Var i zooaffären i dag

#1 - 14 april 2006 21:40
Frågade efter den minsta "algätaren" dom hade till mitt 54L, och fick en anticistrus(stavas det så) den skulle inte bli så stor sa dom och eftersom jag verkligen behöver nåt som äter alger just nu så köpte jag den. Men hade i bktanken att den nog blir större och visst blir den, som tur är har köpt ett störra akvarium så jag få väl flytta över den dit sen. Men finns det överhuvudtaget nån "algätare" som passar till ett 54L??
#2 - 14 april 2006 21:44
tja jag odllar lite sånna i ett 63 liters utan problem så det går nog bra att ha en i ditt 54 liters med, om inte annat så kan du testa med p.maccus de blir inte så stora och är trevliga
#3 - 14 april 2006 21:46
Så man kan ha den i ett 54l med 9 platy då utan problem?
#4 - 14 april 2006 23:47
I ett 54-liters kar skulle jag ha räkor och/eller ampullaria istället. Mycket trevliga innevånare! :) För den delen äter väl platy mycket alger tror jag? Min son har platy och ampullaria i sitt 70-liters kar och där är inga algproblem alls!
#5 - 15 april 2006 00:38
många platy med räkor skulle jag avråda från.

har 1 platy som tidvis varit å jagat räkorna sen misstänker jag att platyn sysslar med "befolkningskontroll" av räkorna också.
#6 - 15 april 2006 09:20
[quote=Raven]många platy med räkor skulle jag avråda från.

har 1 platy som tidvis varit å jagat räkorna sen misstänker jag att platyn sysslar med "befolkningskontroll" av räkorna också.[/quote]

Aj då, hade ingen aning om att platy jagar räkor, har bara haft räkor med guppy och (faktiskt) kakaduaciklider och det har inte varit några problem!
#7 - 15 april 2006 10:38
platy inte direkt jagar räkorna men dom kan va mycket närgångna vilket räkor ogillar.
till exempel så kan min platy sno mat ur nävarna på räkorna.
sen äter platy allt som dom får in i munnen så dom allra minsta ynglen kan gå.
#8 - 16 april 2006 09:19
Jag har två p. maccus och de är inte ett dugg intresserade av att snaska alger. Ena riktigt lata "algätare". :rolleyes: Jag har däremot en kinesisk algätare som rensar överallt. Min har dessutom inte växt knapt nått heller (den är endast 4cm) och den går i mitt 450l akvarium. Haft den i mer än 1½år! En sådan kan jag rekomendera. Ancistrus är också effektiva algätare. Ett annat tips är att använda alghämande medel om ingen algätare passar. Eller ändra ditt belysningsmaterial. :)

//Camilla
#9 - 16 april 2006 14:15
Jag har också ancistrusar i ett 54 liters och jag tror inte att de är så ledsna för de har just fått en massa ungar. Dock tycker jag att de skitar ner mer än de gör rent så man måste byta vatten ganska ofta.
#10 - 16 april 2006 15:46
[quote=Vronk]Jag har också ancistrusar i ett 54 liters och jag tror inte att de är så ledsna för de har just fått en massa ungar. Dock tycker jag att de skitar ner mer än de gör rent så man måste byta vatten ganska ofta.[/quote]

... men ynglena kommer växa grymt sakta i ditt lilla akvarie! De växer långsamt normalt, men i ett sånt litet akvarium kommer de växa extremt sakta. Jag vet.
#11 - 16 april 2006 16:31
[QUOTE=källebacken]Frågade efter den minsta "algätaren" dom hade till mitt 54L, och fick en anticistrus(stavas det så) den skulle inte bli så stor sa dom och eftersom jag verkligen behöver nåt som äter alger just nu så köpte jag den. Men hade i bktanken att den nog blir större och visst blir den, som tur är har köpt ett störra akvarium så jag få väl flytta över den dit sen. Men finns det överhuvudtaget nån "algätare" som passar till ett 54L??[/QUOTE]

En Otocinclus funkar nog utmärkt i ditt kar! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329
#12 - 16 april 2006 16:39
jag tror dom är liiite för känsliga för det.. det räcker med ett missat vattenbyte ibland så dukar dom under..
#13 - 16 april 2006 16:45
H*n frågade ju faktiskt om det överhuvudtaget finns någon algätare som passar i ett 54 liters och förutsatt att man sköter vattenbytena så borde det ändå gå, eller hur? :D
#14 - 16 april 2006 16:46
Förmodligen men är det värt att chansa?
#15 - 16 april 2006 18:16
[QUOTE=Vronk]Jag har också ancistrusar i ett 54 liters och jag tror inte att de är så ledsna för de har just fått en massa ungar. Dock tycker jag att de skitar ner mer än de gör rent så man måste byta vatten ganska ofta.[/QUOTE]

Ancistrus äter alger och matrester och inte bajs som många tror.
MvH Richard
#16 - 16 april 2006 18:28
det var ngt nytt det har jag inte hört.
däremot har jag hört att pansarmalaar äter det. förståt inte hur folk kan inte gå på det..
#17 - 16 april 2006 18:34
[QUOTE=firejackan]Förmodligen men är det värt att chansa?[/QUOTE]

Om man är beredd att sköta vattenbytena ordentligt så tycker jag att det är värt att chansa. Personligen skulle jag gladeligen ta emot en grupp otocinclusar men kan tyvärr inte för att jag inte har någon möjlighet att ge dem foder på sommaren då vi reser bort i ca 2 månader.
#18 - 16 april 2006 19:37
[QUOTE=firejackan]det var ngt nytt det har jag inte hört.
däremot har jag hört att pansarmalaar äter det. förståt inte hur folk kan inte gå på det..[/QUOTE]

Pansarmalar äter inte heller bajs,de är däremot otroligt duktiga att städa botten från matrester.
MvH Richard
#19 - 16 april 2006 19:37
[quote=lenis3]... men ynglena kommer växa grymt sakta i ditt lilla akvarie! De växer långsamt normalt, men i ett sånt litet akvarium kommer de växa extremt sakta. Jag vet.[/quote]

Hehe.. det tror jag säkert. Hade ett 25 liters akvarium förut och även däri hade jag två ancistrusar. (Ja jag vet att det är på tok för litet men det var det ingen som sa när jag köpte det.) De växte knappt alls, hade dem däri i två år och de var fortfarande inte fullvuxna, tror att den största blev 10 cm. Tyvärr så dog båda två nu när jag flyttade dem till ett litet större hem. :(

Gällande de ynglena jag har nu så behöver jag nog inte oroa mig för att de ska växa sakta för de som bodde kvar i det akvariumet bor numera i slöjstjärtarnas magar.
#20 - 20 april 2006 20:45
ok jag låter den bo kvar så länge, om den fortfarande finns :) för jag ser den nästan aldrig, lite tråkigt, vet att den fanns igår för då såg jag den i typ 2 sek när den flyttade sig från roten till stenarna... är dom såna? att dom sällan syns, dom första dagarna var den på rutan och lite överallt men nu ser jag den nästan aldrig.

Annons