Var ska jag förvara maten?

#1 - 5 april 2005 18:19
Hej!
Har hört att fiskmaten inte ska stå i solen på grund av att C-vitaminen försvinner. Men var ska man förvara den? För tillfället har jag fiskmaten i kylskåpen, är det bra? Finns det några nackdelar och andra ställen som är bättre att förvara maten på?
Tack på förhand!
/Anders
#2 - 5 april 2005 18:23
kylen är nog det bästa (ja om det inte frystmat då fungerar ju frysen bättre ;) )
#3 - 5 april 2005 18:34
Håller med om kylen/frysen men se också till att det blir lufttätt så att inte fukt förstör flingor och dylikt foder. Var brukar du förvara ditt eget "foder"? Jag menar det du äter själv...
#4 - 5 april 2005 19:17
Tackar för svaren!
Mitt eget "foder" brukar jag förvara i kylen så jag får väl sätta ett likhetstecken mellan min och fiskarnas mat och fortsätta att förvara den i kylskåpet ;-) tack igen
#5 - 5 april 2005 19:28
men flingfoder skulle jag närmast jämföra med *tänker* knäckebröd kanske :p och det brukar inte jag förvara i kylen inte för att jag tror att ni har fel kom bara att tänka på det :)
#6 - 5 april 2005 21:31
ställer flingfodret bredvid akvariet.
ALDRIG på ljusrampen då värmen kan förstöra vitaminerna.

framför akvariet ställer jag den när det skall matas så fiskarna kan se att det snart kommer ;)
#7 - 6 april 2005 07:22
Har flingburken i ett skåp brevid akvariet. Där står den i mörker, nomal temp och fuktighet. Precis som mina Cornflakes :)
#8 - 6 april 2005 07:30
Har mina i skåpet under akvariet.. Lättast så.. Man kanske borde smaka av fiskmaten och se så den fortfarande är bra... ;)
#9 - 6 april 2005 07:58
[QUOTE=Robot]Har mina i skåpet under akvariet.. Lättast så.. Man kanske borde smaka av fiskmaten och se så den fortfarande är bra... ;)[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Har oxå flingorna i skåpet under.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Vet inte om jag känner för att smaka av den[/color][/font] [:-13]
#10 - 6 april 2005 08:05
Brevid akvariet funkar bra för mig. Har man riktigt små barn såär väl "låsbart" skåp att rekomendera.;)
#11 - 6 april 2005 17:38
hehe tack för svaren. Nu blev jag lite förvirrad. Kanske är bättre att ha maten bredvid avariumet då. Kylen kanske inte är det mest optimala.
#12 - 6 april 2005 19:25
[QUOTE=RÖDLÖGA]Har man riktigt små barn såär väl "låsbart" skåp att rekomendera.;)[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Absolut, små generösa fiskmatare kan skapa en smärre katastrof[/color][/font] [xx(]
#13 - 7 april 2005 17:19
För er som pratade om att smaka på fiskmaten så avråder jag. Smakar inge bra. Inte heller smakar algtabletter bra.
#14 - 14 april 2005 21:28
Men vadå kan en människa äta flingor o tabletter (fiskmat) utan några större problem?
#15 - 15 april 2005 07:34
[QUOTE=ivan]Men vadå kan en människa äta flingor o tabletter (fiskmat) utan några större problem?[/QUOTE]
Fiskfoder innehåller inga konstigheter egentligen så visst går det, men det är nog inte att rekommendera.
Numera har jag mitt flingfoder högt upp i bokhyllan, sedan den dagen jag kom hem och upptäckte att "någon" puttat ner fodret från sin plats, fått upp locket och satt i sig en ganska försvarlig mängd fiskfoder. En vovve och två katter kallades in till inkvisitionen och alla tre befanns skyldiga. Alla tre luktade fisk och vovven hade smulor i skägget. En misse hade utvecklat en fäbless för fodret och är numera alltid med och tigger smulor när det är matdags för fiskarna. Ingen tog någon skada av flinfodret, så man kan väl anse att det är relaivt riskfritt.

Köper jag en större mängd algtabletter, fryser jag in dessa i små (tuppeware)-burkar.
#16 - 15 april 2005 21:56
varför fryser du ner den, ja har själv nyss köpt algtabletter en stor burk på 500 st ja har den brevid akvariumet. (Hur fick katterna o hunden upp locket!?)
#17 - 15 april 2005 21:59
Katter ger sej aldrig i första taget :D
#18 - 15 april 2005 22:13
hade en burk som var av mjukplast och där var det bara att trycka lite på ena sidan så flög locket av.
#19 - 15 april 2005 22:35
[QUOTE=ivan]varför fryser du ner den, ja har själv nyss köpt algtabletter en stor burk på 500 st ja har den brevid akvariumet. (Hur fick katterna o hunden upp locket!?)[/QUOTE]
Jag fryser maten för att behålla näringsämnena så intakta som möjligt. Ungefär på samma sätt som mat som står framme blir förstörd - bättre då att ställa den i kylen eller i frysen.

Locket på burken var inte ett skruvlock, så jag skulle tro att det antingen lossnade när burken trillade i golvet eller att de lätt bet upp det. Annars är de jäkliga på att öppna saker om de bara vill, vilket alla som har haft en påse kattmynta i skafferiet förmodligen vet...
#20 - 16 april 2005 07:46
Det där med hundar och katter som får upp saker.Satt på en parkbänk i fruängenscentrum och studerade en hund som knöt upp knuten matte hade gjort på kopplet för att han inte skulle rymma när hon va innne på konsum och handlade.Hunden bet lite drog lite här och där.La sig ner studerade knuten en liten stund drog lite till och vips va han/hon lös.Såg helnöjd ut när matte kom ut från konsum..Matte va inte RIKTIGT lika nöjd....Så nog kan dom om dom får lite tid på sig...
Fredrik
#21 - 16 april 2005 14:34
dom flesta djur är inte så dumma som många tror :)

kände en liten drever för många år sen.
jakthund på rådjur.

gick jätte bra att ha honom lös även om han såg ett rådjur men om hunden till exempel gick runt ett hörne på ett hus och man själv inte gjorde det så sprang hunden nåt så inåt h******e ända tills man kom runt hörnet själv för då sluta han springa utan kom tillbaka istället.

Annons