Nu har vi mist många av våra fiskar...
Ska börja från början:
Det började med friska fräscha fiskar, men när vi köpte sista omgången av fisk ( 10 neoner, 2 praktbotia och 2 marmorgurami ) så började problemen kort därefter. (Misstänker skarpt praktbotian som boven i dramat :()
Fiskarna började dö en efter en, först misstänkte vi Nitrit eftersom det är ett relativit nystartat kar och köpte kombinations test (aquavital multistick) och alla värde var superbra.
Tillbaka på noll, studerade fiskarna och kunde inte se något misstänkt men dagen efter så såg jag vitprick och då klinga klockan till! Iväg och köpte medicin och har nu behandlat dom dag 1-3-5-7-9 men de dör fortfarande för oss! Inte lika många men minst en om dagen och nu är där inte många kvar i karet!
Upptäckte igår på vår dvärggurami hona som varit så tapper hittils att det var hennes tur. Hon har som dom andra, tappat färgen (lite grumlig) och ser blodsprängd ut och håller fenorna intill kroppen, ligger antingen uppe vid ytan eller nere på botten. Imorse var hon självklart död plus en neontera.
Då börja jag misstänka hudgrumling och ser att det ska behandlas med vitaprick medicin och det har vi ju gjort. Såg även att salt var bra att tillsätta och det har jag gjort nu, tog knappt 10ml i ett 170liters kar. Temeraturen har legat på 26-27 grader under hela sjukdomstiden.
Så vad kan vi mer göra, har vi ställt rätt diagnoser på våra fiskar? Har vi medicinerat dom rätt? Kan vi göra något mer för att försöka rädda de sista tappra kämparna?
Jag är verkligen så tacksam för tips och ideer för vi vet varken ut eller in längre.