Vår oscar är väldigt skadad:(

#1 - 26 mars 2007 17:58
Är det vanligt att fiskarna skadar varann så mycket? Den vaktade sina ägg och imorse när jag vaknade va äggen borta från roten, såg sen när jag kom hem från jobbet att det ligger lite ägg lite här och var. Den andra vet inte om det är mamman eller pappan som vaktar äggen men den andra påfågelcikliden fick inte komma närmare än halva akvariumet. Har även ett par Jaguarciklider i karet men dom har så fullt upp med sitt, dom fick komma nära utan att den påfågeln som vaktade brydde sig nåt speciellt, självklart brydde den sig om dom kom för nära. Nu har den vaktande fisken skadat sig på munnen, en fläbb som hänger, den har även fler skador men det vid munnen ser värst ut och uppkom inatt nån gång. Både honan och hanen har skador. Är det normalt att dom skadar varann så mycket, såret vid munnen har varit lite blodigt, igårkväll så matade vi med en räka då tog den räkan i munnen och fick typ panik och spottade ut den, det verkade som det sved. Tänk om den inte kan äta på ett tag nu och dör:( Den har inte varit intresserad av sin vanlig mat idag heller... :(
#2 - 26 mars 2007 18:28
När de vaktar rom är de ej lika intresserade av mat som annars - det är normalt.

Men att ha både jaguarer o oscar o samma kar... det är ju som gjort för att skapa såriga fiskar.
(Oscar har en otrolig läkkraft dock, så att en käke hänger lite är ingen fara - det ordnar sig på ett par veckor)
#3 - 26 mars 2007 18:48
Don har alltid gått tillsammans alla fyra, bråkar aldrig, det är mer bråk mellan paren i sig, har hittills inte sett nåt bråk mellan en av jaguarerna och en av påfåglarna. Hoppas det ordnar sig med munnen då, den där fläbben har lossnat nu såg jag. Hoppas bara den kan äta=)

Annons