Våra första yngel!

#1 - 7 mars 2007 19:49
Hejsan!

Hittade idag en hög med mollyyngel i vårat akvarium. De är 6 stycken. Dessutom hittade vi 3 stycken andra små yngel som vi inte vet vad de är för nåt, dom är nästan sandfärgade och genomskinliga.

Vi håvade upp dom och la ner dom i en såndär extra liten tygnätsbur som man sätter på akvarieväggen liksom.

Nu är grejjen den att detta är vårt första akvarium så vi har ingen riktig koll på yngel. Hade behövt lite info om hur dom ska skötas och vad dom ska äta osv.

Vi känner oss som frågetecken här [:o]

Lite bråttom med!

Tack på förhand!!
#2 - 7 mars 2007 20:18
smulat flingfoder går utmärkt till dem, släng i någon liten växt i yngelburken då de brukar gilla att kunna gömma sig lite.
RENGÖR INTE de första 3-4 veckorna utan mata inte så mycket men ofta, rengör du så kan du nästan räkna med att de inte blir några yngel kvar.
#3 - 8 mars 2007 09:14
Så man ska alltså inte rengöra yngelkaret ens en gång i veckan? Hur ofta matar ni per dag då?
#4 - 8 mars 2007 09:19
Jag matar mina yngel 3 ggr/dag pyttelite åt gången,yngelkaret låter jag vara då jag släpper ut mina yngel efter någon månad.
#5 - 8 mars 2007 09:49
cikliden2 skrev:
Så man ska alltså inte rengöra yngelkaret ens en gång i veckan? Hur ofta matar ni per dag då?

När jag har haft platyyngel på tillväxt i flytyngelkar (sådant som man säter fast på akvarieväggen med sugkoppar) har jag då gjort rent och tagit bort mögliga matrester från "golvet" några gånger i veckan. Och det utan bekymmer!

Jag har använt mig av en glasslåda jag fört in under yngelkaret - då är det ju samma vatten! Man får se till att det är tillräckligt med vatten bara!! Sen har jag ställt lådan på sidan av, försiktigt tippat yngelkaret på högkant så småttingarna simmat ut. Efter det har jag helt enkelt traskat iväg med yngelkaret och sköljt ur det ordentligt, satt tillbaka det i akvariet på sugkopparna och FÖRSIKTIGT hällt tilbaka de små raringarna.

När de varit i yngelkaret har jag matat dem 2 ggr/dag - en knivsudd åt gången. När de varit stora nog och blivit utsläppta har jag fortsatt att blöta upp yngelmaten i skopa och hällt ner till botten åt dem (där de mest håller till) åtminstone en gång om dagen. De äter ju även alger och annat smått & gott på botten.

Men okej..vad JAG gör är inte alltid det rätta :p
Men det har funkat hittills..
#6 - 8 mars 2007 19:31
cikliden2 skrev:

Mina har tvärdött när jag rengjort yngelburken, de som varit äldre har klarat sig, finns ingen aledning till att rengöra botten mina yngel är där i och rotar runt hela tiden så tror de är bra för dem, nitit en åker ju ur yngelbehållaren så de behöver man ju inte bekymra sig för.

jag matar mina 4-5 gånger om dagen, de växer fortare ju mer man har möjlighet att mata dem.
#7 - 8 mars 2007 19:33
de ljusare ynglen kan också vara molly. händer att man får molly yngel som inte är svarta.

Annons