Var hittar jag akvariegrossisten?

#1 - 11 juli 2006 16:29
Hej,

jag kommer precis från den lokala akvarieaffären. Vi var där och kikade på doppvärmare och lite annat. Allt är äckligt dyrt i vanlig ordning. En doppvärmare till 250L går t.ex. på 300kr ... iiiek.

En rolig sak som inträffade var dock att min flickvän hittade en tidning som låg på ett bord. Vi trodde väl först att det var butikens egen katalog men insåg snabbt att det antagligen var från den firma de köpte in sina varor ifrån. Och allt i den här katalogen var helt sjukt billigt. T.ex. kunde man köpa samma doppvärmare som vi kollat på för 59:- för 2 (TVÅ!) stycken.

Bakgrunder som de säljer för 2.000-3.000 kronor såldes för 500-700 kronor. Bakgrunderna behövde man dessutom inte beställa hem flera stycken av för att få det billiga priset.

Efter att vi stått och drägglat över priserna ett tag kom en butiksbiträde fram och rykte av oss katalogen och sa "Det här är bara för personalen!" och tågade därifrån.

Nu undrar jag givetvis, vart i Odins stora skägg hittar jag den här grossisten???!!1111

Jag menar, även om man nu måste köpa ett större antal produkter tror jag knappast det är något problem att hitta intresserade via akvarieföreningar och t.ex. här på Zoopet.

Någon som vet?
#2 - 11 juli 2006 16:42
Skitenkelt, starta akvarieföretag, fyll i lite formulär från grossisten som du säkert kan leta rätt på om du kommer så långt. Efter det måste du antagligen ha tillstånd för försäljning, utbildning givetvis och med viss risk så måste du ha en viss omsättning från grossisten för att få köpa överhuvudtaget.

Hoppas ingen missade ironin i mitt inägg.
#3 - 11 juli 2006 16:43
Grossister säljer inte till privatpersoner. Om du inte är vääääldigt bundis med någon grossist, ev kanske får du köpa då
#4 - 11 juli 2006 16:45
Äh, slagen med 1 minut
#5 - 11 juli 2006 16:54
Föreningar funkar med, för 5 årsedan startade jag och en kommpis en dator förening och fick statliga pengar och köpte dator grjor för inköps priset. och för varge medlem fick vi 50:- och värvde man mer än 20 medlemmar per år fick man 10.000 extra det året.

det är skitlätt att komma runt de där reglerna men det kräver mkt tid man måste fylla i massa papper och bokföra allt.

nu skämms man faktist..
#6 - 11 juli 2006 17:00
Det förutsätter ju att grossisten tillåter det, är ju inte direkt en lag som säger att grossister inte får sälja till privatpersoner.
#7 - 11 juli 2006 17:05
De säljer inte direkt till kund, för att skydda SINA kunder (affärerna).

Och, egentligen, hur skulle det se ut om man alltid kunde gå direkt till grossisten och köpa saker, en och en till en bråkdel av priset...

Grossisterna vill inte ha så många kunder, utan få och stora. Ganska logiskt...
#8 - 11 juli 2006 17:19
Men akvarie föreninngar kan väl köpa saker från grossisterna?
#9 - 11 juli 2006 17:22
Håller med Birgitta. Affärerna blir inte glada på såna grossister och kan ju säga att dom byter grossist tex.
#10 - 11 juli 2006 17:24
[quote=Fiddan]Men akvarie föreninngar kan väl köpa saker från grossisterna?[/quote]

Som jag redan sagt, det beror på grossisten.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 juli 2006 18:07
[quote=Fiddan]Men akvarie föreninngar kan väl köpa saker från grossisterna?[/quote]
Ytterst få - om ens någon gör det.

Jag kanske skulle åka ut till Volvofabriken imorgon och köpa en ny bil - en bil lär bara kosta 20% av försäljningspriset att producera och en spillans ny Volvo för 50.000 vore inte illa:p

Skämt åsido tycker man att den affären man handlar hos är för dyr eller har för dålig service - byt affär.
#12 - 11 juli 2006 19:04
Eller säg åt dem vad du tycker, det kanske inte ändrar något, men det ger dem ialafall värdefull feedback och en möjlighet att ändra sig.
MVH
Magnus
#13 - 11 juli 2006 22:00
[quote=Kjell Fohrman]Ytterst få - om ens någon gör det.

Jag kanske skulle åka ut till Volvofabriken imorgon och köpa en ny bil - en bil lär bara kosta 20% av försäljningspriset att producera och en spillans ny Volvo för 50.000 vore inte illa:p

Skämt åsido tycker man att den affären man handlar hos är för dyr eller har för dålig service - byt affär.[/quote]

Du borde ju veta om föreningar får köpa men jag fattar inte varför, det skulle vara någon skillnad på just akvarie saker och pc saker.

Jag har redan pratat priser med en akvarie affär och det är inget jag gör om.. va fan dom måste ju ta betalt för grejorna jag tror ju inte drift kostnaderna för en butik med 100 akvarium är särskilt billig.
Eller vad kostar det Kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 juli 2006 06:20
[quote=Fiddan]Jag har redan pratat priser med en akvarie affär och det är inget jag gör om.. va fan dom måste ju ta betalt för grejorna jag tror ju inte drift kostnaderna för en butik med 100 akvarium är särskilt billig.
Eller vad kostar det Kjell?[/quote]

Snittinkomsten bland sveriges zoohandlare är definitivt inte hög så om man man vill ha ett lukrativt jobb så är det definitivt inte rätt val att bli zoohandlare;)

Sedan har jag rent allmänt alltid tyckt att påslagen på "döda ting" är för höga i affärerna men för låga på det levande. Fisk borde vara dubbelt så dyra sett till det utrymme de kräver och den skötsel som krävs - medans tillbehören som sagt borde vara något billigare.
Dock så har jag lite svårt att tro att någon akvarieffär i Sverige skulle ha så höga pålägg på tillbehör som nämns i det inledande inlägget (jag har tillgång till grossisternas prislistor så jag vet deras priser).

Du borde ju veta om föreningar får köpa men jag fattar inte varför, det skulle vara någon skillnad på just akvarie saker och pc saker.

Det underliga är väl i så fall varför föreningar skulle få köpa PC-saker till affärspris
#15 - 12 juli 2006 09:16
Det är ju som någon tidigare sagt i dennas tråd: Det är upp till varje grosist om de vill säja till privatpersoner eller inte. Det finns inga lagar som styr det överhuvudtaget. Bara för att en pc grosist valt att sälja till föreningar innebär det inte att en zoogrosist per automatik "bör" göra det samma. De väljer själ och om du frågar mig så är det pcgrosisten som gör fel och zoogrosisten som gör rätt.
MVH
Magnus
#16 - 12 juli 2006 15:39
Inte mer än rätt att jag uttalar mig i tråden när det trots allt var jag som hittade katalogeländet :D

Klart man blir lite grinig när man ser inköpspriserna för zooaffären. Pris på doppvärmaren var dock 59:-/st om man beställde visst många (till min käre sambos försvar hann han inte kika lika länge som jag innan butiksbiträdet kom). Men det är ju ändå ljusårs prisskillnad! 59:- + moms --> 77:- + vinst --> 115:- ? det skulle jag kanske gå med på... men 279:- ? hur mycket vinst gör man inte då mån tro?

Föreningar brukar inte vara skattebefriade, men dock brukar många affärer/kedjor vara villiga att sponsra eller dylikt. Företag - javisst. Båda alternativen kräver dock som sagts tidigare en ofantlig mängd skog och bläck för att resultat ska uppnås.

Håller med Kjell: tillbehören skulle kunna vara billigare medan levande varelser kan få stå för vinsten. Då kanske deras levnadsvillkor skulle se bättre ut och ägarna har ett större intresse att se till dem. (Samma zooaffär sålde kaniner för 100:-/st. Kan riktigt höra ungarna "mamma, mamma, den kostar ju bara... kan jag väl fåååå? snääällla?)

Ang. byta akvarieaffär... vi köpte inget där och det tänker vi nog aldrig heller göra. Det finns billigare ställen om än svåra att ta sig till även om vi bor i Umeå och akvarielagunen ligger hyfsat nära till hands.
#17 - 12 juli 2006 15:42
Inte mer än rätt att jag uttalar mig i tråden när det trots allt var jag som hittade katalogeländet :D

Klart man blir lite grinig när man ser inköpspriserna för zooaffären. Pris på doppvärmaren var dock 59:-/st om man beställde visst många (till min käre sambos försvar hann han inte kika lika länge som jag innan butiksbiträdet kom). Men det är ju ändå ljusårs prisskillnad! 59:- + moms --> 77:- + vinst --> 115:- ? det skulle jag kanske gå med på... men 279:- ? hur mycket vinst gör man inte då mån tro?

Föreningar brukar inte vara skattebefriade, men dock brukar många affärer/kedjor vara villiga att sponsra eller dylikt. Företag - javisst. Båda alternativen kräver dock som sagts tidigare en ofantlig mängd skog och bläck för att resultat ska uppnås.

Håller med Kjell: tillbehören skulle kunna vara billigare medan levande varelser kan få stå för vinsten. Då kanske deras levnadsvillkor skulle se bättre ut och ägarna har ett större intresse att se till dem. (Samma zooaffär sålde kaniner för 100:-/st. Kan riktigt höra ungarna "mamma, mamma, den kostar ju bara... kan jag väl fåååå? snääällla?)
#18 - 12 juli 2006 16:35
[quote=Kjell Fohrman]
Det underliga är väl i så fall varför föreningar skulle få köpa PC-saker till affärspris[/quote]

Jag skulle faktist vilja betala mer för fisken ja och mindre för det materialla.
iaf höja priset några kronor för "kanon mats fisken":confused: och det skulle nog zoobutiken tjäna på i längden med.

Jag var ju iof Ordförande i den föreningen men jag pekade bara ut de saker som vi skulle ha så fixade en annan gubbe med papper och sådant från grosisten.
Föreningen var inom UNF (ungdomarnas nykterhetsförbund) och jag kan tänka mig att grosisten i detta fallet kanske tyckte att det var okey om några 14 åriga killar satt hemma istället för att dricka öl. men där är jag inte med längre..
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 12 juli 2006 18:04
De flesta grossister och väldigt många affärer skänker varje år varor för mer än hundratusen kronor till olika akvarieföreningar och organisationer så där är väl ingen skillnad. Däremot så kan inte föreningarna självklart inte börja handla av grossisterna
#20 - 12 juli 2006 21:19
"Klart man blir lite grinig när man ser inköpspriserna för zooaffären. Pris på doppvärmaren var dock 59:-/st om man beställde visst många (till min käre sambos försvar hann han inte kika lika länge som jag innan butiksbiträdet kom). Men det är ju ändå ljusårs prisskillnad! 59:- + moms --> 77:- + vinst --> 115:- ? det skulle jag kanske gå med på... men 279:- ? hur mycket vinst gör man inte då mån tro? "

För alla som tycker sig bli lurade av handlarna, sätt er ner och gör en kalkyl på att driva en akvarieaffär så får ni nog större förståelse för att de måste lägga på en del. Sedan jag gick från att vara anställd till att driva företag så har jag istället ställt mig frågande till hur många affärsägare överhuvudtaget överlever.
#21 - 12 juli 2006 21:32
Sedan är det ju så med att de ger bort vissa varor utan att göra vinst och sedan tar mer betalt för andra.
#22 - 13 juli 2006 07:09
Verkar vara flera här som är insatta i ämnet... Att starta en mindre akvarietillbehörsfirma kräver väl inga tillstånd och utbildningar? Det gäller väl bara om man säljer levande djur?

Så i teorin så skulle de som vill kunna starta ett handelsbolag för en tusenlapp och sedan köpa in ifrån en grossist (med de priserna grossiten ger om man köper i små mängder)...kräver förstås en del arbete med deklaration och annat.

Hmm nu när jag tänker efter så låter det trots allt som om det är billigare att handla i butiken eller? :rolleyes:
#23 - 13 juli 2006 07:36
[QUOTE=S_sund]Så i teorin så skulle de som vill kunna starta ett handelsbolag för en tusenlapp och sedan köpa in ifrån en grossist (med de priserna grossiten ger om man köper i små mängder)...kräver förstås en del arbete med deklaration och annat.[/QUOTE]
Har du tagit med i teorin att grossisten tar ett annat (högre) pris om du inte säljer levande?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 13 juli 2006 07:40
[quote=S_sund]Verkar vara flera här som är insatta i ämnet... Att starta en mindre akvarietillbehörsfirma kräver väl inga tillstånd och utbildningar? Det gäller väl bara om man säljer levande djur?

Så i teorin så skulle de som vill kunna starta ett handelsbolag för en tusenlapp och sedan köpa in ifrån en grossist (med de priserna grossiten ger om man köper i små mängder)...kräver förstås en del arbete med deklaration och annat.

Hmm nu när jag tänker efter så låter det trots allt som om det är billigare att handla i butiken eller? :rolleyes:[/quote]

Det är flera som försöker göra så men oftast har grossisterna en del krav på de som skall få handla som - Vedertagna butiksöppettider - Butikslokal etc.
Ganska naturligt för annars skulle man ju då bara kunna regga en bilfirma för någon tusenlapp och sedan ringa ut till Volvo och beställa en ny bil till "affärspris"
#25 - 13 juli 2006 07:59
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det är flera som försöker göra så men oftast har grossisterna en del krav på de som skall få handla som - Vedertagna butiksöppettider - Butikslokal etc.
Ganska naturligt för annars skulle man ju då bara kunna regga en bilfirma för någon tusenlapp och sedan ringa ut till Volvo och beställa en ny bil till "affärspris"[/QUOTE]

Jo det förstår jag... men om man öppnar en tillbehörsbutik på nätet?

Förstår att det är svårt att få en zoobutik eller akvariebutik att gå runt, i Stenungsund går alla zoobutiker i konkurs efter något år. Sedan dröjer det några år innan nästa person gör ett försök- med samma resultat! Tror att det största felet de gör är att dra på sig en svindyr lokal på Stenungstorg med skyhög hyra. Tror med på tanken att starta ett litet källar/garage-företag och (om det går vägen) långsamt utöka när man redan hittat en liten trogen kundkrets.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 13 juli 2006 08:05
[quote=S_sund]Jo det förstår jag... men om man öppnar en tillbehörsbutik på nätet?

Förstår att det är svårt att få en zoobutik eller akvariebutik att gå runt, i Stenungsund går alla zoobutiker i konkurs efter något år. Sedan dröjer det några år innan nästa person gör ett försök- med samma resultat! Tror att det största felet de gör är att dra på sig en svindyr lokal på Stenungstorg med skyhög hyra. Tror med på tanken att starta ett litet källar/garage-företag och (om det går vägen) långsamt utöka när man redan hittat en liten trogen kundkrets.[/quote]
En del grossister levererar till nätbutiker andra inte. Tror nog att det beror lite på seriositeten där också - dvs är det någon som gör en rejäl satsning och skaffar en riktig lokal med ett hyfsat lager och inte låter grossisten stå för all lagerhållning åt dom så får de nog handla av de flesta.
#27 - 13 juli 2006 08:08
Hmm intressant tanke.... om man nu någon gång skulle försöka sig på att "vidareutveckla" sin hobby :rolleyes:

Tror fortfarande att det måste kunna gå att börja i liten skala för att utöka långsamt under en period av flera år. Kundkretsen är ju ändå rätt så begränsad...

Ber för övrigt om ursäkt om jag stal tråden lite!? :p
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 13 juli 2006 08:12
[quote=S_sund]Hmm intressant tanke.... om man nu någon gång skulle försöka sig på att "vidareutveckla" sin hobby :rolleyes:

Tror fortfarande att det måste kunna gå att börja i liten skala för att utöka långsamt under en period av flera år. Kundkretsen är ju ändå rätt så begränsad...

Ber för övrigt om ursäkt om jag stal tråden lite!? :p[/quote]

Glöm det där ordet "vidareutveckla" sin hobby;)
Skall man få det hyfsat lönsamt då gäller det att satsa på sådant som ger pengar - dvs de allra vanligaste fiskarna (enkla gula, röda, svarta och blå), krafsprylar etc.
#29 - 13 juli 2006 08:29
Måste man alltid göra allt för pengar då!? :p Kan man inte göra något bara för att man tycker det är kul? Dvs vidareutveckla sin hobby. Jobba sina vanliga 40timmar för pengarnas skull och lägga en kväll eller två i veckan på ett eget företag och ha målsättningen att gå +/- noll alternativt bekosta en del av sina egna inköp.

Bara en tanke som sagt, är ju tekniker och inte ekonom! ;)
#30 - 13 juli 2006 08:41
[quote=S_sund]Måste man alltid göra allt för pengar då!? :p Kan man inte göra något bara för att man tycker det är kul? Dvs vidareutveckla sin hobby. Jobba sina vanliga 40timmar för pengarnas skull och lägga en kväll eller två i veckan på ett eget företag och ha målsättningen att gå +/- noll alternativt bekosta en del av sina egna inköp.[/quote]

Tur att det är ett fåtal som gör så! Varför? Jo om många skulle försöka sig på detta skulle till sist de lokala fiskhandlarna vara tvugna att slå igen, och var skulle man då gå för att titta på ett välsorterat utbud av nödvändiga prylar och nya fiskar? Grossisterna skulle även de vara tvugna att höja sina priser för att kunna överleva och hålla lager! Nej låt de lokala handlarna få leva utan snedvriden konkurrans från amatörer!
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 13 juli 2006 08:42
[quote=S_sund]Måste man alltid göra allt för pengar då!? :p Kan man inte göra något bara för att man tycker det är kul? Dvs vidareutveckla sin hobby. Jobba sina vanliga 40timmar för pengarnas skull och lägga en kväll eller två i veckan på ett eget företag och ha målsättningen att gå +/- noll alternativt bekosta en del av sina egna inköp.
Bara en tanke som sagt, är ju tekniker och inte ekonom! ;)[/quote]
Jo visst så gjorde jag - de första 10 åren tog jag inte ut semester:p . Mycket av tiden gick åt till rent administrativa uppgifter som att sköta bokföring etc. och om tycker sånt är kul så;)
#32 - 13 juli 2006 08:45
Låter ju inte jättelockande!? [:o] 10år utan semester...
Men ångrar du att du gjorde det då?

Man måste ju få lov att drömma. Känner ibland att det hade varit trevligt att jobba med något som var roligt och inspirerande. Inte barar jobba för pengarna (även om det inte är så illa det heller! Är ju trots allt konsult! :D )

....har dessutom kontakt med en bra och billig revisor. Det kostar att ligga på topp men jag inser ju att "mitt företag" inte skulle dra in några vinster direkt och ta rätt många timmar i anspråk.
#33 - 13 juli 2006 08:56
[QUOTE=laerni]Tur att det är ett fåtal som gör så! Varför? Jo om många skulle försöka sig på detta skulle till sist de lokala fiskhandlarna vara tvugna att slå igen, och var skulle man då gå för att titta på ett välsorterat utbud av nödvändiga prylar och nya fiskar? Grossisterna skulle även de vara tvugna att höja sina priser för att kunna överleva och hålla lager! Nej låt de lokala handlarna få leva utan snedvriden konkurrans från amatörer![/QUOTE]

Förstår din tanke helt och klart. Vill bara klargöra att min diskussion här är rent hypotetisk. Som sagt, man måste ju få lov att drömma! (Dessutom så har även proffsen varit amatörer i början, tom Ingvar Kamprad! ;) )

... i Stenungsund där jag bor har det nästan enbart varit amatörer som försökt att driva zoobutiker och de har ju som sagt slutat med magplask i samtliga fall! Enda undantaget var när en luttrad entrepenör tyckte att om han kunde driva café och klädbutiker så skulle han även kunna klämma ut lite pengar ur en zoobutik. Han gav upp snabbt. [B)]
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 13 juli 2006 08:57
[quote=S_sund]Låter ju inte jättelockande!? [:o] 10år utan semester...
Men ångrar du att du gjorde det då?[/quote]
Jag har aldrig ångrat vad jag gjort eftersom det ändå inte går att ändra på[:o]
Däremot skulle jag aldrig råda någon att göra vad jag gjorde och jag gäller väl ändå för att ha varit hyfsat framgångrik:D
#35 - 13 juli 2006 09:02
[quote=S_sund] (Dessutom så har även proffsen varit amatörer i början, tom Ingvar Kamprad! ;) )[/quote]

:D Där har du en poäng, även Biltema började i början av 60-talet i en källarlokal! Men den största skillnaden är att dessa startade något som det fanns ett stort behov av! Tror knappast att deras framgångar går att överföra till behovet inom vår hobby!:):)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 13 juli 2006 09:06
... i Stenungsund där jag bor har det nästan enbart varit amatörer

Vad är en amatör i detta sammanhang?

Viktigaste är att vara en bra försäljare
därefter att ha en mycket bra ekonomi
därefter att ha tålamod (bl.a. med kunder som har uppåt väggarna fel och 'r oförskämda)
därefter att ha en förstående familj (man är aldrig hemma)
därefter är att vara en bra administratör och organisatör.
därefter att vara en bra förhandlare.
därefter att vara noggrann (gärna lite pedantisk) samt ha ett bra minne
därefter att vara en bra städare (man lägger mångdubblet mer tid på att städa än på att sälja)
osv osv
nånstans på slutet kommer att ha fiskkunskap

Visst jag höll på med affär/grossistverksamhet i drygt 25 år och visst utvecklades jag en del som akvarist under den tiden men orsaken till detta var främst att jag dessutom alltid varit väldigt föreninsgaktiv (t.ex. aktiv medlem i flera akvarieföreningar) och intresserad av innovationer inom hobbyn.
För denna utveckling kunde jag dock i princip lika gärna ha drivit en pressbyråkiosk som en akvarieaffär
#37 - 13 juli 2006 09:14
[QUOTE=Kjell Fohrman]Däremot skulle jag aldrig råda någon att göra vad jag gjorde och jag gäller väl ändå för att ha varit hyfsat framgångrik:D[/QUOTE]

"Hyfsat framgångsrik" ? :p Jo, du har gått ur det med hedern i behåll Kjell! ;)

[QUOTE=laerni] Där har du en poäng, även Biltema började i början av 60-talet i en källarlokal! Men den största skillnaden är att dessa startade något som det fanns ett stort behov av! Tror knappast att deras framgångar går att överföra till behovet inom vår hobby![/QUOTE]

Men jag skall ju frälsa folket och få ALLA att skaffa akvarium! :rolleyes: (Visst det är en oändlig skillnad på kundkretsen.)

För övrigt är det trist att städa, man är en usel förhandlare, ekonomi o familj? Tja det skulle väl fungera i början men knappast i längden. [:o] Ja, ja såga mig vid fotknölarna, sparka på en som redan ligger ner med blottad strupe! ;)

Till slut handlar det ju ändå om att våga satsa för att kunna vinna. Ibland bränner man sig och i sällsynta fall lyckas man. (Har såväl kompisar, släktingar och fru med eget företag så är inte helt novis.)

Inget fel i att driva kiosk heller men det intresserar mig inte lika mycket! ;)
#38 - 13 juli 2006 09:19
Om jag har förstått morgonens diskussion rätt är slutsatsen alltså: :confused:
Stöd de lokala handlarna? ...I mitt fall, åk ner till Nol och Göteborg (inget fel i det) alternativt handla utav de etablerade internet affärerna.

...och starta en förening istället om man nu måste göra något med sin kreativitet.

Rätt? :p
#39 - 13 juli 2006 09:23
Skulle nog gå bättre att starta upp en grossiströrelse på nya "behov" inom akvariehandeln! Ex.vis sådant här! http://www.mreed.com/fryfoods.shtml :)
Då har du i alla fall en given kundkrets (Akvarieaffärena) :)
#40 - 13 juli 2006 09:28
Hehe, hur många doppvärmare behöver ni egentligen? :D Allvarligt talat, jag pratar ofta om priser i butiker, och av någon anledning får jag då och då se grossistlistorna, inte för att jag bråkar, snarare att de inte är rädda att jag ska se vad det kostar dom. Så vitt jag vet har jag aldrig handlat "akvarie-hårdvara" som har haft 3-400% påslag i detaljistled, men jag har ett hum om prisbilden, så jag går inte till de dyraste butikerna. Den där tvåan som föranledde teorin om att priset gällde för två kan mycket väl ha varit minimiantal att handla, men det låter väldigt lågt.

Exemplet med Volvon tycker jag inte är optimalt, jag kan lova att bilahandlaren inte har i närhaten av 100% påslag på en ny bil, om du inte räknar in tillverkarens hela försäljningsorganisation inklusive vad marknadsföringsorganisationen "tar" per bil.

Däremot, är det nån här som köpt kläder till ordinariepris i en klädaffär? Då kan vi börja tala om omotiverade enorma påslag.

Tyvärr finns det alltför många exempel på butiker i zoobranchen som hänger på klädaffärerna, extrema påslag, okunnig personal, osv, men vi handlar ju där! Inte jag då förståss, jag handlar i billiga butiker med kunnig trevlig personal, men tydligen handlar folk utan att ha en aning om vad det kostar i andra butiker.

Priser på akvarier och akvarietillbehör går ju lätt att jämföra på internet, själv är jag beredd att betala lite mer än pris plus porto hos postorderfirmorna för bekväligheten och tryggheten att kunna åka ner till handlaren och "klämma" på produkten själv och fråga om deras erfarenheter av produkten.

Händelse ur verkligeheten:
Detta hände för cirka 5 år sedan. En vän till mig pratade med en handlare vi båda känner, han ville köpa billiga terrarier, handlaren (tyvärr numera pensionerad) var billigast i stan på nyttiga tillbehör, sådana som kom djuren till nytta om man la lite extra pengar på dem såsom filter, akvarier, burar och terrarier. Min vän ville få som en gentjänst i en överrenskommelse köpa terrarier till grossist-list-pris +moms +en symbolisk femtiolapp. Handlaren tyckte då att min vän skulle fråga om en annan tjänst medans han plockade fram grossistlistan och jämförde med butikens ordinarie priser, för det var ganska precis dom priserna han hade i butiken.

Om man nu tycker det är värt att handla från grossist, registrera firma, momsredovisa, handla si och så många av varje sort, handla för si och så många tusen varje gång om man vill slippa ett antal hundralappar i expeditionsavgift eller vad de kallar det, så tycker jag man ska byta jobb, för om man tycker sånt jobb är roligt kan man ta anställning som butiksföreståndare eller liknande och tjäna mer än 100kr per "närvarotimme", vilket jag kan lova att man inte gör på att regga firma för att köpa ett eller några akvarier med tillbehör.
#41 - 13 juli 2006 09:48
[quote=S_sund]Som sagt, man måste ju få lov att drömma! [/quote]

Om man har ett stort intresse i livet - t ex fiskar - så får man någonstans göra ett val. Vill jag göra min hobby till mitt jobb, eller vill jag försörja mig så väl så jag har råd att driva min hobby.

Det är få som blir rika på sin hobby.

Men tycker man akvariefisk är roligt kan man också bli biolog. Arbetsmarkaden är lika lite "skära guld med täljkniv" som för akvariehandlaren, men man har en viss chans att bli anställd och slippa den egna företagarens mödor.

Jag valde att göra hobbyn till yrke och har roligt varje dag - men det är ju inte jag som har den högsta lönen i familjen...

Jo, det finns ju ett tredje alternativ. Det finns en fiskforskare som gifte sig till ett slott och kunde ägna sig åt sin hobby på heltid utan att snegla på sekinerna.
#42 - 13 juli 2006 10:09
[quote=laerni]Skulle nog gå bättre att starta upp en grossiströrelse på nya "behov" inom akvariehandeln! Ex.vis sådant här! http://www.mreed.com/fryfoods.shtml :)
Då har du i alla fall en given kundkrets (Akvarieaffärena) :)[/quote]

Det marknadsförs nya sopor hela tiden, handlare som regelbundet går på sånt går i konkurs, och då blir ju kundkretsen smal.

Dessutom kollade jag på hemsidan, kunde snabbt konstatera att det var torrfoder det handlade om, man kan inte ersätta nyckläckt artemia med torrfoder, även om det finns yngel som äter torrfoder vilka man kan ge vanligt smulat torrfoder, så finns det yngel som behöver levande foder. Om man vill underminera rekryteringen av seriösa hobbyister till sin egen hobby så har man verkligen missförstått en del saker.
#43 - 13 juli 2006 10:17
Det var ett exempel bara på sånt som inte säljes här! Om man går in och gogglar så finns det en uppsjö av olika varor, filter, pumpar ja allt möjligt i märken som ännu inte säljes här! Kolla bara de Tyska, Engelska och Amerikanska internetsäljarnas hemsidor! Du hittar en uppsjö med behövliga eller obehövliga varor som troligen kan få en avsättning här i Sverige! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 13 juli 2006 10:33
[quote=laerni]Det var ett exempel bara på sånt som inte säljes här! Om man går in och gogglar så finns det en uppsjö av olika varor, filter, pumpar ja allt möjligt i märken som ännu inte säljes här! Kolla bara de Tyska, Engelska och Amerikanska internetsäljarnas hemsidor! Du hittar en uppsjö med behövliga eller obehövliga varor som troligen kan få en avsättning här i Sverige! :)[/quote]
Det är oerhört svårt att slå sig in som grossist - redan har affärerna foder, filter etc av minst 10 olika fabrikat att välja på. Varför skulle de byta ut dessa till nya produkter från en ny grossist eftersom det skulle innebära
1/ De börjar sälja en produkt som ingen känner till och därmed ingen efterfrågar. Dvs affären måste då själv börja jobba med marknadsföring vilket tar tid och kostar pengar
2/ Om de börjar handla av en ny grossist så innebär det att de handlar mindre av deras gamla vilket i sin tur leder till sämre rabatter från dom (dvs med andra ord - högre priser på deras andra produkter)
3/ Deras fraktpriser ökar. Stora sändningar (dvs pallvis) har en rätt låg fraktkostnad medan styckegods kostar mycket mer. Om man då som affär splittrar sina inköp på för många grossister ökar fraktkostnaderna rejält.

Sedan är man också som liten grossist väldigt sårbar. Låt oss säga att man får agenturen på en ny produkt som är kanon, i början säljer man dåligt men genom att jobba 80 timmar i veckan och investera nån miljon på lager och marknadsföring så lyckades man till slut få snurr på försäljningen, det går ihop så pass att man kan leva på det och ens produkt blir känt.

Vad händer då - jo då blir de stora grossisterna intresserade av varan och då börjar producenten självklart sälja till dom också och då blir det självklart mer ekonomiskt fördelaktigare för affärerna att handla av dom istället.
#45 - 13 juli 2006 10:33
laerni det är ju så man måste försöka isf men det är väldigt riskabelt.
en sak som är ganska viktig när jag beställer är att det ska gå fort och vågar du lagerföra allting du ska ha på din sajt så blir det nog tufft.
#46 - 13 juli 2006 10:42
[quote=laerni]Det var ett exempel bara på sånt som inte säljes här! Om man går in och gogglar så finns det en uppsjö av olika varor, filter, pumpar ja allt möjligt i märken som ännu inte säljes här! Kolla bara de Tyska, Engelska och Amerikanska internetsäljarnas hemsidor! Du hittar en uppsjö med behövliga eller obehövliga varor som troligen kan få en avsättning här i Sverige! :)[/quote]

Absolut, du har så rätt! Och inom några år kommer flera av de stora lågpriskedjorna (typ rusta, bauhaus, jula, netto osv) regelbundet köpa in sånt från lågrprisländer containervis, så om man skyndar sig lite kan man nog hinna med en eller några sändningar som man får avsättning för. Trenden har redan börjat, zoohandlarna kommer att bli tvungna att hålla ännu hårdare på beprövade märkesvaror från beprövade grossister för att fortsätta kunna sälja.
#47 - 13 juli 2006 11:27
Ett litet klarläggande! Jag avser absolut inte att gå in i någon som helst affärsupplägg, varken butik eller grossiströrelse!
Jag har tidigare, mycket tidigare importerat trädgårdsmöbler från SEA och sålt som grossist tillsammans med en kompanjon (det funkade bra)! Annars är mitt yrke revisor, vilket i sig gör att jag är mycket försiktig då det gäller etableringar av nya nischer! Har tyvärr sett alldeles för många misslyckanden!
#48 - 13 juli 2006 11:43
Verkar som den allmänna uppfattningen är "håll er borta" ? Tur för de etablerade akvarieaffärerna för då kommer ju vi att fortsätta att handla där! :rolleyes:

Kan tillägga att jag fick ett engångserbjudande att köpa foder, torv och vattentester till grossistpris + frakt för ca två år sedan. Har kvar en del av de prylarna ännu! :D Fick betala 50-75% av butikspriserna vilket gjorde att jag tyckte det var en lysande affär (hur ofta är det Rea i en zoobutik?) men samtidigt reagerade man på hur få kronor det ändå blev om man betänker att man skall hålla sig med lokal, lager och betala löner.

Tror ingen av oss som diskuterar här har seriösa planer på att starta eget men det skadar ju inte med en debatt?

Utan våra småföretagare stannar Sverige!
#49 - 13 juli 2006 12:05
[quote=laerni]Ett litet klarläggande! Jag avser absolut inte att gå in i någon som helst affärsupplägg, varken butik eller grossiströrelse!
Jag har tidigare, mycket tidigare importerat trädgårdsmöbler från SEA och sålt som grossist tillsammans med en kompanjon (det funkade bra)! Annars är mitt yrke revisor, vilket i sig gör att jag är mycket försiktig då det gäller etableringar av nya nischer! Har tyvärr sett alldeles för många misslyckanden![/quote]

Bra de! Du behöver inte jaga upp dig, ingen som sagt hur du ska leva ditt liv. Eftersom du är revisor och har varit "sop-importör" så vet du ju att det är en del kringarbete, tydligen var det sammantaget bättre för dig att jobba som revisor än att importera sopor från SEA (south east asia antar jag?) trots att du kan pappers-delen och var insatt i hur det fungerade då.

Visst kan man tjäna pengar på att importera saker och sälja, det har du helt rätt i, men förutsättningarna förändras, jag tror inte det är lättare nu än när du höll på, förutom att det blir lättare att kommunicera via internet. Som sagt, zoobranchen är ganska kvalitetsberoende.

Så även om det säkert var väl menat så verkade det inte så genomtänkt att uppmuntra folk att starta grossistfirma och börja importera första bästa skräp-produkt.
#50 - 13 juli 2006 12:33
Ursäkta om jag lägger mig i men vilket påhopp!? :eek:
laerni har väl inte uppmuntrat folk till att "importera första bästa skräpprodukt"!?

Det är en väldig konstig tolkning utav hans inlägg som jag inte delar och som inte heller platsar in i den diskussionen vi förde.
#51 - 13 juli 2006 12:38
Ha ha! Dessa "sopor" såldes med god förtjänst! Även agenturen såldes till ett större grossistföretag med mycket god förtjänst! Och inte jagar jag upp mig! Jag var bara kompanjon med "idéskaparen" Min revisionsfirma sysselsatte mig även då! :)

PS! "Soporna" säljer även i dag ca 30 år efter vår import!:)
#52 - 13 juli 2006 12:40
he he ! Rätt S_sund :) Men en del missuppfattar inlägg! Det gör mig inte så mycket! Jag är 62 år och har varit med en del:)
#53 - 13 juli 2006 13:48
Ursäkta om jag var otrevlig, men jag har redan klargjort vad jag tyckte om hans första exmpel på vad man kunde importera, en riktig skräp-produkt, att de hade minst sagt falsk/vilseledande marknadsföring är uppenbart för alla någorlunda insatta.

Tyvärr är det ju så att de som har råd att utveckla och tillverka riktigt bra produkter normalt sett har råd med den marknadsföring som krävs för att sälja sin produkt via de etablerade försäljningskanalerna, det mesta andra är sopor, skräp-produkter. Inte allt, men nästan.

laerni har ju klart påvisat att det är fullt möjligt att tjäna pengar på import, men det är inte så lätt, uttrycket att "det krävs tur och skicklighet" gör sig påminnt, och tur har bara den som är skicklig.

Jag tror att det var med all välmening inlägget skrevs, jag blev inte irriterad, och jag är glad att laerni inte är irriterad, trots att jag var (är) lite ute på kanten med mina ordval.

Jag ber om ursäkt till alla jag förnärmat med mina kantiga formuleringar. Hoppas att alla är lite gladare nu!:)
#54 - 13 juli 2006 13:51
Zoopetare är väl alltid glada? ;) ..... :D
#55 - 13 juli 2006 13:53
Just det :) :)

Annons