vård av ansistrusyngel

#1 - 17 juni 2007 06:51
har äntligen fått en ansistruskull. hannen ligger i en rot och fläktar för fullt. jag har guppy och 2 fjärilciklider i akvariet. tror ni att det funkar eller blir de uppätna. vill gärna veta allt om ynglen och deras vård när de kommer ut från roten, hur stora de är då, när man kan lämna dom till andra ägare , ja allt som ni kan berätta.
#2 - 17 juni 2007 07:29
Dom brukar vara runt 1cm när dom kan simma, vi matar våra med spirulinaflingor, dom sprider sig bättre än tabletter, så alla får sin bit.
#3 - 17 juni 2007 09:19
Har för mig att butikerna brukar vara intresserade av fiskarna när de blir uppåt 3-4cm stora.
#4 - 17 juni 2007 11:11
När Ancistrusynglen kommer fram från faderns ägg-vård kan de åtminstone här hos mig simma direkt. De är runt 4-5 mm långa då, och sprider sig direkt i karet. Dom sitter överallt men främst på bakrutan. De käkar allt de kan få tag på och det tycks vara en hel del. De mattips som nämnts i tidigare inlägg verkar bra! Man kan ju slänga i lite vegetabilier i bitar, typ gurka och liknande - så letar de upp dessa med sitt känsliga luktsinne.

Jag brukar lämna mina Ancistrusyngel till zoobutiken när de är 3-4 cm långa.

Här är en bild på en liten Goldrackare som inte är mer än 4-5 mm lång!:)

Edit; Kardanmannen - du har rätt, de är cirka 1 cm när hanen släpper dem - mitt ögonmått är taskigt. Ynglet på bilden är ung. 1 cm - inget annat!
#5 - 17 juni 2007 17:52
det här blir riktigt spännande. hannen har legat i roten ca 3 dygn så det dröjer väl ett tag till innan de visar sej. hur många blir det ungefär?
#6 - 18 juni 2007 14:20
Tänkte just ställa samma fråga... om matningen.
Mina yngel är inte speciellt intresserade av de större algtabletterna men om jag kanske delar dem i små bitar så blir de bättre.
Gurka och ärtor tror jag bör fungera me.
HazelCR
#7 - 18 juni 2007 14:50
lunar skrev:
Tänkte just ställa samma fråga... om matningen.

Mina yngel är inte speciellt intresserade av de större algtabletterna men om jag kanske delar dem i små bitar så blir de bättre.

Gurka och ärtor tror jag bör fungera me.

En del algtableter ratar mina ancitrusyngel. Det gäller att hitta rätt. Tyvärr har jag inte koll på vilka mina gillat respektive ratat.
Skalade ärtor är favoritkäket hos mina små.
Kullarna som jag fått har varierat från ca 40 till uppemot 150-200. Färre yngel då honan inte är fullvuxen.
#8 - 18 juni 2007 17:02
oj oj oj, det kan bli trångt ett tag framöver. ser verkligen fram mot att de visar sej. hoppas jag får många som klarar sej. en senare fråga är väl var man ska göra av alla. men det ordnar sej nog. har ju ett par bra djuraffärer här i kring. tack för alla svar.
#9 - 26 juni 2007 16:59
nu är det nog snart dags för ynglen att komma ut ur roten. pappa mal har börjat att vara utanför korta stunder, fullt med små, små miniansistrusar syns inne i roten, spännande.
#10 - 14 juli 2007 18:11
5 st små blev det. just nu är de ca 1.5 cm. hur fort växer de till "lämna bort" storlek
#11 - 14 juli 2007 18:23
En liten fråga Bette hur länge låg hanen på roten och fläktade innnan du såg något??
#12 - 14 juli 2007 18:27
han låg nog inne i roten ca 3 veckor först, men då var han aldrig ute . sen började han att vara ute kortare stunder och efter ca en vecka så såg vi första ungen ute
#13 - 14 juli 2007 18:32
Bette skrev:
han låg nog inne i roten ca 3 veckor först, men då var han aldrig ute . sen började han att vara ute kortare stunder och efter ca en vecka så såg vi första ungen ute
OK håller på att få min första kull har aldrig lyckas tidigare:)så jag väntar spänt han har bara varit där i 5 dagar och fläktar hela tiden när jag fick syn på äggen så var dem jätte stora blev lite förvånad där trodde dem skulle vara små,då är det bara att vänta då tack för svaret:):)
#14 - 14 juli 2007 18:35
jag har heller aldrig lyckats förut. ja det tar tid, men det är värt att vänta på. de är så söta. små små minimalar. lycka till
#15 - 14 juli 2007 18:39
Har hållt på i så många år man blir helt nojig bara dem klara sig några i alla fall.
#16 - 14 juli 2007 18:43
ja jag har väntat och väntat och kikat och kikat. det är säkert fler som klarar sej.
#17 - 14 juli 2007 18:59
Bette skrev:
ja jag har väntat och väntat och kikat och kikat. det är säkert fler som klarar sej.
Han sitter på ett så perfekt läge som man kan följa det hela tiden,problemet är att han täcker så väl så man ser inte ett dugg bara om han rör sig lite:)
#18 - 14 juli 2007 21:06
Jag har precis för ett par dagar sen fått min andra kull av simmande ancistrusyngel på kort tid. :)

Hanen har en plastrot-liknande sak i bakkant av akvariet som han valt som lekplats så jag har aldrig sett nåt förrän ynglen helt plötsligt suttit på en ruta eller växt...

Jag fick första kullen för 6 veckor sen och nu för några dagar sen så såg jag nya yngel sitta på rutan.

Jag matar mest med delade algtabletter, ofta ett par gånger om dagen. (Märkena har varit "Hikari Tropical, Algae Wafers" som är lätta att dela och favoriten men även "JBL, Novo Pleco" har gått ner men inte lika populära)
Men även grönsaker har förekommit, och det såg väldigt kul ut när man inte ens såg broccolin för alla yngel :)

Först såg jag bara ca 7-8 stycken men nu när de blivit större så har jag räknat till ca 20 yngel i den första kullen. Kanske finns det fler, det är inte det lättaste att räkna dem :)

Lycka till Stene och Bette :)

Nu till en FRÅGA:

Kommer de att fortsätta att leka så här tätt? Ska jag sära på dem eller går det bra?
#19 - 17 juli 2007 19:05
Bump.

Jag hoppas att det kanske finns nån som kan svara på min fråga (se inlägget ovan) :)
Guest
#20 - 17 juli 2007 23:11
Nej du behöver inte sära på dom, de gör bara vad som är naturligt!
Däremot ska du se till så att din hane erbjuds "husets bästa" så han inte faller ur. Han äter ju dåligt när han vaktar....
Det finns en sorts maltabletter till som mina malar o yngel älskar och som löser sig lite fortare än A.Waffers och det är Tetras Plecomin...
De behöver du inte dela. JBl är inte lika smakligt som du redan observerat.
Gröna ärtor går med bra, även lite frysfoder en gång i veckan brukar vara uppskattat...
#21 - 11 augusti 2007 15:16
jaha nu har mitt ansistruspar kommit på hur man gör småttingar:) , nu ligger hannen i roten och fläktar igen. de andra små är ca 2.5 cm långa och det sötaste jag sett i akvariets värld. synd man inte kan behålla alla. om man tittar noga så har alla olika mönster och är olika stora. undrar hur många det blir den här gången då.
#22 - 11 augusti 2007 15:28
Grattis till ytterligare tillökning!

Vad kul!
Jag går & väntar & hoppas på mina, att dom ska fatta galoppen snart :p

Lycka till!

Mvh Eva
#23 - 11 augusti 2007 16:52
jag hade nästan förlorat hoppet, när mina äntligen fick yngel. så det kan ta tid, verkligen värda att vänta på. när de äntligen fattat galoppen så tar det visst aldrig slut:D. lycka till
#24 - 15 augusti 2007 16:32
nu kan jag kika in i roten ibland och se en hel hög med små viftande ansistrusar. pappa vaktar troget ingången, så ingen smiter ut.
#25 - 15 augusti 2007 18:12
Hej.

Vad kul att höra! Ska bli spännande att följa när dom får ta sig ut, hur många osv. Fortsätt med uppdateringar! E jättekul tycker jag!

Mvh Eva
#26 - 15 augusti 2007 21:12
Jag har också lyckats att få ansistrusyngel :-D
Men jag börjar bli lite orolig för att mina guldfiskar kommer att äta upp dem.
Kommer de att göra det?
Guest
#27 - 15 augusti 2007 21:26
Hur stora är dina guldfiskar?
När lämnade ynglena boet?
#28 - 16 augusti 2007 04:26
någon enstaka har lämnat boet nu. Guldfiskarna är väll ca 7 cm
Guest
#29 - 16 augusti 2007 12:42
Men det brukar inte vara några problem, har du slöjstjärtar så hinner de aldrig i fatt Ayngel.
Samtidigt som mina yngel börjar bli frisimmande så överutfodrar jag lite.
Resterna tar ju ynglena sen, och de andra är för mätta för att orka jaga yngel.;)
#30 - 16 augusti 2007 13:15
Själv råkade jag spola ner alla i köksvasken när jag tog upp ett innefilter dem satt alla på det tydligen det var bara fyra stycken som klarade sig och dem har jag inte sett till dem räddade jag i sista stund,så kan det gå om det är mörkt i badrummet när man gör vattenbyte och div rengöring.
Guest
#31 - 16 augusti 2007 13:29
Ajdå, Stene!
Jo de älskar att sitta bakom pumpen, och kan de komma in i den så sitter de gärna där med och äter avfall.
Har du inget vattenlås till vasken? De har kanske inte kommit så långt än?
#32 - 16 augusti 2007 13:38
Anettejt skrev:
Ajdå, Stene!

Jo de älskar att sitta bakom pumpen, och kan de komma in i den så sitter de gärna där med och äter avfall.

Det var väl en tre veckor sedan så dem är nog i min sjunkbrunn på tomten och den är på 4 kubik så där lär dem få gott om plats:D
#33 - 16 augusti 2007 13:41
Anettejt skrev:
Ajdå, Stene!

Sen vet jag inte om alla satt där, det satt en del där så än finns det hopp men jag har inte sett några sen dess och det har jag inte sett innan i heller om jag tänker efter,sen har jag ca 20 kg rötter i karet så det är gått om gömställe till dem:)
#34 - 16 augusti 2007 17:31
Jag har riktiga guldfiskar , alltså inte slöjstjärt.
Är riktigt orolig för att de ska bli uppätna, tror ni att det är bäst om jag försöker flytta hela krukan till mitt räkkar tills de inte får plats i guldfiskarnas munnar?
Kan de dö av flyten?
#35 - 16 augusti 2007 20:38
Jag har flyttat alla yngel nu till mitt räkkar, vågade inte ha kvar dem med guldfiskarna. Min första kull ju :-D Men jag tycker så synd om fader mal, han ser så ledsen och orolig ut, han simmar omkring som en galning nu och letar efter dem.
Tror ni att han tar det hårt eller spelar det ingen roll?
Ska man helst flytta rommen istället för att vänta tills de har fötts? Det var ju inte smidigt att fånga in alla yngel, 9 st hittade jag.
Guest
#36 - 16 augusti 2007 21:48
Synd att du flyttade dom, pappa mal hade vaktat dom 1-2 veckor till..
Hoppas de överlever nu..
Tycker synd om han, är det normalt att ha empati för en ancistrus hane??
#37 - 21 augusti 2007 17:40
så var det dags för den nya kullen att titta fram. när jag kom hem från jobbet, hade 5 st smitit ut från pappa ansistrus vård. har glömt bort hur små de är, fast den första kullen bara har varit framme i ca 1.5 månad, dom blev ju jättestora på en gång. är ca 3 cm. måste höra om djuraffären vill ha dom nu, eller om jag måste vänta ett tag till.
Guest
#38 - 21 augusti 2007 22:12
Nice! :)
Affärerna brukar ta de från 3-4cm, men ju längre du väntar ju bättre betalt får du..
#39 - 22 augusti 2007 08:36
Anettejt skrev:
Nej du behöver inte sära på dom, de gör bara vad som är naturligt!

Däremot ska du se till så att din hane erbjuds "husets bästa" så han inte faller ur. Han äter ju dåligt när han vaktar....

Det finns en sorts maltabletter till som mina malar o yngel älskar och som löser sig lite fortare än A.Waffers och det är Tetras Plecomin...

De behöver du inte dela. JBl är inte lika smakligt som du redan observerat.

Gröna ärtor går med bra, även lite frysfoder en gång i veckan brukar vara uppskattat...

Jag tror inte Miaadr menade så, hon verkar inte vilja ha fler, så om du inte vill det kanske du bör sära på dem.
#40 - 22 augusti 2007 15:54
ja det är som ett myrbo kring roten nu. alldeles svart med småttingar. den här gången räcker det inte med 10, som det blev i förra kullen. svårt att säga ,men det är nog ca 30 st :D. oj oj. ja jag har de kvar ett tag till, för än så länge tar de ju ingen plats. det går åt lite mer algtabletter men det är det värt.
#41 - 3 september 2007 07:14
Får nog liva upp här och tala om att mitt Ancistuspar lagt ägg såg det idag när jag lyfte lite på roten där hannen ligger och där var massor av ägg, hoppas några klarar sig får se när de visar sig vet inte hur länge han legat på ägg dock.
#42 - 3 september 2007 16:31
va roligt. ja det kommer säkert att bli en hel hög. mina är så många så det går inte att räkna dom. skickar några kort på mitt malgäng.
bild 1 och 2 : en liten del av malgänget utanför deras bo.
bild 3 : mamma selma med två yngel ur den äldre kullen
bild 4 : pappa acke

Annons