Var kan jag på nätet köpa heltäckande lysrörsramper?

#1 - 2 mars 2007 13:32
Har tittat runt men har inte lyckats hitta någon nätbutik där de säljer heltäckande lysrörsarmaturer för 4st lysrör, behöver det till mitt kar på 225l dvs 100cm lång..Har ni några tips?Vilka lysrör är bäst när man ska ha många växter som kräver mycket ljus?Tycker att de två lysrören som jag har nu inte ger så mycket ljus åt mina växter, har camboba och ett rör som är power glo och ett till eller räcker det med två ljusrör ändå och vilka ska jag då satsa på? Kan man byta ut båda på en gång?
#2 - 2 mars 2007 14:49
Jag har ett ungefär lika stort akvarium som dig och 2 lysrör fungerar alldeles utmärkt. Om du tycker att det inte lyser upp tillräckligt åt dina växter så kanske rören börjar bli dåliga. Jag skulle rekommendera dig att byta ut ett i taget och avvakta lite emellan. Om växterna inte sätter fart och det inte blir någon algexplosion så kan du byta ut det andra också. Om du byter ut båda samtidigt är risken att du kommer få problem med alger innan växterna kommer igång.

/Lotta
#3 - 2 mars 2007 16:01
går att specialbeställa men vad ska du med allt de ljuset till Odla majja planter eller?

Räcker nog med 2 för din del
#4 - 2 mars 2007 19:20
mayday skrev:
går att specialbeställa men vad ska du med allt de ljuset till Odla majja planter eller?

Räcker nog med 2 för din del

Nej verkligen inte:p men jag tycker att växterna växer lite dåligt, kanske en idé att köpa reflektorer också? vilka lysrör är bäst för växterna?
#5 - 2 mars 2007 19:42
Reflektorer är en bra ide. Bra lysrör för mina växter är PowerGlo och Arcadia Freshwater. Det växer och bubblar i massor. :)

Mvh
Mattias
#6 - 2 mars 2007 19:45
Din närmaste zoobutik skulle jag säga... i längden blir det billigare och roligare. Jag tror att många kommer att bli besvikna den dagen det inte finns några fiskar att titta på i en butik bara för att ägaren börjat med internethandel.

Annons