt på hur stort akvariumet är...
#4 - 14 augusti 2010 11:36
Jag ska antagligen flytta (nu bor ja i hyresrätt) parkett,golv men ska flytta till hus letar som en tok.
Så de blir efter flytten i så fall.

Karet jag tänkt använda är 375Liter men hittar ja ett annat som kanske är mer kvadratiskt så ville ja nog ha det men det är ju ganska svårt att hitta.
#5 - 14 augusti 2010 18:19
Det kommer bli problem när du ska tömma och göra rent. Häverteffekten kommer ju inte fungera om du inte ska ha det på övervåningen och drar ner en slang till undervåningen. Annars måste du ha en pump för att tömma ut vattnet.
Bilagor:
#6 - 14 augusti 2010 21:18
suzanne.h skrev:
Det kommer bli problem när du ska tömma och göra rent. Häverteffekten kommer ju inte fungera om du inte ska ha det på övervåningen och drar ner en slang till undervåningen. Annars måste du ha en pump för att tömma ut vattnet.

Häverteffekten kommer att fungera så länge den änden i akvariet är högre upp än där vattnet kommer ut. Så att byta 20% fungerar, ännu bättre om det är en kub som brukar vara rätt så hög. Men visst, det är lättare när akvariet står högre upp.
#7 - 14 augusti 2010 21:25
okej, du får ju räkna på att de kommer bli rätt tungt när de e fyllt... så om du inte vill skada golvet får du lägga nåt mjukt underlag, sen nån skiva för å få de lite stabilt.... de jag skulle tänka på iaf...
#8 - 15 augusti 2010 10:20
Tänk också på att det är lätt att nån råkar sparka till karet om du ska ha det i golvnivå. Ett par öl och och lite folk i rörelse så kan det bli en "blöt" kväll =)
Ta det även väldigt försiktigt med dammsugaren så du inte slår i glaset=)
kul projekt, hoppas att det kommer bilder när detta blir verklighet.
lycka till
#9 - 15 augusti 2010 11:22
J.Milton skrev:
Tänk också på att det är lätt att nån råkar sparka till karet om du ska ha det i golvnivå. Ett par öl och och lite folk i rörelse så kan det bli en "blöt" kväll =)

Ta det även väldigt försiktigt med dammsugaren så du inte slår i glaset=)

kul projekt, hoppas att det kommer bilder när detta blir verklighet.

lycka till

Kanske eventuellt bygga upp en liten ram längst ner som skyddar lite. Ett par centimeter som täcker bottensubstratet så gör de ju inget med en liten list så :)
#10 - 15 augusti 2010 13:26
bara tt bygga sockel så kommer det ju upp en bit, kan göra det snyggare och även då att man inte råkar sparka till glaset, eller röra glaset med fötterna när man sitter i soffan, plus att det bara är till att dammsuga utan att oroa sig för repor eller annat!
#11 - 15 augusti 2010 13:54
Tjaa din plan skulle kunna funka men nackdelarna är väl sladdarna från filter och doppvärmare, risk för att man råkar stöta till karet så att det går sönder, och att det är lite taskig synvinkel när man sitter i soffan.
#12 - 15 augusti 2010 14:08
Sladdarna drar men på baksidan av ett bordsben, gör ett hål i mattan och drar sladdarna under mattan ut under soffan. då är det ingen som kommer åt dem! Förutsättningen för detta är att mattan iaf på den sidan av bordet går under soffan!
#13 - 15 augusti 2010 15:01
Ja det skulle funka rätt fint. Fast det är kanske lite synd att förstöra mattan kanske :S Sen så blir det ju ett skapligt hål eftersom kontakten ska igenom, men det går ju att bara göra en linje, och inte ett hål. Om du förstår :P Kan ju vara värt det för ett lyckat projekt.

Lycka till!
#14 - 15 augusti 2010 15:45
Tror oxå det kan vara värt det! Och med tanke på att man ändå inte kommer kunna flytta mattan så länge karet står där, så varför inte köpa en billig men trivsam matta till projektet lixom? :p

Tror han kommer lyckas iaf!
#15 - 15 augusti 2010 16:14
Vill du göra hål i mattan men inte så stort så klipper du av kontakten och drar igenom sladden, sen köper du en Lös stickpropp och monterar dit. Låter dock lite bökigt att dra genom mattan.
Har haft samma funderingar som dig men jag har bordet ganska nära ena väggen och på den sidan går ingen, så det löser sig ju :D
#16 - 15 augusti 2010 16:31
cool ide! blev inspirerad! sökte på nätet efter bilder det här hittade jag! Fick intrycket att det är snyggast med specialbeställda/måttbeställda akvarium. Jag hade testat om jag hade bott i hus! Mvh Johan
#17 - 5 september 2010 10:59
Tack för tipsen.
Ja de känns lite jobbigt. Jag får se vad som händer om de blir nått bord eller så men nu har ja lite kött på benen i alla fall.

Förresten Jag är Tjej.

Annons