Varbergmonstret

#1 - 23 augusti 2006 18:23
Så vad tror ni det här kan vara då:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67810692_852__,00.html
http://www.hn.se/m_standard.php?id=603225&avdelning_1=109&avdelning_2=169&
A baby Loch Ness?
:confused:
I så fall har vi kanske förklaringen till all oskattad whiskey som numera finns i Sverige.
#2 - 23 augusti 2006 18:26
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Äsch, jag tror bara att det är Kaj.P som är lite utled på make-overn i sin odlingslokal. Hörde han va ledig i veckan så jag skulle tänka mig att han tog med några diskusar på utflykt till vallgraven bara :p .[/COLOR][/FONT]
#3 - 23 augusti 2006 18:31
Det var bara min jobbarkompis som kylde ner sig lite, han är smidig som en säl så misstag kan göras;) .
Guest
#4 - 23 augusti 2006 18:40
Jag är en sån där wannabe kryptozoolog....älskar allt det okänd varelse som är nya eller som bara är en myt, vi i vättern har ju ett eget så kallat sjöodjur.

Mitt intresse började när min mormor började berättade att hennes far var uppe i värmland och fiskade i en större tjärn och fick på nått han blev så förskräckt av att han skar av reven, och på sin dödsbädd frågade mormor var det vad han fick på kroken men då sa han att det var inte en fisk iaf och att hon aldrig skulle gå ner till den tjärnen igen....resten tar jag med mig i graven så sa han.

Jag ska iaf försöka komma åt den tjärnen igen...det kan ju vara en silurus glanis det rör sig om....

en bra sida om mytomspunna djur är www.gust.st

Han var en mäster smed så jag tror hans ord
#5 - 23 augusti 2006 18:42
[quote=ansjo]Det var bara min jobbarkompis som kylde ner sig lite, han är smidig som en säl så misstag kan göras;) .[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å så vart han lite sugen å högg en trutunge va!?! :p[/COLOR][/FONT]
#6 - 23 augusti 2006 19:10
I artikel nr 2 nämndes Storsjöodjuret.
När jag tjänstgjorde som ofrivillig regementsäkare i Östersund feb 1983 så frågade jag faktiskt runt en del om lokalbefolkningens åsikter. Och aningen förvånad menade snudd på hälften att det nog fanns något bakom detta. Resterande antydde att alkoholen nog hade sin roll i det hela. Skogsstjärnan eller liknande. Men visst såg jag mystiska hål i storsjöisen denna smällkalla vinter. Och någonstans i mitt bibliotek ligger en avhandling om odjuret ifråga.
Nu har jag bott vid Vättern några år... Men ingen har spontant tagit upp frågan om en vättervarianten med mej ännu. Jag har sett skulpturen i Huskvarna men håller det mer för troligt att Trollen som John Bauer ritade av fortfarande smyger omkring på Visingsö än att monstret skule besöka Jönköpingsplayan då och då.
Visserligen planerade Roger Pontare att göra det när han uppträdde här för någon vecka sedan men inte ens det har föranlätt några rapporter...
#7 - 23 augusti 2006 20:11
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å så vart han lite sugen å högg en trutunge va!?! :p[/COLOR][/FONT][/quote]
Ja, han är ganska stor i maten, men han trodde det var en fasan:D som lärt sig simma.
#8 - 23 augusti 2006 20:17
[quote=ansjo]Ja, han är ganska stor i maten, men han trodde det var en fasan:D som lärt sig simma.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Där föll Kajteorin ;)....:D[/COLOR][/FONT]
Guest
#9 - 23 augusti 2006 20:51
[quote=erikthur]I artikel nr 2 nämndes Storsjöodjuret.
När jag tjänstgjorde som ofrivillig regementsäkare i Östersund feb 1983 så frågade jag faktiskt runt en del om lokalbefolkningens åsikter. Och aningen förvånad menade snudd på hälften att det nog fanns något bakom detta. Resterande antydde att alkoholen nog hade sin roll i det hela. Skogsstjärnan eller liknande. Men visst såg jag mystiska hål i storsjöisen denna smällkalla vinter. Och någonstans i mitt bibliotek ligger en avhandling om odjuret ifråga.
Nu har jag bott vid Vättern några år... Men ingen har spontant tagit upp frågan om en vättervarianten med mej ännu. Jag har sett skulpturen i Huskvarna men håller det mer för troligt att Trollen som John Bauer ritade av fortfarande smyger omkring på Visingsö än att monstret skule besöka Jönköpingsplayan då och då.
Visserligen planerade Roger Pontare att göra det när han uppträdde här för någon vecka sedan men inte ens det har föranlätt några rapporter...[/quote]

hehe vem har sagt att det är monster...tror mera på ål eller mal eller nått liknande, man ska inte håna sånt bara för att man tror att hela världen är upptäckt, och det är inte här nere i södra vättern utan mitten i vid omberg, hjo och motala...enligt folksägnen 1897 såg man det så kallade vätternodjuret från en strand vid motala.

Mokele mbemba världens sista dinosauriers sägs leva i afrika...

Jag skrattar som folket gjorde åt en man på 80-talet att en jättehaj fanns ute i haven som var minst 12 meter lång och den hajen idag kallar vi Valhajen. Och kom inte säg nu att hela världen redan är utforskad.

Vi har redan hittat kvasfeningen, valhajen, komodovaranen och anacondan
#10 - 23 augusti 2006 21:37
I Skånska Rönne å så finns det Mal... Vilken art det e kan jag inte säga. Men det har iaf fångats (vad jag har sett på kort) malar på upp till 1,20cm och 18Kg. Men sedan säger vissa att det inte finns..... Såg en mal i utloppet vid ängelholm som vägde 8Kg han som fångade den var helt ställd... Kanske det e en sådan som glider runder i vallgraven..
Guest
#11 - 23 augusti 2006 22:23
[quote=Isuxs]I Skånska Rönne å så finns det Mal... Vilken art det e kan jag inte säga. Men det har iaf fångats (vad jag har sett på kort) malar på upp till 1,20cm och 18Kg. Men sedan säger vissa att det inte finns..... Såg en mal i utloppet vid ängelholm som vägde 8Kg han som fångade den var helt ställd... Kanske det e en sådan som glider runder i vallgraven..[/quote]

i södra sverige så är silurus glanis "vanlig" iaf om man jämför med norra sverige....

silurus glanis skulle jag tor är den fisken som härjar i storsjön men vad som förbryllar mej är att vid ett flertalet tillfälen på 1800 talet och i början på 1900 talet var att bönderna runt storsjön hade blivit av med en hel del potatis från åkrarna....så jag tror en idag det rör sig om en mal som en clarias mal som vandrar upp vid strandkanten och betar.

det här är bara min hypotes...så bara för det behöver ni inte göra åtlöje av folk!!
#12 - 23 augusti 2006 22:46
Tänker du på Clarias batrachus? Eller finns det fler arter av Clarias?
Tror du dom klarar kylan i svenska vatten?..
Men inget e ju omöjligt..
#13 - 24 augusti 2006 07:02
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Där föll Kajteorin ;)....:D[/COLOR][/FONT][/quote]

O jag som tyckte min nya badmössa var fin.:D :D
Guest
#14 - 24 augusti 2006 15:05
[quote=Isuxs]Tänker du på Clarias batrachus? Eller finns det fler arter av Clarias?
Tror du dom klarar kylan i svenska vatten?..
Men inget e ju omöjligt..[/quote]

hehe bara spekulerar
#15 - 25 augusti 2006 08:47
[quote=ansjo]Ja, han är ganska stor i maten, men han trodde det var en fasan:D som lärt sig simma.[/quote]
Eller det kanske var en Kaj(a)
#16 - 25 augusti 2006 09:26
[quote=Lutt]Jag är en sån där wannabe kryptozoolog....älskar allt det okänd varelse som är nya eller som bara är en myt, vi i vättern har ju ett eget så kallat sjöodjur.

Mitt intresse började när min mormor började berättade att hennes far var uppe i värmland och fiskade i en större tjärn och fick på nått han blev så förskräckt av att han skar av reven, och på sin dödsbädd frågade mormor var det vad han fick på kroken men då sa han att det var inte en fisk iaf och att hon aldrig skulle gå ner till den tjärnen igen....resten tar jag med mig i graven så sa han.

Jag ska iaf försöka komma åt den tjärnen igen...det kan ju vara en silurus glanis det rör sig om....

en bra sida om mytomspunna djur är www.gust.st

Han var en mäster smed så jag tror hans ord[/quote]

Rolig historia, varför ta med sig något sådant i graven?

En annan sak jag reflekterar över, du litar på hans ord för att han är en mästersmed? Göran Persson är ju statsminister men det är inte en jävel som litar på honom för det :-P

Cheers
Guest
#17 - 25 augusti 2006 14:57
Jo det undrar jag med varför han inte berättade det....
han var inte den som bara snackade har jag hört från mina morföräldrar...

men intressant fakta iaf. jag ska nog ta mig till den tjärnen med några andra polare nästa år och se över tjärnen...

politiker är ju politiker :)
#18 - 25 augusti 2006 15:38
tillbaka till topic så var jag på just varbergsfästning för inte alls så länge sen då såg vi Massor med 1-1.5 meters stora fiskar som nästan låg och sov på ytan, såg jättte roligt ut fick en bild men man ser KNAPPT nån fisk för det är inte det jag tar kort på.

VAttnet var ju inte heller så där jätte mysigt aldelles grönt
#19 - 25 augusti 2006 16:13
"Massor av 1-1.5 meter långa fiskar"?! [:O]

Historier om monster i sjön finns annars precis överallt, förmodligen berättas det sådana historier om varenda sjö och tjärn i sverige.
#20 - 25 augusti 2006 16:43
Där simmar en massa karp, som ska äta växtligheten. Spegelkarp har jag fått när jag metat där, samt stora mörtar. För några år sedan kunde man fiska inplanterad regnbåge där.
#21 - 25 augusti 2006 16:59
[quote=Azur]"Massor av 1-1.5 meter långa fiskar"?! [:O]

Historier om monster i sjön finns annars precis överallt, förmodligen berättas det sådana historier om varenda sjö och tjärn i sverige.[/quote]

okej tog väl i en smula :D men en meter va dom iaf[B)]

Annons