var kan man köpa lera som man kan ha i karet+

#1 - 11 april 2009 20:26
undrar var kan man köpa lera som jag tänkt göra själv grottor av som man kan ha de i karet?
tackar:)
#2 - 11 april 2009 20:39
www.pandurohobby.se

De har lite som passar.

Sök på "Hobby Clay"
#3 - 11 april 2009 20:39
Vanlig keramiklera kan man hitta i hobbyaffärer...
#4 - 12 april 2009 00:53
Lånar tråden, och frågar om det finns någon lera man kan göra grottor av utan att behöva en brännugn för att inte leran ska lösa upp sig i vattnet sen.
Typ någon som lufttorkar eller som man kan bränna i vanlig ugn.
#5 - 12 april 2009 05:17
vrickan skrev:
Lånar tråden, och frågar om det finns någon lera man kan göra grottor av utan att behöva en brännugn för att inte leran ska lösa upp sig i vattnet sen.

Typ någon som lufttorkar eller som man kan bränna i vanlig ugn.

Kolla på panduro som jag länkade till. Just deras "Hobby Clay" lufttorkas på ett par dygn.
#6 - 12 april 2009 08:37
Martin85 skrev:
Kolla på panduro som jag länkade till. Just deras "Hobby Clay" lufttorkas på ett par dygn.

de fins på östrahamngatan i göteborg ska besöka de undrar om det är non fara att ha det leran i karet?
#7 - 12 april 2009 09:20
Men hur svårt kan det vara?

Varför skulle martin länka till en lera som skulle vara farlig att ha i karet?

Den funkar bra att ha i akvariumet, ifall ni inte insåg vad jag menade.
Bilagor:
#8 - 12 april 2009 09:25
Johanski skrev:
Men hur svårt kan det vara?

Varför skulle martin länka till en lera som skulle vara farlig att ha i karet?

Den funkar bra att ha i akvariumet, ifall ni inte insåg vad jag menade.

vill vara 100 procent säkert annars det är inte alls svårt eller konstig att ställa frogan
lungna ner dig gullet
Doden
#9 - 12 april 2009 12:37
12
#10 - 12 april 2009 13:19
Martin85 skrev:

Har du testat den?
för jag hört att många leror kan lufttorkas men om man sen blöter ner den blir den mjuk och man kan börja jobba med den igen... tänkte bara att det är ju inte så fördelaktigt att ha i ett akvarie :)
#11 - 20 april 2009 14:11
Martin85 skrev:
www.pandurohobby.se

De har lite som passar.

Sök på "Hobby Clay"

Har förstått de så att den leran inte blir vattenfast, kan man lacka den med vilket lack som helst?
#12 - 20 april 2009 15:36
Vill också ha svar på om den måste lackas eller inte?
Lät som en intressant tanke...
#13 - 20 april 2009 16:06
Ferengi skrev:
Vill också ha svar på om den måste lackas eller inte?

Lät som en intressant tanke...

Har köpt "hobby clay" i färgen granitgrå, vansinnigt fin måste ja säga (utan att ha gjort nånting med den :P)
Står såhär på förpackningen: "Lika lätt att arbeta med som vanlig modell-lera. Leran stelnar efter några timmars lufttorkning och får då en keramikliknande yta. Den blir dock inte vattenfast. Modellen kan målas med t.ex. Hobbylack eller lackeras."

Kändes lätt att testa hurvida själva leran gick att ha i vatten eller inte men lack.. där blev de lite krångligare (kändes som att de kan vara massor med farligt i de) :P
#14 - 20 april 2009 16:35
Läste nåt inlägg, för ett tag sen, som jag inte hittar just nu. Handlade om att göra sin egen bakgrund och så va de en länk till en fin instruktion där. Lackade han inte bakgrunden ?

Edit:
Har hittat lite nu, Epotex akvarielack, Epolan V lack läste att vissa lackar med golvlack också. Jag skulle vilja ha ett billigt å bra alternativ på liten burk :P Verkar va 1l för närmare 300:- som gäller annars å de känns lite mycke för några lergrottor.
#15 - 20 april 2009 18:58
Tag en blomkruka eller annan giftfri burk. Limma på stenar och sand med akvariesilikon så har du en säker skapelse!
#16 - 20 april 2009 19:12
MattiasL skrev:
Tag en blomkruka eller annan giftfri burk. Limma på stenar och sand med akvariesilikon så har du en säker skapelse!

:D Menade en burk med lack. Har blomkrukor nu i väntan på lera, den ser så naturlig ut och så slipper jag problemet med stora tunga stenar. Tänkte att de lät som en bra idé :)
Bilagor:
Doden
#17 - 13 maj 2009 13:45
12
#18 - 13 maj 2009 17:24
Doden skrev:
Testade Hobby Clay från Panduro. och det blev ju ett magplask.

Leran suger åt sig vatten även efter den stelnat så det är inget jag rekomenderar att ha i akvarium.

Lackade en grotta, även denna började suga åt sig vatten efter 2 veckor. =)

Vad lackade du med? Jag har gjort en grotta men inte köpt något lack än. Siktar på epotex men det är ju inte direkt billigt :P
Doden
#19 - 13 maj 2009 23:37
12
#20 - 16 maj 2009 09:08
Massa bra idéer här. Blev sugen själv på att tillverka lite egna grottor.

Annons