var placera lysrör för fina färger på fiskarna?

#1 - 8 januari 2009 12:36
Jag har fyra lysrör till mitt 450-liters akvarium och nu är det dags att byta ut dem. Jag har en del växter och efter att ha klickat runt lite här på forumet så har jag bestämt mig för aquarelle. Men jag tänkte att jag skulle ha ett (eller två) med ett lite rödare spectrum för att få fina färger på fiskarna också, funderar på Auqaglo. Frågan är då var jag ska placera de olika för att få ut det bästa av dem. Är det någon med erfarenhet som kan ge mig ett tips?

/Karin
#2 - 8 januari 2009 12:54
Vad har du för fiskar?
Har du växter skulle jag personligen kört med Aquarelle i alla fyra positionerna:).
#3 - 8 januari 2009 13:21
Jag har mest gurami, lite rasboror och malar.
#4 - 8 januari 2009 13:27
Då skulle jag personligen kört med Aquarelle i alla positionerna. Dels tycker jag att det blir snyggt ljus i karet (det råder det delade åsikter om;)), fiskarna får bra färger samt växterna trivs.
Här kan du annars kolla vilket ljus du får med olika lysrör: http://saurama.aqua-web.org/
#5 - 8 januari 2009 13:30
ok, jag ska fundera på det. Men om jag nu vill ha ett annat rör också, ser det bäst ut framtill eller baktill?
#6 - 8 januari 2009 13:50
[quote=kek;1238640]ok, jag ska fundera på det. Men om jag nu vill ha ett annat rör också, ser det bäst ut framtill eller baktill?[/quote]

Med mina regnbågar får jag bäst färg genom att ljuset studsar på framrutan och träffar fiskarna mer på sidan, nackdelen är att det krävs en ren och repfri framruta. Jag använder reflektorer för att få ljuset dit jag vill.
#7 - 8 januari 2009 14:05
Hehe, där hittade du en liten öm tå... min framruta har fått lite fula skador som gör att jag får en liten klump i magen när jag tittar på det :( Så det är inget alternativ för mig, även om jag kan tänka mig att det blir fint. Men då skulle det alltså beytda att det skulle vara bättre att sätta ett "fisk-rör" i framkant...?
#8 - 8 januari 2009 14:11
Så långt har jag inte tänkt men det låter logiskt.
Regnbågarna jag har går nästan alltid vid framrutan så i mitt fall hade det säkert fungerat.
#9 - 8 januari 2009 15:25
Jag har visserligen Malawi, men jag har "fuskat" lite och satt i Marineglo (intensivt blå) framtill i karet, man lurar ögat lite men fiskarna blir grymma i färgen:) Men om det är bra för växter törs jag inte uttala mig om...
#10 - 8 januari 2009 17:03
jo fiskröret ska sitta i framkant, oavsett om du speglar ljuset mot rutan eller inte så vill du ju belysa den sidan av fisken som syns framifrån.

Annons