Vårat första akvarium, 110L.

#1 - 9 januari 2009 18:52
Hej.

Jag, min sambo och hennes dotter har skaffat oss vårat första akvarium efter att har gått i dessa tankat en längre tid. Det blev ett Juwel Rekord 800 på 110 liter. Köpte även en BTN slimline röd gnejs och blästersand från biltema. Köpte akvariet i onsdags och monterade då bakgrunden och ställde akvariet på plats. Dagen efter fylldes akvariet och vi satte i växter, bakterier och fisk(vet att det är lite tidigt men vi får hoppas på det bästa).

Vi köpte 5 guppys, två hanar och en hona. Vi har tänkt att skaffa silverhaj och microrasbora galaxy senare när akvariet har kommit igång.

Skulle vara kul med lite råd och tips, så det är lite därför jag startade denna tråd.

Lägger upp lite bilder om en stund.
#2 - 9 januari 2009 18:58
silverhajen kommer att äta upp dina microrasbora galaxy. :)
jag skulle säga att den är alldeles för stor för ett kar av din storlek. Den blir 30cm som fullvuxen och är dessutom en stimfisk.

Ta det väääääldigt lugnt med matningen nu, ta en tredjedel av vad du har tänkt att mata och mata inte varje dag.
#3 - 9 januari 2009 19:14
bilder.

Här kommer lite bilder. Svårt att få till bra bilder på fiskarna, så det blir inga nu.

http://biphome.spray.se/anderssontom/akvariet_nytt.jpg

Fler som är intresserade tydligen =)
http://biphome.spray.se/anderssontom/missan.jpg
#4 - 9 januari 2009 20:25
Grattis och lycka till med den nya hobbyn. Akvariet ser OK ut, lite mer växter... smaksak. Om tempen är OK går det bra att lägga i litet fisk redan i början. Vänta åtminstone en månad innan du lägger i mer och mata väldigt sparsamt. Skippa Silverhajen. Det är stimfisk och blir på tok för stora.
#5 - 9 januari 2009 21:37
Japp, mer växter kommer. De hade klent med växter på affärn när jag var där. Blir mer nästa vecka. Har även stoppat i en till rot samt sten sedan kortet togs.

// Tom
#6 - 11 januari 2009 11:49
Vi misstänker att minst en av våra guppyhonor är gravida, den är tjockare än de övriga och man ser även den där svarta pricken man hört talas om. Den drar sig undan de andra verkar det som och står gärna stilla i gömundan, kan det vara på gång då ?

Ska man skaffa en yngelkasse eller ska man låta dem föda fritt tycker ni ?

Vi kommer skaffa mer växter nästa vecka har vi tänkt så då får de ju lite mer gömställen med.
#7 - 11 januari 2009 14:18
Silverhajar är stimfisk, dvs. du behöver minst 5 stycken. Dessutom kommer de bli 30 cm stora och äta upp alla de andra invånarna-.
#8 - 11 januari 2009 15:05
JojjeN skrev:
Silverhajar är stimfisk, dvs. du behöver minst 5 stycken. Dessutom kommer de bli 30 cm stora och äta upp alla de andra invånarna-.

Japp, har läst på lite mer nu, skippar silverhajen.
#9 - 11 januari 2009 15:38
tips

Tar gärna emot lite tips på andra fiskar som skulle fungera bra. Vi ska ha guppy och microrasbora galaxy men skulle gärna ha något mer, gärna större och färgrannare fisk. Skulle uppskatta lite tips =)
Bilagor:
#10 - 11 januari 2009 16:43
Svärdbärare?

Wagtail varianten är ruskigt snygg
#11 - 11 januari 2009 20:37
Vi misstänker att minst en av våra guppyhonor är gravida, den är tjockare än de övriga och man ser även den där svarta pricken man hört talas om. Den drar sig undan de andra verkar det som och står gärna stilla i gömundan, kan det vara på gång då ?

Ska man skaffa en yngelkasse eller ska man låta dem föda fritt tycker ni ?

Vi kommer skaffa mer växter nästa vecka har vi tänkt så då får de ju lite mer gömställen med.

Har du inte andra fiskar än guppy behöver du ingen yngelkasse. Javamossa ger bra skydd åt ynglen vilka förmodligen kommer att komma så småningom.
#12 - 12 januari 2009 12:37
JLi skrev:
Har du inte andra fiskar än guppy behöver du ingen yngelkasse. Javamossa ger bra skydd åt ynglen vilka förmodligen kommer att komma så småningom.

Okej, låter bra det, får kolla om de har javamossa hemma på affärn när jag skall dit nästa gång.
#13 - 12 januari 2009 20:01
Fick lite mer växter idag av en kompis. Någon som vet vad den heter ?

http://biphome.spray.se/anderssontom/vext.jpg
#14 - 14 januari 2009 13:10
Hej

Snubblade över en tråd där dom rekomenderade att inte ha kolfilter i. I mitt juwelfilter sitter det ju ett svart filter som jag antar är kolfilter, skall jag plocka ur det ?
#15 - 14 januari 2009 16:10
-Fick lite mer växter idag av en kompis. Någon som vet vad den heter ?

-Tar gärna emot lite tips på andra fiskar som skulle fungera bra. Vi ska ha guppy och microrasbora galaxy men skulle gärna ha något mer, gärna större och färgrannare fisk. Skulle uppskatta lite tips =)

-Hygrophila polysperma. Väldigt lättskött, men man får klippa ner den rätt ofta när den satt fart.

-En kampfisk, kanske?
#16 - 14 januari 2009 16:32
Ah, guppys ;) Bra val. Fast man ska helst ha typ tre guppyhonor per hane, annars blire för jobbigt för dem. Silverhaj skulle jag nog tro äter upp dem, dessutom är den ganska så svåromskött. Jag skulle nog rekomendera ngt stim med tetror, några ciklider kanske. : )
#17 - 14 januari 2009 16:50
Jens A. skrev:
-Hygrophila polysperma. Väldigt lättskött, men man får klippa ner den rätt ofta när den satt fart.

-En kampfisk, kanske?

kampfisk funkar inte så bra med guppy.
#18 - 14 januari 2009 17:17
Ah, guppys ;) Bra val. Fast man ska helst ha typ tre guppyhonor per hane, annars blire för jobbigt för dem. Silverhaj skulle jag nog tro äter upp dem, dessutom är den ganska så svåromskött. Jag skulle nog rekomendera ngt stim med tetror, några ciklider kanske. : )

haha, du rekommenderar alltid tetror. ;) Men ta hänsyn till att om det är folk som vill ha yngel så är tetror inget bra val. :)
#19 - 14 januari 2009 18:45
En av våra guppys som vi tror är gravida ligger mest på botten nu tills hon blir störd av någon fick, då simmar hon iväg och lägger sig någon annan stans. Är det dags att föda ?

// Tom
#20 - 14 januari 2009 18:46

Ja, någon ciklid har vi tittat på, något tips ?
#21 - 14 januari 2009 18:53
JojjeN skrev:
haha, du rekommenderar alltid tetror. ;) Men ta hänsyn till att om det är folk som vill ha yngel så är tetror inget bra val. :)

ah, jo ^^ har ett litet särskillt *älskatycke* om just neontetror. : )
Bilagor:
#22 - 14 januari 2009 18:58
fjäril cikid , kakadua ciklid ? eller någon annan trevlig liten dvärgciklid
#23 - 18 januari 2009 21:24
Hej.

Hittade detta i akvariet idag, vad kan det vara?

http://biphome.spray.se/anderssontom/prickar.jpg

Köpte två stycken rubinguramis idag med.
#24 - 19 januari 2009 16:43
Min första tanke var sniglar ;) Men jag har nog fel... Jag skulle ha skaffat palettciklider istället för rubinguramis :p De är lättlekta och har intressant yngelvård

Annons