var ska jag ha dom??

#1 - 18 oktober 2007 19:25
Hej igen på er. :) Jag undrar bara om nåm av er vet var jag kan ha mina malawias undertiden jag möblerrar om i akvariumet??Jag tänkte nog göra det nästa vecka då jag har prao så jag undrar om man kan ha dom i en 2hink" eller vad jag ska göra tacksamm för alla svar :)
#2 - 18 oktober 2007 19:39
ska du bara möblera i akvariumet, utan att ta ur all vatten så hade jag låtit dem vara kvar i akvariumet!
#3 - 19 oktober 2007 01:26
Det beror ju lite på hur stort ditt akvarium är, och hur pass stresståliga fiskar du har - men när jag bara ska "möblera om lite" och bygga nya grottor etc så brukar jag börja i ena änden av akvariet (då sticker alla fiskarna till den andra och gömmer sig, och sen möblerar jag om i den andra på motsvarande vis. Finns ingen egentlig anledning att ta ur fiskarna - det stressar dem ännu mer.

Men om du ska göra en grovrengöring t ex, ja - då ska fiskarna ut. En hink går kanske an om du har mindre ciklider, men jag skulle rekommendera att du köper någon form av plasttråg med lock (kanske 30-40 liter), t ex på en byggvarumarknad. Då får fiskarna bättre utrymme, mer vatten (och syre) samt att du kan lägga på locket och göra det helt mörkt i tråget och då håller fiskarna sig lugna medans du jobbar. Glöm inte att kolla syret då och då dock...
#4 - 19 oktober 2007 21:08
nike83 skrev:
ska du bara möblera i akvariumet, utan att ta ur all vatten så hade jag låtit dem vara kvar i akvariumet!

jag ska göra en tottalrenovering.
#5 - 19 oktober 2007 21:10
En fråga till om jag börjar kl 9 på morgon på min prao å slutar 3 å är hemma 4 kan jag då låtafiskarna var i den där plast"lådan" under dagarna ??
#6 - 19 oktober 2007 21:29
På ÖB brukar dom ha 60L baljor. Får fiskarna plats i en sån och ev filtret borde det funka bra eller luftpump. Lite grus från akvariet är bra att ta oxå
#7 - 19 oktober 2007 22:28
IKEA har baljor på 130 liter. Inte särskilt dyra heller. Skicka bara filtret med dit och kanske lite stenar så att fiskarna kan gömma sig i en ny otrygg miljö, så ska det nog gå. Och ev. sand också som eriahl nämnde.
#8 - 20 oktober 2007 08:57
Glöm inte värmaren.Kan bli ganska kallt för dem annars..
#9 - 20 oktober 2007 20:19
Tack Så Mkt

Annons