Våra stackars fiskar dör som flugor!

#1 - 12 oktober 2007 06:22
Nu har vi mist många av våra fiskar...

Ska börja från början:

Det började med friska fräscha fiskar, men när vi köpte sista omgången av fisk ( 10 neoner, 2 praktbotia och 2 marmorgurami ) så började problemen kort därefter. (Misstänker skarpt praktbotian som boven i dramat :()
Fiskarna började dö en efter en, först misstänkte vi Nitrit eftersom det är ett relativit nystartat kar och köpte kombinations test (aquavital multistick) och alla värde var superbra.
Tillbaka på noll, studerade fiskarna och kunde inte se något misstänkt men dagen efter så såg jag vitprick och då klinga klockan till! Iväg och köpte medicin och har nu behandlat dom dag 1-3-5-7-9 men de dör fortfarande för oss! Inte lika många men minst en om dagen och nu är där inte många kvar i karet!

Upptäckte igår på vår dvärggurami hona som varit så tapper hittils att det var hennes tur. Hon har som dom andra, tappat färgen (lite grumlig) och ser blodsprängd ut och håller fenorna intill kroppen, ligger antingen uppe vid ytan eller nere på botten. Imorse var hon självklart död plus en neontera.
Då börja jag misstänka hudgrumling och ser att det ska behandlas med vitaprick medicin och det har vi ju gjort. Såg även att salt var bra att tillsätta och det har jag gjort nu, tog knappt 10ml i ett 170liters kar. Temeraturen har legat på 26-27 grader under hela sjukdomstiden.

Så vad kan vi mer göra, har vi ställt rätt diagnoser på våra fiskar? Har vi medicinerat dom rätt? Kan vi göra något mer för att försöka rädda de sista tappra kämparna?

Jag är verkligen så tacksam för tips och ideer för vi vet varken ut eller in längre.
#2 - 12 oktober 2007 07:17
*Puff*
#3 - 12 oktober 2007 07:19
bortsett från eventuell sjukdom.....har du koll på nitriten ?
#4 - 12 oktober 2007 07:25
Kensa skrev:
bortsett från eventuell sjukdom.....har du koll på nitriten ?

Gjorde nyss en ny test med stickorna och samma svar som tidigare, bästa värde på NO2, NO3 0ch PH

Förstår verkligen inte vad som fattas dom! Eller är det fortfarande sviterna från vitaprick som de dör av? :confused:
Hur snart brukar fiskarna sluta dö efter behandling av denna sjukdom?
#5 - 12 oktober 2007 07:32
stickor har jag förstått är totalt värdelösa.
Dropptesterna är klart mer säkra.

Finns många som har enligt stickorna haft bra värden, men när man har kollat med dropptest så visar det sig att nitriten är skyhög.

regim på vattenbyten ?
#6 - 12 oktober 2007 07:36
Åk och köp dropp test!! stickor är det sämsta man kan prova med..

Jag tror att du kommer få ett resultat som visar att nitriten är hög och det är detta i kombination med annat som gjort att vita prick har brutit ut....

Mata inte nu förens du vet hur nitriten ligget!!!
#7 - 12 oktober 2007 07:38
samt var beredd på häftiga delvattenbyten de närmaste dagarna.
#8 - 12 oktober 2007 07:42
Vi har gjort vattenbyte 1ggr/vecka knappt 1/4 del av vattnet. Vi tillsätter (kommer inte på vade det heter nu) men det man ska hälla i vid vattenbyte. enligt anvisningar på flaskan.

Nej dom "stackars fiskarna svälter väl snart ihjäl" eftersom det första jag dragit in på är maten eftersom detta ofta är en bov i dramat har jag fått lära mig.

Vad är dropptest för något, hur fungerar det?
#9 - 12 oktober 2007 07:44
Okey, jag ska inhandla detta idag och sen återkommer jag med värdena så jag han få vidare instruktioner. Hur häftiga delvattenbyte tror du det blir tal om?
#10 - 12 oktober 2007 07:50
Dropptest kan det vara de som säljs individuellt, ett för varje sak man vill testa? OOOhhh det var säkert de jag själv stod och tittade på men blev rådd att ta dessa multisticks istället av personalen. Stod även och tittade på ett kombikit med flera olika möjligheter att testa, var betydligt dyrare men verkade vettigt!
Men istället blev jag "lurad" till att köpa stickor för 220kr... *grrr*
#11 - 12 oktober 2007 08:14
Japp. Du har rätt. Just nitrittestet (som verkar vara ett av problemen) kostar kanske 100:- (Tetra).

Har du nitrit, så är det frågan om 20-50% DAGLIGA vattenbyten + nitrivec (eller motsvarande) som gäller tills värdena är mer rimliga. Kan ta 5-10 dagar om det vill sig illa. (Gjorde för mig iaf).
#12 - 12 oktober 2007 08:30
Byt 50% vatten med en gång.
Salta 1 struken matsed/100 liter vatten.
Höj utspruten på pumparna så att det skvalar eller du får ett vitt skum i karet.
Gör ett nytt 50 igt vattenbyte i övermorgon. Har inte fiskarna repat sig då så kan du börja tänka på mediciner.
En stilla fråga. Det ligger inget metallförmål i karet, hårspänne, femkrona eller dyligt????
#13 - 12 oktober 2007 09:58
Byt 50% vatten med en gång.

Salta 1 struken matsed/100 liter vatten.

Höj utspruten på pumparna så att det skvalar eller du får ett vitt skum i karet.

Gör ett nytt 50 igt vattenbyte i övermorgon. Har inte fiskarna repat sig då så kan du börja tänka på mediciner.

En stilla fråga. Det ligger inget metallförmål i karet, hårspänne, femkrona eller dyligt????

När mannen kommer hem har han köpt med sig riktigt nitrit test. Då blir det test och vattenbyte. Pumpen har jag höjt upp på max, så det skvalar bra! Fiskarna undrar nog vad som händer & sker... :p Men se det är bara försök till fiskräddning som pågår... ;)

Tack för alla svar och tips! Väldigt tacksam!!
#14 - 12 oktober 2007 10:03
mata väldigt väldigt lite....kanske inte alls under några dagar.

fiskar klarar av att vara utan mat ganska länge....men vattnet klarar inte av det just nu om du har nitrit.
#15 - 12 oktober 2007 11:14
Nu har jag gjort 50% vattenbyte, fann nämligen 3 tetror till som dött nu under dagen! Herregud nu är det inte många tappra krigare kvar i karet.. bara 5 platy, 7 neoner, 2 svärdbärare, 4 guppy :(
Har hält i nitrivec som jag faktiskt hittade i vårt "djurapotek" :)

Pumpen jobbar på högvarv och jag måste säga att fiskarna ser just nu väldigt glada ut :) Om man nu kan säga så...hehe... Dom simmar runt i 120 och har kul.

Måtte detta hjälpa!!
#16 - 12 oktober 2007 11:16
fortsätt med vatten + nitrivec till testerna visar noll nitrit.

glöm inte....mata liiiiite.
#17 - 12 oktober 2007 11:30
Ja jag ska göra det, tack för dina och alla andras råd och tips!!

Kensa skrev:
fortsätt med vatten + nitrivec till testerna visar noll nitrit.

glöm inte....mata liiiiite.
#18 - 12 oktober 2007 11:34
du kommer ju förmodligen från skåne..... :-)
#19 - 12 oktober 2007 11:36
Jajamen! :)

En sann skåning inte så långt ifrån Malmö där jag ser att du bor i närheten av :)
#20 - 12 oktober 2007 11:37
1,5 mil in till centralen....
#21 - 12 oktober 2007 11:46
Ja jag har ju då knappa 4 mil till Malmö... :D Men det är ju rätt nära ändå :)
#22 - 12 oktober 2007 11:49
hoppas det löser sig med fiskarna
#23 - 12 oktober 2007 11:51
Tack, det hoppas jag mé! Jag uppdaterar här eftersom jag har något nytt att komma med... förhoppningsvis positiva saker nästa gång! :)
#24 - 12 oktober 2007 15:24
Nitriten som har kommit in i fiskarna kommer du inte åt.
Däremot så hindrar höjd salthalt att mera nitrit kommer in.
#25 - 13 oktober 2007 14:46
Då ska vi se... *hmm*

Ja nu har vi precis testat med dropptest och resultatet blev... 0 NO2 mg/L!!
Så vad ska vi tro att det är nitrit ändå som orsakat våra problem men med vattenbyte och nitrivec i 2 dagar så har vi fått kontroll på läget? Eller kan det vara något annat?

Igår dog en del tetror till, samma symptom som de andra fiskarna, andades häftigt, skakade i kroppen och var totalt förvirrade och dog kort därefter.
Så nu har vi två stackars tetror kvar av 20 från början :( Dom andra fiskarna lever än och visar inga tecken på att strycka med...

Ja vad säger ni, kan vi andas ut eller ska vi börja tänka på andra ev. sjukdomar/orsaker?

Tack på förhand!!

Annons