Var hittar man porösa makaroner?

#1 - 2 november 2008 15:26
Har letat som en galning - inte en affär i Göteborgsområdet verkar ha dessa inne. Också letat runt på nätet utan lycka. Någon som vet var dessa kan finnas att handla hos någon webshop?
(Skall ha dem som biologiskt filter i en av kamrarna i ett Fluval FX5).
#2 - 2 november 2008 15:34
Hogan1 skrev:
Har letat som en galning - inte en affär i Göteborgsområdet verkar ha dessa inne. Också letat runt på nätet utan lycka. Någon som vet var dessa kan finnas att handla hos någon webshop?

Varför just porösa ? Kolla in Pwss eller kanske Akvarieshopen. Eller Akvarieudstyr(dansk) eller Aquaristikshop(tysk).
#3 - 2 november 2008 16:33
Stoffe.B skrev:
Varför just porösa ? Kolla in Pwss eller kanske Akvarieshopen. Eller Akvarieudstyr(dansk) eller Aquaristikshop(tysk).

Porösa för att de är gör ett bättre jobb som biologiskt filter än de makaroner som främst är till för mekanisk rening - eller förfilter om man så vill.
#4 - 2 november 2008 16:34
Och, se där ja. Där fanns dom ju på Akvarieudstyr. Tack för hjälpen.

Och så upptäckte man att frakten blev lite dyr - 188 kr för två paket. Så det sket sig direkt.
#5 - 2 november 2008 18:31
kör på biobollar istället! http://www.pwss.se/home.php?cat=849
#6 - 2 november 2008 19:28
Nope, inga biobollar. Nu skall jag göra det här "efter boken" (dels Fluvals rekommendationer - och dels lyssna på de som säger att biobollar inte gör jobbet lika bra som porösa makaroner).

Jag har emellertid större problem än att välja filtermaterial i mitt ytterfilter... Får se om jag kan räkna ut själv hur jag vill göra eller om jag startar en ny tråd. (jag har nämligen med största sannolikhet bukvattensot i två akvarier - och funderar på hur jag på bästa sätt skall omfördela populationen - dels för medicinering och dels för avlivning)........
#7 - 2 november 2008 22:18
Kan bara säga att jag är JÄTTE nöjd med mina biobollar.
#8 - 2 november 2008 23:05
Hogan1 skrev:

http://www.pwss.se/product.php?productid=4583&cat=850&page=1 kanske...
#9 - 3 november 2008 14:33
Shit... ehh....tack menar jag. Har beställt från Tyskland. Kunde dock beställa en cirkulationspump till vettigt pris som kompensation. Men bra att veta till nästa gång. F-n vad jag har letat utan att hitta detta i Sverige...
#10 - 3 november 2008 14:41
Ringde precis och kollade och Herkules Zoo har Sera Biopur Forte för 125:- så du har nog inte kollat runt speciellt noga. ;)
#11 - 3 november 2008 16:06
Gaffel skrev:
Ringde precis och kollade och Herkules Zoo har Sera Biopur Forte för 125:- så du har nog inte kollat runt speciellt noga. ;)

Jag ringde dem själv i helgen - men dom sa att dom bara hade "dom vanliga". Men det var ju en av tanterna som svarade så det är kanske inte så konstigt att jag fick det svaret jag fick. Kent har det inte, inte Tommy heller och inte Hornbach som exempel (har varit och kollat).
#12 - 3 november 2008 16:13
Du får välja att ställa teknikfrågor till herrarna på Herkules.. ;)
#13 - 3 november 2008 16:22
Gaffel skrev:
Du får välja att ställa teknikfrågor till herrarna på Herkules.. ;)

Jo, ja - det är nog (tyvärr) sant - men man kan ju i alla fall förvänta sig att kärringen vänder sig om och kollar bakom sig. Och hur kul skulle det låta annars;

"-Hej, jag undrar om ni har sånadäringa porösa makaroner som ju används för den biologiska filtreringen"?

-Nä, vi har bara dom vanliga keramikmakaronerna.

Hm, jaha - skulle jag kunna få tala med någon av gubbarna i stället och fråga samma sak (eftersom dom alltid har bättre koll än kärringarna)[B)]"
#14 - 3 november 2008 16:33
Förresten - då åker jag iväg till Herkules i morgon och handlar. Det jag beställt från Tyskland kan jag säkert byta in någonstans. Cirkulationspumpen från Eheim kommer säkert till god användning i alla fall. Jag skall ju så småningom sätta upp ett 250 - 375 liters också. :-) Där har jag roliga planer. Vildfångad aulonocara, Acei och någon Copadichromis är det tänkt. Max 10 fiskar där till att börja med.
#15 - 6 november 2008 10:44
Biofilter? Varför inte använda Biobollar??? Och använda makaronerna som mekaniskt filter???
#16 - 6 november 2008 10:55
aquaristic.net : sera siporax för 4,99euro/liter
#17 - 6 november 2008 13:37
Biologisk filtrering, aka biofilter är ett filtermedium som tillåter hög genomströmmning med stor och bra fästarea för denitrifierings bakterierna, exempelvis filtermatta och biobollar är väldigt bra biofilter, viktigt är att biofiltret inte fångar och bygger upp mulm och exkrementer som då kommer att bilda döda syrefattiga zoner med risk för kollonisering av anaeroba bakteriestammar i filtermediet, en hög genomströmmning är därför att föredra.

Det handlar alltså om att kombinera biobollar eller filtermatte kuber med vatten som passerar i hög fart.
#18 - 6 november 2008 16:03
Filtret nu igång enligt följande: (Fluval FX5)
Översta korgen: Vanliga "pre-filter" makaroner
Mittersta korgen: Filtertrassel
Undre korgen: Underst: Fluvals eget "fine filter pads"
Överst: Porösa makaroner. (Sera biopur) - tack Gaffel.

Annons