var lägger dom romen?

#1 - 20 februari 2005 12:30
var lägger sebraciklider romen?mina har börjat gräva i en liten blomkruka som igentligen var till för paletterna.Men han gräver den ju större...
brukar de lägga äggen i gråttor?
#2 - 20 februari 2005 13:14
De flesta ciklider är munruvare och gräver för att skapa grottor som de sedan leker i. Min lombardoi hane gräver och raggar honan i grott gropen. Förväntar mig att det ska bli till ökning snart då honan är med på noterna. =)

//Camilla
#3 - 20 februari 2005 13:45
Men... sebraciklid är INTE munruvande...
#4 - 20 februari 2005 14:52
Hej

De flesta ciklider är inte munruvande, däremot så är de flesta malawiciklider det, jag tror att de bara har hittat en art i Malawisjön som inte är munruvande. Den centralamerikanska zebran, som den här frågan förmodligen handlar om, är substratruvare, liksom de andra centralamerikanska cikliderna.

Den kan lägga rommen lite här och var. Antingen i grottor, eller öppet, på t.ex en sten eller rot, eller ibland t.o.m direkt på glaset.

MVH Micke
#5 - 20 februari 2005 15:28
mm just nu hjälps de åt att gräva ut en grotta. =)
#6 - 20 februari 2005 16:14
Gå in på länken och klicka sedan på "substratruvare".
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=212
#7 - 20 februari 2005 16:26
[QUOTE=Micke_A]Hej

De flesta ciklider är inte munruvande, däremot så är de flesta malawiciklider det, jag tror att de bara har hittat en art i Malawisjön som inte är munruvande. Den centralamerikanska zebran, som den här frågan förmodligen handlar om, är substratruvare, liksom de andra centralamerikanska cikliderna.

Den kan lägga rommen lite här och var. Antingen i grottor, eller öppet, på t.ex en sten eller rot, eller ibland t.o.m direkt på glaset.

MVH Micke[/QUOTE]

OK, jag tänkte på de i malawisjön. Man kan ju inte tänka rätt jämnt.

//Camilla
#8 - 20 februari 2005 16:45
[QUOTE=C.Ciklid]OK, jag tänkte på de i malawisjön. Man kan ju inte tänka rätt jämnt.[/QUOTE]

Nej, särskilt inte i det här fallet, eftersom frågan ligger under fel kategori :)

MVH Micke

Annons