Var kan man hitta tät mossa till bra pris??

#1 - 3 februari 2007 15:20
Vi räkfanatiker vill gärna göra mossväggar och mossbottnar av någon tät och mörkgrön, snygg mossa men det är lite klurigt att hitta... Vi har hittat Aquitic moss, en sida på nätet där man kan köpa men det är väldigt dyrt... ;)

Alternativet tycks vara att köpa mossbollar, skära upp dem och bre ut dem...
[:-60]
#2 - 3 februari 2007 15:29
Letar också....

Katharina skrev:
Vi räkfanatiker vill gärna göra mossväggar och mossbottnar av någon tät och mörkgrön, snygg mossa men det är lite klurigt att hitta... Vi har hittat Aquitic moss, en sida på nätet där man kan köpa men det är väldigt dyrt... ;)

:) :) Det skulle bli toppenfint med litet mossa till mina fina räkor (som jag ännu inte vet var det är för art????) och för yngel att gömma sig i.[:o]
#3 - 4 februari 2007 11:21
Katharina skrev:

:confused: :confused: Verkar som om mossa i akvarum är litet ovanligt. Ingen har ju kommit med tips så jag frågade hos mitt zoo idag på 3-4 sorter som de kunde ta hem. De ska undesöka. Ska rapportera alla moss-intresserade då jag får veta art och pris.....;)
#4 - 4 februari 2007 11:37
Malinitzi skrev:
:confused: :confused: Verkar som om mossa i akvarum är litet ovanligt. Ingen har ju kommit med tips så jag frågade hos mitt zoo idag på 3-4 sorter som de kunde ta hem. De ska undesöka. Ska rapportera alla moss-intresserade då jag får veta art och pris.....;)

Det låter bra:D
#5 - 4 februari 2007 13:03
låter riktigt bra. vill själv ha lite mossa jag me, riktigt snyggt
#6 - 4 februari 2007 13:25
Malinitzi vilka sorter var det som dom kunde ta hem?
#7 - 4 februari 2007 13:33
Glenn skrev:
Malinitzi vilka sorter var det som dom kunde ta hem?

:) De sa inte att de "kunde" ta hem det men de skulle undersöka och ringa mej.
Frågade på
Taxiphyllumspecies Peacock
Echinodorus tenellus
Hemianthus callitrichoides (med reservation för felstavningar)
Nålgräs och
Javamossa
Sa att räkentusiasterna kommer att öka och efterfråga mossa så det var bäst om de hade det hemma, annars fanns det andran zoon som hänger med i utvecklingen.....:D :D (intressant om tyskarna kom hit???)[:o]
#8 - 4 februari 2007 13:47
Malinitzi skrev:

Frågade på

Echinodorus tenellus

Nålgräs och

Javamossa

Sa att räkentusiasterna kommer att öka och efterfråga mossa så det var bäst om de hade det hemma, annars fanns det andran zoon som hänger med i utvecklingen.....:D :D (intressant om tyskarna kom hit???)[:o]

Peacock låter super:D
Vad heter zoot och vart ligger det?
#9 - 4 februari 2007 14:04
Det tar vi ......

Glenn skrev:
Peacock låter super:D

Vad heter zoot och vart ligger det?

[:o] [:o] då de kommer med ett resultat och har ansträngt sig. OM nu det inte räknas som reklam för kedjan???? Men du kan ju kolla på din hemmaplan också, ja varför kan inte alla som vill ha mossa bombardera butikerna med beställningar så kanske vi får igång mosshandeln???;) ;)
#10 - 4 februari 2007 14:13
Malinitzi skrev:
[:o] [:o] då de kommer med ett resultat och har ansträngt sig. OM nu det inte räknas som reklam för kedjan???? Men du kan ju kolla på din hemmaplan också, ja varför kan inte alla som vill ha mossa bombardera butikerna med beställningar så kanske vi får igång mosshandeln???;) ;)

Har kollat med mitt zoo men han som äger det är lite omöjlig plus att han tar överpris på vissa saker. Men annar så kan du väl skicka ett pm till mig med namn eller så;)
#11 - 4 februari 2007 14:15
Glenn skrev:
Har kollat med mitt zoo men han som äger det är lite omöjlig plus att han tar överpris på vissa saker. Men annar så kan du väl skicka ett pm till mig med namn eller så;)

:) OK!:)
#12 - 4 februari 2007 14:19
Vad snällt:D:D:D:D:D:D:D
#13 - 4 februari 2007 14:51
Jag har inga räkor men kör med javamossa. jag tycker den är riktigt fin efter tag då den blir riktigt tät och väldigt mörkgrön.
#14 - 11 februari 2007 16:53
Noll intresse från vissa Zoobutiker.....

Malinitzi skrev:

Frågade på

Echinodorus tenellus

Nålgräs och

Javamossa

:( Har frågat om mossor i ett par butiker men de verkar inte ha något intresse att kolla upp mossor!:(
Fick ett tips genom nätet om att inhandla en mossa med namnet Cladophora aegagrophila. Har försökt att hitta litet fakta och ev. bild på den mossan men inget funnit.
Är det någon mosskännare som vet?:)
#15 - 11 februari 2007 18:20
Malinitzi skrev:
Fick ett tips genom nätet om att inhandla en mossa med namnet Cladophora aegagrophila. Har försökt att hitta litet fakta och ev. bild på den mossan men inget funnit.

Är det någon mosskännare som vet?:)

Det är såna där mossbollar som brukar kunna finnas i djuraffären: http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4SKPB_svSE207SE207&q=Cladophora%20aegagrophila&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi
#16 - 11 februari 2007 19:43
Ganska snygga....

Nitra98 skrev:

:) och skulle platsa hos mej men vill helst inte handla på nätet, får väl utöka min zoo-zon (hehe) några mil bort.:D Tack för tipset....:)
#17 - 12 februari 2007 02:55
"Mossbollar", [I]Cladophora aegagropila[/I] är alger, som iaf mina räkor inte verkar vara särskilt intresserade av på något sätt, bitar av grön heltäckningsmatta skulle nog göra räkorna ungfär lika glada, det vill säga inte alls.

Javamossa, christmas moss och weeping moss är alla ganska lika, som man kan få ganska snygga.

Om jag tolkar den allmänna uppfattningen i tråden rätt så verkar det dock inte vara så viktigt att det ska vara mossa, utan bara det är grönt och växer men inte på höjden så är det bra. Är det dom önskemålen man har kan man ju prova vanlig Riccia - Riccia fluitans och "pellia" - Monosolenium tenerum, mycket lättskötta trevliga arter, dock inte mossor.
#18 - 12 februari 2007 06:20
Tänkte på att tipsa om en sak som jag såg när det gäller mossbakgrund.
Såg en sida där man la mossan mellan två styva plastnät och satte upp som bakgrund. Mossan växer sedan och döljer plastnätet. Såg kanonsnyggt ut.
#19 - 12 februari 2007 06:41
Erik... skrev:
"Mossbollar", Cladophora aegagropila är alger, som iaf mina räkor inte verkar vara särskilt intresserade av på något sätt, bitar av grön heltäckningsmatta skulle nog göra räkorna ungfär lika glada, det vill säga inte alls.

Javamossa, christmas moss och weeping moss är alla ganska lika, som man kan få ganska snygga.

Om jag tolkar den allmänna uppfattningen i tråden rätt så verkar det dock inte vara så viktigt att det ska vara mossa, utan bara det är grönt och växer men inte på höjden så är det bra. Är det dom önskemålen man har kan man ju prova vanlig Riccia - Riccia fluitans och "pellia" - Monosolenium tenerum, mycket lättskötta trevliga arter, dock inte mossor.

Riccia fluitans och Monosolenium tenerum är ju levermossor, vad menar du när du säger att de inte är mossor ?.

MVH/Anita
#20 - 12 februari 2007 15:36
Limia1 skrev:
Riccia fluitans och Monosolenium tenerum är ju levermossor, vad menar du när du säger att de inte är mossor ?.

MVH/Anita

Mossor och levermosssor är inte samma sak, ungefär som att vare sig solros eller maskros är rosor.

Jag missade att ett av önskemålen i frågan var att den skulle vara mörkgrön, med det önskemålet är ju Riccian ute ur bilden, och om "mossan" ska vara riktigt tät och kostnaden är av betydelse blir inte mycket kvar att välja på.
#21 - 12 februari 2007 15:48
Javamossa!

Jag har inga räkor men kör med javamossa. jag tycker den är riktigt fin efter tag då den blir riktigt tät och väldigt mörkgrön.

:)
Fick telefon idag från ett zoo där de kunde beställa hem Javamossa.
Såldes per gram, minsta köp var 50 gram (torrt tillstånd ,sa expediten). Pris för 3 gram var 10 kronor. Är det ett relevant Javamossepris?:)
#22 - 12 februari 2007 17:15
Malinitzi skrev:
:)

Fick telefon idag från ett zoo där de kunde beställa hem Javamossa.

Såldes per gram, minsta köp var 50 gram (torrt tillstånd ,sa expediten). Pris för 3 gram var 10 kronor. Är det ett relevant Javamossepris?:)

166:- för 50g mao.
hm, kolla du tradera ist.
#23 - 12 februari 2007 17:36
Dem säljer java-mossa i ASKIM's zoo butik i göteborg ;)
#24 - 12 februari 2007 17:50
(Lånar tråden :))
ASKIM's zoo, e ägarna turkar lr :D ? askim betyder älskling på turkiska
#25 - 12 februari 2007 18:01
Baby5hawt skrev:
Dem säljer java-mossa i ASKIM's zoo butik i göteborg ;)

HAHAHAHHA askim är en stadsdel i göteborg.... zoo butikens ägare e nog inte turkar men kanske dem som gav namnet t ASKIM var turkar hahaha o älskade stadsdelen så mkt att den fick namnet askim :P
#26 - 12 februari 2007 18:17
Harru varit i götet, Amaro?

Amaro skrev:
(Lånar tråden :))

ASKIM's zoo, e ägarna turkar lr :D ? askim betyder älskling på turkiska

:D Talar du turkiska?:D Eller haft en turkisk date?:D
#27 - 12 februari 2007 18:22
haha jasså du, intressant. Askim, the town of luuvee huhh hehe.

jag e personligen kurd från turkiet. så jag talar flytande turkiska samt en del andra språk :) är ganska jobbigt då man kan flera olika språk, man blir förvirrad och blandar ihop språken, ibland kan jag råka få ur mig en mening där jag använder turkiska,kurdiska och arabiska ord :D vilket oftast leder till att min förvirring får andra förvirrade hehe, bad cirkle =)

Peace
#28 - 12 februari 2007 18:24
(de som starta denna tråd får ursäkta, har bytt ämnet helt och hållet nu)

forgive forgive !
#29 - 12 februari 2007 18:25
hm jag trodde javamossa var rätt vanlig och billig. köpte "ett paket" (räckte till att klä en rot) för 20 kr för några månader sen. växer bra gör den också.
#30 - 12 februari 2007 18:29
Då vet vi....

Amaro skrev:
haha jasså du, intressant. Askim, the town of luuvee huhh hehe.

jag e personligen kurd från turkiet. så jag talar flytande turkiska samt en del andra språk :) är ganska jobbigt då man kan flera olika språk, man blir förvirrad och blandar ihop språken, ibland kan jag råka få ur mig en mening där jag använder turkiska,kurdiska och arabiska ord :D vilket oftast leder till att min förvirring får andra förvirrade hehe, bad cirkle =)

Peace

:D vad orten ASKIM I Götet är fullt av!:D
#31 - 12 februari 2007 18:31
personligen tycker jag att java mossa är ganska standart asså.

visst det kan vara fint, men varför nöjja sig med fint då det finns mycket finare. köp en dyrare/finare varant.
kan du hantera växter så växer den till sig ordentligt, efter ett tag har den blivit 2-3 gånger större än den var i början, helt och hållet värt pengarna och som sagt, inga standart grejjer.

Att något ska vara billigt ska inte vara högsta prioritet enligt mig =)
#32 - 12 februari 2007 18:35
Malinitzi skrev:
:D vad orten ASKIM I Götet är fullt av!:D

japp, förvirrade människor som förvirrar andra människor :D
Bilagor:
#33 - 19 februari 2007 13:23
Dammlevermossa?

Aloha!
Har ofta stött på dammlevermossa både på nätet och i börcker men ingen ahndlare verkar ha det. Jag vill ha! Nån som vet om nån säljer det?
#34 - 19 februari 2007 17:51
Kolla Firren.Com. De har ett par olika mossor.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 19 februari 2007 21:50
Varför inte kolla i Zoopets annonsbörs. Även om det inte är några till salu där just nu så brukar de regelbundet förekomma där
#36 - 19 februari 2007 22:10
Erik... skrev:
Mossor och levermosssor är inte samma sak, ungefär som att vare sig solros eller maskros är rosor.

Jag missade att ett av önskemålen i frågan var att den skulle vara mörkgrön, med det önskemålet är ju Riccian ute ur bilden, och om "mossan" ska vara riktigt tät och kostnaden är av betydelse blir inte mycket kvar att välja på.

Mossor delas in i två huvudgrupper bladmossor och levermossor, men båda grupperna är lika mycket mossor.

Solrosor och maskrosor är örtartade växter, medan rosen är en vedartad växt.

MVH/Anita
#37 - 23 mars 2007 16:48
Fridhems akvariebutik som annonserar här på Zoopet har javamossa, var själv och inhandlade lite idag. Bara ett tips för er som bor i Stockholm och är på jakt efter javamossa.
#38 - 3 april 2007 21:20
tropica har börjat sälja christmas moss, så det är bara att beställa.

Annons