Hehe, hur många doppvärmare behöver ni egentligen? :D Allvarligt talat, jag pratar ofta om priser i butiker, och av någon anledning får jag då och då se grossistlistorna, inte för att jag bråkar, snarare att de inte är rädda att jag ska se vad det kostar dom. Så vitt jag vet har jag aldrig handlat "akvarie-hårdvara" som har haft 3-400% påslag i detaljistled, men jag har ett hum om prisbilden, så jag går inte till de dyraste butikerna. Den där tvåan som föranledde teorin om att priset gällde för två kan mycket väl ha varit minimiantal att handla, men det låter väldigt lågt.
Exemplet med Volvon tycker jag inte är optimalt, jag kan lova att bilahandlaren inte har i närhaten av 100% påslag på en ny bil, om du inte räknar in tillverkarens hela försäljningsorganisation inklusive vad marknadsföringsorganisationen "tar" per bil.
Däremot, är det nån här som köpt kläder till ordinariepris i en klädaffär? Då kan vi börja tala om omotiverade enorma påslag.
Tyvärr finns det alltför många exempel på butiker i zoobranchen som hänger på klädaffärerna, extrema påslag, okunnig personal, osv, men vi handlar ju där! Inte jag då förståss, jag handlar i billiga butiker med kunnig trevlig personal, men tydligen handlar folk utan att ha en aning om vad det kostar i andra butiker.
Priser på akvarier och akvarietillbehör går ju lätt att jämföra på internet, själv är jag beredd att betala lite mer än pris plus porto hos postorderfirmorna för bekväligheten och tryggheten att kunna åka ner till handlaren och "klämma" på produkten själv och fråga om deras erfarenheter av produkten.
Händelse ur verkligeheten:
Detta hände för cirka 5 år sedan. En vän till mig pratade med en handlare vi båda känner, han ville köpa billiga terrarier, handlaren (tyvärr numera pensionerad) var billigast i stan på nyttiga tillbehör, sådana som kom djuren till nytta om man la lite extra pengar på dem såsom filter, akvarier, burar och terrarier. Min vän ville få som en gentjänst i en överrenskommelse köpa terrarier till grossist-list-pris +moms +en symbolisk femtiolapp. Handlaren tyckte då att min vän skulle fråga om en annan tjänst medans han plockade fram grossistlistan och jämförde med butikens ordinarie priser, för det var ganska precis dom priserna han hade i butiken.
Om man nu tycker det är värt att handla från grossist, registrera firma, momsredovisa, handla si och så många av varje sort, handla för si och så många tusen varje gång om man vill slippa ett antal hundralappar i expeditionsavgift eller vad de kallar det, så tycker jag man ska byta jobb, för om man tycker sånt jobb är roligt kan man ta anställning som butiksföreståndare eller liknande och tjäna mer än 100kr per "närvarotimme", vilket jag kan lova att man inte gör på att regga firma för att köpa ett eller några akvarier med tillbehör.