Var lämna akvariet för koll/påfyllnad av silikon? (Borlänge)

#1 - 16 maj 2010 15:32
Haloj!
Har hittat att silikonet släppt några millimeter i en flik på ett ställe på det begagnade akvarium jag köpte idag. Hurra. Inte.
Vågar inte silikona om själv och vill dessutom få det kollat så att det verkligen är i bra skick innan jag fyller i vatten - men vem gör det? Och hur mycket kostar det? Tror inte att allt behöver silikonas om utan mer koll och lite påfyllnad här och där. När jag hade akvarium sist bodde jag i en stad med akvarieaffär men här finns ingen sån vad jag vet. Djurmagasinet dårå men de gör väl inte sånt?

Hjälp någon?
#2 - 16 maj 2010 15:51
Vågar du inte göra detta själv så kan säkert många glasmästerier hjälpa dig.
Viktiga är att dom använder silikon för akvariebruk. (Innehåller ej anti-mögelmedel mm)

Men kanske finns en snäll zoopet'are i närheten av Borlänge som annars kan hjälpa dig :)
#3 - 16 maj 2010 16:03
Glasmästeri alltså. Okej. Får ringa imorgon. Och att de inte är så dyra. :-/

En snäll zoopetare låter ju finfint men jag har liksom ingen aning hur man får tag på en sån. :-)
#4 - 16 maj 2010 16:09
Du ska i alla fall inte köra igång det utan att göra något åt det, för att silikonet släpper säkerligen ännu mer med tiden och det slutar med att hela akvariet läcker.
#5 - 16 maj 2010 16:22
Nej jag ska absolut försöka få de fixat först.
#6 - 16 maj 2010 17:56
hemskt vad det är trådar om silikon nurå.
köpte ett nytt kar nyligen o där har silikonet slitits lite var stans .men det är tätt o håller vattnet innnaför. visst är det bra att ta det säkra före det osäkra så klart ,men det känns om att folk är lite väl nojjiga ibland.
nån milimeter i en flik tycker jag då inte är nån fara. men vill du få det fixat så tycker jag du ska det. som sagt..sä'kra före det osäkra.
#7 - 16 maj 2010 18:05
Nu när jag kollat igenom akvariet ordentligt har jag hittat fler ställen som ser lite misstänkta ut. Hittade också en broschyr för akvariet med garanti och såg att akvariumet är 8 år och inte de 2 år + 8 månader som han som sålde det sa. [:-13] Så nu är det bara att hoppas att pumpar och allt annat funkar. Och att det beryktade svarta gruset inte är sånt där "killergrus" som jag läst om här. :p

Är det nån som vet hur mycket det kostar att lämna in? Mer än 500 kr max har jag bara inte råd med.
Bilagor:
#8 - 16 maj 2010 18:10
jag skulle nog försäka att ge mig på det själv om du nu har en begränsad budget. det är verkligen inte så svårt. ta en ledig dag. o så fyller du upp på morgonen. ganska långsamt. akvariet kommer med största sannolikhet inte att bara rasa isär o alla vatten rinner ut utan OM det läcker så kommer det bara sippra fram..o då är det bara ta fram en handuk o tömma karet. inte svårarare en så.

silikona om är inte heller särskilt svårt ( finns bilder o inspiration till det i början på min Kub350 tråd).
se bara till att rengöra ordentligt med tex aceton. för att få bort fett o smuts. sen är det bara att silikona. Akvariesilikon finns på clas ohlsson tex.
#9 - 16 maj 2010 19:40
Tack hannesc för svar. Med tanke på att det är åtta år och jag sett att det krupit rejält både här och där vågar jag inte köra igång det eftersom jag planerar att det ska gå i mååånga år framöver (utan att börja läcka någon gång i framtiden även om det skulle visa sig att det håller just nu).

Och saken är den att jag vågar mig verkligen inte på att försöka silikona det själv, om det skulle bli något fel och läcka i framtiden. Silikonet är dessutom svart och då syns det så tydligt om det blir snett och så tänker jag. Men skulle det visa sig vara alldeles för dyrt ska jag kolla in din beskrivning och försöka gjuta lite mod i mig.

Ingen som vet var man kan lämna in det i Borlänge eller i närheten och hur mycket det kostar?
#10 - 16 maj 2010 20:14
vickson skrev:
Tack hannesc för svar. Med tanke på att det är åtta år och jag sett att det krupit rejält både här och där vågar jag inte köra igång det eftersom jag planerar att det ska gå i mååånga år framöver (utan att börja läcka någon gång i framtiden även om det skulle visa sig att det håller just nu).

Och saken är den att jag vågar mig verkligen inte på att försöka silikona det själv, om det skulle bli något fel och läcka i framtiden. Silikonet är dessutom svart och då syns det så tydligt om det blir snett och så tänker jag. Men skulle det visa sig vara alldeles för dyrt ska jag kolla in din beskrivning och försöka gjuta lite mod i mig.

Ingen som vet var man kan lämna in det i Borlänge eller i närheten och hur mycket det kostar?

asså jag har kar som stått 10 år i garage med massa skräp i som jag inte ens kollade om det var tätt innna jag körde igång det. io det håller väldigt tätt. silikon är tuffare än vad man tror.

ta det bara lugnt när du silikonar. använd maskeringstejp för att få raka linjer. det är verkligen inte svårt. det är svårt om du ska bygga ett nytt kar o måste få glaskskivorna helt rakt men att laga ett kar lite grann är väldigt enkelt.
o som sagt. det kommer inte rasa ihop...utan möööjligtsvis sipra. men jag tror inte ens det kommer göra det för jag tror det är tätt.

jag fyllde ett nyt 250L i hallen i torsdas som stått på en veranda o källare i åratal. silikonet fransat o lite halvdant. skulle mest se VAR det läckte (för jag antog att det gjorde det) men det höll tätt.
#11 - 16 maj 2010 20:23
Men om vi säger att jag skulle karva av 5 mm runtom i kanterna och fylla på där med svart silikon (efter massa t-röd så klart) - hur vet jag då att silikonet som är emellan glasskivorna och håller ihop dem är ok och inte behöver bytas helt? Silikonet känns mjukt, är inte sprucket eller så men jag tycker det är så svårt att se på det här svarta silikonet till skillnad mot genomskinligt/ljusblått. Där ser man ju tydligt hur långt in algerna har krupit och andra skavanker.
Bilagor:
#12 - 16 maj 2010 20:31
silikon håller som sagt myclet bättre än man tror. fråga Kjell här på forumet ska du se.
har varit sååå många trådar i ämnet silikon nu på sistonne. som sagt fyll upp o testa själv först. väääldigt onödigt att kasta pengar i på nåt som kanske inte behövs åtgärdas. ta reda på om det läcker först. gör det i badrummet o du har plats. jag testar mina på golvet i hallen typ. har lite handukar ifall det skulle vara nått.

test fylll själv först o låt det stå ett par timmar eller hela dagen. har det inte läckt då så borde det verklgien itne vara några problem. du vill inte se visaa av mina kar med dess silikon men det är tätt o har alltid varit tätt.
#13 - 16 maj 2010 20:38
hannesc: jo men som jag skrev där uppe att även om det håller nu hoppas jag få till ett akvarium jag trivs med som ska stå många, många år. Och när det redan krupit in så långt på några ställen känns det lite vanskligt att chansa på att det ska hålla alla dessa år. Då känns det bättre att få det fixat nu när det är tomt för att sedan slippa oroa sig (vilket jag skulle göra hela tiden om jag inte gör något åt det).
#14 - 16 maj 2010 20:47
okej om du säger det så. fixa det då. :)

men! det går ( och är absolut billigare) att fixa det själv ;)
#15 - 16 maj 2010 21:28
Jag ska ha dina ord i åtanke när glasmästaren ger sitt pris imorgon! :d
#16 - 17 maj 2010 06:06
bra :)
o googla gärna runt lite o titta här i forumet om att laga ett akvarium. lättare än vad man tror. bara man tar det lugnt o inte stressar.
#17 - 17 maj 2010 09:55
Hittade en glasmästare som sa att han tar 2-300 för att fixa alla skarvar och 5-600 för att silikona om hela så det får det vara värt.

Men köper jag fler och framför allt små burkar så ska jag tamejf*n börja lära mig att silikona själv. :)
#18 - 17 maj 2010 10:43
Hoppas det blir tätt

Hej!
Jag köpte ett Juwel 180 l i helgen begagnat, som tur var tätt, men har lagat själv mindre aqvarium med silikon hur bra som helst håller det, nu 3år sedan. Köpte större för att slöjstjärten nu är 20 cm lång och fick dåligt med plats, fick med en eldstjärt 2st praktbotia 1st mal 3st cardinal tetra 2st scalarer alla mår bra i dag efter resan och nya miljöombytet. Det är nytt för mig med stort aqvariumm och så många fiskar, skall bli roligt att sköta om på bästa sätt. Kan undra vad som är det viktigaste med att sköta detta?

lillevi
#19 - 17 maj 2010 11:42
tummen upp för den glasmästaren :)

vickson skrev:
Hittade en glasmästare som sa att han tar 2-300 för att fixa alla skarvar och 5-600 för att silikona om hela så det får det vara värt.

Men köper jag fler och framför allt små burkar så ska jag tamejf*n börja lära mig att silikona själv. :)
#20 - 17 maj 2010 12:06
lillevi skrev:
Hej!

Jag köpte ett Juwel 180 l i helgen begagnat, som tur var tätt, men har lagat själv mindre aqvarium med silikon hur bra som helst håller det, nu 3år sedan. Köpte större för att slöjstjärten nu är 20 cm lång och fick dåligt med plats, fick med en eldstjärt 2st praktbotia 1st mal 3st cardinal tetra 2st scalarer alla mår bra i dag efter resan och nya miljöombytet. Det är nytt för mig med stort aqvariumm och så många fiskar, skall bli roligt att sköta om på bästa sätt. Kan undra vad som är det viktigaste med att sköta detta?

lillevi

Hoppas någon svarar på detta, för det vill jag också veta!

Yollis skrev:
tummen upp för den glasmästaren :)

:)
Bilagor:
#21 - 17 maj 2010 12:19
när praktbotierna blir lite större lär dom smiska fenorna på slöjstjärtarna..

Annons