Var köpa musik?

#1 - 3 juli 2008 22:44
Nån som har tips om nån site som säljer musik för nedladdning och som använder MP3 format (eller ogg eller annat format fritt från DRM)?

Jag har tidigare handlat av CDON, men alla nya skivor där får WMA format och det vägrar jag använda.

OBS jag frågar INTE efter var jag kan piratisera musik, jag vill köpa.
#2 - 3 juli 2008 23:30
Om du är lite alternativ finns www.emusic.com
Man betalar en fast månadskostnad - typ 20 dollar för 75 låtar.
Här kan du kolla sortimentet: http://www.emusic.com/browse/all.html
#3 - 3 juli 2008 23:53
Bra tips. Där fanns Bel Canto, Propaganda, och Mila Mar som jag inte hittat nån annan stans, och tillochmed en låt med Plumb. Där skall jag definitivt bli medlem. Tackar!
#5 - 8 juli 2008 19:00
Azur skrev:
Bra tips. Där fanns Bel Canto, Propaganda, och Mila Mar som jag inte hittat nån annan stans, och tillochmed en låt med Plumb. Där skall jag definitivt bli medlem. Tackar!

Får man fråga varför du inte vill tanka ner dem istället? Gratis?
#6 - 8 juli 2008 19:18
Visst får man fråga: för att jag tycker musiker som gör musik jag gillar skall ha betalt så de fortsätter göra musik jag gillar.

Jag har ju själv sett hur musikutbudet snedvrids av att särskilt män under 40 tankar musik; det är stor skillnad på hur det såg ut innan bredbandsexplosionen, med hela genrer som nästan försvunnit pga att de har fans som vet hur man använder P2P program. Kvar på topplistorna och därmed heavy rotation på radio blir bara musik för barn, tjejer, och pensionärer, och det stör mig.
(No offense, ärade barn, tjejer, och pensionärer - det är bara det att er musik är inte min.)

Så jag drar mitt strå till stacken och köper musik jag gillar. Jag har råd.

@MammaMia: tack för tipsen, men om jag inte tar fel är 7digital är den ryska piratsiten som utnyttjar rysslands märkliga copyrightlagstiftning och inte betalar pengar till artisterna, medan iTunes är fullproppat med kopieringsskydd.
#7 - 8 juli 2008 19:54
XenOn skrev:
Får man fråga varför du inte vill tanka ner dem istället? Gratis?

får man fråga vad du tyckar om att jag lånar din bil utan lov:p
mvh janne
#8 - 8 juli 2008 20:10

mvh janne

Kan man verkligen jämföra en låt eller ett album med en bil?
#9 - 8 juli 2008 20:14

mvh janne

Skulle bli väldigt glad då den tillfaller en dansk :)
#10 - 9 juli 2008 16:49
MAdden skrev:
Kan man verkligen jämföra en låt eller ett album med en bil?

är det inte så att man stjälar fra en annan:confused:
mvh janne
#11 - 9 juli 2008 19:00
om du kopierar bilen till en identisk bil och tar den så är det mer jämförbart
#12 - 11 juli 2008 12:21
Argumentet missar målet lite - det är inte orättvist mot de som köper musik att andra kopierar musiken gratis, och ingen utom skivbolagen bryr sig väl om skivbolagen. Nej, det är orättvist mot de som GÖR musiken.

När min hårddisk kraschade för några år sedan blev jag av med 17 gigabyte musik. Det var musik jag gillade och lyssnade på, men ingen av artisterna hade fått en krona från mig. Och jag insåg att anledningen till att de band jag gillade, t.ex. Arcana, aldrig spelades på radio eller TV eller skrevs om i tidningen var att alla deras fans gjorde som jag.
Så nu köper jag min musik. Det spelar säkert ingen roll globalt sett, men jag gör vad jag kan.
Bilagor:
#13 - 13 juli 2008 16:55
Jag håller med. Tycker definitivt att artisterna ska ha betalt. De tråkiga är bara att de får så lite av kakan. I och med digitaliseringen borde det går att omfördela så att artisten fick betydligt mer och skivbolaget mindre, eftersom de har minskade kostnader med distribution och tryck etc. Något i stil med vad Piratförlaget gjort för författarna. När jag gick i gymnasiet kostade en CD 150:- (1/5 av studiebidraget). Nu, snart 15 år senare kostar de 90:- (på iTunes) = 1/11 av studiebidraget, så det går ju åt rätt håll iaf.

Annons