Vår majsorm har rymt

#1 - 29 december 2005 19:46
Våran majsorm som är 3 år har rymt från terrariet. Han rymde eftersom glaset av någon anledning stod lite på glänt. Han har nu varit borta 2 dygn och nu till min fråga. Finns det några som har tipps på vad man kan göra för att hitta honom igen. Vi har lagt ut mjölsträngar lite överallt i huset, även lagt ut möss. Vi har letat igenom huset ett antal gånger, men eftersom det är ett gammalt hus under renovering så finns det ett antal gömställen i golv och väggar.
Tacksam för alla tips som skulle kunna ge oss honom tillbaka.
Ing-Marie
#2 - 29 december 2005 20:41
Ring polisen el hyresvärd ifall du bor i lägenhet.. Usch ja skulle inte vilja hitta en orm i mitt hem en vacker dag.. Men du kanske bor i hus :p
#3 - 29 december 2005 20:53
Om du bor i lägenhet och ormen krälar sig ner till grannen så har du nog ingen orm +att du kommer bli anmäld. Jag vet inte om du måste rapportera till polisen eftersom en majsorm är ett främmande djur i svergies natur. Men det kommer inte ge din orm tillbaka. Han ligger säkert i nån vrå och vilar sig. det kan han göra i några veckor tills han blir hungri.
Fast han kommer bli slö om det är kallt och kommer han utomhus är han död. Fast det mesta av det här visste du säkert redan. Men jag har ett tips: Dra inte igång nån skrikig orm jakt, då riskerar man att ormen blir rädd och gömmer sig. Om han var hungrid när han gav sig iväg då har ni en större chans att hitta honom en om han var mätt.
#4 - 29 december 2005 21:01
Rätta mej om jag har fel, men en masjorm är väl fullständigt ofarlig?! Efter vad jag hört i alla fall, har ingen själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 december 2005 21:48
Majsormar är helt ofarliga även om man självklart kan bli smittad av någon sjukdom om man blir biten (vilket gäller de flesta djur).
Om man behöver tillstånd eller inte varierar från kommun till kommun. Om man bor i en sådan kommun och de får reda på det så får man böter även om det handlar om en liten ofarlig masjorm.
Ett tips kan vara att leta på varma ställen - t.ex. på eller vid varmvattensrör, bakom element etc. eftersom de brukar söka sig till värme.
#6 - 30 december 2005 10:35
På den tiden jag hade majsorm och den smet så gömde den sig under/bakom kylskåpet i ett par dagar. Så precis som Kjell säger leta på varma ställen först.
Min kom fram när jag stod och skar rå kyckling i köket fö. :)
#7 - 30 december 2005 17:02
Vi bor i hus ute på landet så det finns ingen risk att han skrämmer några grannar. Vi tog förövrigt reda på innan vi skaffade honom om reglerna i kommunen.
Tack för alla tips hittils, men fortsätt gärna tipsa eftersom han inte kommit fram ännu. Det svåra är att vi har många hål i väggen och golvet i hallen utanför rummet som terrariet står i. Vi får hoppas han blir hungrig och kommer krypande, han skulle haft man idag.
Ing-marie
#8 - 30 december 2005 17:33
lite tankar om värme.
har du nån elfilt ?

om du har kan du ju dra ut den starta och lägga ett täcke över.

kan ju också prova att fylla ett par tre petflaskor med varmvatten och ett täcke över så håller de värmen i minst 1 timme.

kanske kan va nåt att prova i lite kallare delar av huset också.
#9 - 31 december 2005 01:13
[QUOTE=Kjell Fohrman]Majsormar är helt ofarliga [/QUOTE]

[:-82] Helt ofarliga är dom nog inte.. jag vet dom som skulle DÖ om dom hittade en orm!! [xx(]

Jag skulle kanske inte dö..[:-116] Men risken finns att alla mina grannar skulle få Tinnitus.[:-2]
#10 - 31 december 2005 01:59
själv skulle jag nog titta intresserat på den och hälsa :p
#11 - 31 december 2005 02:24
En majsorm ÄR helt ofarlig, OM någon skulle dö av att se en orm (dö av en fobi) är det helt och hållet "offrets" fel, som inte har bearbetat sin fobi. Det är ingenting som man kan anklaga ormen för.
Åter till ämnet.
Risken finns alltid att man som djurägare kan råka ut för en smitning, oftast har det varit enkelt att förebygga detta med ett ordentligt lås på terrariet/buren och i andra fall har man kanske klantat sig på ett eller annat vis. Är djuret redan på lösdrift, gäller det att hitta det så fort som möjligt och återföra det till en säker miljö där det klarar av att överleva(terrariet).
Leta förrymda ormar är inte det enklaste, men de brukar inte ta sig så långt. Första bässta värmekälla brukar duga. Man brukar kunna finna dem runt/under lysrampen ovanför terrariet om det finns en sådan. Är elementen igång kan de även vara bakom/runt dessa. Hittas inte ormen där, fångas de lättast på kvälls/nattetid genom att lägga ut en värmekälla (värmematta, spot etc.). Lycka till i sökandet och är du inte redan medlem i en lokal herpetologisk förening så är det ett bra tillfälle att bli det. Vi hobby herpare är en hjälpsam(och faktiskt ganska trevlig) grupp människor med ett brinnande intresse för en utsatt hobby.

/hansh
#12 - 31 december 2005 02:48
[QUOTE=hansh]En majsorm ÄR helt ofarlig, OM någon skulle dö av att se en orm (dö av en fobi) är det helt och hållet "offrets" fel, som inte har bearbetat sin fobi.[/QUOTE]

låter trångsynt.
en fobi är inget man kan hjälpa att man har och bli av med dom är långtifrån lätt.
och ska man ha hjälp av sjukvården för det så tar det 5+ år om det överhuvudtaget händer nåt.
#13 - 31 december 2005 03:08
klart att man kan hjälpa att man har fobier, och man kan ofta skylla på sina nära och kära att man har fått dem. Bli av med dem ÄR lätt och det går fort att bli av med dem bara man tar första steget, tro mig. Det lättaste är att kappsla in sig och leva med sin fobi, men det är ditt eget val, inte ormens.
Hursom kan det aldrig bli ormens fel om den skrämmer någon till döds, då den bara existerar. Men det var inte det som tråden handlade om.
#14 - 31 december 2005 10:43
[QUOTE=hansh]klart att man kan hjälpa att man har fobier, och man kan ofta skylla på sina nära och kära att man har fått dem. [/QUOTE]
aha nu är det släktingarnas fel att man har dom....
va bra då kan ja klaga på dom om det då.
kan direkt säga att det inte stämmer för många fobier kan folk inte förklara varför dom har som spindlar ormar insekter till exempel.

Bli av med dem ÄR lätt och det går fort att bli av med dem bara man tar första steget,

fel fel och ännu mer fel enligt egen erfarenhet.

Hursom kan det aldrig bli ormens fel om den skrämmer någon till döds, då den bara existerar

i grund och botten är det ju ägarns fel då ägaren varit slarvig.

Ing-Marie fått tag på den än ?
#15 - 31 december 2005 10:54
Håller fullt med dig Raven. Det är varken ormens eller offrets fel.

Själv så satt jag och en vän och tittade på TV en natt för ca 3år sedan. Helt plötsligt vandrade det fram en riktigt stor och hårig spindel på golvet. Måste säga att vi höll på att skita på oss. Och spindlar är djur som jag inte har någon kunskap om. En del är farliga, de felsta inte. Men, den chansen är jag inte bredd att ta. Vi ringde polisen, som kom efter ett tag. Även de höll sig på gott avstånd. Eftersom det både var helg och mitt i natten så fick de inte tag i någon som kunde ta hand om djuret. Därför så avlivade de spindeln på plats.

Jag kan tycka att det är helt okey om det springer in spindlar o kryp från vår svenska natur. Men, att det kommer in exotiska djur som jag inte känner till har jag svårare att acceptera. Sedan så kan jag förstå ägaren som älskar sitt djur och att djuret har rymt av misstag. Det är inget som ägaren vill (antagligen).
#16 - 31 december 2005 11:36
Kolla under alla mattor,där låg mina sist dem ringde.
#17 - 31 december 2005 11:49
Måste berätta när jag blev skrämd och botad från obehag av ormar.

Mina syskonbarn är genuint djurintresserade och har både fiskar, ormar, hundar, katter och leguaner (namn? dom där små söta krokodilerna!).

Alltnog, vi var hembjudna där och en av ungarna kommer kutandes med en lång slingrande röd rak. Huvudet stack ut och tungan gick. Jag blev ju förstås stel av skräck. Men ungarna skrattade och gav sej inte. Till slut hängde den om min hals o kråmade sej. HUUU.
Men botad blev jag. Sen var det bara att klappa den lilla "krokodilen" oxå. Söt förresten.
#18 - 31 december 2005 11:55
Som tidigare sagt: Kontrollera alla varma ställen (duschen, kläder, element, spisen m.m.).
Ni hade redan strött ut mjöl? Jag skulle definitivt strö ut mjöl och låta alla dörrar i huset vara stängda. Kika in då och då i rummen och se om det finns några spår i mjölet.
Jag skulle inte lägga ut möss så att ormen kommer åt dom, utan i sånafall lägga dem i någon slags bur.

Passa bara så att inte ormen tar sig ut. Nu vet jag visserligen inte hur varmt ni har där du bor, men de fryser ihjäl väldans snabbt.
#19 - 31 december 2005 14:18
Som svar till Raven så har han inte visat sig ännu, och jag vet att det är ägarens "fel". Vi släppte inte ut honom med flit eftersom det är ett älskat husdjur och vi gör allt för att hitta honom.
Tyvärr hade yngsta dotter bytt vatten åt honom, vilket hon brukar göra(hon är 14 år) och missat att stänga helt. Annars har vi alltid låst.

När en olycka händer är det ju så att det är alltid någons fel...

Nu var det ju inte just detta som jag frågade om utan om någon hade några tips som kunde göra att vi hittade honom snabbare.

Nu finns ingen risk att han dyker upp hos någon eftersom vi, som jag skrivit tidigare bor i hus ute på landet och kommer han ut så klarar han sig inte i snön.

Oturligt nog tror jag det är dags för ömsning vilket gör att han är mera still än vanligt, och inte speciellt hungrig.
Ing-Marie
#20 - 31 december 2005 14:26
första gången jag blev av med min råttsnok var den borta i 8mån,, sen en dag var den bak terrariet.. denna gången har den varit borta i 7mån får se om han dyker upp..
#21 - 31 december 2005 15:56
Den här gången håller jag också med dej Raven. Nästan iaf.. :)
#22 - 31 december 2005 16:02
[QUOTE=Raven][QUOTE=hansh]klart att man kan hjälpa att man har fobier, och man kan ofta skylla på sina nära och kära att man har fått dem. [/QUOTE]
aha nu är det släktingarnas fel att man har dom....
va bra då kan ja klaga på dom om det då.
kan direkt säga att det inte stämmer för många fobier kan folk inte förklara varför dom har som spindlar ormar insekter till exempel.
[/QUOTE]
I de flesta fallen kan man skylla sina fobier på någon hysterisk släkting, då barn är väldigt mottagliga för kraftiga reaktioner (en grundläggande skyddsmekanism). Det behöver bara upplevas en gång, men kan ge besvär för livet om man inte tar tag i saken.

[QUOTE]Bli av med dem ÄR lätt och det går fort att bli av med dem bara man tar första steget,

fel fel och ännu mer fel enligt egen erfarenhet.
[/QUOTE] Som sagt, det är lättare att skärma sig än att möta sin fobi. Det går fort att bli av med fobier om man tar tag i dem på rätt sätt. Enligt egna och psykologins erfarenheter ;-)

[QUOTE]Hursom kan det aldrig bli ormens fel om den skrämmer någon till döds, då den bara existerar

i grund och botten är det ju ägarns fel då ägaren varit slarvig.[/QUOTE]
Det är ägarens fel att ett djur rymmer, om det så är otur eller slarvighet. Men en djurägare kan inte förutse och stå för hur folk reagerar på deras djur. Det psykiska lidandet hos personer med ormfobi i ett hyreshus är tex INTE skäl nog till att hindra personerna i lägenheten bredvid att skaffa tillstånd till att äga orm (om tillstånd krävs). De andra hyresgästerna får då ta tag i sin fobi elle flytta, det finns många sådana fall.
----------------------------

Ing-Marie:
Ömsningen, kan både försvåra och underlätta letandet. Hittar ni ömsskinn ger de en bra indikation om var(i vilket rum) ormen är, men det kan vara svårt att hitta den innan ömsen. Att leta igenom ett rum i taget grundligt, och sedan komma ihåg att stänga dörrarna minskar snabbt sökområdet. Det kan tyvärr vara svårt om man håller på att renovera. Värmepunkter på natten brukar vara bässta metoden.
lycka till och hoppas ni hittar ormen.

/hansh
#23 - 31 december 2005 22:04
[color=darkslateblue]Jo hansh, jag förstår vad du menar när du skriver att fobier är "ärftliga". Men det går faktiskt inte att dra alla genom samma kam. (eller hur man brukar säga..) Det mänskliga psyket är en komplicerad historia.[:-53] [/color]
[color=darkslateblue] [/color]
[color=darkslateblue]Och ja, det går kanske att bota sina fobier. Men du kan omöjligt veta vad som ligger bakom. [:-13] [/color]

Det är ägarens fel att ett djur rymmer

[color=darkslateblue]Å då ska grannen flytta? Jag skulle nog börja leta ny bostad om jag hade tex spindlar på rymmen.[:-117] [/color]

Men en djurägare kan inte förutse och stå för hur folk reagerar på deras djur.

[color=darkslateblue]Nej, man kan som djurägare inte stå för andras reaktioner. Men man måste kunna förstå andras reaktioner. Och ja, i viss mån även förutse reaktionerna. Oavsett vilket djur man äger.[/color]

Det psykiska lidandet hos personer med ormfobi i ett hyreshus är tex INTE skäl nog till att hindra personerna i lägenheten bredvid att skaffa tillstånd till att äga orm (om tillstånd krävs).

[color=darkslateblue]Och alla hyresvärdar har samma regler?[/color]
[color=darkslateblue]Det här är ungefär som kärnkraften. Det går ganska bra, om man kan garantera säkerheten.[/color]

#24 - 1 januari 2006 00:11
[QUOTE=gladys][color=darkslateblue]Jo hansh, jag förstår vad du menar när du skriver att fobier är "ärftliga". Men det går faktiskt inte att dra alla genom samma kam. (eller hur man brukar säga..) Det mänskliga psyket är en komplicerad historia.[:-53] [/color][/QUOTE]Jag har aldrig skrivit att det är så i alla fall

[color=darkslateblue] [/color]

[color=darkslateblue]Och ja, det går kanske att bota sina fobier. Men du kan omöjligt veta vad som ligger bakom. [:-13] [/color]
Behövs mkt sällan för att bota en fobi
Det är ägarens fel att ett djur rymmer
Japp
[color=darkslateblue]Å då ska grannen flytta?
Lite vä lösryckt mening. Klarar inte grannen av att man har hund/orm/spindel hemma så får han flytta, om han inte kan ta tag i sina fobier
Jag skulle nog börja leta ny bostad om jag hade tex spindlar på rymmen.[:-117] [/color]
Det är ditt val

Men en djurägare kan inte förutse och stå för hur folk reagerar på deras djur.

[color=darkslateblue][QUOTE] Nej, man kan som djurägare inte stå för andras reaktioner. Men man måste kunna förstå andras reaktioner. Och ja, i viss mån även förutse reaktionerna. Oavsett vilket djur man äger.[/color]
[/QUOTE] Funkar bra på "vanligt" folk, men en fobikers reaktioner går inte att förutse då de är helt irrationella.

[QUOTE]

Det psykiska lidandet hos personer med ormfobi i ett hyreshus är tex INTE skäl nog till att hindra personerna i lägenheten bredvid att skaffa tillstånd till att äga orm (om tillstånd krävs).

[color=darkslateblue]Och alla hyresvärdar har samma regler?[/color]
[color=darkslateblue]Det här är ungefär som kärnkraften. Det går ganska bra, om man kan garantera säkerheten.[/color][/QUOTE]

Så länge det inte står specifikt på kontraktet gäller svensk lagstiftning och dess tolkningar.

Jag hjälper gärna folk som ber om det, men jag har inte mycke till övers för fobiker som försöker sätta käppar i hjulet för en fantastisk hobby.
Den här tråden handlar om hur man hittar en förrymd orm, alla som vill disskutera vidare om fobier kan få göra det med mig över pm.

Fortsatt lycka till i letandet Ing-Marie

/hansh
#25 - 2 januari 2006 14:04
Ta det varligt med vattnet ...

Om och när ni hittar er orm så tänk på att "portionera" vattnet så att den inte dricker ihjäl sig!

Beroende på hur länge den varit borta/utan vatten så är risken stor att den är uttorkad och då gärna vill ersätta detta så snart som möjligt. Men det kan gå snett, jag hade ihjäl en nyfödd strumpebandssnok som varit borta ett par dagar ...

Lycka till!

Stefan

edit: stavning
#26 - 3 januari 2006 19:44
Vi har fortfarande inte sett en skymt av honom, nu har han varit borta en vecka.
Hur länge kan de klara sig utan vatten och mat?
Jag tror han krypit ner där en tröskel är borta och det är öppet in i golvet. Eftersom vi eldar med ved och muren går vid det rummet så finns ju en värmekälla där.
Jag har fortfarande mjöl i strängar över hela övervåningen(han har inte kommit ner) om han inte tagit sig ner innuti någon vägg. Hoppas fortfarande på att han ska dyka upp.
Ing-Marie
#27 - 11 januari 2006 20:42
Hej
Hur har det gått med din majsorm, har du hittat den ännu? Jag har vid flera tillfällen haft majsormar och råttsnokar på rymmen och dom klarar sig väldigt länge.... utan problem 1 eller 2 månader. Antar att ni redan har vänt upp och ner på hela huset? förmodligen kommer den fram när den börjar bli hungrig eller törstig. Jag hittade förövrigt min råttsnok inuti min subwoofer till stereon, hade kommit in i basröret... en annan hittade tyvärr mina föräldrars hund. Ta det lungt du bor ju inte i lägenhet, du har ju tid på dig den drar knappast iväg ut när det är så kallt

/Oskar
#28 - 12 januari 2006 07:53
Lite off-topic, men en husgecko (Cosymbotes platyurus) rymde i min sons rum för ungefär ett år sedan. I samband med flytt för någon vecka sedan hittades han, i stor välmåga, under täckglaset i ett akvarium. Jag tycker att han borde få fortsätta sitt självförsörjande liv, men det går inte min man med på.
#29 - 12 januari 2006 13:10
Jag känner en som hade en majorm som rymmde.. men dom hittade den inne på toaletten där är ju ofta fuktigt och varmt.. bara ett tipps om du inte hittat den än:)
#30 - 12 januari 2006 21:07
Den kanske har slingrat sig ned i toaletten?
#31 - 28 januari 2006 14:42
hur går det, har ni hittat ormen?
#32 - 2 mars 2006 17:45
Hejsna jag är ormägare själv och jag kan med garanti säga att:
Är det snö ut så far den ej ut!
Den far till ett varmt ställe och kan ligga länge där....
Hoppas den kommer fram snart...
#33 - 2 mars 2006 18:55
Hejsan.

Jag har haft både en majsorm och en svart råttsnok på rymmen. Majsormen hade inte tagit sig långt och hittades snabbt (i ödlornas terrarie till min förfäran!)

Råttsnoken var borta i tre dagar men kom fram under natten då vi ställt in en levande mus i köket (provade olika rum) och vi är rätt säkra på att han var under frysen/kylen men hittades på morgonen efter i hallen dit han dragit sig tillbaka efter att inte kommit åt musen (som givetvis var i bur).

Mitt tips: placera ut levande möss i rummen eller köp en och gör som vi, flytta mellan rummen, en natt i varje. Tillsammans med mjöl och en värmekälla i tex en tyghög kommer höja chansen att hitta ormen.

Lycka till!
#34 - 2 mars 2006 19:33
minna daggeckos är som houdinis (löser sig nog nu när ja skaffar måttbeställd täckplåt (hålplåt)). men jag brukar hitta dom igen samma dag, dom kommer ut ur precis allting verkar det som >: ).

en gång var jag tvungen o lägga ut "bete"..
det är bara fortsätta försöka, finns väldigt många som har haft djur på rymmen länge och sen hittat dom igen!
#35 - 4 mars 2006 17:39
Jag vet en orm som blev dödad av en mus. Ägarna hade slängt i den och på morgonen var både musen och ormen död. När min leopardgecko rymde gömde den sig i en mora klocka! En annan gång satt den i pianot.
#36 - 8 mars 2006 06:06
[quote=Hugin]Jag vet en orm som blev dödad av en mus. Ägarna hade slängt i den och på morgonen var både musen och ormen död.[/quote]

Det är helt riktigt att man inte ska lämna möss hos ormen. Det jag föreslår är emmellertid helt ofarligt för ormen och musen då de skiljs åt av en bur.
#37 - 12 mars 2006 09:44
Kolla bakom diskmaskinen spisen och sätt ut en värme källa med mat den kanske luktar sig fram bör va hungrig efter ömsning...
#38 - 18 mars 2006 11:53
Jag köpte igår mina första ormar, två majsormar. Om de smiter blir det värst för dem, för de lär bli kattmat rätt snabbt, särskilt som herr katt i fråga ska på allt han inte får röra :rolleyes:

Hur som helst så funderade jag över det med tillstånd. Det känns lite snett att behöva ett tillstånd för en liten, helt ofarlig orm, men en stor hund, som potentiellt kan vara farlig, behöver man inget tillstånd för. Jag menar inte att man ska behöva tillstånd för att ha hund, men när det behövs för ett ofarligt djur, men inte behövs för ett potentiellt farligt djur, så känns det lite konstigt. Min kompis som bor under mig, har två rottweilers, som visserligen är världens största knähundar, men de kan skada och t.o.m döda en människa om de skulle vilja. En majsorm kan på sin höjd ge dig två små märken, om den mot förmodan skulle bitas. Märken på händerna är jag van vid, då katten är av den busiga typen. Det känns också lite som att när det krävs tillstånd för en liten ofarlig orm, så ger det kanske alla ormrädda vatten på sin kvarn, behövs det tillstånd så måste de ju vara farliga.

Har sett på TV hur de botade fobier, det var rätt enkelt. I etapper vistas man under längre och längre tid i samma rum som ormen/spindeln, i början är den instängd, och till slut kan man hålla i den.
#39 - 18 mars 2006 13:53
håller med dej Micke.
nästintill alla hundar är ju potentiella mördare om man ska hårddra det.
även chiauau kan om det vill sej illa.

kan dock säga att ja tycker det är rätt att kräva tilstånd för giftiga ormar men inte för dom mer ofarliga.

hade ja haft tid plats å ork så hade ja haft orm nu.
polarn vill bli av med sin pga platsbrist.
#40 - 18 mars 2006 17:00
"Vår maaaajsorm har rymt, och det tycker vi är grymt" [:-86]

Förlåt, kunde inte låta bli [8)] Hoppas ni hittar den snart!

Ja, giftormar är ju en helt annan sak. Jag frågade i affären där jag köpte ormarna hur det var med tillstånd och så, och jag har för mig att han sa att man inte får ha giftormar överhuvudtaget som privatperson, om man inte har speciellt tillstånd, och har det som yrke, eller nå´t. Han hade själv kämpat för att få ett tillstånd när han hade en massa olika arter, tror han odlade, men det hände inget förrän det kom påtryckningar från högre håll. Det stod ju nå´t i tidningen för ett tag se´n om en som blev biten av sin giftorm. Tror han i affären nämnde nå´t om att han känner honom lite.

Läste att ormar är ett bra husdjur för de som har ont om tid. Behöver inte mat ofta, en gång i veckan, kanske t.o.m varannan vecka, och de smutsar heller inte ner i terrariet nå´t speciellt, de är ganska "rena" djur helt enkelt.
#41 - 20 mars 2006 07:58
Nu är han tillbaka

Nu har han äntligen kommit till rätta:) .

I fredags skulle maken gå ner i källaren, och där under trappen tittade hans lilla huvud fram. Hur han kommit ner i källaren och vart han varit under de tre månader han varit borta lär förbli en gåta. Men skönt är att han är tillbaks.
Han var väldigt törstig så jag har portionerat vatten under de här dagarna, och igår fick han en liten mus. Vill vara lite försiktig med både mat och vatten eftersom han varit utan så länge.
Annars värkar han ha klarat sig bra, han är lite mager och lite slö.
Slutet gott allting gott

Och till er alla som var rädd att han skulle skrämma grannar :D m.m så har det ju gått bra. Men nu får alla vara noga med att stänga terrariet ordentligt.
Tack för alla tips och råd vi har fått.
Ing-Marie
#42 - 20 mars 2006 09:32
Skönt att han kom till rätta! Tänk att dom klarar sig så länge på egen hand. Måste ha varit svårt för honom med mat och vatten!

Även om ormar inte är mina favoritdjur så har jag tänkt på er ibland och hoppats att det skulle gå bra för honom. Det är ju trots allt en levande varelse som man vill ska ha det så bra som möjligt. :)
#43 - 20 mars 2006 14:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]*Puh* vilken lättnad att historien slutade gott![/COLOR][/FONT]
#44 - 20 mars 2006 16:12
[quote=Ing-Marie]Men nu får alla vara noga med att stänga terrariet ordentligt. [/quote]

har ni nåt som förhindrar ormen från att öppna och kravla ut ?
#45 - 20 mars 2006 18:30
Finns ju fina lås som man sätter på rutan så att dom inte kommer ut.
Brukar kosta runt 100 - 150 kr har jag för mig.
När mina majsormar blev vuxna så hade dom inga problem med att öppna själva om jag inte hade låst.
Likaså min stora boa, men han fick vara lös rätt så mycket. Han tyckte om att typ sova på mig.
#46 - 20 mars 2006 20:40
Skönt... :D
#47 - 20 mars 2006 21:06
läste hela tråden nu för första gången,, de va ju riktigt spännande (men tråkigt) men sen på sluten fick ju hela berättelsen ett gott slut.

glad för din skull.. lycka till med ormen i fortsättningen

mvh Andreas
#48 - 21 mars 2006 05:07
Hejsan. Vi har lås på och har haft hela tiden. Det var bara det att det glömdes stängas helt efter att vatten blivit bytt. Den mänskliga faktorn ni vet :D , men nu ska det dubbelkollas.
#49 - 21 mars 2006 06:07
om det är skjutglas som rör sej lätt är det ju relativt enkelt att bygga en självstängning.

Annons