<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej alla
Har hört talas om att det ska finnas en del olika snäckor som är roliga och vackra att ha i akvariet. Själv har jag en ampullaria (P. bridgesii) som jag gillar skarpt. Men jag har inte sett nån annan sort i handeln. Finns det nån här som föder upp, eller vet var man kan titta på och/eller köpa andra snäckor?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Tyvärr betraktas snäckor bara som ohyra i akvarier, och finns nästan aldrig till försäljning. Annars skulle man verkligen önska att några av de ballare snäckorna från, t.ex., tanganyika sjön skulle börja dyka upp i handeln. Det är faktiskt väldigt oturligt att snäckor har så dåligt rykte, eftersom de säkert skulle kunna hjälpa till rätt bra med algbekämpningen.
Den enda akvariesnäcka jag någonsin sett till faktisk försäljning i zoohandel är Malaysisk sandsnäcka - en liten mörk avlång sak som gräver i sand. Jag har dock inte sett ens den på flera år, och om du skulle se den nånstans får du gärna maila mig - jag letar efter den.