var lägger helenorna sina ägg?

#1 - 27 maj 2009 17:54
Någon som vet var snäckätarna Antemone Helena vanligen lägger sina ägg?
#2 - 28 maj 2009 06:44
När mina la ägg brukade de lägga dem på växter. Ibland på någon rot med.
#3 - 30 maj 2009 21:13
misstänker att mina segelfensmolly äter upp snäckornas ägg :(
#4 - 31 maj 2009 17:57
Jag har sett två snäckor para sig (antar jag) men ser inga ägg. men jag har ett par glupska svärdbärare i samma akvarie. de har dessutom bitit bort nästan hela stjärtfenan på guppy killen. Visste inte att de skulle kunna bli ett problem.

Hoppas fortfarande på snäcklingar dock
#5 - 1 juni 2009 11:17
linda.n skrev:
Jag har sett två snäckor para sig (antar jag) men ser inga ägg. men jag har ett par glupska svärdbärare i samma akvarie. de har dessutom bitit bort nästan hela stjärtfenan på guppy killen. Visste inte att de skulle kunna bli ett problem.

Hoppas fortfarande på snäcklingar dock

Jag har aldrig sett några ägg heller, men en snäckling dök upp en dag i ett kar jag aldrig haft helenor i, har bara flyttat dit räkor från helenornas kar, så jag blev minst sagt överraskad. Sedan har jag sett någon till, i "rätt" akvarium. Så det finns hopp!
#6 - 1 juni 2009 14:44
Du har inte flyttat växter eller annan inredning då? Jag har fått helenor i fel kar efter att ha flyttat inredning.

De lägger i alla fall äggen ett och ett, ibland i närheten av varandra och ibland inte.
#7 - 1 juni 2009 19:14
Jag har inte flyttat annat än just helena snäckor, men det är väldigt tätt planterat i det lilla akvariet så det finns gottt om små gömställen. jag får väl vänta och se om något dyker upp.
#8 - 6 juni 2009 19:33
Mina Helenor gör sitt jobb :) Får se om de lägger ägg :) I det akvariet de bor i nu finns det många många gömställen och växter :)

Äter Helenor snäckor som är dubbel så stora som de??
#9 - 6 juni 2009 19:39
I en djuraffär fick jag höra att en helena hade dödat en sebrasnäcka för dem.

Såg att mina helenor har lagt ägg igen.
#10 - 7 juni 2009 15:08
Vad har du för temp i akvariet och värden i vattnet?
Kul med helenor ägg :)
Hoppas på att mina ska lägga någon gång i framtiden :)

Jag har tänkt skaffa mig ett par andra sniglar som jag nu glömt bort namnet på....kommer säkert snart till mig....
Snäckorna är bruna, och väldigt taggiga i skalet....

Undrar om helenorna som är mindre skulle ge sig på de...

maria_ skrev:
I en djuraffär fick jag höra att en helena hade dödat en sebrasnäcka för dem.

Såg att mina helenor har lagt ägg igen.
#11 - 7 juni 2009 16:30
Tror jag har 24°C och pH på 7,5.

Tror inte att de ger sig på snäckor som är mycket större, i alla fall inte så länge det finns mindre snäckor för dem att äta.
#12 - 7 juni 2009 16:55
maria_ skrev:
Du har inte flyttat växter eller annan inredning då? Jag har fått helenor i fel kar efter att ha flyttat inredning.

De lägger i alla fall äggen ett och ett, ibland i närheten av varandra och ibland inte.

Nä, i räkkaret har jag bara grejer från ett annat akvarium, där jag inte heller haft helenor... Kanske har fått med något enstaka blad eller så när jag håvat räkor. Har även hittat en ensam stackars rasbora bland räkorna och en räka hos sköldpaddan, så ibland liftas det tydligen.:D Har upptäckt flera små helenor i "rätt" akvarium nu, kul!

Jag har också pH 7,5 men ca 27 grader varmt.
#13 - 7 juni 2009 18:20
I 225l där Helenorna är är det för tillfället runt 28 grader (försöker få fjärilarna till lek) och ph ligger på 7,5.
I mitt 150l där de andra snäckorna bor ligger temp på 25 :)

någon som vet vad snäckorna som jag talade om heter??
#14 - 7 juni 2009 18:59
Nubi skrev:
I 225l där Helenorna är är det för tillfället runt 28 grader (försöker få fjärilarna till lek) och ph ligger på 7,5.

I mitt 150l där de andra snäckorna bor ligger temp på 25 :)

någon som vet vad snäckorna som jag talade om heter??

Taggiga? Clithon corona kanske?
#15 - 8 juni 2009 20:02
njeeaaa....
tycker att de ser mer ut som Malaysian Trumpet Snail Melanoides tuberculata men med små horn...
#16 - 9 juni 2009 09:07
Är det brotia pagodula du menar så köp inte dem.

Annons